Autorka „Pucia” zarobiła 2,6 mln zł. „Kicia Kocia” sprzedała się w 2 mln egzemplarzy. Modne książki dla dzieci

Autorka „Pucia” zarobiła 2,6 mln zł. „Kicia Kocia” sprzedała się w 2 mln egzemplarzy. Modne książki dla dzieci

Kilkulatka przegląda książkę, zdjęcie ilustracyjne
Kilkulatka przegląda książkę, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock
– Te liczby świadczą o tym, że jako społeczeństwo zaczęliśmy dostrzegać, jak ważne jest to, co serwujemy dzieciom – mówi Ewa Świerżewska, recenzentka, autorka i tłumaczka książek dla dzieci. W rozmowie z „Wprost” jurorka konkursu Najlepsza książka dziecięca „Przecinek i Kropka” ujawnia też, czy „kontrowersyjne” książki dla dzieci, np. o rodzicach tej samej płci, dobrze się sprzedają, a także jak w Polsce rozwijać biznes wokół literatury dziecięcej.

Wprost: Czy w literaturze dziecięcej też obowiązują mody?

Ewa Świerżewska: Na pewno, choć jest też pewien kanon, który pozostaje niezmienny.

Co jest dzisiaj w modzie?

Dziś na topie są m.in. „picture booki” czyli książki obrazkowe. Coraz większą popularnością cieszą się też tytuły poruszające trudne, kontrowersyjne tematy, do niedawna w literaturze dla dzieci nieobecne.

Na przykład?

Niebawem premierę będzie miała książka o dziecku transpłciowym pt. „Janek (nie Janka)”. Po temat sięgnęła Erica Silverman. Pojawiają się też książki o rodzicach tej samej płci, od jakiegoś czasu mamy coraz większy wybór pozycji o rodzinach patchworkowych.

Literatura idzie z duchem czasu, tematy, które stają się obecne w przestrzeni publicznej, są coraz lepiej widoczne w książkach dla dzieci, co bardzo cieszy

Polacy chętnie kupują dzieciom takie „zaangażowane” książki?

Książki poruszające kontrowersyjne, ale ważne tematy, są wciąż książkami niszowymi, a informacje o nich nie docierają bardzo szeroko.

Chyba, że się ktoś oburzy.

Oczywiście, gdy pojawia się książka kontrowersyjna, w różnych kontekstach jest w stanie zaistnieć. Tak było z książką pt. „Z Tango jest nas troje”. To była totalna rewolucja na rynku książki.

Artykuł został opublikowany w 17/2021 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.