Amerykański sen w Polsce

Amerykański sen w Polsce

Zamieszanie w sieci
Zamieszanie w sieci
Tomasz Biernacki 20 lat temu otworzył swój pierwszy, niewielki sklep. Od 18 marca jego spółka jest notowana w gronie tuzów warszawskiej giełdy.

Jeśli w polskiej transformacji szukać historii „od zera do milionera”, czyli rodzimej wersji american dream, to z pewnością historia Dino i Tomasza Biernackiego jest dobrym przykładem. W 1999 r. otworzony został pierwszy, malutki sklep pod marką Dino. W przyszłym roku ma ich być 1,2 tys. Sieć należy do najszybciej rozwijających się w Polsce. W 2018 r. otworzyła 202 markety wobec 147 rok wcześniej, co oznacza wzrost o 37 proc. Dla porównania niemiecki Lidl w 2020 r. chce świętować otwarcie 700. sklepu, a lider – portugalska Biedronka – ma ich obecnie 2,9 tys.

Wartość Dino Polska sięga 11 mld zł. W 2018 r. skonsolidowane przychody wyniosły 5,8 mld zł i były o 30,8 proc. wyższe niż rok wcześniej, a wynik EBITDA (zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od zobowiązań, podatków i amortyzacji) wzrósł o 34,8 proc. do 541 mln zł. Jednocześnie spółka, która zatrudnia ponad 16,5 tys. pracowników, zainwestowała 634 mln zł w dalszy rozwój sieci. – Zakwalifikowanie Dino Polska do WIG20, a więc indeksu grupującego co do zasady największych i najbardziej stabilnych emitentów, to duży sukces. Zwiększa to prestiż spółki, a także zainteresowanie funduszy, którym polityka inwestycyjna nie pozwala na inwestowanie w mniejsze podmioty – komentuje Paweł Juszczak, główny analityk Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. Z WIG20 wypadły Eurocash i Energa, obok Dino dołączy do tego grona operator sieci komórkowej Play.

Samowystarczalni

Dino Polska realizuje strategię, która może zaskakiwać. Spółka skupiła się przede wszystkim na zachodzie kraju. – Jesteśmy siecią ogólnopolską, choć faktycznie na wschodzie mamy mniej sklepów niż w zachodnich województwach. Te różnice będą się z czasem zmniejszać. Dino Polska wywodzi się z województwa wielkopolskiego i tu powstawały pierwsze sklepy – tłumaczy Szymon Piduch, prezes Dino Polska. – Od początku przyświecał nam cel, aby rozwój geograficzny realizować w sposób bezpieczny i efektywny. Dlatego nasza strategia zakłada przede wszystkim zwiększanie liczby sklepów na obszarach, gdzie jesteśmy już obecni, wokół istniejących centrów dystrybucyjnych Grupy Dino, oraz stopniową ekspansję w nowych regionach – dodaje. Szymon Piduch jest związany z siecią od 17 lat.

Do 2010 r., zanim przejął stery spółki, zajmował się finansami. Podobnie od 2002 r. związany jest z firmą drugi członek zarządu, Michał Krauze, dyrektor finansowy. Właściciel sieci postawił na finansistów. Dino ma cztery centra dystrybucyjne, na zachodzie kraju, rozwija się jednak w kierunku granicy z Ukrainą i Białorusią. Logistyka jest wyzwaniem. Dino to nie wielkopowierzchniowe markety, ale sklepy typu proximity, czyli małe markety do 400 mkw., jak najbliżej klienta. Badania Nielsena pokazują, że polscy konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na odległość od marketu. Najlepiej jeśli da się ją pokonać w 10 minut od miejsca zamieszkania. Dino znalazło niszę. Oprócz bliskości własnych centrów dystrybucji i konsumenta, nie wchodzi w zwarcie z gigantami.

Sklepy są ulokowane głównie na wsiach lub w małych miastach. W Warszawie, Krakowie czy Gdańsku nie ma ani jednego. Są za to tam, gdzie nigdy nie trafią Lidl czy Tesco. A więc m.in. w Reńskiej Wsi, Stawiszynie czy Chrząstowicach. Bywa, że Dino jest nie tyle sklepem pierwszego wyboru, ile jedynego. Bo tak jak nie ma dzisiaj szans wygrać rywalizacji cenowej z promocjami Biedronki, tak lokalnemu właścicielowi sklepu spożywczo-przemysłowego trudno konkurować ze strukturami Dino. Zasadą spółki jest unikanie zbyt wysokich kosztów i kontrola nad siecią. Do twórcy Dino należy firma budowlana, która stawia obiekty handlowe. Firma również sama kupuje grunty. Koszt działki przykładowo w Czaplinku jest nieporównywalnie niższy niż w największych miastach. Inwestor, który chce postawić obiekt usługowo-handlowy w centrum Warszawy, musi zapłacić od 1,7 do 4,5 tys. zł za metr kwadratowy.

W miastach powyżej pół miliona mieszkańców stawki wahają się od 350 zł do 1,1 tys. zł za metr, jak podaje Colliers International Group Inc. Na takie koszty Dino nie może sobie pozwolić. Stopa zwrotu z inwestycji byłaby zbyt niska i za bardzo rozciągnięta w czasie. A im więcej sklepów pojawi się w krótszym terminie, tym lepiej dla spółki. Efekt skali pozwala negocjować niższe ceny zakupu towarów od dostawców. Choć i w tym przypadku Dino jest po części samowystarczalne. Grupa jest właścicielem m.in. zakładów mięsnych Agro- -Rydzyna, położonych 60 km od centrum logistycznego i siedziby firmy w Krotoszynie.

Dino do minimum ogranicza także budżety marketingowe. Próżno szukać ich reklam w największych stacjach telewizyjnych czy radiowych. Nie pojawiają się nawet w lokalnej prasie czy na billboardach. Jedyne reklamy to te umieszczone, oczywiście własnym sumptem, na banerach wokół swoich placówek. Nawet strony internetowe, zarówno grupy kapitałowej, jak i samych sklepów, wyglądają tak, jakby były robione po kosztach przez niskobudżetową agencję. Dla porównania wydatki reklamowe samego tylko Lidla w ubiegłym roku, według danych Kantar Media, mogły wynieść niemal 750 mln zł i były wyższe od tych z 2017 r. aż o 19 proc. Łączny koszt reklam pięciu największych reklamujących się spożywczych graczy na rynku mógł wynosić w 2018 r. ok. 1,8 mld zł. Czyli niemal połowę całości przychodów Dino.

Pomógł inwestor

Nawet gdy ogranicza się do minimum koszty funkcjonowania, to zbudowanie ponad 800 sklepów w dziewięć lat jest nie lada wyzwaniem finansowym i organizacyjnym. Tomasz Biernacki w 2010 r. zdecydował się na współpracę z Enterprise Investors, jednym z największych funduszy inwestycyjnych w Polsce. Za 49 proc. udziałów otrzymał 200 mln zł. – Dzięki naszemu wsparciu spółka dynamicznie zwiększała swój zasięg. W momencie inwestycji sieć składała się z 97 marketów, jesienią 2015 r. było już ponad 510 sklepów z szyldem Dino. Poza dynamicznym rozwojem sieci hand lowej inwestycja pozwoliła Tomaszowi Biernackiemu na budowę nowoczesnych centrów dystrybucji w Krotoszynie i Piotrkowie Trybunalskim. Wzrost spółki przełożył się na ponad sześciokrotne zwiększenie zatrudnienia – głosi komunikat rady dyrektorów EI. Fundusz pomógł także w transformacji z firmy rodzinnej w dużą organizację.

Biernacki zachował całkowitą kontrolę nad spółką, z 51 proc. udziałów. – Wejście Enterprise Investors umożliwiło przyspieszenie rozwoju, w szczególności przez łatwiejszy dostęp do finansowania. Teraz jesteśmy już w znacznym stopniu samowystarczalni – tłumaczy prezes Piduch. – EI sprzedał swój udział w Dino na giełdzie w 2017 r., dzięki czemu współwłaścicielami naszej firmy, oprócz założyciela, stała się większość dorosłych Polaków – przez fundusze emerytalne i inwestycyjne – dodaje. To dość klasyczny model rozwoju. Firma rodzinna natrafia na barierę wzrostu, wpuszcza fundusz inwestycyjny, który wnosi kapitał i know-how, a po kilku latach sprzedaje akcje na giełdzie. EI otrzymał za swoje udziały 1,65 mld zł, co dało stopę zwrotu na poziomie 725 proc. To była największa pierwsza oferta publiczna spółki należącej do funduszu private equity w Europie Środkowej i Wschodniej. EI interesował się szerzej handlem detalicznym żywnością.

Na przełomie 2016 i 2017 r. sprzedał za 533 mln euro Profi Rom Food, największą sieć supermarketów w Rumunii. A inwestorzy, którzy uwierzyli w przyszłość Dino, mają powody do radości. – Kurs giełdowy od debiutu na rynku publicznym, czyli w niecałe dwa lata, wzrósł z 33,5 zł do ok. 113 zł – wylicza Paweł Juszczak. Co będzie dalej? Wejście do WIG20 spółce sprzyja, pytanie o warunki działania. – Wśród głównych ryzyk wyróżniamy przede wszystkim sytuację na rynku pracy. Przy szybkim rozwoju sieci Dino może mieć problemy ze znalezieniem odpowiedniej liczby pracowników – wskazywał w listopadzie Dom Maklerski BDM. Zakup akcji rekomendował w styczniu BOŚ DM.

Dobre, bo polskie

Dino jest na najlepszej drodze, by stać się potężną polską siecią handlową. Alma, Piotr i Paweł, Stokrotka czy Mila – każda z tych sieci miała inny model biznesowy i inną grupę klientów, ale łączyło je jedno – polski kapitał. Część z nich przestała istnieć lub jest bliska upadku, inne zostały sprzedane podmiotom zagranicznym. – Polski handel jest niestety bardzo słaby, bo zarządzanie tym segmentem jest niezwykle trudne. Trzeba mieć mnóstwo pokory. Bardzo łatwo jest też przeinwestować. A u nas, gdy pojawiają się pierwsze pieniądze, to Polacy nie potrafią się dogadać i wszystko się rozsypuje. Tak było w przypadku Mili i Polomarketu – tłumaczy anonimowo dyrektor polskiego oddziału zachodniego koncernu. Śledzi dokonania Dino Polska, i – jak sam twierdzi – kibicuje mu. Patriotyzm gospodarczy stał się modny nie tylko wśród konsumentów.

Okładka tygodnika WPROST: 12/2019
Więcej możesz przeczytać w 12/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 12/2019 (1878)

  • Historia dwóch informacji 17 mar 2019, 20:00 Nie wiedzieć czemu właśnie teraz, ale w ubiegłym tygodniu media społecznościowe obiegła wypowiedź z grudniowej audycji Radia Maryja „Jak być dobrą żoną w sypialni”. Cytat rozchodził się wirusowo i brzmiał tak: „W czasie... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 17 mar 2019, 20:00 WIEMY, JAKĄ STRATEGIĘ PRZYJMIE PLATFORMA OBYWATELSKA NA WYBORY EUROPEJSKIE. I ta – o dziwo – będzie dotyczyła Unii Europejskiej. – Będziemy mówili, że Polski PiS nikt w UE nie traktuje poważnie. Że PiS w Europie to wstyd i obciach.... 6
  • Obraz tygodnia 17 mar 2019, 20:00 17,5 mln zł to koszt silnika, który został zamontowany w bolidzie F1 Roberta Kubicy. Wygrana Katarzyna Kant-Wysocka Dotarła do finału teleturnieju „Milionerzy”, wiedziała, co to różańcowa tajemnica chwalebna, więc wygrała 1 mln zł... 9
  • Prokuratura kontra wydawca „Wprost” 17 mar 2019, 20:00 Sąd nie przychylił się do wniosku prokuratury i nie zastosował wobec Michała M. Lisieckiego, prezesa PMPG, bezwzględnego aresztu tymczasowego. – Zarzuty, które mi postawiła prokuratura, są bezzasadne – skomentował decyzję sądu... 10
  • Info radar 17 mar 2019, 20:00 Samorządowcy podyskutują o przyszłości Tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, od 8 do 9 kwietnia, w Krakowie odbędzie się V Europejski Kongres Samorządów. Weźmie w nim udział ok. 2 tys. uczestników z niemal 40 krajów. Prawie... 12
  • Jak zostałem Jeziorańskim 17 mar 2019, 20:00 Rozmowa z Philippem Tłokińskim, aktorem 13
  • Święta ignorancja 17 mar 2019, 20:00 Lewo KIEDYŚ MI SIĘ WYDAWAŁO, ŻE JEZUS PRZYSZEDŁ NA ŚWIAT, BY GŁOSIĆ MIŁOŚĆ I WALCZYĆ Z PRZEMOCĄ, A KOŚCIÓŁ TO ZIEMSKIE NARZĘDZIE DO REALIZACJI TYCH CELÓW. Wydawało mi się też, że biblijna przypowieść o bogatym młodzieńcu... 14
  • Zabawa w chowanego 17 mar 2019, 20:00 Homoseksualiści w polskim sporcie to temat tabu. Boją się o nim rozmawiać nawet sportowcy, którzy osobami homoseksualnymi nie są. Wprawdzie kolegują się z gejami i lesbijkami, ale publicznie nie chcą ich popierać, bo boją się, że stracą sponsorów. 16
  • Mój coming out 17 mar 2019, 20:00 Jestem lesbijką i nie zamierzam robić z tego tajemnicy. Chcę być szczęśliwa i nie zrezygnuję z tego dla czyjejś wygody – ujawnia Katarzyna Skorupa, siatkarka. 22
  • Strach przed miłością 17 mar 2019, 20:00 Nie da się zmienić orientacji seksualnej, jest ona częścią natury człowieka. Jednak politycy, duchowni, środowisko i rodzina oczekują tego od osób LGBT. Konsekwencją są osobiste dramaty, depresje i próby samobójcze. 24
  • Tęczowy przełom w Watykanie 17 mar 2019, 20:00 ROZMAWIAŁ Karol Górski Pańskie zdjęcie z papieżem Franciszkiem robi furorę w internecie – zorganizowane grupy osób LGBT nie goszczą w Watykanie zbyt często. To była nasza trzecia pielgrzymka do Rzymu, jednak pierwszy raz gościliśmy u... 28
  • Ból 17 mar 2019, 20:00 Polska jest sercem Europy – twierdzi PiS. A ja się obawiam, że nie sercem, lecz zupełnie inną częścią ciała. Bólu tejże dostali polscy prawicowcy i biskupi w związku z deklaracją LGBTQ, którą niedawno podpisał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. 29
  • Wojna światopoglądowa na całego 17 mar 2019, 20:00 Prawica z lewicą kłócą się o deklarację LGBT+. Kto zyska, a kto straci na sporze, który wybuchł na trzy miesiące przed wyborami europejskimi? 30
  • Ratujmy dzieci przed facetami po czterdziestce 17 mar 2019, 20:00 Pół Polski rozprawia na temat standardów Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczących edukacji dzieci. Ich zastosowanie, wedle krytyków, ma prowadzić do „seksualizacji dzieci przez środowiska LGBT”. Mieliśmy już wcześniej... 33
  • Rządy Koalicji Europejskiej będą koszmarem 17 mar 2019, 20:00 Prezes Kaczyński jest postacią bardzo charyzmatyczną i nie zauważyłem, by potrzebował bądź szukał następcy – mówi Adam Bielan, wicemarszałek Senatu. 34
  • Zemsta krwi nad Wisłą 17 mar 2019, 20:00 Mahomet Daudow, przewodniczący prorosyjskiego czeczeńskiego parlamentu, grozi „rodową zemstą krwi” mieszkającemu na terenie Polski czeczeńskiemu opozycjoniście Tumso Abdurachmanowowi. – Przyjadę po ciebie – zapowiada polityk. 38
  • Niebezpieczne pomieszanie ról 17 mar 2019, 20:00 Pomysł, że władze Niemiec lepiej rozumieją się na polskim interesie niż rząd w Warszawie, wygląda na zwariowany. Na pierwszy rzut oka warszawska deklaracja Manfreda Webera robi wrażenie niedorzeczności albo prowokacji. Oto bowiem... 41
  • Jasna strona gier 17 mar 2019, 20:00 Gry komputerowe mogą pomagać dzieciom w nauce i rozwoju społecznym. Skoro już są, warto korzystać z tego, co w nich najlepsze. 42
  • Amerykański sen w Polsce 17 mar 2019, 20:00 Tomasz Biernacki 20 lat temu otworzył swój pierwszy, niewielki sklep. Od 18 marca jego spółka jest notowana w gronie tuzów warszawskiej giełdy. 48
  • Zakupy na Maxxa 17 mar 2019, 20:00 Sklepy TK Maxx odnoszą sukces nad Wisłą, bo łączą to, co polski konsument kocha – znane marki, obniżone ceny i dreszczyk emocji. 52
  • Hossa Bessa 17 mar 2019, 20:00 Cyber-Gaga Lady Gaga wystąpi w „Cyberpunk 2077” – najnowszej grze od warszawskiego producenta CD Projekt RED. Taką informację opublikował w zeszłym tygodniu francuski portal ActuGaming, powołując się na źródła blisko związane z... 55
  • #nowePZU przynosi efekty 17 mar 2019, 20:00 Grupa PZU może zaliczyć 2018 r. do wyjątkowo udanych. Odnotowała rekordowe sprzedaż i zysk, poprawiła rentowność i cały czas inwestuje w nowe technologie. 56
  • Węgierski kogut i eurochadecka kura 17 mar 2019, 20:00 Jest stary kawał o tym, co myśli kogut, biegnąc za kurą, robiącą dla przyzwoitości ze dwa kółka, żeby nie wyglądać na zbyt łatwą. Podobne relacje łączą europejskich chadeków z Orbánem. 58
  • Powiedz ludziom, że umieramy 17 mar 2019, 20:00 Wenezuela stacza się coraz bardziej w nędzę, głód, chaos i bezprawie. Globalni gracze nie zdecydowali jeszcze, co z tym krajem zrobić. 62
  • Brexit jak schabowy w DVD 17 mar 2019, 20:00 To nie jest tak, że wszyscy nagle zwariowali. Mamy do czynienia z sytuacją, gdy racjonalny system zaczyna procedować straszny i kompletnie nieracjonalny pomysł – mówi Christian Davies. 66
  • Wiosna widoczna na twarzy 17 mar 2019, 20:00 Przesuszona, szara cera i zmęczenie wymalowane na twarzy – czas poprawić wygląd. Pozwól sobie rozkwitnąć na wiosnę. 68
  • Ochrona w sieci zagrożeń 17 mar 2019, 20:00 Inteligentne przedmioty opanowały nasze życie. Według szacunków w 2020 r. na świecie do internetu będzie podłączonych ponad 20 mld urządzeń. Ich ochrona to jedno z największych wyzwań przyszłości. 70
  • Masoński skarb w Poznaniu 17 mar 2019, 20:00 Zbiory masońskie, pozostające pod opieką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 1945 r., nie mają sobie równych w Europie. 72
  • Szersze spojrzenie 17 mar 2019, 20:00 Zdjęcia Wojciecha Plewińskiego dla tygodnika „Przekrój” przez dekady kształtowały gust estetyczny w czasach PRL. Jego zdjęcia teatralne są ważnym źródłem wiedzy o historii teatru. 74
  • Wojna wraca do mnie w snach 17 mar 2019, 20:00 Po upadku powstania, mimo 11 lat, miałam siwe włosy. Wojenne obrazy wracały do mnie przez lata w koszmarnych snach – wspominała w niepublikowanym wywiadzie Zofia Czerwińska, wybitna aktorka, która zmarła w środę. 78
  • Wieszcz nienarodowy 17 mar 2019, 20:00 Stanął na cokołach, trafił na banknot, a 2019 r. ogłoszono jego rokiem. Jednak dopiero teraz odkrywamy, że słuchaliśmy uładzonych, „patriotycznych” interpretacji jego utworów. I zaczynamy słuchać prawdziwego Stanisława Moniuszki. 82
  • Kulturalna trzynastka 17 mar 2019, 20:00 Patryk Vega REŻYSER, SCENARZYSTA I PISARZ. W KINACH MOŻNA ZOBACZYĆ JEGO NAJNOWSZY FILM „KOBIETY MAFII 2”. 85
  • Wydarzenie 17 mar 2019, 20:00 Dżuma zamiast optymizmu Okazja do spotkania z mistrzem, który odszedł: wszystkie felietony Janusza Głowackiego zebrane w jednym tomie to dla miłośników jego pisarstwa nie lada gratka. Dlaczego był mistrzem gatunku? Dlatego że był... 86
  • Książka 17 mar 2019, 20:00 Koty i ludzie Ponad 150 lat temu subtelny francuski badacz literatury i sztuki wszelakiej poświęcił sporo czasu na napisanie książki o kotach, historii ich towarzyskiego życia z ludźmi, o ich miejscu w kulturze, charakterze, upodobaniach i... 87
  • Muzyka 17 mar 2019, 20:00 Bez syndromu drugiej płyty STARE PORZEKADŁO MÓWI, ŻE PO ŚWIETNYM DEBIUCIE NAJWYŻSZY CZAS SIĘ POTKNĄĆ. Zdobywczyni Fryderyków m.in. za debiut w zasadzie nic udowadniać nie musiała, bo w międzyczasie w jej życiu wydarzyło się dużo:... 88
  • Kalejdoskop 17 mar 2019, 20:00 Rozpacz antybohatera Po pogrzebie żony Tony żyje tylko dlatego, że jego pies nie potrafi sam otworzyć puszki z żarciem. Mężczyźnie jest tak bardzo wszystko jedno, że nie ma problemu, by powiedzieć szefowi, że gazeta, w której pracują,... 89
  • Balcerkowa 17 mar 2019, 20:00 Znam tę Balcerkową z Alternatywy 4 i powiem ci, że ona cię uwielbia”. Tak mi kiedyś powiedział chyba Mariusz Szczygieł. I to już od razu był dla mnie pewien sygnał, bo jak ktoś się obraca w kręgu Mariusza, to od razu wiadomo, że... 90
  • Jedzenie staje się nową muzyką 17 mar 2019, 20:00 Programy kulinarne tworzą apetyt na konsumpcję i hedonizm jedzeniowy. Kiedyś na koszulkach nosiło się idoli muzycznych, dziś – slogany „ogórki są cool” – mówi Tadeusz Müller, twórca konceptów kulinarnych i kucharz. 92
  • Przegląd kulinarnych trendów według Tadeusza Müllera 17 mar 2019, 20:00 1 Lokale rodzinne coraz więcej rodzin chce się łączyć we wspólnym biznesie. 2 Kuchnie Ameryki Środkowej i Południowej oraz azjatycka – wciąż mają dużo do zaproponowania polskim konsumentom. 3 „Sugaris a new tobacco”, czyli cukier... 95
  • Co warzą czarownice 17 mar 2019, 20:00 Magia kulinarna Świętokrzyskiego wyraża się w zupie. 96
  • Cieszą mnie sukcesy moich dzieci 17 mar 2019, 20:00 Mój sposób patrzenia na świat uległ zmianie. Coraz rzadziej znajduję w czymś motywację lub inspirację. Zacząłem jednak dostrzegać drobiazgi wokół siebie, które dają mi dużo radości i energii. 97
  • Zrób sobie… Suskiego 17 mar 2019, 20:00 Nic nam tak nie osłodzi życia jak wykwintny uśmiech Marka Suskiego. A jeszcze jak pan minister co powie! 98

ZKDP - Nakład kontrolowany