25 sposobów na długie i zdrowe życie

25 sposobów na długie i zdrowe życie

Biegacze, zdjęcie ilustracyjne
Biegacze, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / lzf
Winston Churchill, zapytany o to, jak zachował sprawność umysłową do późnej starości, odpowiedział: „Absolutely no sports” (absolutnie zero sportu). Lekarze podważają dziś słuszność tej opinii. I podpowiadają, jak żyć długo i zdrowo.

1. Dbaj o związek. Razem jest lepiej niż osobno – osoby pozostające w udanym związku są zdrowsze, rzadziej chorują na nowotwory i zapadają na różne infekcje, ponieważ ich układ odpornościowy jest sprawniejszy. U ludzi żyjących razem ryzyko rozwoju chorób naczyniowych, m.in. choroby niedokrwiennej mózgu i udaru, jest mniejsze niż u samotnych. Bycie w związku na jesieni życia zmniejsza ryzyko demencji. Co ciekawe, panowie czerpią z bycia w związku większe korzyści zdrowotne niż panie.

2. Całuj i przytulaj. Całowanie gimnastykuje mięśnie twarzy, a więc działa przeciwzmarszczkowo, poprawia odporność, zmniejsza stres , obniża ciśnienie krwi.

3. Bądź pozytywnie nastawiony. Optymiści bardziej dbają o swoje zdrowie – szukają towarzystwa, rozrywek, są aktywni fizycznie, dbają o jakość życia seksualnego, dokonują lepszych wyborów, jeśli chodzi o styl życia i sposób odżywiania. Nie martwią się na zapas, a wiec redukują stres.

4. Unikaj destrukcyjnych relacji. Pozostawanie w toksycznym związku zwiększa ciśnienie, obniża odporność, sprzyja cukrzycy, chorobom serca i zawałom. Osoby żyjące w nieudanych związkach częściej są otyłe i nadużywają alkoholu od ludzi szczęśliwych w związkach.

5. Zachowaj umiar. W jedzeniu, piciu, w seksie postaw na jakość, a nie na ilość. Dzięki temu poznasz więcej smaków bez obawy o nadwagę i zniwelujesz szkodliwy wpływ nadmiaru alkoholu na organizm. Zadowolenie z pożycia seksualnego nie rośnie wraz z liczbą stosunków, natomiast jakość erotycznej relacji przekłada się na ogólne lepsze samopoczucie, radość życia, poczucie własnej wartości i pewności siebie.

6. Spowolnij starzenie. Pomoże w tym regularny, umiarkowany ruch (np. chodzenie z kijkami, nie jogging), który sprzyja opóźnieniu starzenia się nie tylko ciała, ale i umysłu. Dbaj o regularny odpoczynek i relaks, kontroluj stres, redukuj napięcia, stosuj dietę niskotłuszczową opartą o pełnowartościowe produkty roślinne.

7. Szukaj powodów do radości. Śmiech łagodzi stres i jego szkodliwe skutki. Poprawia pracę układu odpornościowego, dotlenia, pomaga w depresji, angażuje mięśnie. Oglądaj komedie, sięgaj po lżejsze lektury.

8. Dbaj o zęby, lecz próchnicę. Choroby zębów i przyzębia to nie tylko nieświeży oddech oraz nieatrakcyjny wygląd. Bakterie obecne w popsutych zębach i chorych dziąsłach zwiększają ryzyko chorób serca. Skutki próchnicy są szczególnie niebezpieczne dla osób z cukrzycą i chorobami układu sercowo-naczyniowego.

9. Nie pal – ani czynnie, ani biernie. Osoby niepalące żyją średnio o 15 lat dłużej niż palacze. Każdy wypalony papieros skraca życie o mniej więcej 10 minut! Palenie zwiększa o 40 proc. ryzyko zachorowania na nowotwory. A wśród chorych na raka płuca 95 proc. to palacze. Nie mniej szkodliwe jest bierne palenie, które u osoby niepalącej narażonej na przebywanie w jednym pomieszczeniu z palaczem zwiększa ryzyko chorób serca o 25 proc., a ryzyko nowotworu płuc o 20–30 proc.

10. Dbaj o przyjaźnie. Samotność jest destrukcyjna dla organizmu zarówno na poziomie psychicznym, jak i fizycznym. Poczucie samotności podnosi ciśnienie krwi, zwiększa poziom kortyzolu – hormonu stresu, osłabia układ odpornościowy i zwiększa ryzyko depresji, zaburza sen. Z kolei bycie przyjaznym i dbanie o innych zwiększa poczucie zadowolenia, co na poziomie fizycznym przejawia się uwalnianiem w mózgu neuroprzekaźników – oksytocyny i endorfin (hormonów szczęścia).

11. Pij kawę i herbatę. Wystarczy ok. trzech filiżanek tych napojów dziennie. Kawa i herbata, dzięki zawartym w nich antyoksydantom, wspomagają układ odpornościowy, mają działanie przeciwzapalne i przeciwstarzeniowe. Herbata chroni przed zawałami i udarami, a kawa zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, depresji, choroby Alzheimera i wspomaga odchudzanie.

12. Jedz mniej wędlin. Przetworzone produkty mięsne należą do tej samej kategorii czynników rakotwórczych co alkohol. Spożywanie 50 g wędlin dziennie zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego o 18 proc.

13. Mniej pracuj. Stres związany z pracą i przemęczenie zwiększają ryzyko udaru mózgu aż o 30 proc., a także prowadzą do nadwagi, chorób układu pokarmowego i spadku odporności. Wyczerpany organizm jest podatniejszy na zawały, cukrzycę i zakażenia.

14. Nie pij zbyt dużo alkoholu. Spożywaj najwyżej jeden kieliszek czerwonego wina dziennie. Dobroczynnie działa resweratrol zawarty nie tylko w winie – znajdziesz go również w świeżych owocach winogron, zielonej herbacie, jagodach i ciemnej czekoladzie.

15. Dbaj o wątrobę. To oczyszczalnia organizmu. Najbardziej szkodzi jej regularne picie alkoholu oraz tłuste i smażone pokarmy. Pozwól jej na odpoczynek i regenerację (minimum siedmiodniową), a będzie ci lepiej i dłużej służyć. Nie pij codziennie!

16. Schudnij. Spadek masy ciała już o 5–10 proc. poprawia samopoczucie i skutkuje zmniejszeniem ciśnienia krwi, a przez to ryzyka udaru. Obwód w pasie nie powinien przekraczać u kobiet 80 cm, a u mężczyzn 94 cm. Wystający brzuch to efekt nadmiaru tkanki tłuszczowej trzewnej. Tłuszcz trzewny jest szczególnie niebezpieczny dla zdrowia – zwiększa ryzyko cukrzycy, miażdżycy, zapalenia trzustki, upośledza pracę wątroby.

17. Pielęgnuj hobby. Ludzie, którzy poświęcają czas na hobby, są bardziej zadowoleni, a przez to zdrowsi. Zacznie rzadziej cierpią z powodu konsekwencji stresu, ponieważ ich konik pozwala się im oderwać od codzienności, zapomnieć o stresującej pracy i kłopotach małżeńskich.

18. Chodź i tańcz. Kup krokomierz i rób 10 tys. kroków dziennie, dzięki temu możesz spalić 3500 kcal tygodniowo. Chodź po schodach, wysiądź przystanek wcześniej, parkuj daleko. Taniec to z kolei forma aktywności, która nie tylko poprawia kondycję, ale także zwalcza depresję, sprzyja kontaktom towarzyskim, dobrze wpływa na pamięć. Taniec pobudza wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia, które poprawiają nastrój, dodają chęci do życia.

19. Gimnastykuj umysł. Pozwala to dłużej zachować sprawność neuronów w mózgu. Ucz się nowych rzeczy, rozwiązuj krzyżówki, poznawaj języki obce i czytaj książki. Takie aktywności ćwiczą pamięć, poprawiają refleks, wzbogacają zasób słownictwa, a przez to poprawiają samopoczucie i chronią przed chorobami neurodegeneracyjnymi mózgu – demencją i chorobą Alzheimera. Czytanie przed snem ma jeszcze tę zaletę, że uspokaja i wycisza, wprowadzając w odpowiedni nastrój do nocnego odpoczynku.

20. Dbaj o jakość i długość snu. Niedobór snu zaburza gospodarkę hormonalną w organizmie. Osoby, które nie dosypiają, częściej mają nadwagę i są otyłe, ponieważ odczuwają większą potrzebę jedzenia. Ważna jest długość snu (7–8 godzin na dobę) oraz jego jakość. Najzdrowiej jest zasypiać o tej samej porze, bo różnice w godzinach zasypiania i wstawania zaburzają działanie zegara biologicznego, który reguluje pracę organizmu, m.in. wydzielanie hormonów głodu i sytości. Zegar biologiczny zaburza także sztuczne światło wpadające przez okno.

21. Unikaj hałasu. Nadmiar doznań akustycznych powoduje niepokój, rozdrażnienie i agresję. Zaburza sen, podnosi ciśnienie, sprzyja chorobie niedokrwiennej serca, zwiększa ryzyko udaru i zawału. Szukaj możliwości wyciszenia, wyjeżdżaj za miasto, spaceruj po lesie, z dala od zgiełku miasta.

22. Ogranicz oglądanie telewizji. To sprzyja otyłości i szkodzi na sen. Jedząc przed telewizorem, nie kontrolujesz ilości spożywanego pokarmu, nie czerpiesz przyjemności z jedzenia i najadasz się na noc, a to może prowadzić do nadwagi i zaburza sen.

23. Lecz chrapanie. Nos, który źle funkcjonuje (np. z powodu krzywej przegrody), zaburza sen – jest przyczyną uporczywego chrapania i bezdechów. Nadciśnienie, arytmia, zaburzenia krążeniowo-oddechowe, choroba wieńcowa itd. – bardzo często są związane z bezdechami, czyli z problemami z niedotlenieniem w czasie snu. Zbyt mała porcja tlenu na dobę oznacza, że jesteśmy niewyspani, organizm jest zmęczony, szwankuje metabolizm, co może mieć swoje konsekwencje np. w postaci cukrzycy.

24. Zwalczaj stres. W stresie wydzielane są do krwiobiegu hormony (adrenalina i kortyzol), które mają mobilizować organizm w momencie zagrożenia. Ale przewlekły stres, a tym samym nadmiar tych hormonów uszkadza serce, sprzyja rozwojowi nowotworów, depresji i zaburzeniom snu. Znajdź sposób, by rozładować codzienny stres i nie dopuścić do przewlekłego.

25. Gotuj w domu razem z partnerem lub dziećmi. Same z tego korzyści. Przygotowując samemu potrawy, możesz ograniczyć ilość soli, tłuszczu, konserwantów i polepszaczy smaku w codziennej diecie, dodawać przyprawy, które dobrze wpływają na zdrowie. Po prostu zdrowo się odżywiać.

Okładka tygodnika WPROST: 32/2016
Więcej możesz przeczytać w 32/2016 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 2

Spis treści tygodnika Wprost nr 32/2016 (1748)

  • Partnerzy we frankowym przekręcie 7 sie 2016, 20:00 Symbole i pojedyncze decyzje, a nie wyborcze tyrady i gospodarcze strategie, decydują ostatecznie o historycznej ocenie rządu. Tak jak nacjonalizacja OFE więcej powiedziała nam o państwie Platformy Obywatelskiej niż wszystkie obietnice Tuska, tak ustawa frankowa może być tym,... 3
  • Ratowała tonących uchodźców. Teraz będzie ich reprezentować w Rio 7 sie 2016, 20:00 18-letnia pływaczka Yusra Mardini pojawi się na igrzyskach olimpijskich w Rio de Janeiro, chociaż planowała start dopiero za cztery lata. Uciekinierka z Syrii wystąpi w barwach utworzonej wyjątkowo w tym roku reprezentacji uchodźców.... 8
  • Zdarzyło się jutro 7 sie 2016, 20:00 Kurs im. Kurskiego, odwołanie odwołania i barykady z parawanów, czyli nasz Duda dance. 12
  • Próba zrzucenia odpowiedzialności za zbrodnie 7 sie 2016, 20:00 Niemiecka telewizja zamierza udowodnić przed sądem, że polscy partyzanci podczas II wojny światowej pomagali Niemcom mordować Żydów. To próba napisania historii Holocaustu na nowo. 14
  • Gdzie naród, a gdzie Rzesza? 7 sie 2016, 20:00 Mit o tym, że naród niemiecki i Rzesza to dwie zupełnie różne rzeczy, pozwala gładko prześlizgiwać się naszym sąsiadom nad niewygodnymi fragmentami własnej historii. 16
  • Świadków wkrótce zabraknie 7 sie 2016, 20:00 Dopóki żyją świadkowie, trwa pamięć o historii, choćby mieli po dziewięćdziesiątce. Zahartowani w czasie wojny starsi państwo potrafią upomnieć się o swoje. Najczęściej zresztą nie jest to żadne tam „ich”, tylko narodowe, wspólne. 17
  • Kurski dostał od nas żółtą kartkę 7 sie 2016, 20:00 Nie ma dziś w TVP szczucia na całe grupy Polaków, a było – mówi „Wprost” Joanna Lichocka, posłanka PiS, członkini Rady Mediów Narodowych. 18
  • Grzegorz łapie PO za twarz 7 sie 2016, 20:00 Okres zmian personalnych w Platformie się nie skończył. Dla tych, którzy nie zastosują się do zasad Schetyny, nie będzie litości. Na cenzurowanym są kolejni politycy. Inni sami rozważają odejście z partii. 22
  • Wszystkie grzechy narodowców 7 sie 2016, 20:00 Są głośni i widoczni, mają swoją reprezentację w Sejmie, a mimo to nie są w stanie wyjść z politycznej niszy, w której utknęli. 24
  • Wszystkie grzechy narodowców 12 sie 2016, 6:52 Są głośni i widoczni, mają swoją reprezentację w Sejmie, a mimo to nie są w stanie wyjść z politycznej niszy, w której utknęli. 24
  • Będziemy żyć jak Włosi 7 sie 2016, 20:00 Po pół roku czekania rząd w końcu wyłożył karty na stół. Wreszcie poznaliśmy treść planu Morawieckiego. Na ponad 200 stronach wicepremier uszył nową wersję Polski. Ma nam się żyć lepiej. Mniej więcej tak jak teraz Włochom. Pytanie, na ile ta wizja jest realna. 29
  • Gdzie się podział zdrowy rozsądek? 7 sie 2016, 20:00 Mamy rekordowo niskie bezrobocie i pracodawcy biją na alarm: brakuje rąk do pracy. Dotkliwy deficyt panuje w rolnictwie, a ratują nas pracownicy z Ukrainy. Co w tym czasie powinien robić rząd? Cieszyć się, zachęcać, stwarzać warunki…... 35
  • Nowe rozdanie w Kościele 7 sie 2016, 20:00 Biskupi Grzegorz Ryś i Marek Solarczyk to – po Światowych Dniach Młodzieży – wschodzące gwiazdy polskiego Kościoła. 36
  • Wakacje z luksusem 7 sie 2016, 20:00 W wakacyjnym cyklu „Wprost” polecamy dziesięć niezwykłych miejsc, w których osobiście można się przekonać, co to znaczy luksus. 38
  • AdBlue – istotny dodatek 7 sie 2016, 20:00 Coraz więcej samochodów z silnikami Diesla ma pod klapką wlewu paliwa także drugi, mniejszy, korek. To zbiornik płynu AdBlue. Jego zadaniem jest ograniczenie emisji tlenków azotu, uważanych za znacznie bardziej szkodliwe od tlenku węgla. 44
  • Radość ze sportu. Odkryj nowe pasje z BMW 7 sie 2016, 20:00 Żagle, a może golf? Letnie dni to doskonały czas, aby sprawdzić się w nowym sporcie lub poprawić dotychczasowe umiejętności pod okiem certyfikowanego instruktora. 45
  • Zostań mistrzem publicznych wystąpień 7 sie 2016, 20:00 Boisz się publicznych wystąpień, przed prowadzeniem szkolenia drżą ci ręce? Trener retoryki dr hab. Jacek Wasilewski wskazuje ścieżkę, która poprowadzi cię do sukcesu. Tylko sześć kroków! 46
  • 25 sposobów na długie i zdrowe życie 7 sie 2016, 20:00 Winston Churchill, zapytany o to, jak zachował sprawność umysłową do późnej starości, odpowiedział: „Absolutely no sports” (absolutnie zero sportu). Lekarze podważają dziś słuszność tej opinii. I podpowiadają, jak żyć długo i zdrowo. 48
  • Jesteśmy tym, co jemy 7 sie 2016, 20:00 Odpowiednią dietą można uzyskać efekty porównywalne nawet z terapią farmakologiczną – mówi dr n. med. Edyta Biernat-Kałuża. 50
  • Kiedy przedsionki migoczą, niszczą serce i mózg 7 sie 2016, 20:00 Ponad 90 proc. chorych z migotaniem przedsionków jest zagrożonych udarem niedokrwiennym mózgu, który może się skończyć zgonem. Udaru doznaje co szósta nieleczona osoba. 20-25 proc. pacjentów z migotaniem przedsionków nie wie ani o chorobie, ani o poważnym ryzyku zagrożenia... 52
  • Szansa na życie 7 sie 2016, 20:00 Każdego roku udarów mózgu doświadcza w Polsce 80 tys. osób. Aż 90 proc. stanowią udary niedokrwienne. Właśnie pojawiła się przełomowa metoda ich leczenia. 54
  • Rośliny w proszku – samo zdrowie 7 sie 2016, 20:00 Chilli, szafran, baobab, maca, lucuma to naturalne suplementy diety. I choć ich nazwy brzmią nieco egzotycznie, bez większego trudu kupimy je, w sproszkowanej postaci, w naszych sklepach. Warto mieć je w kuchennej szafce! 55
  • Ortopedia XXI wieku 7 sie 2016, 20:00 O tym, jak zachować sprawność ruchową do późnych lat, mówi Michał Szyszka, ortopeda z Centrum Medycznego Gamma w Warszawie. 56
  • Cenne poczucie bezpieczeństwa 7 sie 2016, 20:00 Na kradzież w domu czy mieszkaniu jesteśmy narażeni cały rok. Jednak w wakacje nasze miejsce zamieszkania dłużej pozostaje bez opieki. Włamanie skutkuje zaś nie tylko stratami materialnymi, ale jest także dużym przeżyciem emocjonalnym. Na szczęście nie brakuje sposobów... 58
  • Milion polo 7 sie 2016, 20:00 Branża muzyki lekkiej, łatwej i przyjemnej to żyła złota, która z roku na rok się rozrasta. Topowy zespół disco polo w Polsce może zarobić rocznie nawet milion dolarów. 60
  • Ile zarabiają muzycy disco polo? "Woodstockiem tej branży jest festiwal w Ostródzie" 20 sie 2016, 15:52 Branża muzyki lekkiej, łatwej i przyjemnej to żyła złota, która z roku na rok się rozrasta. Topowy zespół disco polo w Polsce może zarobić rocznie nawet milion dolarów. 60
  • Gaz-mat 7 sie 2016, 20:00 Rząd PiS właśnie rozpoczął wojnę z wyłudzeniami VAT w obrocie paliwami. Amunicji ma tyle, że może nie obyć się bez przypadkowych ofiar. Ale jest też szansa, że paliwowa szara strefa znacznie się skurczy. 64
  • Ogryzek dla frankowiczów 7 sie 2016, 20:00 Prezydent się pomylił” – to pierwsze słowa frankowiczów, którzy po miesiącach prac wreszcie zobaczyli prezydencki projekt ustawy pomocy dla kredytobiorców walutowych. Nie będzie żadnego przewalutowania kredytów. Nie będzie... 66
  • Jak potoczy się wojna z Rosją 7 sie 2016, 20:00 Putin będzie potrzebował około tygodnia na zajęcie wschodniej Polski i nie zawaha się przed uderzeniem nuklearnym w Warszawę lub Berlin, żeby powstrzymać odsiecz NATO – mówi gen. Richard Shirreff, współautor raportu na temat sposobów uniknięcia rosyjskiej inwazji na wschodniej... 71
  • Kto rozbije bank? 7 sie 2016, 20:00 Kandydaci na prezydenta USA walczą ze sobą nie tylko na słowa, ale ścigają się też na wielkość funduszy wyborczych. Dotąd to Hillary Clinton była w tej konkurencji najlepsza. 74
  • Państwo zaginionych dzieci 7 sie 2016, 20:00 Każdego roku w Chinach kilkadziesiąt tysięcy dzieci znika bez śladu. Większość z nich nigdy już nie wróci do domu. 76
  • Wiwat niedojrzałość 7 sie 2016, 20:00 Obok tych dla dzieci i tych dla całej rodziny w kinach czasem pojawia się trzeci rodzaj filmów animowanych. Ale uwaga – z wyraźnym przeznaczeniem: tylko dla dorosłych! 78
  • Upiornie zdolny w operze 7 sie 2016, 20:00 Ma już za sobą występy w Royal Albert Hall, La Scali, Carnegie Hall, Covent Garden, czyli zaśpiewał tam, gdzie liczący się artysta operowy powinien wystąpić. Polski tenor Krystian Adam Krzeszowiak odnosi sukces za sukcesem, a znawcy przewidują, że przed nim naprawdę wielka... 81
  • Allen i beton z owsianki 7 sie 2016, 20:00 Granie czarnych charakterów jest zdrowe, bo wszyscy mamy mroczne obszary w swoich głowach i szansa na ich bezpieczną eksplorację to błogosławieństwo – mówi „Wprost” Corey Stoll, aktor w Polsce najlepiej znany z roli Petera Russo w serialu „House of Cards”. Na swoim koncie ma... 84
  • Jak cenzor został recenzentem 7 sie 2016, 20:00 Polscy naukowcy wprowadzili do nauki nowy termin – recenzja cenzorska. Ten nowy gatunek nobilituje zawód powszechnie w demokracji pogardzany. W warunkach demokratycznych również doświadczamy cenzury wydawców, redaktorów naczelnych i autocenzury. Czy oni też stosują recenzje... 88
  • Rewolucja na wodzie i pod wodą 7 sie 2016, 20:00 Drony zdobyły już przestworza i żadna nowoczesna armia nie może się bez nich obyć. Teraz czas na bezzałogowce w oceanach. 90
  • Cadykowie i biskupi 7 sie 2016, 20:00 W lubelskiej szkole rabinicznej zaczyna się strajk,część studentów sprzeciwia się wyborowi nowego cadyka. Kiedy do akcji wkracza policja, w rytualnej łaźni zostają znalezione zwłoki samobójcy. Tak zaczyna się ósmy z serii... 92
  • Pogodna energia 7 sie 2016, 20:00 Kathleen Hanna to niegdyś ikona feministycznej, awangardowej muzyki punk z dość poszarpaną karierą, głównie z powodu choroby. Ten album, druga płyta jednego z jej trzech zespołów – mimo wyraźnego pazura – zawiera muzykę znacznie... 94
  • Wyluzowane mamy 7 sie 2016, 20:00 Jeśli oglądaliście „Kac Vegas”, wiecie, jakiego humoru można się tu spodziewać. Scenariusze do tych filmów popełnił bowiem ten sam duet twórców – Jon Lucas i Scott Moore. Przy „Złych mamuśkach” panowie zdecydowali zająć... 95
  • Superszybka zabawka 7 sie 2016, 20:00 Z punktu widzenia użyteczności mini cooper S jest właściwie pozbawiony sensu. Aby do niego wsiąść, trzeba się porządnie wygiąć, a potem ma się wrażenie, że siedzi się niemal na asfalcie. No i miejsca na tylnej kanapie nie jest za... 96
  • Bardzo górna półka 7 sie 2016, 20:00 Lg w tym roku zaszalał. Nowa linia telewizorów OLED powala. To już nie telewizor, ale dzieło sztuki. I mamy z czego wybierać. Dostępne są cztery modele oznaczone literami – B6 jako wersja podstawowa, C6, E6 i flagowy G6. Różnią się... 97
  • Niewdzięczność Januszów 7 sie 2016, 20:00 Zaczęło się niby niewinnie. Celebrytka Agata Młynarska pojechała nad polskie morze i zobaczyła Januszów znajdujących się w „zaawansowanej piwnej ciąży”. Poczuła obrzydzenie. 98

ZKDP - Nakład kontrolowany