Przeważnie takie umowy zawierają podczas prezentacji, spotkań promocyjnych lub też u siebie w domu. Przedmiotami transakcji są garnki, produkty wspomagające leczenie, kołdry, odkurzacze, okna, drzwi, piecyki gazowe, filtry do wody. Przedsiębiorcy wzbudzają zaufanie emerytów, twierdząc, że działają w imieniu spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych lub podając się za pracowników gazowni. Często osoby starsze mają problemy z firmami oferującymi sprzedaż wysyłkową książek, pamiątkowych monet i medali. Kolejną grupą zakupów są umowy zawierane z firmami telekomunikacyjnymi, które oferują "bardziej korzystne" warunki niż dotychczasowy operator. Coraz więcej jest też przypadków zaciągania kredytów i pożyczek na "niski" procent, zawieranych z parabankami i instytucjami finansowymi.
Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, połowa konsumentów wie, że gdy robią zakupy w taki sposób, przysługują im te same prawa, jak w zwykłym sklepie. Gdy natrafimy na problemy, szukajmy bezpłatnej pomocy u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Można także zadzwonić pod darmowy nr 800 007 707, czynny od poniedziałku do piątku od godz. 9 do 17.00.