Jak skompromitować referendum

Jak skompromitować referendum

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kampania referendalna przekształciła się w bitwę między PO i PiS o to, kto jest bardziej europejski i bliżej ludzi. Brak tu merytorycznej debaty. To teatr na potrzeby wyborów do Sejmu. Ostatecznie skompromituje on ideę pytania obywateli o zdanie.

Do tematu wrześniowego referendum wszystkie partie podchodzą jak pies do jeża – wiedzą, że niezależnie od tego, z której strony zechcą go ugryźć, mogą się dotkliwie pokłuć. Właśnie dlatego, mimo że do dnia głosowania, czyli 6 września, zostały niespełna dwa tygodnie, kampania referendalna nie nabiera rumieńców. Większość partii stara się uciec od tematu. PO postanowiła przypomnieć wyborcom, że na scenie politycznej ciągle obowiązuje podział na my i oni. My, tj. PO, jesteśmy „za”, oni z PiS są „przeciw”. Wybór jest czarno-biały, jak sugerują plakaty Platformy.

Wywołane do tablicy PiS zarzuciło PO w telewizyjnym spocie, że jest partią antyeuropejską, bo występuje przeciw finansowaniu partii z budżetu, co jest rozwiązaniem rekomendowanym przez Radę Europy. A PO, również w spocie, oskarżyła PiS o hipokryzję.

To przerzucanie się emocjonalnymi hasłami w żaden sposób nie odnosi się do meritum. Żadna z partii jak dotąd nie podjęła trudu wytłumaczenia swoim wyborcom, na czym polega ewentualna wyższość JOW- -ów nad systemem proporcjonalnym lub odwrotnie. Nie stara się także wyjaśniać tego, jak można finansować partię z innych niż budżet źródeł. O trzecim pytaniu referendalnym, czyli rozstrzyganiu wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika, w ogóle nikt nie wspomina. Jest już ono właściwie nieaktualne, mimo że znajdzie się na karcie referendalnej. Dodatkowo zamieszanie pogłębia strategia PiS i prezydenta Andrzeja Dudy, którzy domagają się, by kolejne trzy pytania – o sześciolatki w szkołach, wiek emerytalny i prywatyzację Lasów Państwowych – zadać Polakom w drugim tegorocznym referendum, które miałoby się odbyć wraz z październikowymi wyborami. Wszystko to powoduje, że idea referendum może zostać ostatecznie skompromitowana.

„Wprost” analizuje zyski i straty partii politycznych związanych ze zbliżającym się głosowaniem. ■

Więcej możesz przeczytać w 35/2015 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.