Pierwszy ranking polskich silver influencerów

Pierwszy ranking polskich silver influencerów

Katarzyna Dowbor, fot. Maksymilian Rigamonti
Chociaż młodzieńcze lata mają już dawno za sobą, znajomością nowych trendów zawstydzają niejednego dwudziestolatka. Osoby po sześćdziesiątce zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w świecie influencer marketingu.
Karol Górski

Kiedy Ireneusz Korzeniewski, znany z prowadzenia instagramowego profilu Styleman.pl, rozpoczynał swoją działalność w sieci, był w wieku dziadków większości modowych blogerek. Zaczęło się od bloga, na którym publikował wpisy o modzie, motorach, starych samochodach. Potem pojawił się Facebook, który jakiś czas temu ustąpił miejsca Instagramowi. Mężczyzna jest dziś jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich silver influencerów, czyli blogerów w dojrzałym wieku. Sam nie przepada za tym określeniem, choć przyznaje, że ciężko o lepsze. Termin influencer (ang. influence – wpływ) funkcjonuje u nas dopiero od kilku lat. Odnosi się głównie do osób, które swoją aktywnością w sieci propagują określony styl życia lub reklamują konkretne produkty. Kiedyś ich głównym narzędziem komunikacji z obserwatorami były blogi, dziś jest to przede wszystkim Instagram. Popularność zdobyta w tej aplikacji często skutkuje nawiązaniem współpracy z dużymi markami i popularnością w mediach tradycyjnych. Większość influencerów to dwudziestoparolatkowie. Jednak także przedstawiciele pokolenia 60+ potrafią budować swój wizerunek za pomocą mediów społecznościowych. – Pierwsi silver influencerzy pojawili się zaledwie kilka lat temu. Wcześniej starsze osoby zajmowały się podobną działalnością, z tym że zmieniły się środki przekazu. Dawniej dysponowali tradycyjnymi mediami, dopiero niedawno przekonali się do portali społecznościowych – wyjaśnia Małgorzata Bulaszewska, kulturoznawczyni z Uniwersytetu SWPS.

Seniorzy wchodzą do gry

Moda na silver influencerów dociera do nas, a jakże, z Zachodu. Tam to zjawisko funkcjonuje już od jakiegoś czasu. Prym wiodą pod tym względem Włochy. Klimat słonecznej Italii najwidoczniej dobrze wpływa na tamtejszych seniorów, którzy zdają się nie zwracać uwagi na wiek. Najbardziej imponujące dokonania ma na koncie Gianluca Vacchi, model, którego profil na Instagramie obserwuje ponad 11 mln osób. 52-latek ze względu na wiek nie załapałby się akurat do naszego rankingu, ale swoim wyglądem ewidentnie buduje sobie wizerunek modnego dziadka. Nowe trendy dotarły też do seniorów za oceanem. Matka Elona Muska, Maye, ma 35 tys. instagramowych obserwatorów, a w zeszłym roku była twarzą kampanii Supreme, znanej na całym świecie marki odzieżowej. Clayton Paterson, 60-latek z Ohio, został modelem i ze względu na nienaganną sylwetkę, prezentuje głównie bieliznę. W Azji numerem jeden wśród silver influencerów jest pochodząca z Japonii para Bonpon511. Stylizacje małżeństwa z ponad 40-letnim stażem przykuły już uwagę ponad 800 tys. użytkowników Instagrama. Statystyki pokazują, że seniorzy są grupą wiekową, wśród której notuje się najszybszy wzrost liczby użytkowników internetu i portali społecznościowych. W Ameryce już grubo ponad połowa pokolenia 60-latków jest aktywna w sieci. U nas z internetu korzysta ok. 30 proc. osób w tym wieku. W ciągu 15 lat wśród seniorów zanotowano ponad piętnastokrotny wzrost odsetka użytkowników internetu.

Modele klasy premium

Głównym obszarem zainteresowania „silverów” jest moda. Zarówno w Polsce, jak i za granicą duża część blogerów 60+ wykorzystuje portale społecznościowe do dzielenia się z innymi swoimi stylizacjami. Niektórzy, jak choćby obecny w naszym rankingu Jan Adamski, skupiają się głównie na nich. Inni, w tym Korzeniewski, publikują też zdjęcia związane z gotowaniem, kosmetykami albo szeroko pojętym lifestyle’em. Jak mówi Małgorzata Bulaszewska, atutem „silverów” jest to, że w eleganckich ubraniach wyglądają bardziej wiarygodnie niż młodzi. Ekspertka zwraca uwagę, że seniorzy potrafią też eksperymentować ze strojami, które nosiło się kilkadziesiąt lat temu. – Kiedy ubrania nawiązują swoim wyglądem do lat 50. albo 60., najbardziej przekonującym modelem będzie człowiek pamiętający tamte czasy. Dzięki temu odbiorcy odnoszą wrażenie, że osoba prezentująca strój ma na sobie ubranie, a nie przebranie – podkreśla Bulaszewska. Silver influencerzy dobrze odnajdują się w towarzystwie produktów luksusowych. Młodzi instagramerzy pozujący z drogimi zegarkami lub samochodami wyglądają często karykaturalnie. Reprezentują grupę wiekową, której większość przedstawicieli nie stać na reklamowane przez siebie rzeczy. Dobra luksusowe są kojarzone z ludźmi, którzy zdążyli osiągnąć sukces zawodowy. Silver influencerzy są więc dla marek premium najbardziej wiarygodnymi „ambasadorami”.

Uniwersalni „silverzy”

O ile wielu młodych upatruje w mediach społecznościowych szansy na zarobek, o tyle silver influencerzy nastawiają się raczej na dobrą zabawę i udowadnianie, że wiek nie jest żadną przeszkodą. Ireneusz Korzeniewski zauważa też, że prowadząc bloga, nawiązuje w pewien sposób do swoich zainteresowań z młodości. – Zawsze lubiłem się wyróżniać. W latach PRL fascynowała mnie kultura hipisowska. Wtedy, nosząc kolorowe ubrania, długie włosy i wymyślne ozdoby, chciałem się wyróżnić na tle wszechobecnej szarzyzny. Kilkadziesiąt lat później zwróciłem się w kierunku bardziej eleganckiego stylu, nie zapominając jednak o kolorowych elementach nadających całości niezbędnej lekkości – wyjaśnia.

To, że seniorzy nie szukają na siłę zainteresowania ze strony marek, nie oznacza, że nie dostają od nich ofert. Adam Szudra z agencji interaktywnej „Friends&Brands”, zajmującej się współpracą z influencerami, podkreśla jednak, że na razie w Polsce jest ich niewielu. – Odnoszę wrażenie, że product managerowie marek tworzonych z myślą o seniorach są zachowawczy i z założenia odrzucają nowoczesny marketing – tłumaczy. A szkoda, bo silver influencerzy mogliby doskonale sprawdzić się w roli promotorów produktów nie tylko tych przeznaczonych dla osób starszych. – Oczywiście, mamy naturalne połączenia, np. z przemysłem farmaceutycznym, ale nie możemy zapominać, że podstawą influencer marketingu jest zaufanie.

Przez wzgląd na życiowe doświadczenie i wiedzę, osobom starszym ufamy silniej, niezależnie od branży – dodaje Szudra. Nie jest jednak tak, że silver influencerzy godzą się na współpracę z każdym. Wypracowany wizerunek zobowiązuje do pokazywania się w towarzystwie produktów określonej klasy. – Przedstawiciele firm poniżej pewnego poziomu szybko zorientowali się, że nie ma szans na nawiązanie współpracy – mówi Korzeniewski. – Prezentuję głównie produkty premium. Mam świadomość, że jeśli przyjmowałbym wszystkie oferty, zniszczyłbym wizerunek, na który pracowałem przez lata. Odrzucam zatem wiele propozycji, choć wiem, że ich przyjęcie byłoby korzystne finansowo – dodaje mężczyzna. Influencer marketing wiąże się dziś z naprawdę dużymi pieniędzmi. O jakich kwotach mowa? Najpopularniejsi influencerzy są w stanie zarabiać nawet kilkanaście tysięcy złotych na opublikowaniu zdjęcia. Duże sumy są jednak zarezerwowane dla osób, którzy są obserwowani przez miliony użytkowników. „Silverzy” na razie nie mogą liczyć na takie pieniądze. Promocję na ich profilach reklamodawcy wyceniają najczęściej na kilkaset złotych.

Nadchodzi czas 60-latków

Silver influencerzy powoli docierają do masowej świadomości. Millennialsi nie mogą więc spać spokojnie. Generacja 60+ poczyna sobie w sieci coraz śmielej i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się zatrzymać. Zdaniem Bulaszewskiej głównym motorem napędowym rozwoju zjawiska silver influencerów będzie starzenie się społeczeństwa. – Dwadzieścia lat temu przeciętny Polak miał średnio 35 lat, teraz już ponad 40 lat. Zatem seniorzy będą w przyszłości stanowili większą część społeczeństwa. Tematy, które dotyczą osób starszych, znajdą coraz szersze grono odbiorców – przewiduje kulturoznawczyni.

1. Maria Winiarska

(@marysiawiniarska)

86,5 tys.

JAKO AKTORKA WYSTĘPOWAŁA W NAJPOPULARNIEJSZYCH POLSKICH SERIALACH. Widzowie mogą ją kojarzyć z ról w „Klanie”, „M jak miłość” czy „Na wspólnej”. Aktorska sława i influencerskie zasięgi córek bardzo popularnych na Instagramie pomogły Marii Winiarskiej zbudować pokaźne grono odbiorców. Prawie 86,5 tys. obserwujących to wynik, którego może pozazdrościć jej wielu blogerów z młodszego pokolenia. Reklamowy potencjał aktorki dostrzegli już marketingowcy. Na jej profilu coraz częściej pojawiają się wpisy promocyjne, szczególnie poświęcone kosmetykom.

2 Ireneusz Korzeniewski

(@styleman.pl)

34,4 tys.

AKTYWNOŚĆ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH TRAKTUJE GŁÓWNIE JAKO DOBRĄ ZABAWĘ. Jednak na brak ofert od reklamodawców nie może narzekać. Wizerunek dojrzałego mężczyzny z klasą przyciąga przede wszystkim marki premium. Motywem przewodnim jego profilu na Instagramie jest moda, niekoniecznie klasyczna. Do eleganckich stylizacji mężczyzna stara się dodawać kolorowe elementy. Nie brakuje też zdjęć, na których pozuje w otoczeniu eleganckich motocykli i starych samochodów. O jego wyczuciu dobrego stylu najlepiej świadczy to, że jako jedyny Polak został zaproszony do współpracy z legendarną amerykańską marką odzieżową Brooks Brothers.

3 Katarzyna Dowbor

(@katarzyna_dowbor_official)

33,4 tys.

ZNANA BARDZIEJ JAKO PREZENTERKA TELEWIZYJNA NIŻ INFLUENCERKA. Od 2013 r. związana z Polsatem, wcześniej pracowała w Telewizji Polskiej. Ma na koncie wiele ról aktorskich, między innymi w popularnym serialu „Na dobre i na złe”. Wydała też kilka książek. Ostatnimi czasy Dowbor mocno uaktywniła się na Instagramie. Jej profil to tematyczna mieszanka: jest trochę gotowania, literatury i trochę kliszy z życia codziennego.

4 Krystyna Bałakier

(@balakierkrystyna)

30 tys.

BLOGERKA Z WROCŁAWIA GRA W SIECI NA DWA FRONTY. Zarówno czytelnicy jej bloga, jak i instragramowi obserwatorzy, nie mogą narzekać na brak aktywności pani Krystyny. Tematem jej wpisów i zdjęć jest moda dla kobiet w dojrzałym wieku. Cel blogerki to pokazanie seniorkom, że nowoczesny styl może pomóc im poczuć się dobrze w swoim ciele. Dla Bałakier moda to nie tylko pasja, ale również zawód, od 11 lat blogerka prowadzi firmę zajmującą się stylizacją. W 2016 r. wydała książkę „Dojrzała elegancja”, z modowymi poradami dla kobiet.

5 Jan Adamski

(@janadamskieu)

24,1 tys.

DRUGI PRZEDSTAWICIEL MĘSKIEJ MNIEJSZOŚCI W RANKINGU. U Adamskiego na Instagramie dominuje moda. Widać, że mężczyzna doskonale odnajduje się w świecie najnowszych trendów. Stawia na styl elegancki, ale podobnie jak Korzeniewski, klasyczną elegancję lubi przełamywać oryginalnymi elementami. Na profilu pojawiają się czasami reklamy różnych usług i produktów, przede wszystkim kosmetyków. Mężczyzna prowadzi też bloga o modzie i, jak sam pisze, „problemach i absurdach współczesnego świata”.

6 Grażyna Szapołowska

(@grazyna_szapolowska)

14,9 tys.

INSTAGRAMOWY PROFIL SZAPOŁOWSKIEJ OD RAZU ZDRADZA, ŻE MAMY DO CZYNIENIA Z AKTORKĄ. Ale Grażyna Szapołowska nie ogranicza się jedynie do fotografii z czerwonego dywanu i desek teatralnych. Dużo miejsca poświęca najbliższym, szczególnie wnuczce. Szapołowska nie jest może influencerką pełną gębą, ale prawie 15 tys. obserwujących to całkiem niezły wynik. Zwłaszcza że aktorka nie zabiega specjalnie o zwiększanie swojego zasięgu.

7 Elwira Kołodziejczyk

(@ostatnie_podrygi_50plus)

5,2 tys.

Z ELWIRĄ KOŁODZIEJCZYK IDENTYFIKOWAĆ SIĘ MOŻE NIEMAL KAŻDY POLSKI SENIOR. Jej profil to właściwie fotorelacja z życia seniorki. Kobieta regularnie zamieszcza tam zdjęcia, na których chwali się swoimi pasjami i pokazuje, w jaki sposób spędza wolny czas. Sporo miejsca poświęca gotowaniu, nie brakuje też zdjęć ogrodu i psów. Od czasu do czasu Kołodziejczyk publikuje też zdjęcia z wycieczek po Polsce. Za współtworzenie profilu odpowiada jej córka, która towarzyszy pani Elwirze w roli fotografa.

8 Helena Norowicz

(@helenanorowicz)

1,6 tys.

NA INSTAGRAMIE PROFIL MA OD NIEDAWNA I DO TEJ PORY OBSERWUJE JĄ „JEDYNIE” 1,6 TYS. UŻYTKOWNIKÓW. W porównaniu do niektórych silver influencerów jest to skromny wynik. Jednak Norowicz i tak nie narzeka na brak ofert współpracy. Aktorka, która niedawno wróciła do swojego zawodu, cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony reklamodawców i mediów. Jako modelka zadebiutowała w wieku 80 lat. Trzy lata temu wzięła udział w odważnej sesji będącej częścią kampanii polskiej marki modowej Bohoboco. O zdjęciach było głośno, bo Norowicz pozowała na nich topless. W ostatnich latach pojawiała się też na okładkach magazynów „Fashion”, „Pani” i „Elle”.

9 Jadwiga Janik

(@fashion50plus)

828

W PRZYPADKU JADWIGI JANIK INSTAGRAM JEST JEDYNIE DODATKIEM DO BLOGA. Prowadzona przez nią strona Fashion50plus.pl to największy w polskim internecie blog o modzie dla seniorów. „Moda nie pyta o wiek”– hasło na blogu można uznać za motto pani Jadwigi. W swoich wpisach Janik prezentuje bardzo kolorowe, nieraz odważne stylizacje, udowadniając, że osoby po sześćdziesiątce też potrafią eksperymentować ze strojem. Janik jest jedną z najbardziej rozchwytywanych przez media silver influencerek. Blogerka doczekała się już kilkudziesięciu artykułów na swój temat.

10 Wirginia Szmyt (DJ Wika)

(nie ma profilu na Instagramie, ale 6,7 tys. polubień na Facebooku)

JEDYNA ZE SKLASYFIKOWANYCH, KTÓRA NIE POSIADA INSTAGRAMA. Aktywnie udziela się za to na swoim facebookowym profilu. Większość jej wpisów nie dotyczy jednak muzyki, a bieżących wydarzeń politycznych i społecznych. Ale Wirginia Szmyt znana jest przede wszystkim ze swojej działalności muzycznej. 81-latka pod pseudonimem DJ Wika regularnie pojawia się na klubowych imprezach. Niecodzienna pasja starszej pani nie umknęła uwadze mediów, również zagranicznych.

Okładka tygodnika WPROST: 26/2019
Więcej możesz przeczytać w 26/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Spis treści tygodnika Wprost nr 26/2019 (1891)

  • Śpieszmy się chronić dzieci 23 cze 2019, 20:00 Sprawy najmłodszych znalazły się w centrum uwagi. Szerokim echem odbiła się wypowiedź rzecznika praw dziecka, który w rozmowie z Magdaleną Rigamonti w „Dzienniku Gazecie Prawnej” powiedział, że trzeba odróżnić klaps od bicia.... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 23 cze 2019, 20:00 Świat się zmienia – panie rozważają problematykę europejską w swoim gronie, a pan chwali się torebką jak Tinky Winky 6
  • Obraz tygodnia 23 cze 2019, 20:00 10-20% tylko taką część masy biustu powinny utrzymywać ramiączka Wygrana Małgorzata Rozenek-Majdan Sam Patryk Vega rozważa zaangażowanie jej jako aktorki do swojej nowej produkcji filmowej. Przegrani Czytelnicy korzystający z... 10
  • Info radar 23 cze 2019, 20:00 Nowak i Giertych przegrali z „Wprost” Sławomir Nowak reprezentowany przez mec. Romana Giertycha przegrał batalię sądową o komentarze internautów z Agencją WydawniczoReklamową „Wprost” sp. z o.o. Nowak, były szef gabinetu... 12
  • Beza z zespołem 23 cze 2019, 20:00 MAGDA PAPUZIŃSKA CZY WAS TEŻ OGARNIA ZNUŻENIE, GDY KTOŚ WAM PROPONUJE WAŻNĄ I POTRZEBNĄ KSIĄŻKĘ O OSOBIE NIEPEŁNOSPRAWNEJ? No właśnie, człowiek jest, jaki jest, i wyklucza pewne sprawy z obszaru swoich zainteresowań. A tymczasem…... 13
  • Zmyć krew z twarzy i się podnieść 23 cze 2019, 20:00 Rozmowa z Anetą Todorczuk, aktorką 14
  • O obrażaniu 23 cze 2019, 20:00 Czy atakowanie elektoratu prz eciwnej opcji politycznej może zmienić jego przekonania? 16
  • Jak to było z aferą taśmową 23 cze 2019, 20:00 Najczęściej zadawane pytanie przez te ostatnie pięć lat? „Czy znając konsekwencje, zrobilibyście to samo, czyli opublikowali taśmy?”. Tak, bo taki był dziennikarski obowiązek. 18
  • Sidła na obywatela 23 cze 2019, 20:00 Głęboko współczuję rodzinie zamordowanej dziewczynki. Ale nie może być zgody na budowanie atmosfery linczu przez przedstawicieli władzy – mówi Adam Bodnar, rzecznik praw obywatelskich. 22
  • Rozrywanie Kukiza 23 cze 2019, 20:00 PiS postanowił rozmontować ugrupowanie Pawła Kukiza. W znacznej mierze skutecznie. Jednak – jak dowiedział się „Wprost” – muzyk prawdopodobnie pójdzie do wyborów z Polskim Stronnictwem Ludowym. 26
  • Nigdy nie byłem zakochany w PiS 23 cze 2019, 20:00 Skoro Jarosław Kaczyński nie ma potrzeby demokratyzacji państwa, to dla mnie rozmowa polityczna jest skończona – mówi Paweł Kukiz. 29
  • Czas fanatyków 23 cze 2019, 20:00 Gdyby w XIII w. istniały gazety, zajmowałyby się na czołówkach postacią 12-letniego Stefana z Cloyes, tak jak współczesne media fascynuje figura 15-letniej Grety Thunberg. Ale choć mediów wtedy nie było, przez ówczesną Europę i tak... 31
  • Pierwszy ranking polskich silver influencerów 23 cze 2019, 20:00 Chociaż młodzieńcze lata mają już dawno za sobą, znajomością nowych trendów zawstydzają niejednego dwudziestolatka. Osoby po sześćdziesiątce zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w świecie influencer marketingu. 32
  • Instagram mnie odmłodził 23 cze 2019, 20:00 Dzięki mediom społecznościowym zaczęłam nareszcie, na stare lata, podobać się sobie. Całe życie byłam zakompleksiona, a dziś nie chcę w sobie niczego zmieniać – mówi Maria Winiarska, aktorka. 39
  • Krowy na wypasie 23 cze 2019, 20:00 Jak zdesperowani aktywiści uratowali stado krów anarchistek przed niechybną śmiercią z woli urzędników. 42
  • Morderca nie czai się w ciemnej ulicy 23 cze 2019, 20:00 Zabójstwa dzieci zdarzają się stosunkowo rzadko, ale każde takie zdarzenie budzi ogromne społeczne emocje. Sprawca zwykle jest znajomym lub członkiem rodziny ofiary. 46
  • Rzecznik od siedmiu boleści 23 cze 2019, 20:00 Urzędnik powołany do ochrony najsłabszych, namaszczony przez PiS i biskupów, pochwala coś, co – zdaniem specjalistów – jest formą molestowania dzieci: „Sam z estymą wspominam to, że dostałem od ojca w tyłek” – przemówił... 49
  • Skok w bok 23 cze 2019, 20:00 W Mińsku rozpoczęły się właśnie Europejskie Igrzyska Olimpijskie. Łukaszenka robi Europejczykom imprezę sportową za dziesiątki milionów euro, bo liczy na to, że ci z Zachodu opróżnią u niego swoje grube portfele. 51
  • Hossa Bessa 23 cze 2019, 20:00 Rewolwer Van Gogha 162 tys. euro kosztował rewolwer kalibru 7 mm, który w zeszłym tygodniu 162 sprzedano na aukcji w Paryżu. To trzy razy więcej, niż wynosiła jego wyjściowa cena. Co w nim takiego niezwykłego? To z tej broni postrzelił... 54
  • Polska żywność podbija świat 23 cze 2019, 20:00 Ponad 120 mld zł – tyle wyniósł eksport artykułów rolno-spożywczych w 2018 r. To historyczny sukces, bo jeszcze 15 lat temu było to zaledwie 20 mld zł. 2019 r. może być jeszcze lepszy. 56
  • Dla tych, którzy są w potrzebie 23 cze 2019, 20:00 Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa realizuje Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020 skierowany do najbardziej potrzebujących osób w kraju. W 2018 r. pomoc ta trafiła do ponad 1,3 mln osób w formie 6,7 mln paczek żywnościowych i 1,7 mln posiłków. 58
  • Logistyka przyszłości 23 cze 2019, 20:00 Podwodne lub unoszące się w powietrzu magazyny. Przesyłki dostarczane przez drony i autonomiczne samochody. Firmy branży logistycznej patrzą w przyszłość. Cel? Maksymalne skrócenie czasu dostawy. 60
  • Przesyłka na dobrej drodze 24 cze 2019, 9:48 Innowacyjne rozwiązania to odpowiedź na potrzeby rynku – mówi Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel Polska. 61
  • Nowe auto z niską ratą 23 cze 2019, 20:00 I ty możesz jeździć nowym autem. Co więcej – nie będzie to dużo kosztować. Taką możliwość daje kredyt i leasing z niską ratą. 62
  • Gotówka do lamusa 23 cze 2019, 20:00 Branża technologiczna nie musi być mężczyzną – mówi Joanna Seklecka, prezes eService, laureatka ShEO Awards 2019 w kategorii Liderka Biznesu. 63
  • Finansowa podróż do przyszłości 23 cze 2019, 20:00 W pięknej scenerii Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odebrali nagrody przedstawiciele wiodących instytucji finansowych, laureaci nagród Portfele „Wprost”. 64
  • Praca czeka na studenta 23 cze 2019, 20:00 Osoby wkraczające na rynek pracy chcą się rozwijać i dobrze zarabiać, a negocjacje warunków pracy ułatwia im deficyt na rynku. Obok nowoczesnych technologii widzą siebie w branży finansowej czy kreatywnej. Kręcą ich także psychologia i prawo. 67
  • Nowe kadry dla energetyki 23 cze 2019, 20:00 Dwanaście szkół z terenu działania Grupy Enea zostało objętych patronatem koncernu energetycznego. W ten sposób Enea realizuje wyzwania stawiane pracodawcom przez rynek pracy, m.in. te związane z pojawieniem się w branży energetycznej luki pokoleniowej oraz szybkim rozwojem... 70
  • Enea zatrudni osoby z niepełnosprawnościami 23 cze 2019, 20:00 Enea przystąpiła do pilotażowego programu „Praca – Integracja”. Jego celem jest zwiększenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, najbardziej narażonych na wykluczenie społeczne i długoterminowe bezrobocie. 72
  • ANWIL – sukces zbudowany na doświadczeniu 23 cze 2019, 20:00 Filary rozwoju włocławskiej spółki ANWIL to nieustanne podnoszenie specjalistycznych kompetencji pracowników, współpraca z ośrodkami akademickimi oraz przedsięwzięcia skierowane do studentów i absolwentów uczelni wyższych. 74
  • PKP Intercity pracodawcą przyszłości 23 cze 2019, 20:00 Wzrost liczby pasażerów PKP Intercity to wielka zasługa pracowników, którzy dążą do zapewnienia podróżnym najwyższej jakości usług i czuwają nad ich bezpieczeństwem. 76
  • Bitwa o Hongkong 23 cze 2019, 20:00 Setki tysięcy ludzi protestuje przeciwko próbie podporządkowania sobie przez Pekin jednego z największych centrów finansowych świata. Czy Hongkong zostanie użyty jako karta przetargowa w wojnie handlowej Chin z USA? 78
  • Mamy chcą szczepić 23 cze 2019, 20:00 Zdecydowana większość rodziców nie tylko chce szczepić dzieci, ale również chce rozszerzenia obowiązkowego kalendarza szczepień. Cieszy to ekspertów. 82
  • Pożegnanie z papierosem 23 cze 2019, 20:00 W Polsce nadal pali jedna czwarta społeczeństwa, a od kilku lat liczba palaczy nie spada. Aby porzucili papierosy, potrzeba nie tyle zakazów, ile alternatyw. 84
  • Ekstaza, histeria, dramat 23 cze 2019, 20:00 Jedzenie bananów w obronie prac Natalii LL to za mało. „Farba znaczy krew” w warszawskim MSN zmusza do poważnej dyskusji. Nigdy jeszcze nie było w Polsce tak aktualnego i reprezentatywnego przeglądu malarstwa kobiet. 87
  • Podglądanie Polski 23 cze 2019, 20:00 „Eastern” i „Nic nie ginie” to odkrycia 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. Ich twórcy uciekają od dosłowności, ale mówią o Polakach więcej niż niejedna polityczna analiza. 90
  • Wydarzenie 23 cze 2019, 20:00 Quo vadis, Donaldzie? „ROK ZA ROKIEM”, Russell T. Davies, 6 odcinków już dostępnych w HBO GO Akcja serialu „Rok za rokiem” rozgrywa się w bardzo bliskiej przyszłości: właśnie kończy się druga kadencja rządów Donalda Trumpa.... 92
  • Film 23 cze 2019, 20:00 Bez smyczy Kiedy jestem zmęczony, oglądam kotki w internecie – zdradził mi Werner Herzog. A jeśli urocze zwierzęta są w stanie skruszyć serce Wernera Herzoga, z łatwością poruszą każdego innego. Wiedzą to twórcy „Sekretnego... 93
  • Muzyka 23 cze 2019, 20:00 Kolekcjonerska perła Owiane legendami archiwum Prince’a skrywa ponoć setki nagrań, które nigdy nie ujrzały światła dziennego. Na „Originals” odkrywamy, jak brzmią kompozycje, które Prince stworzył dla innych twórców, a –... 94
  • Książka 23 cze 2019, 20:00 Ciemna strona Piotr Jan Marczyński, lekarz, który odkrył w sobie pasję pisarską, po udanym debiucie powieścią „Obchód” pojawia się w księgarniach z nowym utworem – „REP”. Uparcie zagląda za kulisy służby zdrowia. Poprzednia... 95
  • Powieść z wątrobianką 23 cze 2019, 20:00 Czy zastanawialiście się kiedyś państwo, dlaczego o tak szalonej, piekielnej, dzikiej, tajemniczej sferze działalności człowieka na ziemi, jaką jest gastronomia, powstała dotąd tylko jedna, jedyna powieść, mianowicie „Zaklęte... 96
  • 13 pomysłów na niebanalny urlop 23 cze 2019, 20:00 Czasy, kiedy urlop marzeń ograniczał się do słońca, morza i piasku, odeszły w zapomnienie. Żądni wrażeń płacimy za rozrywkę i adrenalinę, a organizatorzy wakacyjnych atrakcji prześcigają się w pomysłach. Oto tylko kilka najciekawszych. Uprzedzamy jednak, że każdemu, kto ich... 98
  • Od anonsu do musicalu 23 cze 2019, 20:00 Inspiracje same „pchają” się zewsząd, problem jest tylko jeden – posłuchać tej właściwej, a tego, która to, przecież nigdy się nie wie. Może dlatego są tak inspirujące? 102
  • Ósma kawa Fryderyka 23 cze 2019, 20:00 Fryderyk Chopin, poza tym, że tworzył wspaniałe mazurki i polonezy, dorzucił swoje pięć groszy do promocji kulinarnej Mazowsza. 104
  • Wychowanie dzieci w świecie technologii 23 cze 2019, 20:00 Z internetem jest jak z nożem. Użyty do zabijania, będzie narzędziem zbrodni. Użyty do smarowania chleba, będzie życiowo przydatny. 105
  • Zrób sobie... Magdę Gessler 23 cze 2019, 20:00 Restauracja Opozycja traci klientów, bo wciąż odmraża stare kotlety, smaży na przypalonym oleju, a w kuchni aż lepi się od brudu. Może trzeba wezwać na pomoc Magdę Gessler? 106

ZKDP - Nakład kontrolowany