Prawdziwe auto moto

Prawdziwe auto moto

Dodano:   /  Zmieniono: 1
Prawdziwe auto moto
Prawdziwe auto moto / Źródło: UBER
połączył
siły z Volvo i chce
przetestować 100 autonomic
Autonomiczne samochody przemeblują światową gospodarkę. Wkrótce może zniknąć zawód taksówkarza i auta będziemy wynajmować, a nie kupować.

Problemy są – z technicznego punktu widzenia – problemami już rozwiązanymi – stwierdził kilka tygodni temu założyciel i szef produkującej auta elektryczne Tesli Elon Musk. – Za dwa lata autonomiczne auta będą jeździć po ulicach, a jeszcze za naszego życia prowadzenie samochodu przez człowieka będzie nielegalne – dorzucił. Słowa Muska, który nieraz szokował brawurowymi zapowiedziami i nieraz zawodził niespełnionymi obietnicami, mogą tym razem być prorocze. Nie ma dziś producenta samochodów czy firmy z Doliny Krzemowej, którzy nie pracowaliby nad samoprowadzącymi się autami. Więcej – nie ma liczącego się producenta samochodów, który nie zatrudniałby setek programistów w swoim oddziale zlokalizowanym właśnie w Dolinie Krzemowej. Auto bez człowieka za kierownicą to dziś technologiczna mantra. Apple ma projekt „Titan”, Google projekt „X”. Uber z kolei łączy siły z Volvo i do końca roku zamierza przetestować w Pittsburghu pierwsze 100 autonomicznych taksówek. Audi przymierza się do półautonomicznej limuzyny A8, jest też koncept iNext od BMW, czyli budowy w pełni autonomicznego i elektrycznego pojazdu klasy ultrapremium. Jest oczywiście Tesla, której auta z funkcją autonomicznego prowadzenia już jeżdżą. Swoje daty wprowadzenia podają też giganci: Ford obiecał, że do 2021 r. stworzy autonomiczny samochód bez kierownicy, pedałów gazu i hamulca, z kolei w lipcu tego roku BMW, Intel i Mobileye ogłosiły, że do tego czasu wypuszczą już na rynek autonomiczny samochód, jednak ich auto będzie wyposażone w kierownicę.

W sumie, jak wyliczyli eksperci firmy badawczej CB Insights, nad autonomicznymi pojazdami pracują dziś 33 korporacje. Jak to zmieni biznes? Fundamentalnie, bo autonomiczne taksówki oznaczają koniec zawodu taksówkarza. Zresztą samoprowadzące się pojazdy mogą sprawić, że w ogóle przestaniemy być właścicielami aut, bo ich doraźne wynajęcie stanie się tańsze i wygodniejsze. Samochodów na ulicach będzie więc znacznie mniej, a to rodzi kolosalne zmiany dla samych producentów. Badania Uniwersytetu Columbia wskazują, że flota 9 tys. autonomicznych samochodów mogłaby zastąpić wszystkie taksówki w Nowym Jorku. Pasażerowie czekaliby średnio 36 s na kurs, a przejechanie jednej mili kosztowałoby ok. 50 centów. Bliska samosterującego auta jest dziś Tesla, która już w październiku do oprogramowania dodała funkcję autopilota: jej samochód sam jedzie wyznaczonym pasem, zmienia go, sam też parkuje. Z części funkcji firma się wycofała, bo, jak czytamy w komunikacie: „Kierowcy robili z nimi zwariowane rzeczy”. Prawda jest taka, że doszło już do kilku wypadków. Po internecie krąży film z jednego z nich. Autopilot Tesli na drodze w Pekinie „nie zauważył” auta stojącego na poboczu i zahaczył o nie, co skończyło się urwanym lusterkiem i kilkoma rysami na karoserii obu samochodów. Doszło też do jednego wypadku śmiertelnego. Zwolennicy autonomicznych aut mają na to odpowiedź: wypadki to margines, a dochodzi do nich wyłącznie z winy człowieka. Machina pracująca nad samoprowadzącymi się autami ruszyła i toczy się dalej. Jednym z głównych graczy jest też oczywiście Google (marka Alphabet), który ma już całą flotę testowanych prototypów. Kilka miesięcy temu zatrudnił Johna Krafcika, byłego menedżera z Hyundaia, szefa programu TrueCar u Koreańczyków.

Samochody Google są mocno zaawansowane: same jeżdżą od Mountain View przez Kirkland, Waszyngton po Phoenix w Arizonie. Google dogadał się też z koncernem Fiat Chrysler, który dostarczy mu 100 hybrydowych modeli minivanu Pacifica, które Google przerobi na autonomiczne auta. Odpowiedź na ten układ była szybka: główny konkurent Chryslera, General Motors, podał, że zainwestował pół miliarda dolarów w Lyft, firmę, która wynajmuje taksówki taksówkarzom, oraz kupił start-up Cruise Automation. W przyszłym roku technologie Cruise zadebiutują w Cadillacu CT6, który „przejmuje kontrolę nad sterowaniem, przyspieszaniem i hamowaniem na drogach przy prędkości 110 kilometrów na godzinę lub w gęstym korku”. Koncerny samochodowe ze Starego Kontynentu też nie zostają w tyle. Nowa E-klasa mercedesa ma już funkcje, które pozwalają jechać automatycznie na autostradzie. Jednak po wypadkach Tesli i zamieszaniu, jakie wybuchło, Mercedes wycofał się z wykorzystywania w reklamach słowa „samoprowadzący”. Swoje technologie ma też PSA, właściciel Peugeota i Citroëna, który w kwietniu ogłosił, że dwa citroëny „same” przejechały z Amsterdamu do Paryża. Cały eksperyment odbył się oczywiście w kontrolowanym środowisku, z kierowcą gotowym w razie potrzeby przejąć stery. Renault z kolei połączył siły z Nissanem i też podał magiczną datę 2020 r., kiedy to dostarczy na rynek inteligentne samochody. W tym wielkim „autonomicznym” wyścigu bierze jeszcze udział grupa firm informatycznych, z Microsoftem na czele, a do tego firmy zajmujące się tworzeniem dokładnych cyfrowych map, budujące komponenty, czujniki czy nawet superkomputery, które będą stanowiły mózgi nowych aut. Wbrew twierdzeniom Muska problemy są. Autonomiczny samochód musi się nauczyć jazdy nie tylko po wyznaczonej trasie, ale też prowadzenia w deszczu, w korku i z przebiegającymi przed nim ludźmi. Ważniejsze jest jednak pytanie: jak ten koncept przebuduje biznes motoryzacyjny?

Człowiek, największy koszt

Według Zacka Kantera, blogera i startupowca z Doliny Krzemowej, autonomiczne pojazdy przemeblują biznes samochodowy, ale i całą amerykańską gospodarkę, bo dla 10 mln pracowników będą oznaczały utratę pracy. – Najwięksi gracze w motoryzacyjnym świecie mogą nie przetrwać zmiany. Myślę, że większość z nich zbankrutuje do 2030 r. – mówi Kanter. Powołuje się przy tym na dane firmy doradczej PwC, z których wynika, że liczba samochodów na amerykańskich drogach spadnie z 245 mln do 2,4 mln. Dlaczego? Bo ludzie zamiast kupować auta będą je wynajmować. To znacznie tańsze niż utrzymywanie samochodu, którego i tak używamy tylko przez 4 proc. czasu. Dziś auto jest zazwyczaj drugą po domu lub mieszkaniu najdroższą posiadaną przez ludzi rzeczą, a do tego generuje dodatkowe koszty, takie jak ubezpieczenie czy naprawy.

Jeśli pojawi się alternatywa w postaci pojazdu, który w ciągu kilku minut pojawi się przed naszym domem, korzyść dla konsumentów będzie ogromna. Dla koncernów z kolei oznacza to zanik rynku wypuszczającego rocznie kilkadziesiąt modeli aut, które zaspokajały różne indywidualne gusta kierowców. Rynek oczywiście nie pozostanie pusty, bo miejsce „starych” koncernów chcą dziś zająć Tesla i inni. To dlatego Uber tak bardzo chce tej rewolucji i już razem z Volvo testuje autonomiczne rozwiązania. Kierowcy pracujący dla firmy zabierają do domu obecnie co najmniej trzy czwarte opłaty za kurs. Autopilot wyeliminowałby ten koszt, sprawiając, że Uber bardzo niską ceną szybko zmonopolizowałby przewóz osób, stając się – jak mówi się w Dolinie Krzemowej – „naturalnym monopolem”, takim jak Google na rynku wyszukiwania i Facebook w portalach społecznościowych.

Prezes Ubera zresztą nie ukrywa, że to człowiek jest największym kosztem. – Powodem, dla którego Uber może być drogi, jest to, że nie płacisz wyłącznie za samochód, ale też za drugiego gościa w aucie. Jeśli go nie będzie, to zamawianie Ubera okaże się tańsze od posiadania samochodu – stwierdził Travis Kalanick. Wygląda na to, że ludzie kierowcy podzielą los konia, którego ponad 100 lat temu wypchnął z rynku samochód. Oprócz rynku motoryzacyjnego ucierpi rynek ubezpieczeń, parkingów czy używanych aut. Niepotrzebne będą już firmy wynajmujące samochody, a mechanicy będą mieli mniej pracy. – No i można pożegnać się z wpływami do budżetu państwa z mandatów – pisze Kanter. Są też plusy. Zmniejszy się liczba śmiertelnych wypadków samochodowych. Skorzysta też środowisko naturalne, bo autonomiczne auta będą napędzane zieloną energią. Uniwersytet w Teksasie oszacował, że przy 90-procentowym nasyceniu rynku samochodowego przez samosterowalne auta USA byłyby w stanie podwoić przepustowość swoich dróg, a także obniżyć powstające na nich opóźnienia – o 60 proc. na autostradach i 15 proc. na drogach podmiejskich.

Europa w tyle

Niestety, na razie plany autorozwoju dotyczą wyłącznie Stanów Zjednoczonych. Europa pozostaje w tyle, bo w przeciwieństwie do USA, gdzie to poszczególne stany decydują, jakie auta mogą jeździć po ich drogach, w UE decyzje muszą przejść przez biurokratyczną machinę Brukseli. Na razie marzenie o europejskich pojazdach autonomicznych jest odległe. Niedawny raport Komisji podkreśla ich zalety – jak choćby bezpieczeństwo i ekologię, a jednocześnie zakłada, że producentom aut potrzeba jeszcze 20 lat na skonstruowanie takiego auta (co stoi zresztą w sprzeczności z obecnymi osiągnięciami firm z Europy).

Zaleca więc dalsze badania i działania regulacyjne. Szwecja, Niemcy, Belgia czy Holandia zezwalają już na testowanie pojazdów autonomicznych, które korzystają z furtki w zapisach konwencji wiedeńskiej o ruchu drogowym (muszą przestrzegać jej wszystkie kraje UE). Zgodnie z wprowadzoną niedawno poprawką kierowca ma prawo korzystać z tego typu udogodnień, pod warunkiem że ma możliwość w każdej chwili je wyłączyć. Taki sposób działania jest jednak bardzo fragmentaryczny i chaotyczny – nie pomaga w przyspieszeniu wdrażania tej technologii, bo zgodnie z tą samą konwencją samochód musi mieć pedały, kierownicę i kierowcę. Te same przepisy obowiązują też Polskę, a nasi urzędnicy zasłaniają się Brukselą. Co więcej, w Europie nie ma dostatecznie dobrych łącz internetowych, by po drogach mogły jeździć autonomiczne samochody. Potrzebują one minimalnie 500 megabitów na sekundę – łączą się z komputerem, który nimi steruje, łącze musi być więc szybkie i stabilne, by auto jechało bezpiecznie. W niektórych stanach USA prędkość internetu sięga 1000 mega bitów na sekundę (dzięki nowej usłudze Google Fiber), w UE dopiero planuje się przyspieszenie go do 100 megabitów w… 2025 r. Wygląda na to, iż UE wychodzi z założenia, że skoro autonomicznych pojazdów jeszcze nie ma, nie warto tworzyć dodatkowej legislacji. Nie pierwszy raz Europie grozi rola ogona w technologicznym wyścigu.

Okładka tygodnika WPROST: 36/2016
Więcej możesz przeczytać w 36/2016 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 1
  • On-1981 IP
    Ja od dłuższego już czasu wypożyczam samochody. Co prawda nie z takimi super technologiami jak auto prowadzące się samo itp, ale ze współpracy z  Panek jestem bardzo zadowolony. Gwarantowali mi solidność oraz jakość i nie narzekam bo otrzymałem jedno i drugie i to dalej w samochodzie do którego potrzebny jest kierowca.

    Spis treści tygodnika Wprost nr 36/2016 (1752)

    • Nie wstydź się, Polsko 4 wrz 2016, 20:00 Jednym ze sporów, który dzieli Polaków, jest to, czy powinniśmy się wstydzić za nasz kraj (i rodaków). Kiedy w ubiegłym roku wybuchła dyskusja dotycząca przyjęcia uchodźców, „Wstyd, Polsko, wstyd” brzmiało donośnie. Problem nie... 3
    • Dwa patriotyzmy 4 wrz 2016, 20:00 Jeszcze nigdy po 1989 r. politycy nie walczyli o pamięć tak brutalnie, jak obecnie. Nie jest to przypadek – po 27 latach od początku transformacji w dojrzały wiek wchodzi pokolenie, które nie pamięta PRL. Cała ich wiedza o żołnierzach... 3
    • Bezpłatne leki dla seniorów 4 wrz 2016, 20:00 Od 1 września ok. 3 mln Polaków w wieku ponad 75 lat może korzystać z więcej niż tysiąca bezpłatnych leków. Dzięki temu wydatki za leki seniorów mają spaść o ponad 40 proc. Na liście znajduje się 1129 produktów – to leki... 10
    • Zdarzyło się jutro 4 wrz 2016, 20:00 Wenecja w Warszawie, plaża w Gdańsku, czyli polewamy pod chmurką. 14
    • Nie podam się do dymisji 4 wrz 2016, 20:00 Moja rezygnacja oznaczałaby zarząd komisaryczny oraz wcześniejsze wybory. To niczego dobrego dla Warszawy nie przyniesie – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. 16
    • O marszałku, który słucha jazzu 4 wrz 2016, 20:00 Rozumieją się bez słów: gdy Jarosław Kaczyński podczas obrad Sejmu krzywi się lub niecierpliwi, Marek Kuchciński natychmiast przykręca śrubę posłom opozycji – wyłącza im mikrofon, nie dopuszcza do głosu, udziela nagany. 20
    • Nie szalejcie z tym Biedroniem 4 wrz 2016, 20:00 Polskie społeczeństwo idzie w dobrą stronę. Gorzej z politykami – mówi 24
    • Dotacje na inwestycje w firmach 4 wrz 2016, 20:00 Przedsiębiorcy myślący o dofinansowaniu swoich inwestycji mają tej jesieni ręce pełne pracy. Jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne nabory wniosków. 27
    • Jesień pod znakiem Smoleńska 4 wrz 2016, 20:00 Po blisko roku od przejęcia władzy przez PiS wraca sprawa katastrofy smoleńskiej. Zapowiadają się gorące spory między partią rządzącą a opozycją. 28
    • Prawda czasu, prawda ekranu 4 wrz 2016, 20:00 Film o katastrofie smoleńskiej – jakikolwiek by był – najprawdopodobniej stanie się powszechnie obowiązującą wersją tych wydarzeń. 30
    • Pigułka gwałtu atakuje 4 wrz 2016, 20:00 Pojawia się już nie tylko w klubach, ale też na domówkach i firmowych imprezach integracyjnych. Ofiarami pigułki gwałtu padają również mężczyźni. 32
    • Liczy się każda minuta 4 wrz 2016, 20:00 Pigułka gwałtu może być śmiertelna – ostrzega Katarzyna Futoma, diagnosta laboratoryjny, współautorka artykułu „Pigułka gwałtu – ile mamy czasu na potwierdzenie jej użycia”. 35
    • Jak Kora i Kalita dali nadzieję tysiącom ludzi 4 wrz 2016, 20:00 Kiedy znana osoba opowie, jak walczy, żeby pokonać nowotwór, korzystają na tym tysiące chorych. Rusza z miejsca sprawa refundacji czy rejestracji wyczekiwanego leku - czy naprawdę jest do tego potrzebna choroba kogoś powszechnie rozpoznawalnego? 36
    • Cena życia 4 wrz 2016, 20:00 Przez ostatnie 25 lat na służbie zginęło dwa razy więcej polskich policjantów niż żołnierzy. Śmierć wielu spośród nich wynika niestety z nieudolności państwa. 40
    • Zmotoryzowany powrót do szkoły 4 wrz 2016, 20:00 Wrzesień jest miesiącem nie tylko zapowiadającym jesienną aurę, ale również rozpoczynającym rok szkolny w tysiącach przedszkoli, podstawówek, gimnazjów i liceów. 44
    • Wielkie pudrowanie Polski 4 wrz 2016, 20:00 Były żubry, kościoły i wieżowce. W kolejnych reklamach Polski na świecie chcieliśmy udowodnić, że nie jesteśmy już tylko krajem wódki i kiełbasy. Nie wyszło. Rząd chce to zmienić. Za 100 mln zł. 46
    • Jak nas piszą, tak nas widzą 4 wrz 2016, 20:00 Polska jest na świecie słabo rozpoznawalna, a nasze atuty mało znane. Niestety zagraniczne media chętnie nagłaśniają rzekome polskie wady, a polska dyplomacja od lat biernie się temu przygląda. 49
    • Niemcy otwarte 4 wrz 2016, 20:00 Nasi zachodni sąsiedzi wymyślili sobie strategię promocji swojego wizerunku i konsekwentnie ją realizują. Streszczając: postawili przede wszystkim na kontakty międzyludzkie. 51
    • Pan Tao 4 wrz 2016, 20:00 Przyjechał, zobaczył i zarobił. Wietnamczyk Tao Ngoc Tu wybudował nad Wisłą biznes wart kilkaset milionów złotych. Wszystko dzięki chińskim zupkom, które tak naprawdę pochodzą z Japonii. 53
    • Puls Europy 4 wrz 2016, 20:00 Wrzesień, Krynica-Zdrój. To tu od ponad ćwierć wieku spotykają się przedstawiciele rządów państw, ekonomiści, działacze organizacji pozarządowych, przedsiębiorcy, dziennikarze i naukowcy. Tym razem pod hasłem: Europa w obliczu wyzwań – zjednoczeni czy podzieleni? 56
    • Nie idźmy tą drogą 4 wrz 2016, 20:00 Cieszymy się, że polska gospodarka jest w szóstce najszybciej rosnących w UE. Ponieważ jednak Polak malkontentem jest, szuka dziury w całym. A „dziura w całym” niestety jest. Polska gospodarka rozwija się bowiem w 2016 r. wolniej, niż... 60
    • Hossa Bessa 4 wrz 2016, 20:00 Wyścig zbrojeń w Kielcach W tym tygodniu rozpoczyna się XXIV Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach. To największe tego typu targi w tej części Europy. Na tegorocznej wystawie będzie można zobaczyć sprzęt pochodzący z 609... 61
    • Turcy ogrywają UE 4 wrz 2016, 20:00 Wystarczyła groźba puszczenia nowej fali migracyjnej do Europy, żeby Unia złagodziła swoje zastrzeżenia co do jakości tureckiej demokracji. Zniesienie wiz dla Turków jest coraz bardziej prawdopodobne. 62
    • Pojedynek na wizji 4 wrz 2016, 20:00 Już wkrótce w Stanach odbędzie się pierwsza z trzech prezydenckich debat telewizyjnych, która może zadecydować o losach kampanii. 66
    • Ideowe zgrzyty Republiki 4 wrz 2016, 20:00 Spór o burkini przerodził się we Francji z obyczajowego w polityczny. Pod pozorem plażowego stroju kryje się dyskusja o laicką tożsamość Francji podszyta pytaniem o to, jak integrować muzułmanów. 70
    • Prawdziwe auto moto 4 wrz 2016, 20:00 Autonomiczne samochody przemeblują światową gospodarkę. Wkrótce może zniknąć zawód taksówkarza i auta będziemy wynajmować, a nie kupować. 72
    • AR – wszystko i jeszcze więcej 4 wrz 2016, 20:00 Trudno ich nie zauważyć – młodych, a także wcale już nie takich młodych, ludzi przemierzających ulice miast ze wzrokiem utkwionym w ekranach smartfonów i sprawiających wrażenie, że widzą coś więcej niż pozostali. 75
    • Bunt komórek 4 wrz 2016, 20:00 Prawidłowo działający układ odpornościowy chroni przed zarazkami. Kiedy jednak zaczyna działać na naszą szkodę i atakuje własny organizm, pojawiają się choroby z autoagresji. Groźne i niekiedy nieuleczalne. 78
    • Nasz nowy sąsiad 4 wrz 2016, 20:00 Astronomowie odkryli najbliższą Układowi Słonecznemu skalistą planetę, na której może się znajdować życie. 80
    • Książka, której nikt nie przeczytał 4 wrz 2016, 20:00 Ma ponad pół tysiąca lat i nadal nie wiadomo, o co chodziło jego autorowi. Czy wypuszczenie na rynek setek kopii słynnego manuskryptu Wojnicza przyczyni się do rozwiązania zagadki, nad którą uczeni głowią się od pokoleń? 82
    • Zielińska, Żak i Bończyk o mężczyznach! 4 wrz 2016, 20:00 „Zdobyć, utrzymać, porzucić 2. Rozstania i powroty” to przezabawna i zarazem bardzo życiowa komedia muzyczna Teatru Capitol. Trzy różne typy kobiet. Trzy odmienne spojrzenia na miłość i jej koniec. Oraz on – przedstawiciel rodzaju męskiego w środku tej burzliwej dyskusji!... 85
    • Komiksowa nostalgia 4 wrz 2016, 20:00 Komiksy sprzed lat, na których wychowali się dzisiejsi 30- i 40-latkowie, wciąż świetnie się sprzedają, mimo że kultura oferuje wiele nowych form atrakcyjnej rozrywki. Dowodzi tego kolejna premiera. 86
    • Fortepiany na lotniskach 4 wrz 2016, 20:00 Jan Lisiecki pierwszy koncert zagrał w wieku dziewięciu lat. Dziś ma 21 i występy planuje z dwuletnim wyprzedzeniem. – Jestem całkiem zwyczajny – zapewnia. 90
    • Jazzowy koniec wakacji 4 wrz 2016, 20:00 Zaledwie jeden weekend, 27 i 28 sierpnia, trwał w Sopocie Festiwal Jazz Wolności powered by Lotos. Zorganizowano go dla uczczenia 60. rocznicy I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Jazzowej w Sopocie, którego pomysłodawcą był Leopold Tyrmand. 97
    • Motor Matki Teresy 4 wrz 2016, 20:00 O tym, że w świecie najbardziej znaną postacią Kościoła jest Matka Teresa, miałam okazję przekonać się we wczesnych latach 90., gdy spotkałam w Niemczech grupę młodych, wykształconych osób z całego świata, różnych kultur i... 98

    ZKDP - Nakład kontrolowany