Metroseksualni Polacy

Metroseksualni Polacy

Dodano:   /  Zmieniono: 
Lubią o siebie dbać. Są aktywni towarzysko, delikatni i uprzejmi. To współcześni mężczyźni - metroseksualiści, których, jak wynika z najnowszych badań Ipsosu, jest w Polsce coraz więcej.
W przeprowadzonym wcześniej międzynarodowym badaniu Ipsos zjawisko metroseksualizmu zostało uznane za jeden z istotnych nowych trendów konsumenckich w roku 2004. Ipsos przeprowadził także badanie mające na celu poznanie tego trendu w Polsce. Wyniki zostały opublikowane w poniedziałek.

Słowa "metroseksualizm" użył po raz pierwszy angielski dziennikarz i pisarz Mark Simpson w 1994 roku. Metroseksualista to  młody, wykształcony mężczyzna, mieszkający przeważnie w dużym mieście, heteroseksualny, dobrze sytuowany i przede wszystkim bardzo zadbany.

W związku ze zmianą ról kobiety i mężczyzny w społeczeństwie szorstkość i przywiązywanie niewielkiej wagi do własnego wyglądu przestały jednoznacznie kojarzyć się z "prawdziwym mężczyzną".

Metroseksualizm jest związany ze zmianą sposobu myślenia i  odczuwania, przeorganizowaniem hierarchii wartości, zmianą postaw i stylu życia. W dzisiejszym świecie kobiety uaktywniły w sobie cechy męskie, a mężczyźni - kobiece.

Nowa społeczna sytuacja mężczyzny oraz kult młodości i ciała spowodowały, że mężczyźni znacznie bardziej - i nie mniej niż  kobiety - skupili się na własnej cielesności.

Współcześni mężczyźni zaczęli w większym stopniu akceptować w  sobie kobiecą stronę osobowości i rozwijać "miękkie" cechy, jak wrażliwość, delikatność, zdolność do empatii, ciepło.

Polski metroseksualista - jak wynika z wywiadów z osobami ankietowanymi - potrafi być silny i stanowczy, jednak nie wstydzi się manifestować kobiecej strony swojej osobowości. Jest delikatny, empatyczny i nie wstydzi się własnych uczuć. Dla  kobiety jest partnerem nie tylko przy podziale obowiązków domowych, ale także stara się ją zrozumieć.

Podobnie jak większość kobiet, lubi o siebie dbać. Chodzi do  kosmetyczki, manicurzystki i na solarium. Korzysta z wielu kosmetyków (kremy do twarzy, maseczki, balsamy, różne produkty do  włosów). Dba o dietę i kondycję, przy czym jego ćwiczenia nie mają służyć przyrostowi masy mięśniowej - nie dźwiga ciężarów na  siłowni, ale wybiera np. rower, basen czy fitness.

Jest kulturalny i obyty w świecie. Podróżuje, czyta książki, interesuje się sztuką i muzyką. Jest otwarty na nowości, aktywny towarzysko, delikatny i uprzejmy.

Dba o siebie, ale wymaga też więcej od kobiet. Nie narzeka, gdy kobieta spędza kilka godzin w centrum handlowym - potrafi to  zrozumieć i robi tak samo. Może wymieniać z partnerką doświadczenia, jak o siebie dbać, a także nawzajem się dopingować.

Wyniki sondażu wykazały, że w Polsce panuje sprzyjający klimat dla zmian zachowań mężczyzn w dziedzinie dbania o swój wygląd. W  Polsce "zaawansowanych metroseksualistów" jest jeszcze niewielu. Więcej jest mniej zaawansowanych i początkujących, którzy już przejęli wiele cech nowego stylu bycia.

Na pytanie o to, czy przykładają wagę do tego, by ich "ciało było sprawne i estetyczne", pozytywnie odpowiada już w Polsce 59 proc. mężczyzn (i 62 proc. kobiet); zawsze stara się modnie ubierać 55 proc. mężczyzn (65 proc. kobiet); swoje ciało uważa za swój atut 48 proc. mężczyzn (47 proc. kobiet); dużo pieniędzy na ubranie lub  buty wydaje 38 proc. mężczyzn (tyle samo kobiet); z uwagą śledzi nowe trendy w modzie 24 proc. mężczyzn (45 proc. kobiet).

Już 10 proc. ankietowanych uważa, że wypada, by mężczyzna używał pudru do twarzy, a 11 proc. - by używał lakieru do paznokci.

Badanie przeprowadzono w maju i w czerwcu 2004 roku na  reprezentatywnej grupie 1003 Polaków w wieku powyżej 15 lat.

ss, pap