Gwiazdy antybiznesu

Gwiazdy antybiznesu

Dodano:   /  Zmieniono: 
Spektakularną klapą kończą się biznesowe przedsięwzięcia polskich celebrities

Znana aktorka Ewa Szykulska nie chce nawet mówić o swoich interesach. - Nie wyszły. Nic nie zarobiłam. Kropka - ucina. W światku polskiego show-biznesu to norma: naszym gwiazdom nie udał się ani jeden interes, który nie był związany z ich profesją. Nie udały się biznesowe przedsięwzięcia m.in. Grażyny Szapołowskiej i Jana Nowickiego. Polskie celebrities tracą nawet wtedy, gdy nie inwestują niczego poza własnym nazwiskiem. Okulary Joanna Brodzik Collection trafiły na przeceny do hipermarketów. Lody sygnowane imionami Maryli Rodowicz i Daniela Olbrychskiego sprzedawały się gorzej niż inne.

Wiśniewski couture
- To będzie ekskluzywna kolekcja, prawdziwe ekstrawaganckie haute couture - zapowiada Michał Wiśniewski W połowie września Wiśniewski otworzy w Warszawie pierwszy butik własnej firmy Xavier Fabienne (udziały w nim mają także jego żona Marta oraz projektantka Sonia Malinowska). Wiśniewski podąża drogą światowych gwiazd: własne domy mody założyli i z sukcesami prowadzą m.in. piosenkarka Gwen Stefani (wyrocznia w sprawach gustu dla młodych Japończyków) oraz raper Puff Daddy, który w ubiegłym roku zdobył w Nowym Jorku prestiżowego Oscara Mody. Stroje projektują też aktorka Elizabeth Hurley, modelka Eva Herzigova, piosenkarka Kylie Minogue oraz raperzy Nelly i Jay Z. Świetnie sobie radzi muzyk rockowy Lenny Kravitz, właściciel studia projektowego Kravitz Design. Z kolei aktor Brad Pitt założył odnoszącą sukcesy pracownię architektoniczną.
Michał Wiśniewski ma doświadczenie w interesach, bo zanim został gwiazdą muzyki pop, sprzedawał m.in. karty do programów lojalnościowych. Gdyby zabrakło chętnych na jego wytworne kreacje, zaproponuje tańszą linię ubrań. Możliwe, że uchroni go to przed plajtą, jaka spotkała innych polskich ludzi show-biznesu. Dla Wiśniewskiego jest zagadką, dlaczego uwielbienie Polaków dla gwiazd nie przekłada się na skłonność do sięgania po pieniądze na produkty sygnowane ich nazwiskiem.
"Nie boję się konkurencji z Diorem, bo odkryłam tajemnicę dzikiego ryżu" - mówiła cztery lata temu Grażyna Szapołowska, otwierając firmę kosmetyczną Sza Cosmetics. Jednak dziki ryż nie przysporzył aktorce klientek i mimo zainwestowanego ze wspólnikiem miliona dolarów oraz popularności samej aktorki drogie specyfiki Sza poniosły klęskę. Zamożne Polki za tę samą cenę wolały wypróbowane marki Clarins, Yves Saint Laurent czy Christian Dior. To za nimi, a nie za Szapołowską stała wieloletnia tradycja wytwarzania dóbr luksusowych, zaufanie i najlepsze światowe laboratoria. Nie pomogło nawet tournŽe Szapołowskiej po perfumeriach i aptekach w Polsce, podczas którego aktorka zachwalała kremy i fotografowała się z fanami.

Bankruci Sza i Szu
Jedną z przyczyn biznesowych niepowodzeń polskich celebrities jest złudne przekonanie, że ich nazwiska są kojarzone z luksusem. - Kosmetyki Sza odniosłyby sukces, gdyby były trzy razy tańsze i skierowane do grupy aspirującej do luksusu. W tym wypadku do młodych kobiet z małych miast, dla których Szapołowska może być kimś cenionym w dziedzinie urody i gustu - uważa Anna Garwolińska, szefowa Glaubicz Garwolińska Consultant, zajmująca się kreowaniem wizerunku osób publicznych. Szapołowska po prostu skierowała swoją ofertę w próżnię. Podobnie jak aktor Jan Nowicki. Jego dom mody Szu (nazwa nawiązywała do filmu "Wielki Szu") miał być polską wersją Giorgio Armaniego, co już na starcie było przejawem przeceniania siły własnego nazwiska. W istocie był to projekt dość siermiężny, choć pochłonął całe oszczędności aktora, czyli 100 tys. dolarów. W świecie mody to jednak suma nic nie znacząca. Nowicki wszystkie zainwestowane pieniądze stracił, bo nie miał do zaproponowania żadnej interesującej linii męskiej garderoby.
Niewypałem okazała się założona w 1997 r. przez aktora Krzysztofa Kolbergera firma odzieżowa K.K. Mimo zainteresowania mediów i pokazów mody, w którym w roli modelek występowały zaprzyjaźnione z Kolbergerem Beata Tyszkiewicz, Edyta Górniak czy Irena Kwiatkowska, a na widowni zasiadała m.in. Jolanta Kwaśniewska, po półtora roku aktor zlikwidował interes. Ubrania z metką Kolbergera, przygotowane przez młodego projektanta Krzysztofa Łoszewskiego, nie były żadną konkurencją dla modeli uznanych marek.

Plajtujące gwiazdy
Kiedy w latach 90. Bogusław Linda, Marek Kondrat, Wojciech Malajkat i Zbigniew Zamachowski zakładali sieć restauracji Prohibicja, sukces wydawał się murowany. Tłumy waliły drzwiami i oknami, by sprawdzić, jakie atrakcje przygotowali popularni aktorzy. Szybko jednak przyszło rozczarowanie, bo ich restauracje niczym się nie różniły od konkurencji. Po kilku latach działalności właściciele byli zmuszeni zamknąć trzy z sześciu lokali. Obecnie Prohibicja istnieje tylko dlatego, że aktorzy mają w niej minimalny, 10-procentowy udział, a decyzje należą do ich wspólników z biznesu.
Na początku lat 90. otwieranie własnych lokali rodzime celebrities uznały za kolejny element zwiększający popularność i markę ich nazwisk. Wszystkie powstałe wtedy interesy splajtowały: nie ma już Winnera Przemysława Salety, Kabaretu Cafe Jerzego Pietrzaka, U Aktorek Zofii Saretok czy Soho Andrzeja Piasecznego. Własne lokale zamknęli też aktor Bartosz Żurawski, znany z "Milionerów" Hubert Urbański czy mający własny show Wojciech Jagielski. Nikomu z nich nie udało się powtórzyć sukcesu The Clubhouse aktora i reżysera Kevina Costnera, Madre's aktorki i piosenkarki Jennifer Lopez, Bongo's piosenkarki Glorii Estefan, Michael JordanŐs Steakhouse czy Tribeca Grill i Nobu aktora Roberta de Niro.

Przeceniona Brodzik
Reklamowym wydarzeniem roku nazwano kontrakt, jaki niemiecka firma LR Cosmetics podpisała z Kayah i Dariuszem Michalczewskim. Serie kosmetyków piosenkarki - Kayah Man i Kayah Woman - oraz Tiger określono mianem ekskluzywnych. Na wyrost - nie trafiły nawet do drogerii i są dystrybuowane wyłącznie przez akwizytorów. Zresztą sprzedają się słabo, bo te nazwiska nie są w Polsce wystarczającą rekomendacją. Firma LR Cosmetics chciała powtórzyć sukces hitów drugiej połowy lat 90., czyli perfum tenisistki Gabrieli Sabatini czy koszykarza wszech czasów Michaela Jordana. Tam się udało, bo te nazwiska jednoznacznie kojarzono i z sukcesem, i z luksusem. W Polsce tak nie kojarzy się nazwisko aktorki Joanny Brodzik. Okulary przeciwsłoneczne Joanna Brodzik Collection firmy Prostaf wypełniły kosze z przecenionymi drobiazgami w hipermarketach.
Kiedy pierwsza edycja programu "Big Brother" zyskała kilkumilionową widownię, jego bohaterowie wydawali się maszynkami do zarabiania pieniędzy. Browar Jabłonowo wypuścił na rynek piwo Gulczas (od pseudonimu jednego z uczestników programu). Prezes browaru Włodzimierz Parol denerwuje się na samo wspomnienie tego projektu. Sprzedaż była fatalna, bo popularność Gulczasa i spółki szybko się skończyła. O ile Gulczas był chwilową gwiazdą, o tyle nazwiska Maryli Rodowicz i Daniela Olbrychskiego są utrwalone na rynku od dziesięcioleci. Ale i one nie pomogły w wypromowaniu lodów firmy Koral.

Biznes dyletantów
Kontrast między biznesowymi osiągnięciami polskich i zagranicznych gwiazd wynika m.in. z tego, że na Zachodzie celebrieties wynajmują do prowadzenia interesu sztab zawodowców. Dla Puffa Daddy'ego pracuje 80 fachowców od projektowania, marketingu i sprzedaży. Podobnie jest w wypadku Lenny'ego Kravitza czy Kevina Costnera. Polskie celebrities często są jednocześnie inwestorami, szefami, księgowymi, sprzątaczkami oraz jednoosobowymi biurami promocji. I we wszystkim są dyletantami.
Polskim gwiazdom nie udał się ani jeden biznes nie związany z ich zawodem także dlatego, że najzwyczajniej nie miały pojęcia o regułach biznesu. Psycholog Jacek Santorski powołuje się na badania Jima Collinsa, guru amerykańskiej ekonomii, z których wynika, że stały zysk odnotowują tylko te firmy, których właściciele mogą twierdząco odpowiedzieć na trzy pytania: czy w tym, co robią, są naprawdę dobrzy, czy lubią to robić i czy szybko mogą sprawdzić, czy przedsięwzięcie przynosi zyski.
- Firmy Ewy Szykulskiej czy Grażyny Szapołowskiej nie miały prawa odnieść sukcesu, bo aktorki nie były stworzone do handlu, a już z pewnością wolały się uczyć nowych ról, niż obmyślać strategie sprzedaży - twierdzi Santorski. Jedynym wyjątkiem jest chyba Katarzyna Figura, właścicielka restauracji Sense. Aktorka prowadzi ten biznes na takich zasadach jak celebrities na Zachodzie. Figura zrozumiała, że w biznesie liczą się tylko twarde prawa rynku. Głośne nazwisko wprawdzie pomaga, ale na krótko.

Więcej możesz przeczytać w 34/2005 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 34/2005 (1186)

  • Na stronie 28 sie 2005 Nie ma na świecie takiego wariografu, który wytrzymałby zeznania kandydata W.C. na prezydenta 3
  • Skaner 28 sie 2005 Już w pierwszej turze wyborów fotel prezydencki może sobie zapewnić bezpartyjny kandydat Roman Włos - wynika z sondy zamieszczonej na stronie www.cimoszewicz.net. 6
  • Sawka czatuje 28 sie 2005 8
  • Playback 28 sie 2005 Angela Merkel i Aleksander Kwaśniewski 10
  • Poczta 28 sie 2005 OŚWIADCZENIE Agencja Wydawniczo-Reklamowa "Wprost" oraz Marek Król, redaktor naczelny tygodnika "Wprost", przepraszają pana Zbigniewa Komorowskiego za wykorzystanie jego wizerunku w infografice stanowiącej ilustrację... 10
  • Ryba po polsku 28 sie 2005 Opozycja nie dostrzega ani dobrych intencji, ani szlachetności bezpartyjnego kandydata SLD na prezydenta 11
  • Z życia koalicji 28 sie 2005 Tomasz Nałęcz został rzecznikiem prasowym Włodzimierza Cimoszewicza 12
  • Z życia opozycji 28 sie 2005 Jakiś człowiek od wizerunku tak ścisnął Jarosławowi Kaczyńskiemu szyję krawatem, że nieszczęsnemu liderowi PiS wyskoczył drugi podbródek. 13
  • Przepis Zagłoby 28 sie 2005 Kandydaci LPR na posłów muszą podpisywać weksle gwarantujące przywiązanie do rodziny Giertychów 14
  • Fotoplastykon 28 sie 2005 15
  • Fenomen Krakowa 28 sie 2005 Tak jak USA najbardziej kojarzą się z Nowym Jorkiem, Australia z Sydney, a Brazylia z Rio de Janeiro, tak Polska z Krakowem 16
  • Książę Krakowa 28 sie 2005 Arcybiskup Stanisław Dziwisz - 73. biskup krakowski 26
  • Prezio bis 28 sie 2005 Cimoszewicz może liczyć na polityczno-towarzyską siatkę, której członkowie ubezpieczają się nawzajem 28
  • Kazus Cimoszewicza 28 sie 2005 Prokurator, który odmówi wszczęcia postępowania przeciw Cimoszewiczowi, ostatecznie zszarga opinię prokuratury 30
  • Trójpospolita Polska 28 sie 2005 Partie populistyczne i nacjonalistyczne kłamią - lewica rośnie w siłę 32
  • Plan dla Białorusi 28 sie 2005 Białorusinom może pomóc obliczony na wiele lat program, a nie spektakularne gesty 36
  • Giełda 28 sie 2005 Same pieniądze szczęścia nie dają - odkryli Glenn Firebaugh z Uniwersytetu Stanowego w Pensylwanii i Laura Tach z Uniwersytetu Harvarda. 38
  • Gazem na parkiet 28 sie 2005 Rząd Marka Belki rozpoczyna przekazywanie Rosjanom rynku gazu 40
  • Edward "Pomożecie?" Kwaśniewski 28 sie 2005 20 miliardów dolarów - tyle samo, ile zadłużenie zagraniczne po Gierku - kosztuje nas kampania wyborcza Cimoszewicza i SLD 44
  • Unia Środkowoeuropejska 28 sie 2005 Czeską Śkodą po węgierski Tokaj, polski sok z Maspeksu i leki ze słoweńskiej firmy Krka 46
  • Mistrz świata w ubezpieczeniach 28 sie 2005 Emisariusz J&S zastrasza i próbuje korumpować dziennikarzy "Wprost" 50
  • Znikająca Rosja 28 sie 2005 W Rosji los człowieka i jego majątek były zawsze zależne od kaprysów władcy 52
  • Supersam 28 sie 2005 54
  • Dior w Warszawie 28 sie 2005 Pierwszy w Polsce i trzeci w świecie (po Tokio i Paryżu) Instytut Diora otworzy we wrześniu swoje podwoje w Warszawie. W instytucie oferowane będą ekskluzywne zabiegi, np. specjalistyczny zabieg mikrodermabrazji wykonywany za pomocą... 54
  • Ekran na środek 28 sie 2005 Sagem Axium HD-L32 jest jednym z pierwszych telewizorów zaprojektowanych specjalnie tak, by stał na środku pokoju. Oryginalna budowa jego tylnej części maskuje wszystkie kable i śruby. Niewielka głębokość (13,2 cm) i waga sprawiają, że... 54
  • Ekologiczny plastik 28 sie 2005 97 proc. ptaków i zwierząt żerujących nad Morzem Północnym ma w żołądkach fragmenty opakowań foliowych - alarmuje organizacja Save the North Sea. To kolejny argument ekologów w walce z tworzywami sztucznymi, które w ziemi rozkładają... 54
  • Światowe czasy 28 sie 2005 Światowe metropolie inspirują nie tylko kreatorów zapachu (woda Baldessarini) i mody (pokazy Kenzo), ale i projektantów zegarków. W debiutującej w Polsce damskiej kolekcji Fcuk Time brytyjskiej firmy French Connection znaleźć można... 54
  • Dowcip określa świadomość 28 sie 2005 Dlaczego nie ma pokazów sztucznych ogni w podparyskim Disneylandzie? Bo Francuzi by się poddali 56
  • Gwiazdy antybiznesu 28 sie 2005 Spektakularną klapą kończą się biznesowe przedsięwzięcia polskich celebrities 60
  • Wyspy wiecznych wichrów 28 sie 2005 10 miejsc, które musisz zobaczyć - Budrewicz odkrywa Wyspy Fryzyjskie 64
  • Wojna umysłów 28 sie 2005 Najlepszy wykrywacz min, jaki stosowano podczas II wojny światowej, był dziełem Polaka 68
  • Know-how 28 sie 2005 Szkodliwy wpływ alkoholu na organizm w dużej części może wynikać z zakłócania rytmów dobowych - uważają badacze z Rutgers University. 72
  • Woda na zdrowie 28 sie 2005 Jedynie trzydzieści dostępnych na rynku wód zasługuje na miano mineralnych 74
  • Układ chorobotwórczy 28 sie 2005 Polityka rolna UE sprzyja zawałom i nowotworom! 78
  • Imperium na bruku 28 sie 2005 Pierwszą autostradę starożytni Rzymianie wybudowali ponad 2 tys. lat temu zaledwie w 20 lat 80
  • Bez granic 28 sie 2005 "Zaproszenie mam, ale nie przyjadę" - oznajmił Michaił Gorbaczow pytany o to, czy wybiera się na obchody 25-lecia "Solidarności" 82
  • Girusz znaczy wypędzenie 28 sie 2005 Osadnicy palestyńscy, którzy współpracowali z Izraelem, nie chcą pozostać w Strefie Gazy 84
  • Front Jedności Niemiec 28 sie 2005 Socjalistyczna mentalność Niemców to główny problem Niemiec 88
  • Wybór szeryfa 28 sie 2005 Walka o prywatyzację Poczty Japońskiej to spór o władzę nad największą instytucją finansową świata 90
  • Następca czy zastępca? 28 sie 2005 W Kolonii Benedykt XVI de facto abdykował na rzecz Jana Pawła II 92
  • Menu 28 sie 2005 Zamiast bojkotu "haniebnych kłamstw" - do czego wzywał kardynał Tarcisio Bertone - księgarnie odnotowują kolejne rekordy sprzedaży. Mowa oczywiście o "Kodzie Leonarda da Vinci" Dana Browna 94
  • Recenzje 28 sie 2005 96
  • Dziadek Indiany Jonesa 28 sie 2005 ****Errol Flynn stał się symbolem hollywoodzkiej kariery i hollywoodzkiego upadku. Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku ten przystojniak z Tasmanii stworzył - naśladowany do dzisiaj - typ idealnego bohatera kina przygodowego. Sprawnego... 96
  • Bohaterowie przegranej sprawy 28 sie 2005 ****1/2* Gdyby tylko Justin Sullivan zechciał się tak trochę sprzedać, zawrzeć kompromis z amerykańskim rynkiem, a i odrobinkę zrobić z siebie błazna, przy jego inteligencji i talencie zespół New Model Army mógłby za jednym zamachem... 96
  • Siwa i Belzebub 28 sie 2005 ****Victor Bockris to błyskotliwy młody autor piszący tylko o trzech osobach: Williamie Burroughsie, Muhammadzie Alim i o mnie. Nie znam też nikogo, kto miałby tyle energii co on. Pisze na maszynie, jak Van Cliburn gra na pianinie. Cały czas... 96
  • Wielki brak 28 sie 2005 **Dotychczas sądziłam, że moralitet ma nas czegoś nauczyć. Tymczasem Dariusz Nowacki w ostatnim "Newsweeku" przekonuje, że na miano to zasługuje też pierwsza współczesna powieść Rafała Ziemkiewicza. A w niej ani morału, ani... 96
  • Żar Jarre`a 28 sie 2005 "Suita Gdańska" dla "Solidarności" 98
  • Wirujący drapacz chmur 28 sie 2005 Do korkociągu, a nawet ścierki wykręcanej z wody, podobny będzie najwyższy budynek Ameryki 101
  • Pokolenie Zagłady 28 sie 2005 Żydzi, którzy ocaleli z Holocaustu, należą dziś do elity intelektualnej Izraela 104
  • Ueorgan Ludu 28 sie 2005 TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 34 (149) Rok wyd. 4 WARSZAWA, poniedziałek 22 sierpnia 2005 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza 105
  • Wakacyjny Słowniczek Skiby (WSS) 28 sie 2005 Ekstremalne sporty - jazda samochodem w Turcji, Egipcie czy Tunezji 106