Billboard w komórce

Billboard w komórce

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przeciętnego Europejczyka codziennie bombarduje 2 tysiące reklam
Jestem przedstawicielem instytucji, która w reklamie odniosła największy sukces w ciągu dwóch tysięcy lat" - powiedział kiedyś arcybiskup John Foley odpowiedzialny w Watykanie za marketing. Dziś przebicie się z dobrą nowiną byłoby znacznie trudniejsze niż dwa tysiące lat temu. Ogromny szum informacyjny sprawia, że ludzie uodparniają się na działanie reklamy. Przeciętny Amerykanin styka się z 3 tys. przekazów reklamowych dziennie, do mieszkańca Unii Europejskiej dociera tylko o tysiąc mniej. Według badań Roberta Shawa z Cranfield School of Management (Wielka Brytania), zaledwie połowa reklam (głównie w prasie) przynosi zyski. Niechęć konsumentów do nachalnych reklam osiągnęła najwyższy poziom w historii. Z badań amerykańskiej firmy konsultingowej Yankelovich Partners wynika, że aż 65 proc. ankietowanych uważa, iż jest stale bombardowana informacjami reklamowymi. Spadła efektywność drogiej reklamy telewizyjnej. Już sześciu na dziesięciu telewidzów w USA w trakcie bloku reklamowego ucieka na inny kanał. Firmy poszukują więc coraz skuteczniejszych sposobów sprzedawania produktów. - Hitem najbliższych lat będzie reklama wysyłana na telefon - mówi "Wprost" Rishad Tobaccowala, uznany przez tygodnik "Time" za jednego z pięciu najważniejszych ludzi w historii marketingu.

Centrum informacyjne
Do pierwszej rewolucji w reklamie doszło w XVIII wieku w Europie, gdy zaczęto regularnie wydawać gazety (wówczas głównie tygodniki). Gazety kupowali nieliczni, a reklama w nich była precyzyjnie adresowana. Kolejny przełom nastąpił w XIX wieku, kiedy wraz z upowszechnieniem się prasy pojawiła się również reklama adresowana do mas. Wiek XX przyniósł trzecią i czwartą rewolucję - wraz z powstaniem masowego radia i telewizji. Wiek XXI rozpoczął się boomem reklamowym w dwóch nowych mediach: Internecie i telefonii komórkowej. Ta ostatnia jest najszybciej rozwijającym się medium: korzysta już z niego co trzeci mieszkaniec globu (około 2 mld osób). W USA i w większości państw UE za jego pomocą można już zapłacić bez stania w kolejce za zakupy, umyć samochód, zapłacić za parking czy obiad w restauracji. Gościom sieci Holiday Inn w Nowym Jorku telefon komórkowy zastępuje klucz do pokoju. Na komórkę można także ściągnąć właśnie usłyszaną w radiu piosenkę. Telefony komórkowe, które towarzyszą nam niemal w każdej czynności, stały się swoistym centrum informacyjnym dla reklamodawców. Jak nigdy wcześniej mogą oni dokładnie określić zainteresowania potencjalnego klienta i wysłać mu informację reklamową w najodpowiedniejszym momencie, czyli na przykład podczas zakupów. Jak to działa w praktyce, można już sprawdzić w USA. Kiedy szuka się w darmowym serwisie komórkowym Finding wegetariańskich restauracji w Nowym Jorku, u dołu ekranu komórki pojawia się reklama. Nie będzie to bynajmniej reklama szynki, ale na przykład sklepu z wegetariańską żywnością.

Cel! Pal!
Piąta rewolucja reklamowa już się rozpoczęła. Kampanie reklamowe najbliższej przyszłości są porównywane przez specjalistów do prowadzenia nowoczesnej wojny. Także tutaj zmagania armii zostały zastąpione przez precyzyjne uderzenia broni dalekiego zasięgu i akcje świetnie wyszkolonych oddziałów służb specjalnych. Procter & Gamble, największy reklamodawca na świecie (roczny budżet reklamowy - około 4 mld USD), jeszcze kilka lat temu przeznaczał 90 proc. pieniędzy właśnie na reklamę telewizyjną, obecnie - już tylko 60 proc. - Reklamę w telefonach komórkowych będzie poprzedzać kreowanie w prasie zapotrzebowania na produkt - tłumaczy Tobaccowala. W tym wypadku wybrany obiekt reklamowego ataku nie tyle ma mniejsze pole do ucieczki, ile czuje się w mniejszym stopniu osaczony.
To, jak skuteczny jest marketing komórkowy, pokazuje akcja promocyjna przeprowadzona w czerwcu 2004 r. przez Silver Screen. Do kilku tysięcy osób przesłano sms z informacją o specjalnej ofercie (2 bilety za 22 zł) oraz unikatowy dziewięciocyfrowy numer. Skuteczność akcji przekroczyła 36 proc., czyli poziom niezwykle rzadko spotykany w marketingu bezpośrednim. Dlatego również w Polsce coraz więcej firm decyduje się na przeprowadzenie kampanii z wykorzystaniem telefonu komórkowego. Najbardziej popularne są promocje konsumenckie, oparte na mechanizmie loterii. Konsument może wziąć udział w konkursie z nagrodami, wysyłając do producenta sms ze specjalnym kodem. Kod ten dołączany jest w formie tzw. wrzutki do objętego promocją produktu.
Eksperci są zgodni: rynek komórkowego marketingu to przyszłość reklamy. Wartość rynku reklamy w telefonach komórkowych wyniosła w 2005 r. 45 mln USD. W najbliższych trzech latach wzrośnie do 1,26 mld USD, czyli niemal trzydziestokrotnie! - Także w Polsce reklamodawcy zaczną się przenosić z ekranów telewizorów na wyświetlacze komórek - przekonuje Tobaccowala.
Więcej możesz przeczytać w 8/2006 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 8/2006 (1211)

  • Na stronie - Użyteczni idioci26 lut 2006Z rządzeniem jest podobnie jak z piłką nożną: im prostsza gra, tym skuteczniejsza3
  • Skaner26 lut 2006(Skaner - Polska) RZĄD Dziesięć dni stu dni Jeśli premierowi Marcinkiewiczowi uda się porządzić tysiąc dni, możemy się spodziewać studniowych obchodów. Stoma dniami rządu ministrowie i premier chwalili się bowiem z niewielkimi...6
  • Dossier26 lut 2006BOGDAN BORUSEWICZ marszałek Senatu "Stabilizacja stała się bardziej stabilna" Program I RP ROMAN GIERTYCH lider Ligi Polskich Rodzin "Jeśli ktoś uważa, że PiS jest monolitem, to ja mam 150 cm wzrostu"...7
  • Playback26 lut 200612
  • Poczta26 lut 2006W obronie Wildsteina Jacek Żakowski w TVN 24 stwierdził, że poglądy Bronisława Wildsteina na lustrację przychodzą mu łatwo, bo przez całe lata 80. Wildstein dekował się za granicą. 10 lutego w Tok FM Żakowski przestrzegał, by...12
  • Ryba po polsku - Obchody obchodów26 lut 2006Nie mamy innych polityków. Musimy słuchać wywodów tych, których mamy13
  • Z życia koalicji26 lut 2006Kolega z rubryki obok po(że)gnał już Samoobronę i LPR, że niby nieopozycyjni. To fakt, ale przejście tak poważnych polityków z jednej strony na drugą musi trochę potrwać. Dlatego w tym tygodniu ani słowa o Lepperze i Giertychu....14
  • Z życia opozycji26 lut 2006Tośmy narobili! Przechlapane mamy nie tylko u dziennikarzy "Wprost", ale i u niektórych czytelników tygodnika. Wszystko przez to, że zamarzył nam się tekst Frasyniuka w miejsce tekstów Millera. Lider...15
  • Nałęcz - Stabilizowanie kijem26 lut 2006Lepper i Giertych przy pierwszej nadarzającej się okazji skoczą do gardła braciom Kaczyńskim16
  • Fotoplastykon26 lut 2006© Henryk Sawka (www.przyssawka.pl)17
  • Ziobro kontra klika sprawiedliwości26 lut 2006Kodeks postępowania karnego w ostatnich kilku latach nowelizowano aż 25 razy, a tylko jedna zmiana zawierała 250 poprawek!18
  • Chcę przeciąć wrzód26 lut 2006Rozmowa ze Zbigniewem Ziobrą, ministrem sprawiedliwości, prokuratorem generalnym24
  • Dramat w dwóch aktach i pół26 lut 2006Czy przed wyborami parlamentarnymi przygotowywano prowokację przeciwko braciom Kaczyńskim?26
  • Agenci w sutannach26 lut 2006Czy ks. Janusz Bielański, jedna z legend krakowskiego Kościoła, to agent SB o pseudonimie Waga?28
  • Testament programowy26 lut 2006Najwyższy czas przerwać umysłowy impas w MSZ30
  • Awantura demokratyczna26 lut 2006Może kiedyś historyk badający nasze czasy odnotuje zwycięski początek zmian, opisując niepojęty sukces rządu Marcinkiewicza34
  • Wczasy pod olimpiadą26 lut 2006Słabi polscy olimpijczycy maskują swoją nieudolność i słabe wytrenowanie biadoleniem o pechu36
  • Giełda26 lut 2006HossaŚwiat Śmiecie napędowe Dwieście milionów euro zainwestuje w ciągu pięciu lat w czternastu krajach Europy (w tym w Polsce) holenderska firma Envosmart. Firma chce budować zakłady przetwarzania odpadów z tworzyw sztucznych...38
  • Unia nie do usług26 lut 2006Merkel i Chirac wygrali z "polskim hydraulikiem", czyli strzelili Niemcom i Francuzom w stopy40
  • Prywatny plan Gilowskiej26 lut 2006Rząd nie wie, co zrobić, by populistyczny elektorat był syty i budżet cały44
  • Maratończyk26 lut 2006Jak Słowacja stała się jasną górą w sercu Europy46
  • Billboard w komórce26 lut 2006Przeciętnego Europejczyka codziennie bombarduje 2 tysiące reklam48
  • Załatwione odmownie26 lut 2006Polską gospodarkę czekają kolejne cztery zmarnowane lata50
  • Supersam26 lut 200652
  • Gigant ze szklanką26 lut 2006Zimowy Puchar Jedynki już trwa! Drużyna narciarska "Wprost"- ubiegłoroczny zwycięzca imprezy - tym razem potyka siź na stokach z silniejszą konkurencją. Najwiźcej emocji i zabawy dostarcza zawodnikom i publiczności slalom gigant...52
  • Suknia zdobi mężczyznę26 lut 2006Znany z awangardowego image`u piłkarz David Beckham był jedną z osobowości, które zainspirowały organizatorów Madryckiego Tygodnia Mody do stworzenia wystawy "Mężczyźni w sukienkach". Prezentowane tam kreacje, nawiązujące do...52
  • Żeń-szeń na zmęczenie26 lut 200656 proc. dorosłych Polaków - według badań Pentora - odczuwa ogólne osłabienie i zmęczenie (skarży się na nie aż 66 proc. Polek). Zaradzić temu może uzupełnienie diety wyciągiem z żeń-szenia i witaminami. Producent środka Bodymax...52
  • Choroba próżniacza26 lut 2006Inteligencki salon to siedlisko schizofrenii: nie mam nic, nie znaczę nic, ale udaję, że jestem znakomitością54
  • Styliści sejmowi26 lut 2006Styl retro disco zdominował ubiory polskich polityków58
  • Tapeta na ludwiku26 lut 2006Meble projektowane w Finlandii przez włoskich designerów, produkowane w Rumunii i sprzedawane w Niemczech składają się na niemieckość wnętrz62
  • Niewolnik na urlopie26 lut 2006Stalin na krótko zamienił łagry w sanatoria - ze strachu przed brakiem siły roboczej66
  • Know-how26 lut 2006Grejpfruty na serce Czerwone grejpfruty obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów niemal tak skutecznie jak leki. Uczeni z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie wykazali, że codzienne spożywanie jednego owocu lub...69
  • Igrzyska genetyków26 lut 2006Pierwsi superatleci walczą o medale w Turynie?70
  • Pandemia paniki26 lut 2006Wirus ptasiej grypy zaatakował ponad milion Chińczyków!74
  • Saper błonkoskrzydły26 lut 2006Owady potrafią wykryć rozkładające się zwłoki, narkotyki, broń biologiczną, a nawet groźne zanieczyszczenia76
  • Bez granic26 lut 2006Terror zakratowany Abu Hamza al-Masri, jeden z najgroźniejszych muzułmańskich duchownych w Wielkiej Brytanii, idzie do więzienia. Sąd w Londynie uznał go za winnego kilkakrotnego podżegania do morderstwa oraz siania nienawiści rasowej i...78
  • Konserwatysta Blair26 lut 2006Brytyjska lewica zamienia się poglądami z prawicą80
  • Wojna o pokój26 lut 2006Izrael ma przystąpić do NATO czy NATO do Izraela? - pytają niektórzy komentatorzy84
  • Ekstremiści w salonie26 lut 2006Palestyńska demokracja nie mogła dostać lepszego prezentu niż zwycięstwo Hamasu86
  • Z armaty do przepiórki26 lut 2006Amerykańska opinia publiczna zniesie w polityce wszystko, ale nie śmieszność88
  • Menu26 lut 2006KRÓTKO PO WOLSKUObrazoburcy Po ostatniej globalnej awanturze z karykaturami Mahometa naszły mnie spore wątpliwości, czy my i muzułmanie wierzymy w tego samego Pana Boga... IĘnie jest to podejrzenie bezpodstawne. Wygląda bowiem na to,...92
  • Recenzje26 lut 200694
  • Strach się bać26 lut 2006** W grudniu amerykańskie stacje telewizyjne wyemitowały dwa różne filmy o Janie Pawle II: ABC - obraz "Nie lękajcie się: Życie papieża Jana Pawla II" z Thomasem Kretschmannem, CBS dwuodcinkowy film "Jan Paweł II" z...94
  • Stara, poczciwa małpa26 lut 2006***** W 2005 r. Peter Jackson użył całej współczesnej technologii, by w swym "King Kongu" odtworzyć rok 1933. W 1933 r. podróżnicy, awanturnicy i filmowcy Merian C. Cooper i Ernest B. Schoedsack o realizm troszczyli się mniej....94
  • Ojczyzna z papieru26 lut 2006* Nareszcie nie biurowiec z pleksi na skrzyżowaniu Alej i Marszałkowskiej, ale Polska podwrocławska w epizodach. Alert jest jednak na wyrost. Niby mamy młodych, których wolny rynek nie wciągnął, starszych, których odsunął, i...94
  • Sekretne życie kowbojów26 lut 2006*** Cztery Złote Globy i osiem nominacji do Oscara nie są w stanie zagłuszyć wątpliwości, czy mamy do czynienia z dziełem sztuki, czy średniej klasy niskobudżetowym filmem, który wstrzelił się w klimat naszych czasów. Filmów...94
  • Polskie sępy26 lut 2006Na 20 polskich filmów przypada rocznie prawie 300 nagród i kilka razy tyle nominacji96
  • Orgazm świętej Teresy26 lut 2006Erotyczne uniesienia przeżywa co piąty widz oglądający klasyczną sztukę100
  • Pazurem - Kochani inaczej26 lut 2006W słowniku biograficznym wielcy posortowani, cali w datach i przypisach: martwica104
  • Ueorgan Ludu26 lut 2006TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 8 (174) Rok wyd. 5 WARSZAWA, poniedziałek 20 lutego 2006 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza POLSKA CORAZ BLIŻEJ MEDALU Krokiem Łyżwowym od sukcesu do sukcesu * Pewny medal na igrzyskach w 2030 roku...105
  • Skibą w mur - Dotacje na kreacje26 lut 2006Osoba rozdająca pieniądze jest miła sercu każdego, choćby prezentowała się jak członek gangu106