Helikopter (jednak) w lodzie

Helikopter (jednak) w lodzie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Komisja badająca przyczyny wypadku śmigłowca z premierem na pokładzie, sprawdza już tylko hipotezę awarii instalacji sygnalizującej oblodzenie silnika - opisaliśmy ją tuż po katastrofie.
Trwają jeszcze badania; raport komisji ma być gotowy 21 stycznia.

Powiedział o tym szef komisji, płk pilot Ryszard Michałowski. "Wykluczyliśmy hipotezy związane ze złą jakością paliwa i błędem pilota. Ostatnie badania mają na celu potwierdzenie dotychczasowych ustaleń związanych z oblodzeniem" -  ujawnił.

O tym, że przyczyną katastrofy był najprawdopodobniej niesprawny system antyoblodzeniowy, "Wprost" pisał już na początku grudnia!

Komisja ma się jeszcze zebrać 19 stycznia i przez dwa dni dyskutować nad ostatecznym kształtem raportu dla szefa Sztabu Generalnego i ministra obrony. Według płk. Michałowskiego, gen. Czesław Piątas ma otrzymać protokół z ustaleniami komisji 21 stycznia, potem będzie on mógł zostać ujawniony.

Michałowski podkreślił, że dotychczasowe ustalenia, związane z  awarią działającego w śmigłowcu automatycznego mechanizmu sygnalizującego oblodzenie, nie mogą jeszcze być traktowane jako ostateczne. "Ale każdy z nas ma swój pogląd w tej sprawie" -  zaznaczył.

4 grudnia rządowy śmigłowiec, po awarii obu silników, spadł w  okolicach Piaseczna pod Warszawą. W wypadku zostali ranni premier Leszek Miller, szefowa jego gabinetu politycznego Aleksandra Jakubowska, dwoje pracowników Centrum Informacyjnego Rządu, lekarz, pięciu oficerów BOR, trzech pilotów i stewardesa.

W skład powołanej po wypadku przez szefa Sztabu Generalnego 32- osobowej komisji weszli piloci, inżynierowie, meteorolodzy, lekarze i członkowie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Działająca pod kierownictwem płk. pilota Ryszarda Michałowskiego komisja badała m.in., czy wyłączenie silników mogło nastąpić wskutek oblodzenia i czy zawiodła sygnalizacja oblodzenia. Badano też próbki paliwa, nie wykluczając, że jego niewłaściwa jakość spowodowała awarię.

Czytaj też w tygodniku "Wprost": Helikopter w lodzie

sg, pap