Billboard w komórce

Billboard w komórce

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przeciętnego Europejczyka codziennie bombarduje 2 tysiące reklam
Jestem przedstawicielem instytucji, która w reklamie odniosła największy sukces w ciągu dwóch tysięcy lat" - powiedział kiedyś arcybiskup John Foley odpowiedzialny w Watykanie za marketing. Dziś przebicie się z dobrą nowiną byłoby znacznie trudniejsze niż dwa tysiące lat temu. Ogromny szum informacyjny sprawia, że ludzie uodparniają się na działanie reklamy. Przeciętny Amerykanin styka się z 3 tys. przekazów reklamowych dziennie, do mieszkańca Unii Europejskiej dociera tylko o tysiąc mniej. Według badań Roberta Shawa z Cranfield School of Management (Wielka Brytania), zaledwie połowa reklam (głównie w prasie) przynosi zyski. Niechęć konsumentów do nachalnych reklam osiągnęła najwyższy poziom w historii. Z badań amerykańskiej firmy konsultingowej Yankelovich Partners wynika, że aż 65 proc. ankietowanych uważa, iż jest stale bombardowana informacjami reklamowymi. Spadła efektywność drogiej reklamy telewizyjnej. Już sześciu na dziesięciu telewidzów w USA w trakcie bloku reklamowego ucieka na inny kanał. Firmy poszukują więc coraz skuteczniejszych sposobów sprzedawania produktów. - Hitem najbliższych lat będzie reklama wysyłana na telefon - mówi "Wprost" Rishad Tobaccowala, uznany przez tygodnik "Time" za jednego z pięciu najważniejszych ludzi w historii marketingu.

Centrum informacyjne
Do pierwszej rewolucji w reklamie doszło w XVIII wieku w Europie, gdy zaczęto regularnie wydawać gazety (wówczas głównie tygodniki). Gazety kupowali nieliczni, a reklama w nich była precyzyjnie adresowana. Kolejny przełom nastąpił w XIX wieku, kiedy wraz z upowszechnieniem się prasy pojawiła się również reklama adresowana do mas. Wiek XX przyniósł trzecią i czwartą rewolucję - wraz z powstaniem masowego radia i telewizji. Wiek XXI rozpoczął się boomem reklamowym w dwóch nowych mediach: Internecie i telefonii komórkowej. Ta ostatnia jest najszybciej rozwijającym się medium: korzysta już z niego co trzeci mieszkaniec globu (około 2 mld osób). W USA i w większości państw UE za jego pomocą można już zapłacić bez stania w kolejce za zakupy, umyć samochód, zapłacić za parking czy obiad w restauracji. Gościom sieci Holiday Inn w Nowym Jorku telefon komórkowy zastępuje klucz do pokoju. Na komórkę można także ściągnąć właśnie usłyszaną w radiu piosenkę. Telefony komórkowe, które towarzyszą nam niemal w każdej czynności, stały się swoistym centrum informacyjnym dla reklamodawców. Jak nigdy wcześniej mogą oni dokładnie określić zainteresowania potencjalnego klienta i wysłać mu informację reklamową w najodpowiedniejszym momencie, czyli na przykład podczas zakupów. Jak to działa w praktyce, można już sprawdzić w USA. Kiedy szuka się w darmowym serwisie komórkowym Finding wegetariańskich restauracji w Nowym Jorku, u dołu ekranu komórki pojawia się reklama. Nie będzie to bynajmniej reklama szynki, ale na przykład sklepu z wegetariańską żywnością.

Cel! Pal!
Piąta rewolucja reklamowa już się rozpoczęła. Kampanie reklamowe najbliższej przyszłości są porównywane przez specjalistów do prowadzenia nowoczesnej wojny. Także tutaj zmagania armii zostały zastąpione przez precyzyjne uderzenia broni dalekiego zasięgu i akcje świetnie wyszkolonych oddziałów służb specjalnych. Procter & Gamble, największy reklamodawca na świecie (roczny budżet reklamowy - około 4 mld USD), jeszcze kilka lat temu przeznaczał 90 proc. pieniędzy właśnie na reklamę telewizyjną, obecnie - już tylko 60 proc. - Reklamę w telefonach komórkowych będzie poprzedzać kreowanie w prasie zapotrzebowania na produkt - tłumaczy Tobaccowala. W tym wypadku wybrany obiekt reklamowego ataku nie tyle ma mniejsze pole do ucieczki, ile czuje się w mniejszym stopniu osaczony.
To, jak skuteczny jest marketing komórkowy, pokazuje akcja promocyjna przeprowadzona w czerwcu 2004 r. przez Silver Screen. Do kilku tysięcy osób przesłano sms z informacją o specjalnej ofercie (2 bilety za 22 zł) oraz unikatowy dziewięciocyfrowy numer. Skuteczność akcji przekroczyła 36 proc., czyli poziom niezwykle rzadko spotykany w marketingu bezpośrednim. Dlatego również w Polsce coraz więcej firm decyduje się na przeprowadzenie kampanii z wykorzystaniem telefonu komórkowego. Najbardziej popularne są promocje konsumenckie, oparte na mechanizmie loterii. Konsument może wziąć udział w konkursie z nagrodami, wysyłając do producenta sms ze specjalnym kodem. Kod ten dołączany jest w formie tzw. wrzutki do objętego promocją produktu.
Eksperci są zgodni: rynek komórkowego marketingu to przyszłość reklamy. Wartość rynku reklamy w telefonach komórkowych wyniosła w 2005 r. 45 mln USD. W najbliższych trzech latach wzrośnie do 1,26 mld USD, czyli niemal trzydziestokrotnie! - Także w Polsce reklamodawcy zaczną się przenosić z ekranów telewizorów na wyświetlacze komórek - przekonuje Tobaccowala.
Więcej możesz przeczytać w 8/2006 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

-
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 8/2006 (1211)

  • Na stronie - Użyteczni idioci 26 lut 2006 Z rządzeniem jest podobnie jak z piłką nożną: im prostsza gra, tym skuteczniejsza 3
  • Skaner 26 lut 2006 (Skaner - Polska) RZĄD Dziesięć dni stu dni Jeśli premierowi Marcinkiewiczowi uda się porządzić tysiąc dni, możemy się spodziewać studniowych obchodów. Stoma dniami rządu ministrowie i premier chwalili się bowiem z niewielkimi... 6
  • Dossier 26 lut 2006 BOGDAN BORUSEWICZ marszałek Senatu "Stabilizacja stała się bardziej stabilna" Program I RP ROMAN GIERTYCH lider Ligi Polskich Rodzin "Jeśli ktoś uważa, że PiS jest monolitem, to ja mam 150 cm wzrostu"... 7
  • Playback 26 lut 2006 12
  • Poczta 26 lut 2006 W obronie Wildsteina Jacek Żakowski w TVN 24 stwierdził, że poglądy Bronisława Wildsteina na lustrację przychodzą mu łatwo, bo przez całe lata 80. Wildstein dekował się za granicą. 10 lutego w Tok FM Żakowski przestrzegał, by... 12
  • Ryba po polsku - Obchody obchodów 26 lut 2006 Nie mamy innych polityków. Musimy słuchać wywodów tych, których mamy 13
  • Z życia koalicji 26 lut 2006 Kolega z rubryki obok po(że)gnał już Samoobronę i LPR, że niby nieopozycyjni. To fakt, ale przejście tak poważnych polityków z jednej strony na drugą musi trochę potrwać. Dlatego w tym tygodniu ani słowa o Lepperze i Giertychu.... 14
  • Z życia opozycji 26 lut 2006 Tośmy narobili! Przechlapane mamy nie tylko u dziennikarzy "Wprost", ale i u niektórych czytelników tygodnika. Wszystko przez to, że zamarzył nam się tekst Frasyniuka w miejsce tekstów Millera. Lider... 15
  • Nałęcz - Stabilizowanie kijem 26 lut 2006 Lepper i Giertych przy pierwszej nadarzającej się okazji skoczą do gardła braciom Kaczyńskim 16
  • Fotoplastykon 26 lut 2006 © Henryk Sawka (www.przyssawka.pl) 17
  • Ziobro kontra klika sprawiedliwości 26 lut 2006 Kodeks postępowania karnego w ostatnich kilku latach nowelizowano aż 25 razy, a tylko jedna zmiana zawierała 250 poprawek! 18
  • Chcę przeciąć wrzód 26 lut 2006 Rozmowa ze Zbigniewem Ziobrą, ministrem sprawiedliwości, prokuratorem generalnym 24
  • Dramat w dwóch aktach i pół 26 lut 2006 Czy przed wyborami parlamentarnymi przygotowywano prowokację przeciwko braciom Kaczyńskim? 26
  • Agenci w sutannach 26 lut 2006 Czy ks. Janusz Bielański, jedna z legend krakowskiego Kościoła, to agent SB o pseudonimie Waga? 28
  • Testament programowy 26 lut 2006 Najwyższy czas przerwać umysłowy impas w MSZ 30
  • Awantura demokratyczna 26 lut 2006 Może kiedyś historyk badający nasze czasy odnotuje zwycięski początek zmian, opisując niepojęty sukces rządu Marcinkiewicza 34
  • Wczasy pod olimpiadą 26 lut 2006 Słabi polscy olimpijczycy maskują swoją nieudolność i słabe wytrenowanie biadoleniem o pechu 36
  • Giełda 26 lut 2006 HossaŚwiat Śmiecie napędowe Dwieście milionów euro zainwestuje w ciągu pięciu lat w czternastu krajach Europy (w tym w Polsce) holenderska firma Envosmart. Firma chce budować zakłady przetwarzania odpadów z tworzyw sztucznych... 38
  • Unia nie do usług 26 lut 2006 Merkel i Chirac wygrali z "polskim hydraulikiem", czyli strzelili Niemcom i Francuzom w stopy 40
  • Prywatny plan Gilowskiej 26 lut 2006 Rząd nie wie, co zrobić, by populistyczny elektorat był syty i budżet cały 44
  • Maratończyk 26 lut 2006 Jak Słowacja stała się jasną górą w sercu Europy 46
  • Billboard w komórce 26 lut 2006 Przeciętnego Europejczyka codziennie bombarduje 2 tysiące reklam 48
  • Załatwione odmownie 26 lut 2006 Polską gospodarkę czekają kolejne cztery zmarnowane lata 50
  • Supersam 26 lut 2006 52
  • Gigant ze szklanką 26 lut 2006 Zimowy Puchar Jedynki już trwa! Drużyna narciarska "Wprost"- ubiegłoroczny zwycięzca imprezy - tym razem potyka siź na stokach z silniejszą konkurencją. Najwiźcej emocji i zabawy dostarcza zawodnikom i publiczności slalom gigant... 52
  • Suknia zdobi mężczyznę 26 lut 2006 Znany z awangardowego image`u piłkarz David Beckham był jedną z osobowości, które zainspirowały organizatorów Madryckiego Tygodnia Mody do stworzenia wystawy "Mężczyźni w sukienkach". Prezentowane tam kreacje, nawiązujące do... 52
  • Żeń-szeń na zmęczenie 26 lut 2006 56 proc. dorosłych Polaków - według badań Pentora - odczuwa ogólne osłabienie i zmęczenie (skarży się na nie aż 66 proc. Polek). Zaradzić temu może uzupełnienie diety wyciągiem z żeń-szenia i witaminami. Producent środka Bodymax... 52
  • Choroba próżniacza 26 lut 2006 Inteligencki salon to siedlisko schizofrenii: nie mam nic, nie znaczę nic, ale udaję, że jestem znakomitością 54
  • Styliści sejmowi 26 lut 2006 Styl retro disco zdominował ubiory polskich polityków 58
  • Tapeta na ludwiku 26 lut 2006 Meble projektowane w Finlandii przez włoskich designerów, produkowane w Rumunii i sprzedawane w Niemczech składają się na niemieckość wnętrz 62
  • Niewolnik na urlopie 26 lut 2006 Stalin na krótko zamienił łagry w sanatoria - ze strachu przed brakiem siły roboczej 66
  • Know-how 26 lut 2006 Grejpfruty na serce Czerwone grejpfruty obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów niemal tak skutecznie jak leki. Uczeni z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie wykazali, że codzienne spożywanie jednego owocu lub... 69
  • Igrzyska genetyków 26 lut 2006 Pierwsi superatleci walczą o medale w Turynie? 70
  • Pandemia paniki 26 lut 2006 Wirus ptasiej grypy zaatakował ponad milion Chińczyków! 74
  • Saper błonkoskrzydły 26 lut 2006 Owady potrafią wykryć rozkładające się zwłoki, narkotyki, broń biologiczną, a nawet groźne zanieczyszczenia 76
  • Bez granic 26 lut 2006 Terror zakratowany Abu Hamza al-Masri, jeden z najgroźniejszych muzułmańskich duchownych w Wielkiej Brytanii, idzie do więzienia. Sąd w Londynie uznał go za winnego kilkakrotnego podżegania do morderstwa oraz siania nienawiści rasowej i... 78
  • Konserwatysta Blair 26 lut 2006 Brytyjska lewica zamienia się poglądami z prawicą 80
  • Wojna o pokój 26 lut 2006 Izrael ma przystąpić do NATO czy NATO do Izraela? - pytają niektórzy komentatorzy 84
  • Ekstremiści w salonie 26 lut 2006 Palestyńska demokracja nie mogła dostać lepszego prezentu niż zwycięstwo Hamasu 86
  • Z armaty do przepiórki 26 lut 2006 Amerykańska opinia publiczna zniesie w polityce wszystko, ale nie śmieszność 88
  • Menu 26 lut 2006 KRÓTKO PO WOLSKUObrazoburcy Po ostatniej globalnej awanturze z karykaturami Mahometa naszły mnie spore wątpliwości, czy my i muzułmanie wierzymy w tego samego Pana Boga... IĘnie jest to podejrzenie bezpodstawne. Wygląda bowiem na to,... 92
  • Recenzje 26 lut 2006 94
  • Strach się bać 26 lut 2006 ** W grudniu amerykańskie stacje telewizyjne wyemitowały dwa różne filmy o Janie Pawle II: ABC - obraz "Nie lękajcie się: Życie papieża Jana Pawla II" z Thomasem Kretschmannem, CBS dwuodcinkowy film "Jan Paweł II" z... 94
  • Stara, poczciwa małpa 26 lut 2006 ***** W 2005 r. Peter Jackson użył całej współczesnej technologii, by w swym "King Kongu" odtworzyć rok 1933. W 1933 r. podróżnicy, awanturnicy i filmowcy Merian C. Cooper i Ernest B. Schoedsack o realizm troszczyli się mniej.... 94
  • Ojczyzna z papieru 26 lut 2006 * Nareszcie nie biurowiec z pleksi na skrzyżowaniu Alej i Marszałkowskiej, ale Polska podwrocławska w epizodach. Alert jest jednak na wyrost. Niby mamy młodych, których wolny rynek nie wciągnął, starszych, których odsunął, i... 94
  • Sekretne życie kowbojów 26 lut 2006 *** Cztery Złote Globy i osiem nominacji do Oscara nie są w stanie zagłuszyć wątpliwości, czy mamy do czynienia z dziełem sztuki, czy średniej klasy niskobudżetowym filmem, który wstrzelił się w klimat naszych czasów. Filmów... 94
  • Polskie sępy 26 lut 2006 Na 20 polskich filmów przypada rocznie prawie 300 nagród i kilka razy tyle nominacji 96
  • Orgazm świętej Teresy 26 lut 2006 Erotyczne uniesienia przeżywa co piąty widz oglądający klasyczną sztukę 100
  • Pazurem - Kochani inaczej 26 lut 2006 W słowniku biograficznym wielcy posortowani, cali w datach i przypisach: martwica 104
  • Ueorgan Ludu 26 lut 2006 TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 8 (174) Rok wyd. 5 WARSZAWA, poniedziałek 20 lutego 2006 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza POLSKA CORAZ BLIŻEJ MEDALU Krokiem Łyżwowym od sukcesu do sukcesu * Pewny medal na igrzyskach w 2030 roku... 105
  • Skibą w mur - Dotacje na kreacje 26 lut 2006 Osoba rozdająca pieniądze jest miła sercu każdego, choćby prezentowała się jak członek gangu 106