Krystyna Łuczak-Surówka: „Trendy w designie? Trzeba się od nich oderwać”

Krystyna Łuczak-Surówka: „Trendy w designie? Trzeba się od nich oderwać”

Krystyna Łuczak-Surówka
Krystyna Łuczak-Surówka Źródło:Hubert Warulik
Dziesięć lat temu, po jednym z wykładów, ktoś zapytał mnie o podkoszulek za 120 zł, który miałam na sobie. Stwierdził, że nie każdego na taki stać. Odpowiedziałam, że „co tanie, to drogie”. Minęła dekada, a ja cały czas go mam. Nie stać mnie na tanie rzeczy. Podobnie jest z meblami – mówi Krystyna Łuczak-Surówka, historyczka i krytyczka designu.

Iwona Ławecka-Marczewska, redaktor naczelna designdoc.pl: Borykamy się z problemami, które mogą spychać zainteresowanie trendami na plan dalszy. Kogo dziś obchodzi design?

Krystyna Łuczak-Surówka: Rozmowy o trendach to nie są rozmowy o designie. Kluczowa jest potrzeba. Ludzie często myślą, że design to ładne przedmioty, a tak naprawdę chodzi o potrzeby. Różnorodne, złożone, ale jednak potrzeby. Estetyka jest jedną z nich, od zawsze, i od zawsze była z czymś powiązana. Nie przemawia do mnie, że teraz będzie modny zielony czy fioletowy, że na czasie są takie a nie inne formy. Przekonują mnie pytania, które zadają sobie ludzie, czy wizje nowych materiałów, technologii, możliwości.

Gdy rozmawiamy o trendach jako potrzebach, wtedy te potrzeby stają się realne i mocno zakorzenione w czymś, co określam jako „wyzwania współczesności”.

Źródło: Wprost

Ponadto w magazynie