Boeing kapitana Wrony poleci na Wyspy?

Boeing kapitana Wrony poleci na Wyspy?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Boeing 767, którym lądował awaryjnie kpt Wrona, poleci na Wyspy (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Prezes PLL LOT Marcin Piróg ma nadzieję, że w ciągu dwóch tygodni firma podpisze z Brytyjczykami umowę na sprzedaż samolotu Boeing 767, którym w listopadzie ubiegłego roku na warszawskim Lotnisku Chopina awaryjnie lądował kapitan Tadeusz Wrona.

- Negocjujemy z Brytyjczykami m.in. warunki sprzedaży tego samolotu. Myślę, że jest to kwestia dwóch tygodni, kiedy podpiszemy z nimi umowę sprzedaży - powiedział Piróg. Szef LOT-u uczestniczy w Forum Ekonomicznym w Krynicy. Pod koniec lipca miała się odbyć licytacja maszyny, jednak nikt nie przystąpił do przetargu na jej kupno - żaden zainteresowany podmiot nie wpłacił wadium. Przedmiotem przetargu była sprzedaż prawa własności B767 z elementami wnętrza, bez silników. Cena wywoławcza wynosiła 2 mln dol. amerykańskich.

Spółka informowała, że przetargiem zainteresowane są trzy podmioty zagraniczne i jeden krajowy. Wśród nich był GROM. Ministerstwo Obrony Narodowej wystąpiło do PLL LOT o bezpłatne przekazanie wojsku boeinga. - Wrak samolotu miałby istotne znaczenie z punktu widzenia szkolenia Wojsk Specjalnych – mówił wówczas wiceminister obrony Czesław Mroczek.

Boeing 767-300, zwany "Papa Charlie", był eksploatowany przez PLL LOT na podstawie umowy leasingowej z amerykańską spółką Air Castle. Po awaryjnym lądowaniu i zakończeniu badań przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych rozpoczęły się długotrwałe rozmowy i negocjacje między firmą ubezpieczeniową Lufthansa Group, właścicielem samolotu - spółką Air Castle - oraz PLL LOT. W trakcie negocjacji ustalono, że przywrócenie samolotu do stanu pozwalającego na jego dalszą eksploatację jest nieopłacalne.

Ostatecznie strony zawarły porozumienie, w ramach którego PLL LOT przejął samolot na własność, po czym ogłoszono przetarg na sprzedaż maszyny. Spółka podkreśla, że takie rozwiązanie jest dla LOT-u optymalne i daje szanse na pokrycie części kosztów związanych z wyłączeniem samolotu z eksploatacji. 1 listopada 2011 r. kapitan Tadeusz Wrona wylądował bezpiecznie na warszawskim Lotnisku Chopina Boeingiem 767 bez wysuniętego podwozia, z 220 pasażerami oraz 11 członkami załogi. Nikt nie został ranny.

jl, PAP