Bez genetyki nie ma skutecznego leczenia

Bez genetyki nie ma skutecznego leczenia

Laboratorium badawcze
Laboratorium badawcze / Źródło: Fotolia / science photo

Jak genetyka może pomóc w leczeniu nowotworu?

Są dwa rodzaje zmian genetycznych. Pierwsze to takie, z którymi się rodzimy: znajdują się w niemal każdej komórce organizmu, dlatego możemy stwierdzić ich obecność, badając krew. W takim badaniu szukamy wrodzonej predyspozycji do odpowiedzi na poszczególne leki. Zalicza się do nich klasyczną chemioterapię, od lat stosowaną w onkologii. Warto zauważyć, że niektórzy pacjenci mają bardzo nasilone efekty toksyczne chemioterapii. Sprawdzając geny, jesteśmy w stanie stwierdzić, u których pacjentów dany schemat chemioterapii spowoduje tak nasilone efekty toksyczne, że nie będzie mógł być kontynuowany, a więc bardziej zaszkodzi, niż pomoże. Geny, z którymi się rodzimy, odpowiedzialne m.in. za metabolizm leków, działają przede wszystkim w wątrobie. Mają do spełnienia dwa zadania: pierwsze – by lek, który przyjmujemy, stał się aktywny i lepiej zadziałał; drugie – by organizm go zneutralizował i wydalił. Statystycznie ok. 5 proc. osób nie jest w stanie pozbyć się chemioterapeutyku z organizmu, będzie on się w nim kumulował i powodował nasilone efekty uboczne. Kolejne 10-15 proc. osób bardzo silnie zareaguje na podanie chemii – powinni mieć od razu obniżoną dawkę. To wszystko możemy sprawdzić dzięki badaniu genetycznemu. Od dwóch-trzech lat są już światowe wytyczne, w jaki sposób genetyka powinna kierunkować standardową chemioterapię. Gdyby takie badania były wykonywane, bylibyśmy w stanie uchronić pacjenta przed jej toksycznym działaniem.

To znaczy, że 5 proc. chorych w ogóle nie powinno dostać chemioterapii, a kolejnych 15 proc. – w znacznie zmniejszonej dawce?

Tak, ale oczywiście dotyczy to konkretnych schematów i konkretnych leków, które są w nich stosowane. Niestety, dziś wszystkim chorym podaje się leki właściwie tak samo. Niedawno podczas zjazdu Europejskiego Towarzystwa Onkologicznego pokazano wpływ genetyki na klasyczną chemioterapię jako wielkie odkrycie. Wiedza na ten temat przenika do onkologii, jednak bardzo powoli – być może dlatego, że do niedawna badania genetyczne były bardzo kosztowne. Dziś jesteśmy w stanie przebadać geny związane z metabolizmem chemioterapeutyków za pieniądze, które mieszczą się w ramach refundacji NFZ na diagnostykę onkologiczną.

Warto takie badania wykonać?

Tak. Przecież sama chemioterapia kosztuje, leczenie powikłań również, nie mówiąc już o tym, że pacjent, który ma silne skutki uboczne, czuje się bardzo źle, co wpływa na jego rokowanie i funkcjonowanie. Pieniądze, które wydalibyśmy na badanie genetyczne, szybko zwróciłyby się z nawiązką. Wszystkim wciąż się wydaje, że chemioterapia to leczenie ogólne, które dla wszystkich powinno być takie same. Tak jednak nie jest. Kwalifikując pacjenta do standardowej chemioterapii, powinniśmy wcześniej wiedzieć, jak na nią odpowie i czy nie będzie miał nasilonych efektów ubocznych.

Takie badanie genetyczne pacjenci mogą wykonać sami, jeśli nie zostaną na nie skierowani przez ośrodek leczenia?

Mogą, ale często o takim badaniu nie wiedzą. To samo dotyczy radioterapii. Ona też powinna być zróżnicowana – ze względu na to, że każdy pacjent ma nieco inną zdolność regeneracji komórek. Jeden chory może dostać silniejszą radioterapię, inny nie. Warto pamiętać o badaniach genetycznych, ponieważ odkąd pojawiły się nowe leki celowane, pacjenci często nie chcą mieć chemioterapii. Uważają, że jest zła, obciążająca, bardziej szkodzi, niż pomaga. To nie jest prawda. Chemioterapia u wielu chorych działa, wiele osób zostało dzięki niej wyleczonych. Gdybyśmy jednak mogli z góry wytypować pacjentów, których nie powinno się poddawać leczeniu konkretnym schematem chemioterapii, te obawy byłyby na pewno mniejsze.

Jeśli pacjent sam wykona takie badanie, jego wynik zostanie wzięty pod uwagę przez lekarza?

Trzeba mieć taką nadzieję, choć dziś nie ma jednoznacznych wytycznych naszych towarzystw naukowych. Jest jednak możliwość wykonania badania genetycznego u pacjenta chorego na nowotwór i jest możliwość refundacji takiego badania z NFZ do 2,5 tys. zł. Za tę kwotę jesteśmy w stanie dużo zbadać. Niestety, nie każdy szpital ma umowę z NFZ na wykonywanie takich badań.

Mówi pani: możemy zrobić badanie. My, czyli kto?

W teorii każda placówka wykonująca diagnostykę genetyczną. Mówiąc „my”, mam na myśli Warsaw Genomics – spółkę diagnostyczną, spin-off Uniwersytetu Warszawskiego. Jesteśmy zespołem 25 osób: naukowców, genetyków, lekarzy, których misją jest stworzenie i przekazanie pacjentom możliwie czułych i dokładnych testów genetycznych opartych na najnowszych osiągnięciach światowej nauki. Wykorzystując nowoczesne narzędzia analizy genetycznej, szukamy w genomie człowieka zmian odpowiedzialnych za powstawanie chorób i pozwalających na lepsze ukierunkowanie leczenia.

Coraz więcej jest w onkologii leków, które działają tylko na określone zmiany genetyczne…

Wysiłki laboratoriów są nakierowane na to, by znajdować nowe leki działające na konkretny nowotwór u konkretnego pacjenta. Rak bierze się stąd, że nagle jedna komórka w organizmie „psuje się”, wciąż dzieli się i rośnie, a to „popsucie się” jest wynikiem uszkodzenia genów. Badając tkankę nowotworową, sprawdzamy, które geny uległy uszkodzeniu, dlaczego komórka się „zbuntowała”. To drugi rodzaj badań genetycznych – wykonujemy je nie z krwi, tylko z tkanki nowotworowej. Wiedząc, z jakim uszkodzeniem genetycznym mamy do czynienia, możemy zastosować lek, który zadziała. Jest już szereg celowanych terapii w nowotworach.

Bada się wszystkie zmiany genetyczne w tkance nowotworowej czy tylko takie, na które są już leki refundowane w Polsce?

Wykonujemy dwa rodzaje badań. Pierwsze jest ukierunkowane pod możliwości NFZ. Na przykład gdy chory ma raka jelita grubego, możemy analizować takie zmiany, które są związane z terapiami – zarówno chemioterapią, jak i terapią celowaną – refundowanymi w Polsce. Mamy też badanie przeznaczone dla pacjentek z rakiem jajnika. Drugi rodzaj badania to rozległe profilowanie somatyczne: badamy 70 genów, które najczęściej ulegają uszkodzeniom w nowotworach, i na tej podstawie podpowiadamy, jak lepiej ukierunkować leczenie. Badamy mutacje, na które jest już w Polsce zarejestrowane leczenie, ale też inne, na które jeszcze leczenia nie ma. Dzięki temu otwieramy drogę do terapii jeszcze niezatwierdzonych, nierefundowanych albo do badań klinicznych. To badanie dość kosztowne: w zależności od zakresu trzeba zapłacić 5900- 7700 zł. Jednak analogiczne badanie w firmie węgierskiej czy amerykańskiej to kwota ok. 20 tys. zł. Część osób w Polsce uważa, że jeśli wykona badanie w USA czy Szwajcarii, to będzie lepiej. To nieprawda. Wszyscy korzystamy z tych samych urządzeń. Naszym dodatkowym atutem jest to, że mamy też wiedzę na temat polskiego społeczeństwa i chorób Polaków. Poza tym pacjentowi łatwiej omówić wynik badania i możliwość leczenia z firmą, która jest zlokalizowana w Polsce niż np. Szwajcarii. Przed wykonaniem badania i po nim spotykamy się z pacjentem, omawiamy wynik.

Lekarze mówią pacjentom o możliwości takich badań?

Widzę, że częściej to pacjenci szukają dla siebie możliwości terapii. Często jednak trafiają do nas za późno. Takie badania powinny być wykonane nie w momencie, gdy przeszli już wiele linii leczenia, tylko na początku. W 2017 r. w Wielkiej Brytanii ukazał się raport „Generation Genome” prof. Sally Davies, naczelnej lekarz w Wielkiej Brytanii. Wyraźnie w nim powiedziano, że bez badań genetycznych medycyna nie może funkcjonować, a leczenia pacjenta onkologicznego nie powinno się rozpoczynać bez poznania genetycznego tła nowotworu.

Okładka tygodnika WPROST: 6/2019