Zakupy na Maxxa

Zakupy na Maxxa

Ubrania w sklepie, zdjęcie ilustracyjne
Ubrania w sklepie, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / Urban Infinity
Sklepy TK Maxx odnoszą sukces nad Wisłą, bo łączą to, co polski konsument kocha – znane marki, obniżone ceny i dreszczyk emocji.

Monika, 40 lat, szefowa działu reklamy w dużej firmie mediowej, odwiedza sklepy TK Maxxa przynajmniej trzy razy w tygodniu. Zawsze rano, gdy towar jest świeży (sieć ma dostawy prawie codziennie), idzie do sekcji Contemporary, gdzie można upolować ubrania i dodatki drogich marek w obniżonych cenach, takich jak: Donna Karan, Calvin Klein, Jimmy Choo, Jacobs, Furla, Maiocci, Michael Kors itp. Rzadko, ale zdarzają się też supermarki, jak Alexander McQeen czy Prada. – Patrzę głównie na rzeczy przecenione z kilku tysięcy na kilkaset złotych. Kiedyś udało mi się kupić piękny płaszcz Trussardi za 499 zł, który rok wcześniej widziałam w sklepie firmowym w Galerii Mokotów za 3,5 tys. zł – opowiada z uśmiechem myśliwego, który ustrzelił dużą zwierzynę.

Niestety, celne strzały nie trafiają się często, dlatego Monika z TK Maxxa wychodzi najczęściej z pustymi rękami. Ale i tak markowych perełek woli szukać tam niż w dużych centrach outletowych na obrzeżach miasta. Powodów jest przynajmniej kilka: to wygodniejsze niż obejście kilkanastu butików znanych marek, to dreszczyk emocji towarzyszący przeglądaniu wieszaków i szansa na złoty strzał (outlet Hilfigera nie zaskoczy cię torebką od Prady). TK Maxx jest w stanie to zapewnić dzięki modelowi, w jakim działa, czyli off-price – sprzedaż produktów znanych marek i projektantów, w cenach do 60 proc. niższych od cen regularnych. Jak to możliwe? – Kupiec z TK Maxxa przyjeżdża do firmy, która ma własną, raczej droższą markę i wybiera interesujące go modele. Nie muszą być najnowsze, ale muszą mu się spodobać, wtedy bierze pełną rozmiarówkę.

Dla sprzedawcy, któremu w magazynie zalega towar, to korzystne, bo zamiast go utylizować, sprzedaje. Wprawdzie za śmieszne pieniądze, ale sieć bierze na siebie ryzyko – mówi były kupiec polskiej marki premium, który prowadził negocjacje z TK Maxxem. To jeden ze sposobów zdobywania towaru. Jest ich dużo więcej, ale firma niechętnie dzieli się swoim know-how, a jej przedstawiciele wypowiadają się w mediach tylko od święta.

Przeżyj to sam

Rzecz w tym, że chodzi nie tylko o markę i oszczędność, lecz także o... emocje. – Zakupy w sieciach typu off-price, takich jak TK Maxx, dają poczucie emocjonalnej satysfakcji z nabycia markowej odzieży za atrakcyjną, znacznie niższą od regularnej cenę, takiego „good deal”. Bazuje to na podstawowym instynkcie konsumenta, który szuka dreszczyku emocji związanego z możliwością nabycia renomowanej marki w okazyjnej cenie. Nawet jeśli stać go na zapłacenie normalnej ceny – wyjaśnia Anna Nalazek, ekspertka w zakresie strategii i komunikacji marki w firmie doradczej A&N Brand Innovation. Ale emocje, które budzi TK Maxx, są też czasem skrajne. Widać to szczególnie po internetowych komentarzach, gdzie trwają spory fanów i przeciwników tej sieci. Dla jednych to trochę lepszy lumpeks, gdzie odzież jest rozwieszona niedbale, ściśnięta na wieszakach, pomięta i wyglądająca na znoszoną. Dla innych to powiew wielkiego świata i szansa na zakup luksusu w dobrej cenie.

Jedni zarzucają TK Maxxowi bałagan w sklepach i niechęć do uznawania reklamacji (fanpage firmy jest zarzucony komentarzami rozżalonych klientów, którym nie uznano reklamacji), inni chwalą dostęp do produktów, których przed wejściem firmy na polski rynek nie można było tu kupić, i możliwość zwrotu w dowolnym sklepie w ciągu 28 dni od zakupu. Rzeczywiście, sklepy tej sieci przypominają second-handy. Obsługa jest prawie niewidoczna. Klient ma się czuć swobodnie i nikt nie powinien mu przeszkadzać w poszukiwaniu skarbów. Od wejścia, na pierwszy ogień idzie odzież damska: długie rzędy wieszaków z ubraniami, półka Contemporary, tzw. gold labels (złote marki). I bardziej zwyczajne, często nieznane polskiemu konsumentowi. – TK Maxx jest specyficzną siecią, a jej oferta jest zupełnie inna. A jednocześnie to koncept bardzo potrzebny i idealnie dopasowany do polskiego rynku – uważa Agnieszka Górnicka, szefowa firmy badawczej Inquiry Market Research. Łączy to, co Polacy kochają najbardziej – znane marki i obniżone ceny. Choć sieć kładzie nacisk na przekaz, że chodzi o „wartość”, a nie o „taniość”. Przykładowo: T-shirt za 9,99 zł z Lidla jest tani, ale zakup sukienki od Stelli McCartney za 1 tys. zł, która oryginalnie kosztowała 5 tys. zł, jest już wartością.

Producentom się opłaca

Polski TK Maxx należy do TJX Poland, spółki córki TJX Europe, która wchodzi w skład amerykańskiego potentata TJX Companies. Bo w USA sieć działa pod nazwą TJ Maxx, gdzie jest zaliczana do najpotężniejszych detalicznych sprzedawców odzieży. Do grupy TJX, która w rankingu największych amerykańskich przedsiębiorstw magazynu „Fortune” zajmuje 85. miejsce, należą też sieci: Marmaxx, HomeGoods, TJX Canada i TJX International. W sumie ma ponad 4 tys. sklepów w dziewięciu krajach na trzech kontynentach. Na koniec 2018 r. jej sprzedaż wyniosła 39 mld dolarów, co oznacza, że wzrosła ponaddwukrotnie w ciągu dekady. W Polsce TK Maxx ma 43 wielkopowierzchniowe sklepy w centrach handlowych i do końca roku zamierza otworzyć kilka kolejnych, m.in. w Płocku i Warszawie. Sprzedaje przede wszystkim ubrania damskie, męskie i dziecięce, a także buty, akcesoria i dodatki dla domu.

Tylko niewielki odsetek z tego zalegał wcześniej w magazynach domów towarowych. Według amerykańskiego dziennika „Boston Globe” (siedziba TJX znajduje się we Framingham niedaleko Bostonu) już w 2011 r. Carol Meyrowitz, ówczesna CEO grupy (w styczniu 2016 r. zastąpił ją Ernie Herrman), podkreślała, że większość towarów firma kupuje bezpośrednio u ich producentów. Zawsze są to jednak okazje. Na przykład kiedy dom towarowy anuluje zamówienie lub zwraca producentowi część bieżącej kolekcji, albo sami producenci tworzą kolekcje, które nie znalazły nabywców, do gry wkraczają kupcy TJ i TK Maxxa. Z informacji „Fortune” wynika też, że ok. 10 proc. towarów firma produkuje w ramach własnych marek, takich jak Mercer&Madison (torebki) czy Frou Frou (produkty dla zwierząt). A w ciągu ostatniej dekady producenci zaczęli wręcz wytwarzać towary według specyfikacji tej firmy, licząc na to, że TK Maxx je kupi. Z kolei takie marki jak Ralph Lauren czy Calvin Klein – choć o tym nie informują – prawdopodobnie mają podpisane umowy z siecią, dzięki czemu mogą dodatkowo sprzedać ogromne ilości ubrań.

Armia kupców

Oprócz oryginalnej strategii kluczowi dla firmy są jej kupcy – każdy z wysokich menedżerów TJX Companies zaczynał od tego stanowiska. Nie inaczej było z Carol Meyrowitz, która do firmy trafiła w 1983 r., w wieku 29 lat. Dziś ma 65 i przewodniczy radzie nadzorczej TJX Companies. W branży mówi się, że ma handel detaliczny we krwi – jej ojciec był hurtownikiem, matka artystką. W 2014 r. „Fortune” przyznał jej 12. miejsce w rankingu najbardziej wpływowych kobiet na świecie. To, że odzieżowy koncern zatrudnia już ponad tysiąc kupców, którzy nabywają towary od ponad 21 tys. dostawców, to w dużej mierze jej zasługa. Każdy kupiec dysponuje wielomilionowym budżetem i – w przeciwieństwie do handlowców tradycyjnych sieci, którzy potrzebują wielu tygodni na przejrzenie i zatwierdzenie zamówień – mają prawo dobić targu w każdej chwili. Inna różnica: kupcy sieci off-price działają na rynku przez większą część roku. Ci od konkurencji zapasy uzupełniają sezonowo.

Zanim jednak kupcy TJX Companies zostaną rzuceni w teren, muszą przejść program szkoleniowy nazywany uniwersytetem TJX, gdzie się uczą, jak rozpoznawać wartość produktów, a przez pierwsze trzy lata w negocjacjach towarzyszą im trenerzy. Co decyduje, że towar nadaje się do sieci TJ Maxx lub TK Maxx? Wyczucie kupca, ale też formuła, zgodnie z którą wartość jest składową marki, mody, jakości i ceny – w skali od jednego do czterech. Łączny wynik 16 jest uznawany za zakup idealny. Podobno w trakcie szkoleń krąży taka anegdotka: na początku lat 90. wszystkie najlepsze ubrania były do kupienia na zachodnim wybrzeżu USA, dlatego kupiec ze wschodniego wybrzeża przekazał cały swój budżet koledze odpowiedzialnemu za region zachodni. Historia ma być dowodem na to, że czasem najlepszą decyzją jest niekupienie niczego.

Internet w ofensywie

Eksperci branży odzieżowej nie mają wątpliwości, że jej przyszłość jest silnie związana z rozwojem e-commerce i powstawaniem wciąż nowych sklepów internetowych. Potwierdza to raport KPMG „Rynek mody w Polsce 2018”, z którego m.in. wynika, że w 2017 r. już 73 proc. Polaków dokonujących zakupów w sieci kupiło właśnie odzież. Jednocześnie, jak podaje Euromonitor International, w ostatnich latach spada liczba sklepów odzieżowych. Według jego szacunków w 2018 r. znikło tysiąc placówek. Analitycy nie tyle jednak prognozują spadek sprzedaży odzieży i obuwia, co raczej przeniesienie jej do internetu. – Gdy przemysł odzieżowy staje się nieprzewidywalny, powstaje więcej zapasów, a to stwarza szanse rozwoju sieci off-price – twierdzi Bryan Gildenberg z firmy Kantar Retail. Dla TK Maxxa, który obchodzi 10-lecie działalności w Polsce, to dobra wiadomość. Co roku otwiera nad Wisłą średnio cztery nowe sklepy, a w 2017 r. zanotował 21-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży (sięgnęły 956,5 mln zł) i 16-procentowy wzrost zysków (35,6 mln zł).

W odróżnieniu od rynków zachodnich nie ma tu bezpośrednich rywali. Oczywiście można założyć, że konkuruje on z tradycyjnymi wielkopowierzchniowymi domami towarowymi, takimi jak znany z niskich cen irlandzki Primark, który pierwszy sklep nad Wisłą otworzy wiosną w warszawskiej Galerii Młociny. Albo z dużymi sieciami odzieżowymi, jak H&M i Zara. Ale podczas gdy te ostatnie odczuwają presję ze strony sklepów internetowych, takich jak Zalando czy Asos, TK Maxx wydaje się niezagrożony. Nie martwi go nawet coraz szersza internetowa oferta dla łowców markowych okazji, którą można znaleźć np. na Yoox.com, Outnet.com czy choćby w polskim Ubierzsie.com. Dlaczego? Bo zdaniem Olivera Chena, amerykańskiego analityka z firmy Cowen and Company, przeżycia związane z robieniem zakupów, które bardziej przypominają połów pereł niż zaspokajanie konkretnej potrzeby, trudno znaleźć w internecie. Dlatego model off-price i sklepy TK Maxx będą długo w modzie.

Okładka tygodnika WPROST: 12/2019
Więcej możesz przeczytać w 12/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 12/2019 (1878)

  • Historia dwóch informacji 17 mar 2019, 20:00 Nie wiedzieć czemu właśnie teraz, ale w ubiegłym tygodniu media społecznościowe obiegła wypowiedź z grudniowej audycji Radia Maryja „Jak być dobrą żoną w sypialni”. Cytat rozchodził się wirusowo i brzmiał tak: „W czasie... 3
  • Niedyskrecje parlamentarne 17 mar 2019, 20:00 WIEMY, JAKĄ STRATEGIĘ PRZYJMIE PLATFORMA OBYWATELSKA NA WYBORY EUROPEJSKIE. I ta – o dziwo – będzie dotyczyła Unii Europejskiej. – Będziemy mówili, że Polski PiS nikt w UE nie traktuje poważnie. Że PiS w Europie to wstyd i obciach.... 6
  • Obraz tygodnia 17 mar 2019, 20:00 17,5 mln zł to koszt silnika, który został zamontowany w bolidzie F1 Roberta Kubicy. Wygrana Katarzyna Kant-Wysocka Dotarła do finału teleturnieju „Milionerzy”, wiedziała, co to różańcowa tajemnica chwalebna, więc wygrała 1 mln zł... 9
  • Prokuratura kontra wydawca „Wprost” 17 mar 2019, 20:00 Sąd nie przychylił się do wniosku prokuratury i nie zastosował wobec Michała M. Lisieckiego, prezesa PMPG, bezwzględnego aresztu tymczasowego. – Zarzuty, które mi postawiła prokuratura, są bezzasadne – skomentował decyzję sądu... 10
  • Info radar 17 mar 2019, 20:00 Samorządowcy podyskutują o przyszłości Tuż przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, od 8 do 9 kwietnia, w Krakowie odbędzie się V Europejski Kongres Samorządów. Weźmie w nim udział ok. 2 tys. uczestników z niemal 40 krajów. Prawie... 12
  • Jak zostałem Jeziorańskim 17 mar 2019, 20:00 Rozmowa z Philippem Tłokińskim, aktorem 13
  • Święta ignorancja 17 mar 2019, 20:00 Lewo KIEDYŚ MI SIĘ WYDAWAŁO, ŻE JEZUS PRZYSZEDŁ NA ŚWIAT, BY GŁOSIĆ MIŁOŚĆ I WALCZYĆ Z PRZEMOCĄ, A KOŚCIÓŁ TO ZIEMSKIE NARZĘDZIE DO REALIZACJI TYCH CELÓW. Wydawało mi się też, że biblijna przypowieść o bogatym młodzieńcu... 14
  • Zabawa w chowanego 17 mar 2019, 20:00 Homoseksualiści w polskim sporcie to temat tabu. Boją się o nim rozmawiać nawet sportowcy, którzy osobami homoseksualnymi nie są. Wprawdzie kolegują się z gejami i lesbijkami, ale publicznie nie chcą ich popierać, bo boją się, że stracą sponsorów. 16
  • Mój coming out 17 mar 2019, 20:00 Jestem lesbijką i nie zamierzam robić z tego tajemnicy. Chcę być szczęśliwa i nie zrezygnuję z tego dla czyjejś wygody – ujawnia Katarzyna Skorupa, siatkarka. 22
  • Strach przed miłością 17 mar 2019, 20:00 Nie da się zmienić orientacji seksualnej, jest ona częścią natury człowieka. Jednak politycy, duchowni, środowisko i rodzina oczekują tego od osób LGBT. Konsekwencją są osobiste dramaty, depresje i próby samobójcze. 24
  • Tęczowy przełom w Watykanie 17 mar 2019, 20:00 ROZMAWIAŁ Karol Górski Pańskie zdjęcie z papieżem Franciszkiem robi furorę w internecie – zorganizowane grupy osób LGBT nie goszczą w Watykanie zbyt często. To była nasza trzecia pielgrzymka do Rzymu, jednak pierwszy raz gościliśmy u... 28
  • Ból 17 mar 2019, 20:00 Polska jest sercem Europy – twierdzi PiS. A ja się obawiam, że nie sercem, lecz zupełnie inną częścią ciała. Bólu tejże dostali polscy prawicowcy i biskupi w związku z deklaracją LGBTQ, którą niedawno podpisał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. 29
  • Wojna światopoglądowa na całego 17 mar 2019, 20:00 Prawica z lewicą kłócą się o deklarację LGBT+. Kto zyska, a kto straci na sporze, który wybuchł na trzy miesiące przed wyborami europejskimi? 30
  • Ratujmy dzieci przed facetami po czterdziestce 17 mar 2019, 20:00 Pół Polski rozprawia na temat standardów Międzynarodowej Organizacji Zdrowia (WHO) dotyczących edukacji dzieci. Ich zastosowanie, wedle krytyków, ma prowadzić do „seksualizacji dzieci przez środowiska LGBT”. Mieliśmy już wcześniej... 33
  • Rządy Koalicji Europejskiej będą koszmarem 17 mar 2019, 20:00 Prezes Kaczyński jest postacią bardzo charyzmatyczną i nie zauważyłem, by potrzebował bądź szukał następcy – mówi Adam Bielan, wicemarszałek Senatu. 34
  • Zemsta krwi nad Wisłą 17 mar 2019, 20:00 Mahomet Daudow, przewodniczący prorosyjskiego czeczeńskiego parlamentu, grozi „rodową zemstą krwi” mieszkającemu na terenie Polski czeczeńskiemu opozycjoniście Tumso Abdurachmanowowi. – Przyjadę po ciebie – zapowiada polityk. 38
  • Niebezpieczne pomieszanie ról 17 mar 2019, 20:00 Pomysł, że władze Niemiec lepiej rozumieją się na polskim interesie niż rząd w Warszawie, wygląda na zwariowany. Na pierwszy rzut oka warszawska deklaracja Manfreda Webera robi wrażenie niedorzeczności albo prowokacji. Oto bowiem... 41
  • Jasna strona gier 17 mar 2019, 20:00 Gry komputerowe mogą pomagać dzieciom w nauce i rozwoju społecznym. Skoro już są, warto korzystać z tego, co w nich najlepsze. 42
  • Amerykański sen w Polsce 17 mar 2019, 20:00 Tomasz Biernacki 20 lat temu otworzył swój pierwszy, niewielki sklep. Od 18 marca jego spółka jest notowana w gronie tuzów warszawskiej giełdy. 48
  • Zakupy na Maxxa 17 mar 2019, 20:00 Sklepy TK Maxx odnoszą sukces nad Wisłą, bo łączą to, co polski konsument kocha – znane marki, obniżone ceny i dreszczyk emocji. 52
  • Hossa Bessa 17 mar 2019, 20:00 Cyber-Gaga Lady Gaga wystąpi w „Cyberpunk 2077” – najnowszej grze od warszawskiego producenta CD Projekt RED. Taką informację opublikował w zeszłym tygodniu francuski portal ActuGaming, powołując się na źródła blisko związane z... 55
  • #nowePZU przynosi efekty 17 mar 2019, 20:00 Grupa PZU może zaliczyć 2018 r. do wyjątkowo udanych. Odnotowała rekordowe sprzedaż i zysk, poprawiła rentowność i cały czas inwestuje w nowe technologie. 56
  • Węgierski kogut i eurochadecka kura 17 mar 2019, 20:00 Jest stary kawał o tym, co myśli kogut, biegnąc za kurą, robiącą dla przyzwoitości ze dwa kółka, żeby nie wyglądać na zbyt łatwą. Podobne relacje łączą europejskich chadeków z Orbánem. 58
  • Powiedz ludziom, że umieramy 17 mar 2019, 20:00 Wenezuela stacza się coraz bardziej w nędzę, głód, chaos i bezprawie. Globalni gracze nie zdecydowali jeszcze, co z tym krajem zrobić. 62
  • Brexit jak schabowy w DVD 17 mar 2019, 20:00 To nie jest tak, że wszyscy nagle zwariowali. Mamy do czynienia z sytuacją, gdy racjonalny system zaczyna procedować straszny i kompletnie nieracjonalny pomysł – mówi Christian Davies. 66
  • Wiosna widoczna na twarzy 17 mar 2019, 20:00 Przesuszona, szara cera i zmęczenie wymalowane na twarzy – czas poprawić wygląd. Pozwól sobie rozkwitnąć na wiosnę. 68
  • Ochrona w sieci zagrożeń 17 mar 2019, 20:00 Inteligentne przedmioty opanowały nasze życie. Według szacunków w 2020 r. na świecie do internetu będzie podłączonych ponad 20 mld urządzeń. Ich ochrona to jedno z największych wyzwań przyszłości. 70
  • Masoński skarb w Poznaniu 17 mar 2019, 20:00 Zbiory masońskie, pozostające pod opieką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 1945 r., nie mają sobie równych w Europie. 72
  • Szersze spojrzenie 17 mar 2019, 20:00 Zdjęcia Wojciecha Plewińskiego dla tygodnika „Przekrój” przez dekady kształtowały gust estetyczny w czasach PRL. Jego zdjęcia teatralne są ważnym źródłem wiedzy o historii teatru. 74
  • Wojna wraca do mnie w snach 17 mar 2019, 20:00 Po upadku powstania, mimo 11 lat, miałam siwe włosy. Wojenne obrazy wracały do mnie przez lata w koszmarnych snach – wspominała w niepublikowanym wywiadzie Zofia Czerwińska, wybitna aktorka, która zmarła w środę. 78
  • Wieszcz nienarodowy 17 mar 2019, 20:00 Stanął na cokołach, trafił na banknot, a 2019 r. ogłoszono jego rokiem. Jednak dopiero teraz odkrywamy, że słuchaliśmy uładzonych, „patriotycznych” interpretacji jego utworów. I zaczynamy słuchać prawdziwego Stanisława Moniuszki. 82
  • Kulturalna trzynastka 17 mar 2019, 20:00 Patryk Vega REŻYSER, SCENARZYSTA I PISARZ. W KINACH MOŻNA ZOBACZYĆ JEGO NAJNOWSZY FILM „KOBIETY MAFII 2”. 85
  • Wydarzenie 17 mar 2019, 20:00 Dżuma zamiast optymizmu Okazja do spotkania z mistrzem, który odszedł: wszystkie felietony Janusza Głowackiego zebrane w jednym tomie to dla miłośników jego pisarstwa nie lada gratka. Dlaczego był mistrzem gatunku? Dlatego że był... 86
  • Książka 17 mar 2019, 20:00 Koty i ludzie Ponad 150 lat temu subtelny francuski badacz literatury i sztuki wszelakiej poświęcił sporo czasu na napisanie książki o kotach, historii ich towarzyskiego życia z ludźmi, o ich miejscu w kulturze, charakterze, upodobaniach i... 87
  • Muzyka 17 mar 2019, 20:00 Bez syndromu drugiej płyty STARE PORZEKADŁO MÓWI, ŻE PO ŚWIETNYM DEBIUCIE NAJWYŻSZY CZAS SIĘ POTKNĄĆ. Zdobywczyni Fryderyków m.in. za debiut w zasadzie nic udowadniać nie musiała, bo w międzyczasie w jej życiu wydarzyło się dużo:... 88
  • Kalejdoskop 17 mar 2019, 20:00 Rozpacz antybohatera Po pogrzebie żony Tony żyje tylko dlatego, że jego pies nie potrafi sam otworzyć puszki z żarciem. Mężczyźnie jest tak bardzo wszystko jedno, że nie ma problemu, by powiedzieć szefowi, że gazeta, w której pracują,... 89
  • Balcerkowa 17 mar 2019, 20:00 Znam tę Balcerkową z Alternatywy 4 i powiem ci, że ona cię uwielbia”. Tak mi kiedyś powiedział chyba Mariusz Szczygieł. I to już od razu był dla mnie pewien sygnał, bo jak ktoś się obraca w kręgu Mariusza, to od razu wiadomo, że... 90
  • Jedzenie staje się nową muzyką 17 mar 2019, 20:00 Programy kulinarne tworzą apetyt na konsumpcję i hedonizm jedzeniowy. Kiedyś na koszulkach nosiło się idoli muzycznych, dziś – slogany „ogórki są cool” – mówi Tadeusz Müller, twórca konceptów kulinarnych i kucharz. 92
  • Przegląd kulinarnych trendów według Tadeusza Müllera 17 mar 2019, 20:00 1 Lokale rodzinne coraz więcej rodzin chce się łączyć we wspólnym biznesie. 2 Kuchnie Ameryki Środkowej i Południowej oraz azjatycka – wciąż mają dużo do zaproponowania polskim konsumentom. 3 „Sugaris a new tobacco”, czyli cukier... 95
  • Co warzą czarownice 17 mar 2019, 20:00 Magia kulinarna Świętokrzyskiego wyraża się w zupie. 96
  • Cieszą mnie sukcesy moich dzieci 17 mar 2019, 20:00 Mój sposób patrzenia na świat uległ zmianie. Coraz rzadziej znajduję w czymś motywację lub inspirację. Zacząłem jednak dostrzegać drobiazgi wokół siebie, które dają mi dużo radości i energii. 97
  • Zrób sobie… Suskiego 17 mar 2019, 20:00 Nic nam tak nie osłodzi życia jak wykwintny uśmiech Marka Suskiego. A jeszcze jak pan minister co powie! 98

ZKDP - Nakład kontrolowany