Gra w IQ

Gra w IQ

Dodano:   /  Zmieniono: 
Gry komputerowe podnoszą poziom inteligencji i poprawiają pamięć
Gry komputerowe to strata czasu i uzależnianie się od czczej rozrywki, a gracze to nastoletni zombies, amoralni wykolejeńcy, którzy mogą "deletować" (tak w języku komputerowym nazywa się eliminację przeciwnika) normalnych ludzi - to powszechny stereotyp. - Gry komputerowe będą wkrótce takim samym narzędziem nauczania w szkołach jak podręczniki - mówi prof. Roger Penrose, wybitny brytyjski fizyk i matematyk. - Rozwiązywanie problemów stawianych w nowoczesnych grach nie tylko kształtuje myślenie strategiczne i wpływa na osobowość, ale wymaga też wiedzy z wielu dziedzin. Nieprawdziwe jest więc twierdzenie, że gry produkują rzesze manualnie sprawnych idiotów. Prawdą jest natomiast przekonanie, że gry znacznie zwiększają szanse na to, żeby nie zostać idiotą. - Gry komputerowe zdemonizowano w podobny sposób jak kino na początku XX wieku, a telewizję kilka dekad później. W rzeczywistości to tylko kolejne narzędzie współczesnej cywilizacji poszerzające możliwości rozwoju i poznania - zauważa dr Piotr Sitarski, medioznawca z Uniwersytetu Łódzkiego. Już w 1990 r. Seymour Papert, założyciel Laboratorium Mediów w Massachusetts Institute of Technology, przekazał jednej z bostońskich podstawówek gry ze stworzony przez siebie językiem programowania Logo (dla sześciolatków). Po roku grania dzieci były sprawniejsze językowo niż ich starsi o dwa lata koledzy, którzy z gry nie korzystali.

Trening pamięci i wyobraźni
Już ponad 500 amerykańskich szkół wykorzystuje grę FastForWord, która ma wzbogacać inwencję słowotwórczą. Dzięki niej 90 proc. uczniów osiągnęło w dwa miesiące takie postępy w czytaniu, na jakie normalnie musieliby pracować przez dwa lata. Efekty były tak spektakularne, że grą zainteresowali się neurolodzy i psychologowie. Doszli oni do wniosku, że gra FastForWord aktywizuje pracę neuronów, poprawia pamięć i zdolność kojarzenia.
Gry w rodzaju Grand Theft Auto 3 czy Spiderman poprawiają koncentrację - stwierdzili C. Shawn Green i Daphne Bavelier z amerykańskiego University of Rochester (wyniki ich badań opublikowano ostatnio w "Nature"). Osoby, które grały przy komputerze kilka razy w tygodniu, szybciej przyswajały informacje, były też w stanie śledzić ruchy większej liczby obiektów znajdujących się w ich polu widzenia. U tych badanych, którzy wcześniej nie zetknęli się z grami komputerowymi, do usprawnienia zdolności koncentracji wystarczył dziesięciogodzinny trening.
Artur Michalak, 17-latek z Dębicy, zdobywca brązowego medalu na World Cyber Games 2002 w Korei Południowej twierdzi, że to właśnie gry pomagają mu w nauce. - Zapamiętuję od razu szystko co usłyszę na lekcjach - chwali się.
Peter Frensch z Uniwersytetu Humboldta zaobserwował poprawę wyobraźni przestrzennej u dzieci, które przez sześć godzin bawiły się, przesuwając wirtualne klocki w grze Game Boy. - Nie mamy wprawdzie w naszych czasach odpowiedników Mozarta, ale mamy nieporównanie więcej bardzo młodych i bardzo zdolnych naukowców i wynalazców. Większość z nich trenowała wyobraźnię i kreatywność z pomocą gier komputerowych - twierdzi Patricia Greenfield, psycholog z University of California w Los Angeles, współautorka książki (wraz z Ulrichem Neisserem) "The Rising Curve" ("Rosnąca krzywa").
Na rozwój wyobraźni szczególnie wpływają te gry, w których rozwój wydarzeń nie jest zdeterminowany przez autora programu, lecz zależy od grającego. Tak jest m.in. w kolejnych wersjach gry Sims - jej uczestnik tworzy postać albo całą rodzinę i prowadzi bohaterów przez życie. Umiejętność współpracy kształtują gry typu massive multiplayer, gdzie przeciwnikami są inni gracze, a nie komputer.
Gdy powstawały pierwsze strategiczne gry sieciowe, ich autorzy pobierali korepetycje od wojskowych. Obecnie to autorzy gier doradzają strategom, a gry są elementem wojskowego szkolenia. Od 1996 r. oficerowie marynarki wojennej USA uczą się dzięki grom strategii bitew morskich i operacji desantowych. W ubiegłym roku dowództwo armii USA wprowadziło za darmo do sieci grę America's Army, dzięki której można się dowiedzieć, jak w tłumie ludzi rozpoznać terrorystę.

Gra zespołowa
Przeciwnicy gier komputerowych twierdzą, że sprawiają one, iż młodzi ludzie nie czytają książek. Badania przeprowadzone na Cornell University dowodzą, że to niczym nie poparty pogląd. Okazuje się, że gracze rezygnują głównie z oglądania telewizji, natomiast czytają nawet więcej książek, bo wiele gier wymaga znajomości czasów, w których się rozgrywają.
Nie jest też prawdą, że gracze w Warhammera, Quake'a czy Counter-Strike'a to ludzie wyobcowani z własnego środowiska. Wręcz przeciwnie - gracze często współpracują z sobą czy pozyskują nowych adeptów gier. Dowodzi tego przykład 18-letniego Zbigniewa Rudnickiego z Warszawy, który grywa w internetowej kafejce z przyjaciółmi. Poznał ich właśnie dzięki grze. Razem tworzą pięcioosobową drużynę, która w europejskiej lidze Counter-Strike'a zajęła piąte miejsce. - To dzięki grze poznałem moich najlepszych przyjaciół i mnóstwo ludzi w kraju i za granicą - mówi Zbigniew Rudnicki.

Nie walcz z grami!
Psychologowie badający uczestników gier komputerowych dowodzą, że gry w mniejszym stopniu deprawują młodych ludzi niż programy telewizyjne czy filmy. Po pierwsze, śmierć pokazywana w kinie i telewizji wygląda bardziej realistycznie niż w grach, co sprawia, że z filmową rzeczywistością łatwiej się utożsamić. Po drugie, gracz musi dokonywać wielu wyborów, dzięki czemu uczy się odpowiedzialności. Po trzecie, w grze rozładowuje negatywne emocje, przez co jest spokojniejszy w realnym życiu. Potwierdza to Małgorzata Rudnicka, psycholog z jednej z warszawskich poradni, matka wspomnianego gracza.
Wśród tysięcy gier komputerowych pojawiających się co roku na rynku są oczywiście takie, których edukacyjne funkcje trudno dostrzec. Ale tak samo można wskazać złe książki czy filmy. Dlatego w większości krajów Zachodu z grami się nie walczy, tylko stara się je etykietować, by nie trafiały do graczy z nieodpowiedniej grupy wiekowej. Psychologowie zalecają też rodzicom, by starali się zorientować, jakimi grami bawią się ich dzieci. - Nie wypowiadaj wojny dziecku tylko dlatego, że nie podoba ci się gra, której używa. Staraj się grać z dzieckiem w konwencji, którą zna z wirtualnego świata, a wtedy łatwo dojdziesz do porozumienia. Ostatecznie to nie gry są złe i nie one są największym zagrożeniem, lecz źli ludzie - mówi Patricia Greenfield.

Więcej możesz przeczytać w 24/2003 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 24/2003 (1072)

  • Ucieczka do wolności 16 cze 2003, 1:00 W dniach europejskiego referendum wielu moich rodaków zachowywało się tak, jakby czekało na wynik testu na obecność wirusa HIV, a nie na jedno z najbardziej radosnych wydarzeń w historii Polski. 3
  • Peryskop 16 cze 2003, 1:00 Polska droga do unii 16 XII 1991 - Podpisanie w Brukseli układu o stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi 31 III 1998 - Początek negocjacji członkowskich z UE. Główni negocjatorzy: Jan Kułakowski i Jan Truszczyński 16... 8
  • Dossier 16 cze 2003, 1:00 Marek BOROWSKI marszałek Sejmu, poseł SLD "Miller nie zasługuje na polityczny niebyt" PAP Krzysztof JANIK minister spraw wewnętrznych i administracji "Mam dość, jeśli do mojej partii, w którą włożyłem kawał... 9
  • Z życia koalicji 16 cze 2003, 1:00 Leszek Miller nie pójdzie do więzienia za nazwanie Zbigniewa Ziobry zerem, bo prokuratura uznała, że mówienie o kimś per zero to nie obelga, tylko ocena kwalifikacji. O dzięki ci, prokuraturo! Nasza rubryka wyglądała takiej... 10
  • Z życia opozycji 16 cze 2003, 1:00 Wielbiciel Jolanty Pieńkowskiej Donald Tusk został przewodniczącym Platformy Obywatelskiej. Takim na poważnie, bo wybrał go kongres partii. Tusk wygrażał Millerowi i kadził Europie. Jego zastępczynią ma zostać Zyta Gilowska, a szefem... 11
  • M&M 16 cze 2003, 1:00 NIE MA TAKIEGO ROGU-felieton Marka Majewskiego 12
  • Playback 16 cze 2003, 1:00 12
  • Antysemicki Bubel 16 cze 2003, 1:00 Antysemicki film autorstwa Leszka Bubla wyemitowała TVP w bloku bezpłatnych audycji referendalnych. W filmie pojawia się Żyd, który namawia do głosowania za Unią Europejską, bo po wstąpieniu do UE 30 proc. kamienic w Polsce trafi do byłych właścicieli (w domyśle - Żydów). 12
  • Fotoplastykon 16 cze 2003, 1:00 14
  • Poczta 16 cze 2003, 1:00 Listy od czytelników 16
  • Kadry 16 cze 2003, 1:00 17
  • Polskie kłamstwa 16 cze 2003, 1:00 Pan Bóg wybacza ludziom grzechy, ale nie cofa czasu. Tymczasem politycy III RP uparcie marnowali czas, a także nakręcali spiralę kłamstwa, nie tylko mamiąc wyborców nierealnymi obietnicami, ale forsując też szkodliwe decyzje. Pod hasłem tworzenia opiekuńczego "demokratycznego... 18
  • Złoty strzał Millera 16 cze 2003, 1:00 Podatek liniowy uratuje Leszka Millera i rząd SLD-UP 24
  • Słowacki cud 16 cze 2003, 1:00 Słowacja wprowadza najbardziej liberalne reformy w regionie 25
  • Kasjer Wieczerzak 16 cze 2003, 1:00 Nikomu nie zależy na wyjaśnieniu politycznych wątków afery Wieczerzaka 26
  • Kolej na rozbój 16 cze 2003, 1:00 Dziesięć procent pociągów jeżdżących po Polsce jest celem złodziei 28
  • Plagiatomafia 16 cze 2003, 1:00 Popełnienie plagiatu nie grozi w Polsce infamią 32
  • Sekta komunistów 16 cze 2003, 1:00 Komunizmu w Polsce chce ponad dwadzieścia organizacji skrajnej lewicy 35
  • Puder dobroczynności 16 cze 2003, 1:00 Lewicę czeka klęska, jeśli nie zdoła dać nadziei milionom Polaków 37
  • Lepienie z błota 16 cze 2003, 1:00 Tylko przyzwoite państwo zapewni nam dobre miejsce w Unii Europejskiej 37
  • Giełda i wektory 16 cze 2003, 1:00 Hossa Świat Komfort defekacji Pięciogwiazdkowy system oceny publicznych toalet zamierzają wprowadzić władze Singapuru. Żeby zasłużyć na maksymalną liczbę gwiazdek, toaleta musi być nie tylko czysta, zaopatrzona w papier, mydło i... 38
  • Giełda kominiarzy 16 cze 2003, 1:00 29,4mln zł (7,8 mln USD) odebrało w 2002 r. z kasy dziesięciu najlepiej zarabiających prezesów polskich spó-łek giełdowych - wynika z wyliczeń "Wprost". 40
  • Teraz kasa! 16 cze 2003, 1:00 20 tysięcy firm rocznie za 100 mln zł usiłuje sobie kupić prestiż na rynku 44
  • Zakład Ucisku Społeczeństwa 16 cze 2003, 1:00 ZUS, wielką czarną dziurę biurokracji, należy jak najszybciej sprywatyzować. Utrzymywanie niewydolnego ZUS kompromituje ideę reformy emerytalnej. 48
  • Lęk przed bagnem 16 cze 2003, 1:00 Czy zachodni świat pogrąży się w deflacji? 52
  • Ofensywa majsterkowiczów 16 cze 2003, 1:00 Ostatnio coraz częściej czytamy złowróżbne zapowiedzi kolejnej klęski, jaka miałaby nawiedzić nasz i tak nie najpiękniejszy ze światów. Jest nią mianowicie klęska deflacji, czyli spadających cen. Pełne trwogi rozważania na ten temat pojawiają się wszędzie - od raportu MFW po... 54
  • Chciejstwo "ekspertów" 16 cze 2003, 1:00 Antyamerykańscy frustraci komentujący sytuację w Iraku stosują starą zasadę socjalistów: "Nie patrzeć za siebie!" 56
  • Supersam 16 cze 2003, 1:00 3. Kongres Informatyki Polskiej Czas technologii Nie ma kryzysu, a po wejściu Polski do Unii Europejskiej czeka nas jeszcze szybszy rozwój - wynika z obrad kongresu informatyków. Prawie trzystu przedstawicieli nauki, biznesu i... 58
  • Polska moc 16 cze 2003, 1:00 Belvedere, Chopina, Wyborową i Żubrówkę uznano za jedne z najlepszych wódek na świecie. Nic dziwnego, Polska jest przecież ojczyzną tego trunku. 60
  • Czysty skarb 16 cze 2003, 1:00 Rozmowa z Edwardem Jayem Phillipsem, prezesem i dyrektorem generalnym Phillips Beverage Company 62
  • Gra w IQ 16 cze 2003, 1:00 Gry komputerowe podnoszą poziom inteligencji i poprawiają pamięć 64
  • Bikont do Makłowicza, Makłowicz do Bikonta - Szlachetne tęsknoty 16 cze 2003, 1:00 Przy wszystkich słusznych narzekaniach, że przyszło nam żyć pod niezbyt szczęśliwą dla smakoszy szerokością geograficzną, zwłaszcza w porównaniu z regionami okołośródziemnomorskimi, warto pamiętać, że po pierwsze - istnieją na świecie krainy o jeszcze surowszym klimacie i... 66
  • Klątwa Guggenheimów 16 cze 2003, 1:00 W latach 20. XX wieku Guggenheimowie byli drugą pod względem bogactwa rodziną w Ameryce 68
  • Teatr Bolszoj 16 cze 2003, 1:00 Jak KGB manipulował światem 72
  • Armia cienia 16 cze 2003, 1:00 Rozmowa z Wiktorem Suworowem, byłym agentem GRU 75
  • Know-how 16 cze 2003, 1:00 Odchudzające tłuszcze Ludzie spożywający pokarmy bogate w białko i tłuszcz, a ubogie w węglowodany, w ciągu pół roku zrzucają dwa razy więcej kilogramów niż osoby stosujące dietę niskotłuszczową - wykazały badania... 77
  • Viagra dla mózgu 16 cze 2003, 1:00 O uzdolnieniach nie decydują wyłącznie geny. Fenomenalne umiejętności może wytrenować każdy. Pod warunkiem, że zechce naprawdę mocno pracować. 78
  • Jarmark wszechwiedzy 16 cze 2003, 1:00 Zapraszamy w przeszłość i przyszłość, na VII Piknik Naukowy 84
  • Bez granic 16 cze 2003, 1:00 Królowa (nie)masowego rażenia Tysiąc osób uczestniczyło w obchodach 50-lecia koronacji królowej Elżbiety II. Na mszy w Opactwie Westminsterskim pojawiła się Camilla Parker Bowles, towarzyszka życia księcia Karola, co... 88
  • Wawelska mapa drogowa 16 cze 2003, 1:00 Plan Busha: ożywienie NATO, przebudowa Unii Europejskiej, marginalizacja ONZ 90
  • Dyrektoriat świata 16 cze 2003, 1:00 Europa gada, a Ameryka płaci 92
  • Funt euro 16 cze 2003, 1:00 Rząd Blaira wykazał, jak funta ocalić, a wpływów w Europie nie stracić 94
  • Słowo ciałem 16 cze 2003, 1:00 Papież otwiera Chorwacji drzwi do Unii Europejskiej 96
  • Ból prawdy 16 cze 2003, 1:00 Rozmowa ze Stipe Mesiciem, prezydentem Republiki Chorwacji 96
  • Nierząd 16 cze 2003, 1:00 Najbliższych kilka tygodni to najniebezpieczniejszy okres w najnowszej historii Iraku 100
  • Ostatni skok 16 cze 2003, 1:00 Jakie tajemnice zabrał do grobu Jürgen Möllemann? 103
  • Striptiz pierwszej damy 16 cze 2003, 1:00 Hillary Clinton droga z gabinetu oralnego męża do prezydentury 104
  • Wolność do Europy 16 cze 2003, 1:00 Kraje traktujące projekt europejski bardziej jako zadanie niż przywilej wygrywały wyścig o sukces 105
  • Menu 16 cze 2003, 1:00 KRAJ Vega w Romie Suzanne Vega jest jedną z tych niewielu artystek, które trudno pomylić z kimś innym. Ma nie tylko charakterystyczny głos, ale jest także utalentowaną autorką ballad, inspirowanych twórczością Leonarda... 106
  • Potterbiznes 16 cze 2003, 1:00 Do dwóch miliardów ludzi na świecie dotarły produkty spod znaku Harry'ego Pottera 108
  • Bluźniercy z wideoklipu 16 cze 2003, 1:00 Im więcej restrykcji i cenzury, tym bardziej obrazoburcze są teledyski 112
  • Płyty Kuby Wojewódzkiego 16 cze 2003, 1:00 Recenzje płyt 113
  • Maestro barbarzyńca 16 cze 2003, 1:00 Zanim się zacznie eksperymentować, trzeba najpierw mieć porządny warsztat - uważa Leszek Żegalski 114
  • Kino Tomasza Raczka 16 cze 2003, 1:00 Recenzje filmów - Piaono bar, Powiedz to, Gabi 115
  • SARS wita nas 16 cze 2003, 1:00 Lubię czarny humor. Dlatego gdy redakcja poczytnej gazety poprosiła mnie o slogan związany z unijnym referendum, zaproponowałem: "Obywatele. Wszyscy do urn! Krematorium czynne od 6 do 22". 116
  • Mortadella 16 cze 2003, 1:00 Niedawny jubileusz Koziołka Matołka zwrócił moją uwagę na całą twórczość Kornela Makuszyńskiego. Szczególnie na powieść "O dwóch takich, co ukradli Księżyc", 116
  • Organ Ludu 16 cze 2003, 1:00 TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 24 (36) Rok wyd. 2 WARSZAWA, poniedziałek 9 czerwca 2003 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Już po referendum UE kolebką wartoŚci Przed referendum pojawiały się informacje, jakoby Europa nie była... 117
  • Jak dać ciała? 16 cze 2003, 1:00 "Nikt nie chce dawać siebie, lepiej dawać innych, głównie na pożarcie" - tę zasadę zna każdy aferzysta, który znajdzie się blisko pał, czyli w opałach 118