Auto na szpilkach

Auto na szpilkach

Dodano:   /  Zmieniono: 1
Samochodami zaprojektowanymi dla kobiet lepiej jeździ się mężczyznom
Kolor lakieru dopasowujący się do sukienki, "niegniotliwe" zderzaki, pedały, które łatwo naciskać w szpilkach, kosmetyczka w środkowej konsoli. Plus miejsce na buty i bardzo duży bagażnik. To cechy idealnego damskiego auta w znanym żarcie internetowym. Nie jest już żartem, że producenci samochodów liczą się z tego rodzaju życzeniami kobiet. Nic dziwnego. W Stanach Zjednoczonych panie kupują połowę nowych samochodów, a mają wpływ na 80 proc. decyzji dotyczących zakupów aut. Według badań OBOP, w 2005 r. w Polsce samochód kupiło tylko o 3 proc. więcej mężczyzn niż kobiet.

Volvo dla pań
Zmiany w statystykach sprzedaży to tylko jeden z przejawów zjawiska, które można określić jako feminizację motoryzacji. Regulowana podpórka przy pedałach, ułatwiająca prowadzenie w butach na wysokich obcasach, karoseria pokryta teflonem, na której nie trzyma się brud. Bardzo dużo schowków - w tym na laptopa, torebkę, kosz na papierki. Widoczne z wewnątrz linie błotników, by kierowca widział, gdzie kończy się auto, nie polakierowane tworzywo na zderzakach, kilka kolorów tapicerek i dywaników do wymiany, wreszcie - zagłówki przystosowane do różnych fryzur. To tylko niektóre z rozwiązań, jakie znalazły się w koncepcyjnym modelu volvo YCC (Your Concept Car), aucie zaprojektowanym wyłącznie przez kobiety. Autorki kierowały się mottem: "Jeśli sprostasz oczekiwaniom kobiet, przekroczysz oczekiwania mężczyzn".
Volvo dla pań wzbudziło sensację i po prezentacji w Genewie w 2004 r. ruszyło na podbój świata. Auto nie weszło wprawdzie do seryjnej produkcji, ale zainspirowało wiele nowych rozwiązań. YCC to naturalna konsekwencja polityki Volvo - pierwsze grupy kobiet, które miały oceniać nowe samochody tej firmy, powstały już w latach 80. Od 2000 r. grupa pań uczestniczy też we wszystkich projektach nowych aut szwedzkiej firmy Saab - dzięki nim m.in. w modelu 9-3 sportsedan wyraźnie oznaczono miejsce podparcia dla podnośnika, zmieniono kształt progów nadwozia, by nie utrudniały wsiadania w wąskiej spódnicy. Powiększono także przestrzeń pod kolumną kierownicy, bo kobiety zazwyczaj prowadzą ze złączonymi nogami i zbyt nisko osadzona kierownica po prostu im przeszkadza. Z kolei podczas konstruowania minivana chevrolet venture, w Europie znanego jako opel sintra, wzięto pod uwagę, że przełączniki elektrycznych podnośników szyb muszą być wygodne dla pań o długich paznokciach.Rozwojowi sprzedaży aut kobietom sprzyja także postęp w dziedzinie elektroniki wspomagającej kierowcę oraz coraz większe rozpowszechnienie automatycznych i półautomatycznych skrzyń biegów w Europie - nawet bardzo małe auta, jak chevrolet spark czy opel corsa, można kupić w wersji bez pedału sprzęgła.

Volkswagen Barbie
Badania przeprowadzone dla Toyoty wykazały, że kobiety podczas wyboru samochodu na pierwszym miejscu stawiają bezpieczeństwo, stąd dużą wagę przykładają do poduszek powietrznych. Zwracają też uwagę na schowki, poziom hałasu, łatwość czyszczenia tapicerki. - Kobiety chcą, by auto było zgrabne i wyróżniało się niczym oryginalna wieczorowa kreacja - mówi Eliza Kruszewska z Renault Polska.
Najprawdopodobniej żadna z firm motoryzacyjnych nie przyzna się, że jakiś samochód jest zaprojektowany z myślą o kobietach. Powód? Kobieta kupi "męskie" auto, ale mężczyzna "kobiecego" - nie. Martha Barletta, autorka książki "Marketing skierowany do kobiet", uważa, że uporczywe etykietowanie produktów jako "wyłącznie dla kobiet" odniesie odwrotny skutek, i to w wypadku obu płci. Jej zdaniem, nie tylko samochody, ale też komputery czy inne urządzenia określane jako maszyny dla kobiet denerwują mężczyzn, którzy nie cierpią "dziewczyńskich" rzeczy, a w kobietach wzbudzają podejrzenia, że będzie to rzecz gorsza. Być może właśnie z tego powodu firmy nie decydują się na stworzenie współczesnego modelu dodge'a la femme, który pojawił się na amerykańskim rynku w 1955 r. Wygląd auta nie pozostawiał wątpliwości: biało-różowa karoseria, siedzenia obite tkaniną w pąki róż, wykończenie z jasnoróżowego winylu.
Dodge'a la femme produkowano jedynie przez rok. Do dziś jest za to przywoływany jako przykład wręcz podręcznikowego błędu. Owszem, firmy motoryzacyjne niekiedy mają w swej ofercie różowy lakier. Zdarza się także, że producenci decydują się na wypuszczenie limitowanej serii różowych aut. Tak postąpił m.in. Nissan, proponując kabrioleta micrę właśnie w różowym kolorze. Niedawno można było zamówić volkswagena beetle w firmowym różu Barbie, opatrzonym logo tej najsłynniejszej lalki. To jednak gadżet dla kolekcjonerów. Auta różowe są rzadkością, choćby dlatego, że trudniej je komuś odsprzedać.

Clooney w pakiecie?
Sprzedawanie samochodu kobiecie jest podobno trudniejsze. Łatwo dostrzec, że część reklam motoryzacyjnych kierowana jest specjalnie do kobiet, jak choćby kampania toyoty aygo - modelu, którego karoserię mogą zdobić specjalne nalepki z kwiatowym lub geometrycznym wzorem. W jednej z prasowych odsłon kampanii "Wiosenna kolekcja aygo" ubranie stojącej obok aygo kobiety nawiązywało deseniem do wzoru użytego do ozdoby auta. Motywem przewodnim kampanii renault modus także była moda: obok auta stała ekstrawagancko ubrana kobieta, a poszczególne cyfry ceny były ułożone z damskich akcesoriów: naszyjnika, apaszki, torby na zakupy. W telewizyjnym spocie forda fiesty kobieta ucieka sprzed ołtarza i zamiast mężczyzny wybiera samochód. Z kolei fiata idea reklamuje George Clooney - na końcu spotu lektor zaznacza, że "George nie jest w pakiecie".
Badania przeprowadzone przez Toyotę dowodzą, że kobiety są bardziej lojalnymi klientami niż mężczyźni. Jeśli jednak uznają, że zostały źle potraktowane przez dilera, uciekają szybciej niż mężczyźni.
Z udogodnień dla kobiet korzystają klienci obu płci. Duże bagażniki, dobrej jakości tapicerka czy łatwość obsługi auta są ważne dla wszystkich. Najlepszą tego ilustrację stanowią badania przeprowadzone po prezentacji volvo YCC. Kobiety i mężczyzn poproszono o wskazanie najlepszych cech tego samochodu. Okazało się, że pięć cech najczęściej wskazywanych przez obie płcie niemal się pokrywa - m.in. schowki między przednimi siedzeniami czy odporny na brud lakier karoserii. Tyle tylko, że mężczyznom, którzy wcześniej projektowali auta, te rozwiązania nie przyszły do głowy.

Współpraca: Potr R. Frankowski, Michał Obiegło

Aneta Kręglicka, Miss Świata 1989
Preferuję kontrasty, dlatego mój audi A4 ma czarny lakier i jasną tapicerkę. Poza sferą wizualną liczą się też cechy praktyczne - z pięknem i prestiżem powinny iść w parze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na wstępie odpadają samochody z niskim podwoziem, bo nie mam zamiaru wślizgiwać się do auta jak wąż. Wolę samochody terenowe z wysokim zawieszeniem. Kształtne i zgrabne pojazdy, które dobrze radzą sobie w mieście, przedkładam nad długie limuzyny, których nigdzie nie da się zaparkować.

Bożena Batycka, projektantka, właścicielka firmy Batycki
Najsilniej oddziałuje na mnie uroda samochodu. Auto, którym będę jeździć, ma być ładne i kształtne. I koniecznie czarne. Nigdy nie zagłębiałam się w parametry techniczne, ale chyba nie o to chodzi w samochodzie dla kobiet. Ścisłą czołówką pozostają dla mnie drapieżne jaguary, eleganckie lexusy i mój ukochany alfa romeo 147.



Justyna Pochanke, dziennikarka TVN
Kiedy kupuję samochód, nie interesuje mnie, czy dany model został stworzony z myślą o płci pięknej, zdecydowanie bardziej koncentruję się na tym, co ma pod maską. Przyspieszenie, napęd na cztery koła czy liczba koni mechanicznych stanowią najsilniejszy argument. Podobno większość kobiet zwraca głównie uwagę na wygląd auta. Ja zdecydowanie stawiam na solidność i bezpieczeństwo. Ideałem jest dla mnie mój subaru impreza: nigdy nie złamałam sobie w nim paznokcia ani nie udusiłam się szalikiem, więc nie zamieniłabym go na żaden inny.

WPROST EXTRA
Autohity
Amerykańska firma GFK Automotive opracowała listę samochodowych przebojów dla obu płci. Komentując przedstawione wyniki, wiceprezes firmy powiedział, że mężczyźni wybierają samochody drogie i efektowne, kobiety - zabawne i praktyczne. Rzeczywiście, z badań firmy Axciom Polska wynika, że najpopularniejszymi autami wśród mieszkających w miastach i aktywnych zawodowo Polek są właśnie praktyczne i niedrogie renault clio, peugeot 206, nissan micra, toyota yaris i suzuki swift. Źródeł sukcesu clio na "damskim rynku" (wskazało na niego 28 proc. badanych) Renault upatruje przede wszystkim w wysokim poziomie bezpieczeństwa, zwrotności i łatwości prowadzenia, funkcjonalnym wnętrzu i prostocie obsługi. Samochodem, który powinien sprostać wymaganiom kobiet, jest renault modus, który ma m.in. specjalny schowek na torebkę w przednim siedzeniu oraz ciekawy system otwierania bagażnika - można zapakować do niego zakupy, nawet jeśli ktoś stanął na zatłoczonym parkingu zderzak w zderzak z modusem. Dobrą widoczność zapewniają z kolei duże powierzchnie przeszkolone i wysoka pozycja kierowcy w czasie jazdy. Nissan micra, którym według wspomnianych badań jeździ co dziesiąta respondentka, posiada kluczyk z czujnikiem, który otwiera zamek w drzwiach bez konieczności poszukiwania go w torebce. Przydatne są też światła z czujnikiem zmroku i wycieraczki z czujnikiem deszczu.

Istotna reszta
Cynthia Price z Centrum Ekspertyz Rynku Kobiecego w General Motors uważa, że aby pozyskać klientkę, muszą zagrać trzy elementy - oprócz odpowiedniego wyposażenia i adekwatnej komunikacji niezwykle ważna jest właściwa postawa dilerów. Badania przeprowadzone przez Toyotę pokazały, że kobiety są bardziej lojalnymi klientami niż mężczyźni, jeśli poczują się dobrze obsłużone przez sprzedawców. Ale jeśli uznają, że zostały źle potraktowane, uciekają dużo szybciej niż mężczyźni. Z badań wynikało także, że trzy czwarte pań badanych przez Toyotę kupowało samochód w czyimś towarzystwie - w 9 na 10 wypadków był to mężczyzna. Uznały, że zwiększy to szansę na bardziej udany zakup. Badacze interpretują to jako wynik onieśmielania kobiet przez sprzedawców. Dilerów zaczęto więc uczulać na równe traktowanie klientów, niezależnie od płci. Podkreślano też, że panie zadają więcej pytań i oczekują bardzo szczegółowych odpowiedzi. GM z kolei przeprowadza dla sprzedawców specjalne szkolenia, podczas których uczy ich, by w czasie rozmowy z klientkami nie byli protekcjonalni, jasno mówili o finansach, podkreślali bezpieczeństwo, udogodnienia przydatne dla kobiet oraz dodatkowe korzyści, jak na przykład darmowa zmiana oleju lub samochód zastępczy na czas ewentualnej naprawy. Szefowie Toyoty położyli także nacisk na udogodnienia w samych budynkach - podczas badań fokusowych okazało się, że wielu klientów, a zwłaszcza kobiet, ocenia dilera według czystości toalet. Z kolei z analiz Nissana wynika, że coraz więcej osób woli, by samochód sprzedawała im kobieta. Wynika to zarówno z faktu, że coraz więcej aut kupują kobiety, jak i ze zmiany preferencji mężczyzn. Dyrektor generalny Nissan Motor zadeklarował więc, że w jego firmie personel kobiecy będzie dwukrotnie większy od męskiego.

Język płci
Martha Barletta, autorka książki "Marketing skierowany do kobiet", uważa, że kobiety i mężczyźni poszukują w samochodach podobnych cech. Jednak każdą z nich odczytują inaczej.

Bezpieczeństwo
Mężczyzna: Najważniejsze, by wypadku uniknąć (ABS, precyzyjny układ kierowniczy)
Kobieta: Najważniejsze, by z wypadku wyjść cało (pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne)

Ekonomiczność
M: Przyjazny dla portfela podczas tankowania.
K: Przyjazny dla planety.

Niezawodność
M: Uniknę odwiedzin w warsztatach.
K: Uniknę postojów na poboczu.

Radość jazdy
M: Chcę poczuć taką moc, by nikt mnie nie dogonił.
K: Chcę to poczuć wszystkimi zmysłami - pęd wiatru, mruczenie silnika, zapach nowego samochodu.

Komfort
M: Jazda po wybojach może być niezłą zabawą.
K: Życie jest wystarczająco wyboiste. Dajcie mi podgrzewane siedzenia i wygodną skórę.

Trwałość
M: Ważna, ale stare samochody nie są fajne.
K: Jeździć dopóty, dopóki jest niezawodny. Pozbywanie się całkiem dobrego samochodu to rozrzutność.

Wartość
M: Suma wszystkich powyższych kategorii.
K: Te kategorie to tylko krótka lista.

Wygląd
M: Zewnętrzny - to, co widzą inni ludzie.
K: Wewnętrzny - miejsce, w którym spędzam czas.

Moc
M: Daje dreszcz.
K: Daje poczucie pewności na drodze.

Najgorszy slogan reklamujący samochód
M: Specjalnie dla kobiet.
K: Specjalnie dla kobiet.

Fot: Z. Furman, M. Stelmach
Więcej możesz przeczytać w 2/2007 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 1

Spis treści tygodnika Wprost nr 2/2007 (1255)

  • Wprost od czytelników 8 sty 2007 Wydział zabójstw księży Nie spodziewałam się, że ktoś wróci jeszcze do tematu niewyjaśnionych zabójstw księży w czasie, gdy większość Polaków zaczyna już oddychać wolnością ("Wydział zabójstw księży", nr 45). Dla... 3
  • Na stronie - Służba i bezpieczeństwo 8 sty 2007 Lustracja nie jest zemstą. Jest drogą do wyeliminowania kłamstwa z życia publicznego 3
  • Skaner 8 sty 2007 SKANER POLSKA PROKURATURA Tropem Millera juniora Tajemnica tego, w jaki sposób firma żony Leszka Millera juniora zarobiła 4,3 mln zł (po opodatkowaniu ponad 2,5 mln zł), może zostać wyjaśniona. Polscy prokuratorzy dostaną komplet... 8
  • Sawka czatuje 8 sty 2007 Henryk Sawka (www.przyssawka.pl) 11
  • Efekt Ziobry 8 sty 2007   To była jedyna w ostatnich miesiącach okazja, kiedy w jednym rzędzie mogli stanąć obok siebie politycy, biznesmeni, ludzie tajnych służb i dziennikarze. A wszystko to z błogosławieństwem ministra sprawiedliwości i prokuratora... 14
  • Playback 8 sty 2007 Roman Giertych, wicepremier i minister edukacji © A. JAGIELAK 18
  • Poczta 8 sty 2007 NIELOT WE MGLE Wtrakcie redakcyjnych skrótów usunięto z tekstu fragment dotyczący działającego na warszawskim lotnisku Okęcie systemu radiowej nawigacji ILS (Instrument Landing System), który pozwala sygnałami radiowymi naprowadzać... 18
  • Ryba po polsku - Buraki inteligencji 8 sty 2007 Samoobrona postanowiła zostać partią inteligencji. Znudziły się jej buraki i chce sięgnąć do konfitur 19
  • Z życia koalicji 8 sty 2007 NAZWISKO ZOBOWIĄZUJE. Młody kanadyjski piłkarz wyszedł w podstawowym składzie przetrzebionego kontuzjami Newcastle i strzelił bramkę samemu Manchesterowi United. Doprowadził w ten sposób do sensacyjnego remisu. Jak się nazywa ten... 20
  • Z życia opozycji 8 sty 2007 JUŻ NIE JAN ROKITA, lecz Bronisław Komorowski został platformowym cieniem premiera. Jest to słuszne i przemyślane, bo Bronek, szef MSZ, nie wiedzący, gdzie leży i do czego należy Norwegia, troszkę nadszarpnął wierunek Platfomy... 21
  • Wprost przeciwnie - Wizerunek teściowej 8 sty 2007 Wizerunkiem Polski wycierają sobie gęby ci, którym na tym wizerunku nie zależy 22
  • Fotoplastykon 8 sty 2007 Henryk Sawka (www.przyssawka.pl) 23
  • Błogosławiona wina arcybiskupa 8 sty 2007 Kłamstwa abp. Stanisława Wielgusa pogrzebały plan zatrzymania lustracji w polskim Kościele 24
  • Agent Ignacy 8 sty 2007 Biskup Jerzy Dąbrowski był świadomym, wynagradzanym za współpracę agentem bezpieki 28
  • Naiwni i zdrajcy 8 sty 2007 Rozmowa z prof. Janem Żarynem, dyrektorem Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej, badaczem historii Kościoła 30
  • Jastrzębi gołąb 8 sty 2007 Skrzypek może dać NBP to, czego bank centralny najbardziej potrzebuje - spokój 32
  • Kwas w platformie 8 sty 2007 Aleksander Kwaśniewski zrobi wszystko, by związać partię Donalda Tuska z lewicą 36
  • Chamy i warchoły 8 sty 2007 Powrót do praktyki sądów honorowych i pojedynków mógłby uzdrowić nasze stosunki polityczne 38
  • Giełda 8 sty 2007 Hossa Świat Liniowy macedoński Macedonia to kolejny, dziesiąty już europejski kraj, który wprowadził podatek liniowy. Stawka wynosi 12 proc., a za rok ma zostać obniżona do 10 proc. Dotychczasowe stawki PIT wynosiły 15 proc., 18 proc. i... 40
  • Bushujący w ropie 8 sty 2007 Ameryka wypowiedziała wojnę naftowemu monopolowi Bliskiego Wschodu 42
  • Ministerstwo głupich podatków 8 sty 2007 V EDYCJA KONKURSU O NAGRODĘ ZŁAMANEGO GROSZA 46
  • Liberałowie kontra łże-liberałowie 8 sty 2007 Kraje rządzone przez gangsterów, w majestacie prawa rabujących współobywateli, nie są w stanie się rozwijać 48
  • Gerontokapitalizm 8 sty 2007 Tradycyjny konflikt między robotnikami i właścicielami zastąpi starcie "starych" z "młodymi" 52
  • Supersam 8 sty 2007 54
  • Oczy Penélope Cruz 8 sty 2007 Makijaż á la Penélope Cruz czy Milla Jovovich? Brzmi kusząco i jest możliwy dzięki Color Appeal Star Secrets Trio Pro - nowym cieniom L'Oréal Paris. Powstały one we współpracy z pięcioma "ambasadorkami" marki: Penélope Cruz,... 54
  • Pasaże milionerów 8 sty 2007 1,35 mln dolarów rocznie - tyle wynosi czynsz za wynajęcie 100-metrowego sklepu w najdroższym miejscu świata, na skrzyżowaniu nowojorskiej Piątej Alei z 57. Ulicą. Firma Cushman & Wakefield, która monitoruje rynek nieruchomości, jak... 54
  • Kupaż pachnący papryką 8 sty 2007 Chorus 2003, Thermenregion, Stift Klosterneuburg Cena: 115 zł, importer: CK Oboźnia Augustyńskie opactwo w Klosterneuburgu pod Wiedniem istnieje od 1114 r. Tradycja robienia wina jest w nim niemal równie stara. Tu w 1860 r. powstała pierwsza... 54
  • Gra w zwierzątka 8 sty 2007 "Viva Pinata" to gra stworzona przez brytyjskie studio gier Rare Ltd. specjalnie dla produkowanej przez koncern Microsoft konsoli xBox 360. Przeznaczona dla graczy w każdym wieku ma szansę - jak twierdzą producenci - w krótkim czasie... 54
  • Przed ołtarz bez welonu 8 sty 2007 Do sukni ślubnej nie pasuje welon. Do takiego wniosku doszła amerykańska projektantka Vera Wang, w której strojach na ślubnym kobiercu stawały m.in. Sharon Stone, Avril Lavigne i Jennifer Lopez. W wiosennej kolekcji kreatorki tiulem nie... 54
  • Ciasteczka babuni 8 sty 2007 W Wielkiej Brytanii zapanowała moda na domowy wypiek ciast. Rynek potrzebnych do niego produktów szacuje się na mniej więcej 430 mln funtów rocznie. Nowy trend wylansowały brytyjskie gwiazdy kulinarne, więc może - razem z ich programami -... 54
  • Gwiazdobicie 8 sty 2007 Aktorka Sienna Miller to dla serwisu Perez Hilton "slutienna", czyli "kurwessa" 56
  • Polskie Davos 8 sty 2007 Ranking polskich ośrodków narciarskich: 1. Zakopane, 2. Szczyrk, 3. Zieleniec 60
  • Auto na szpilkach 8 sty 2007 Samochodami zaprojektowanymi dla kobiet lepiej jeździ się mężczyznom 62
  • Pazurem - Kamienne tablice 8 sty 2007 Cybulskiego ostrzegano żartem, że byłoby głupio, gdyby największy polski aktor się zabił, skacząc do pociągu 66
  • Urna w urnie 8 sty 2007 Dopiero podczas wyborów 1957 r. Polacy pogodzili sięz pojałtańską rzeczywistością 68
  • Know-how 8 sty 2007 Serce na nartach Narciarstwo nie zawsze służy zdrowiu, szczególnie zdrowiu osób prowadzących siedzący tryb życia. Takie osoby są narażone na zawał serca na stoku - ostrzegają lekarze w "British Medical Journal". Tak tragiczne... 72
  • Zażyjesz, pożyjesz 100 lat 8 sty 2007 Czy człowiek mógłby żyć około 190 lat, czyli tyle, ile żyją żółwie, najbardziej długowieczne zwierzęta? Od kilku miesięcy kurację resweratrolem, czyli swoistym eliksirem młodości, stosuje ponad80 Amerykanów cierpiących na choroby skracające życie, takie jak cukrzyca dorosłych.... 74
  • Eros w koronie 8 sty 2007 Wielu polskich władców zasłużyło na miano jurnych wszeteczników 79
  • Bez granic 8 sty 2007 Pieniądze w śniegu W Polsce leje, a w północnochińskiej prowincji Jilin trwa Międzynarodowy Festiwal Śniegu. Wystawiane są tam ogromne, mierzące kilkadziesiąt metrów śnieżne rzeźby. Eksperci twierdzą, że Chiny znalazły niszę,... 82
  • Guten Tag, Osten 8 sty 2007 Duet Merkel - Steinmeier tworzy nową wschodnią Realpolitik 84
  • Nowe partnerstwo 8 sty 2007 Z początkiem roku Niemcy przejęły prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Do naszych ważniejszych zadań należy uruchomienie negocjacji dotyczących zawarcia nowego układu w sprawie partnerstwa i współpracy między Unią Europejską a Rosją. W związku z rosyjskim embargiem na... 87
  • Trzecia śmierć Saddama 8 sty 2007 W Bagdadzie coraz częściej mówi się o powołaniu rządu wojskowych 88
  • Miasto jednego człowieka 8 sty 2007 Listy z Rosji - śladami markiza de Custine'a 90
  • Recenzor 8 sty 2007 KINO Fałszywe wzruszenia Bogusław powrócił chyba na dobre, a coraz bardziej manieryczny "Boguś" wreszcie dokonał żywota. To dobra wiadomość dla wielbicieli talentu Lindy. Ale jedna z nielicznych. Reżyserowane przez niego... 94
  • Homo Hitler 8 sty 2007 Druga młodość Trzeciej Rzeszy 98
  • Kleksbroadway 8 sty 2007 "Akademia Pana Kleksa" to pierwszy nowoczesny polski musical 102
  • Wencel gordyjski - Konkwistadorzy z Majami 8 sty 2007 Mit dobrego dzikusa to przejaw rasizmuwobec dzikusów 104
  • Krótko po wolsku - Korek w tunelu 8 sty 2007 I śmieszno, i straszno. W pewnej jaskini w Republice Południowej Afryki zdarzył się ostatnio ciekawy wypadek. Grupa turystów została uwięziona we wnętrzu góry za sprawą pewnej bardzo puszystej pani, która utknęła w korytarzu. Ani wte,... 105
  • Ueorgan Ludu 8 sty 2007 Nr 2 (219) Rok wyd. 6 WARSZAWA, poniedziałek 8 stycznia 2007 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza UWOLNIĆ SIMONA MOLA Wzywamy wszystkie postępowe siły do obrony niesłusznie aresztowanego bojownika w walce z faszyzmem, nietolerancją i rasizmem -... 105
  • Skibą w mur - Polska jest facetem 8 sty 2007 Powiedzmy sobie szczerze: ktoś, kto ładnie się uśmiecha w serialu, przyda się w polskiej polityce 106