Świnka z k(l)asą

Świnka z k(l)asą

Świnka z k(l)asą
Świnka z k(l)asą
Najnowsza premiera Netflixa – film „Okja” – na ostatnim festiwalu w Cannes wywołał skandal. Bynajmniej nie ze względu na treść, ale fakt, że nie będzie dystrybuowany w kinach. Nam twórca obrazu, koreański reżyser Joon-ho Bong, mówi, że nie czuje się rewolucjonistą.

Czy kiedykolwiek przypuszczałeś, że zapiszesz się w historii kina jako ten, który w Cannes wyważył drzwi dla filmów pokazywanych wyłącznie na platformach steamingowych?

Nie. Wolałbym, by ludzie pamiętali mnie ze względu na filmy, które kręcę, a nie jakiś wydumany skandal, który jest dla mnie, mówiąc szczerze, niezrozumiały. Na początku byłem zniesmaczony i zdziwiony tym, że część jury podeszła tak negatywnie do filmu tylko dlatego, że nie miał on premiery kinowej. Pedro Almodóvar w jednym wywiadzie stwierdził, że bez dystrybucji kinowej ludzie nie mają równych szans na obejrzenie danego filmu, co jest totalną bzdurą. Na przykład jeśli jakiś dystrybutor nie zakupi jego filmu do Polski, to wasi widzowie go nie obejrzą. Koniec kropka. Choć następnego dnia Almodóvar starał się wycofać z tego stwierdzenia, było już za późno. Mleko się rozlało.

Może chodziło raczej o celebrowanie magii kina?

Ale co to ma do rzeczy? Jedni lubią oglądać filmy w ogromnych, klimatyzowanych salach kinowych, a inni w domowym zaciszu. Nie widzę w tym większego problemu. Po pewnym czasie to wielkie zamieszanie wokół „Okji” zaczęło mnie cieszyć. Zacząłem traktować to jako darmową reklamę, idącą od razu na cały świat.

Nie spodziewałeś się, że twój film dostanie się do konkursu głównego w Cannes?

Kompletnie o tym nie myślałem. Zgłoszenie nie było nawet moim pomysłem. Zgodziłem się na to z dwóch powodów. Pierwszy to taki, że aktorzy na to zasłużyli. Praca ze mną to nie piknik i miło jest zobaczyć moich współpracowników na czerwonym dywanie, gdy za swoją ciężką pracę dostają zasłużone brawa. Drugi powód to rozgłos, którego ten film potrzebuje, bo przecież są kraje, które Netflixa nie mają. Fajnie, gdyby one też usłyszały o tym filmie i może jakoś wymogły na dystrybutorze, by wydał go chociażby w formie DVD czy sprzedał prawa jakiejś lokalnej telewizji. Takie rzeczy się zdarzają.

Twój najnowszy film bardzo silnie nawiązuje do Holokaustu czasu II wojny światowej. To świadomy zabieg?

Taki właśnie efekt chciałem osiągnąć. Zwłaszcza podczas wymyślania i projektowania rzeźni. Jej wnętrze zostało przeniesione w skali 1:1 z prawdziwej rzeźni, którą odwiedziłem w Kolorado. Jednak zewnątrz zostało zainspirowane obozami koncentracyjnymi. Tego miejsca nie da się porównać do niczego innego. Widziałem na żywo, jak zwierzęta są rozbierane na kawałki. Na zewnątrz na śmierć czekało z 10 tys. krów, każda z wielkim strachem w oczach. Nieważne, co mówili hodowcy – one wiedziały, co je czeka. Wystarczy to zobaczyć, by następnym razem, spoglądając na krwisty stek na talerzu, mieć wyrzuty sumienia.

Jesz jeszcze mięso?

Przed nakręceniem tego filmu kochałem zajadać się stekami czy żeberkami w sosie BBQ. Jednak po odwiedzeniu rzeźni i zobaczeniu tego całego okrucieństwa stałem się weganinem. Na… dwa miesiące. Tyle wytrzymałem bez jedzenia mięsa. Powoli zaczynam ograniczać jego spożycie. Zacząłem też zwracać uwagę na to, skąd dany produkt pochodzi.

Czyli to okrucieństwo nie wywarło na tobie jakiejś długotrwałejtraumy?

Te obrazki wryły mi się w głowę bardzo wyraźnie. Jednak w koreańskiej kulturze bardzo trudno nie jeść mięsa. Jest ono obecne wszędzie. Odmówienie jedzenia może być nawet uznane przez niektórych za ogromną zniewagę. Tak więc trochę nie mam wyjścia (śmiech).

Patrząc na twoje ostatnie filmy – jak choćby „Snowpiercer: Arka przyszłości” czy „Okja” – widać, że polubiłeś tematykę nierówności społecznej i tego, jak można nią sterować.

Ponieważ zewsząd otacza nas propaganda, czy to polityczna, czy konsumencka. Należy to ludziom pokazywać. Otwierać im ją jest efektem manipulacji. Nawet te najmniejsze wybory, których dokonujemy, jak nam się wydaje, pod wpływem drobnego impulsu, są w dużej mierze efektem manipulacji dokonywanej chociażby poprzez reklamę.

Ale twoje filmy też manipulują widzem. By wywołać konkretne emocje, używasz bardzo przejmujących obrazów, jak właśnie zwierzęta idące na rzeź czy dzieci zamknięte pod podłogą pociągu.

Masz rację. To jest jednak moje prawo jako reżysera (śmiech). Film to przecież rozrywka, której założeniem jest granie na naszych emocjach. Ja staram się tylko jak najlepiej wywiązać z tego zadania.

W tym ponurym świecie wprowadzasz też akcenty komediowe, jak choćby postać doktora Wilcoxa. Grany przez Jake’a Gyllenhaala przypomina…

Niech zgadnę: Groucho Marxa? To był czysty przypadek. Bardziej chciałem otrzymać efekt zbliżony do Bustera Keatona. Jake natomiast wzorował się na bardzo popularnym w Wielkiej Brytanii dziennikarzu Johnnym Morrisie. On właśnie był takim zwariowanym doktorem. Cały czas zmieniał kostiumy. Zachowywał się bardzo ekspresyjnie. Poza tym podobnych akcentów w tym „ciężkim” filmie jest wiele. Na przykład cały ruch wyzwolenia zwierząt jest przezabawny. Pacyfiści do kwadratu. Musiałem wprowadzić takie postaci, by produkcja nie stała się za ciężka. By widz wytrwał do końca w zaciekawieniu, a nie popadł w depresję po 30 minutach seansu. To bardzo trudne, by nie przesadzić z tymi negatywnymi emocjami.

Z tych dodatkowych postaci spokojnie mógłbyś wykroić materiał na oddzielny film.

Raczej się na to nie zdobędę. Nie lubię wracać do światów, które wykreowałem.

Jesteś reżyserem, który zazwyczaj omija wielkie wytwórnie, ceniąc sobie własną niezależność. Czemu więc zdecydowałeś się na pracę z Netflixem?

Ponieważ mieli pieniądze, by zrealizować „Okję” w taki sposób, w jaki sobie wymarzyłem. Spotykałem się z mniejszymi wytwórniami, które zakochały się w naszym scenariuszu, jednak nie miały pieniędzy na jego produkcję. Zastanawiałem się przez długi czas, czy możemy opowiedzieć tę historię bez pokazywania samej Okji, i doszedłem do wniosku, że nie miałoby to sensu. Potrzebowaliśmy więc sporych pieniędzy, które dostarczył nam Netflix. Przy okazji okazało się, że jest to firma, która szanuje twórców i nie ingeruje w ich pracę. Ich rola zaczyna się dopiero podczas promocji filmu. Jest to układ, który mnie jako reżyserowi niezmiernie odpowiadał.

Postawiłeś też ostre warunki, jeśli chodzi o dystrybucję.

Myślałem, że to tajne informacje, a ty wszystko wiesz (śmiech). Dystrybucja globalna, której właścicielem jest wyłącznie Netflix, ma swoje duże minusy. W krajach, gdzie ta usługa jest niedostępna, nie ma innej formy obejrzenia filmu. Dlatego uparłem się, żeby chociaż w mojej rodzimej Korei film „Okja” trafił również na rynek DVD.

Według Almodóvara bez dystrybucji kinowej ludzie nie mają równych szans na obejrzenie filmu. A co jeśli nie zakupiono danego filmu do kin?

Najlepszym przykładem jest „Snowpiercer: Arka przymierza”, który teraz wraca w postaci serialu telewizyjnego. Nie mam z nim nic wspólnego, chociaż proponowano mi współpracę. Widziałem już nawet ukończony pilot. Nawet podoba mi się podejście scenarzystów, by bardziej rozbudować opowieść o tym, co dzieje się w tym pociągu. Podobny los może spotkać „Okję”. Jeśli ktoś będzie chciał zamienić ten film w serial lub nakręcić sequel, to ma moje błogosławieństwo, ale tylko tyle. Nie dam się namówić na to, by je wyreżyserować.

Nie lubisz nudy i wiem, że już pracujesz nad kolejnym projektem.

Już jak byliśmy w Cannes, każdą wolną chwilę spędzałem w moim pokoju hotelowym na pisaniu scenariusza do kolejnej produkcji. Tym razem będzie to koreańskie niskobudżetowe kino. Historia dziwnej koreańskiej rodziny. Nie chcę na razie za dużo zdradzać, bo może ono jeszcze ulec zmianie, ale zatytułowałem go „Pasożyt”. Za każdym razem, gdy kręcę film anglojęzyczny, muszę po nim zrobić sobie przerwę i wrócić do swoich korzeni. Taka forma katharsis. g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 27/2017
Więcej możesz przeczytać w 27/2017 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 27/2017 (1793)

  • 2 lip 2017, 20:00 Tego lata nudy nie ma, o co dbają – oczywiście – politycy. Nie mam tu wcale na myśli sejmowej komisji ds. Amber Gold. Niech pracuje, taka jej rola, przekonamy się, co odkryje. Nie chodzi mi też o komisję weryfikacyjną zajmującą się aferą reprywatyzacyjną – jak wyżej, niech... 3
  • 2 lip 2017, 20:00 W PAŁACU PREZYDENCKIM DALSZY CIĄG ZMIAN KADROWYCH. Po wakacjach zostanie zatrudniony nowy dyrektor biura komunikacji. Według naszych informacji nie będzie to nikt związany z PiS. Z tego wniosek, że buntownicze nastroje w otoczeniu prezydenta... 6
  • 2 lip 2017, 20:00 30 dol. to cena wyspecjalizowanej chińskiej agencji „marketingu treści” za napisanie fałszywego newsa. Kampania oczerniająca dziennikarza kosztuje 50 tys. dolarów (składają się na nią: fałszywe artykuły, zalewanie spamem konta na... 8
  • 2 lip 2017, 20:00 Marcin P. to obok Michała Tuska najważniejszy dotychczas świadek przesłuchiwany przez komisję śledczą ds. Amber Gold. Zeznania twórcy i szefa piramidy finansowej nie przyniosły przełomu. Za to kilka wypowiedzianych przez niego kwestii... 11
  • 2 lip 2017, 20:00 Nie żyje lider Państwa Islamskiego czerwca tego roku przypadała trzecia rocznica ogło29 szenia powstania samozwańczego kalifatu pod przywództwem Abu Bakra al-Baghdadiego. Ten dzień przejść może jednak do historii z powodu dwóch innych... 12
  • 2 lip 2017, 20:00 RAFAŁ GÓRSKI „NIE MAMY NIC DO POWIEDZENIA!”, „Pani prezydent Hanna Zdanowska spotkała się z nami jeden raz od 2010 r.”, „Chodzi o więzi społeczne, których nie zapewni budżet obywatelski.” To głosy uczestników debaty „Rady... 13
  • 2 lip 2017, 20:00 Psikus z Adrianemi Broda z trąbą. 14
  • 2 lip 2017, 20:00 LATO W PEŁNI, ZIELEŃ DOKOŁA, ALE WSZYSTKO BRUNATNIEJE. Ktoś opluł niemieckie nastolatki w hidżabach, ktoś zaatakował ukraińską parę gazem, ktoś powyzywał dziewczynkę pół-Arabkę od terrorystek. Brunatnie jest nie tylko na ulicach.... 15
  • 2 lip 2017, 20:00 HANNA GRONKIEWICZ-WALTZ NIE STAJE PRZED KOMISJĄ PARLAMENTU, BO UZNAJE TĘ KOMISJĘ ZA „NIEKONSTYTUCYJNĄ”. Linia postępowania prezydent Warszawy oparta jest, jak mi się zdaje, na przekonaniu, że w ogóle cała obecna Polska, tak pisowska,... 15
  • 2 lip 2017, 20:00 UE obawia się, że USA będą chciały rozbić jedność Europy opartą na politycznej i ekonomicznej dominacji Niemiec. Dokładnie z tych samych powodów rząd w Warszawie nie może się doczekać przyjazdu Donalda Trumpa do Polski. 19
  • 2 lip 2017, 20:00 Prezydent USA chce poznać obawy krajów Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Damon Wilson, wiceprezes Atlantic Council. 22
  • 2 lip 2017, 20:00 Pałac Prezydencki, ministrowie oraz otoczenie prezesa PiS walczą o splendor związany z warszawską wizytą prezydenta USA Donalda Trumpa. 24
  • 2 lip 2017, 20:00 Pierwsza dama nie podoba się liberałom, choć jej kariera w USA mogłaby być żywą reklamą programu amerykańskiej lewicy. 27
  • 2 lip 2017, 20:00 Od Coca-Coli przez NATO do tarczy antyrakietowej. Każdy z prezydentów amerykańskich przywoził do Polski coś, co odciskało swoje piętno na polskiej i światowej polityce. 29
  • 2 lip 2017, 20:00 W niedobrym kierunku zmierza warszawska komisja reprywatyzacyjna. I rzecz bynajmniej nie w samym fakcie powołania takiego gremium. Dziś już wiadomo, że w warszawskiej reprywatyzacji działo się przez lata tyle złych rzeczy, że Sejm miał... 31
  • 2 lip 2017, 20:00 Komisja weryfikacyjna to dla PiS idealne narzędzie, by udowodnić, iż układ naprawdę istnieje. I złapać uczestników układu za rękę. 32
  • 2 lip 2017, 20:00 Kiedy młody Michał Dworczyk miał trafić do aresztu, poręczył za niego Antoni Macierewicz – ustalił „Wprost”. Dziś to Dworczyk, wiceszef MON, broni swojego szefa. 34
  • 2 lip 2017, 20:00 Dzielił miliardy na rozwój innowacyjnej gospodarki. Jeszcze rok temu był bardzo wpływowym urzędnikiem, dziś jest bezkarnie pomawiany, zdemolowano mu auto i zniszczono elewację domu. 37
  • 2 lip 2017, 20:00 WALDEMAR SKRZYPCZAK, generał broni Warunkiem właściwego procesu szkolenia wojsk jest jego dobre czy raczej właściwe oprzyrządowanie. Do tego musi być spełnionych kilka warunków zasadniczych. Pierwszym jest wola wojskowych do rozwoju... 38
  • 2 lip 2017, 20:00 Tydzień temu ujawniliśmy, co węgierski analityk badał dla ministerstwa. Dzisiaj sprawa jest głośna i opozycja wzywa do dymisji ministra. 40
  • 2 lip 2017, 20:00 Sytuacja, którą opisał „Wprost”, nie nosi znamion legalnego działania służb. Ministerstwo jest organem politycznym i nie ma uprawnień do inwigilacji ani nawet prowadzenia białego wywiadu – twierdzi Katarzyna Szymielewicz, prezeska Fundacji Panoptykon. 41
  • 2 lip 2017, 20:00 Nie wszędzie chrześcijaństwo przyjęło się równie dobrze. Oświeceniowy humanizm zresztą też. Mam wrażenie, że w Polsce obie idee zaistniały wyjątkowo słabo w porównaniu na przykład z taką Ugandą, która w ostatnich latach... 43
  • 2 lip 2017, 20:00 Jak się czują dziewczyny w ciąży atakowane ze wszystkich stron obrazami idealnych pup, brzuchów i cycków? Niektóre, by zachować figurę, są gotowe zaryzykować poronienie. 44
  • 2 lip 2017, 20:00 Ukraina stała się ulubionym celem polskich seksturystów. Tam na wszystko was stać – zachęcają firmy organizujące erotyczne wyjazdy na Wschód. 48
  • 2 lip 2017, 20:00 Mimo że woda często jest zimna, a pogoda kapryśna, Polacy drugi rok z rzędu przedkładają Bałtyk nad Morze Śródziemne, Czarne czy Czerwone. 52
  • 2 lip 2017, 20:00 Zabrakło im jeszcze paru dużych kontraktów, kilkuset klientów więcej i lepszego wiatru na giełdzie. Poznajcie tych, którzy już w przyszłym roku mogą wskoczyć do setki najzamożniejszych Polaków. 56
  • 2 lip 2017, 20:00 Choć mamy w Polsce rekordowo niskie bezrobocie, to są powiaty, gdzie bez pracy jest prawie jedna trzecia ich mieszkańców. 60
  • 2 lip 2017, 20:00 Liderzy branży finansowej zostali po raz kolejny nagrodzeni Portfelami tygodnika „Wprost”. 64
  • 2 lip 2017, 20:00 Skuteczna współpraca nauki z biznesem jest możliwa. Po raz kolejny udowodnił to NASK. Stworzony przez polskich naukowców i inżynierów system BotSense chroni zarówno klientów banków, jak i same instytucje finansowe. 65
  • 2 lip 2017, 20:00 Skrót rozmowy Jacka Pochłopienia, redaktora naczelnego „Wprost”, z Pawłem Borysem, prezesem Polskiego Funduszu Rozwoju, przeprowadzonej na gali Portfele „Wprost”. 66
  • 2 lip 2017, 20:00 Gala Orłów „Wprost” w stolicy połączyła ludzi biznesu, mediów, prawników oraz artystów. 68
  • 2 lip 2017, 20:00 Cyfrowa transformacja biznesu wiąże się z nowymi wyzwaniami w zakresie bezpieczeństwa. Odpowiedzią na zagrożenia IT coraz częściej stają się rozwiązania chmurowe. 71
  • 2 lip 2017, 20:00 Gala Orłów „Wprost” w Rzeszowie stała się okazją do dyskusji o szansach dla regionu. 72
  • 2 lip 2017, 20:00 Ten, kto odpowiada za marketing w Lidlu, ostatnio musi przechodzić wielkie twórcze męki. W maju sieć sklepów zorganizowała tydzień polskich produktów. 74
  • 2 lip 2017, 20:00 Boeing prowadzi badania nad samolotami pasażerskimi sterowanymi przez sztuczną inteligencję. W przyszłym roku firma planuje rozpoczęcie lotów eksperymentalnych. Choć pomysł na samolot pasażerski bez pilota brzmi przerażająco, to... 76
  • 2 lip 2017, 20:00 Podziwiam Lecha Wałęsę i Edwarda Snowdena – mówi nam Jean-Michel Jarre przed koncertami w Polsce. 8 lipca artysta zagra w Gdańsku, a dzień później w Krakowie. 80
  • 2 lip 2017, 20:00 Chyba nikt się nie spodziewał, że po Puszczy Białowieskiej, uchodźcach i pigułce „dzień po” kolejnym tematem, który podzieli Polaków, będzie… muzyka disco polo. 84
  • 8 lip 2017, 8:15 Chyba nikt się nie spodziewał, że po Puszczy Białowieskiej, uchodźcach i pigułce „dzień po” kolejnym tematem, który podzieli Polaków, będzie… muzyka disco polo. 84
  • 2 lip 2017, 20:00 Najnowsza premiera Netflixa – film „Okja” – na ostatnim festiwalu w Cannes wywołał skandal. Bynajmniej nie ze względu na treść, ale fakt, że nie będzie dystrybuowany w kinach. Nam twórca obrazu, koreański reżyser Joon-ho Bong, mówi, że nie czuje się rewolucjonistą. 88
  • 2 lip 2017, 20:00 FILM Tropienie układów W trudnych czasach nawet kino rozrywkowe staje się gorzkie. Reżyserzy coraz częściej odwołują się do stylu naszpikowanych politycznymi odniesieniami thrillerów z lat 70. W podobnej konwencji odnalazł się Michael... 92
  • 2 lip 2017, 20:00 KSIĄŻKA Podziemia pełne krwi TA POWIEŚĆ ZDOBYŁA W USA WOREK NAGRÓD. Stała się bestsellerem, polecanym przez Baracka Obamę i Oprah Winfrey, a wkrótce rusza produkcja serialu w reżyserii twórcy oscarowego „Moonlight”. Jak czyta się... 93
  • 2 lip 2017, 20:00 KSIĄŻKA Ideały bez złudzeń Porywanie się na napisanie książki o człowieku, o którym napisano ich już ponad 40 tys., to duża zuchwałość. Szczególnie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z Johnem F. Kennedym, jednym z najbardziej... 94
  • 2 lip 2017, 20:00 W DOMU RODZINNYM, NAUCZYCIELSKIM BYŁO DUŻO KSIĄŻEK.Pierwsze wspomnienie lektury to „Trylogia”, którą ojciec czytał głośno wieczorami przy lampie naftowej. Samodzielnie przeczytałem dosyć wcześnie „Pana Tadeusza”, w wieku... 97
  • 2 lip 2017, 20:00 Trump, Macron & Brexit: the future of the EU” to temat konferencji w Berlinie, w której uczestniczyłem tuż przed oddaniem tego tekstu do druku [„Trump, Macron i brexit: przyszłość UE” – red.]. Cóż, podróże kształcą. Także... 98

ZKDP - Nakład kontrolowany