Różowe miliardy czekają

Różowe miliardy czekają

Europejscy geje wydają rocznie 590 mld euro. W dodatku są lojalni wobec wybranych marek. W sumie – idealni klienci. Nic dziwnego, że producenci zaczynają o nich walczyć. Także w Polsce. Za tydzień w Warszawie odbędzie się międzynarodowe forum gospodarcze mniejszości seksualnych.
Para przystojniaków baraszkujących na plaży, dziewczyny trzymające się za ręce na tle morza i dopisek: „Myślisz o zdjęciach z wakacji? Sprawdź, jaki aparat warto kupić". W taki sposób portal Allegro.pl zachęca gejów i lesbijki do wejścia do swojego serwisu Cokupic.pl z recenzjami produktów. To najnowsza, a zarazem jedna z nielicznych w Polsce kampania adresowana wprost do gejów i lesbijek. Polskie firmy, choć bardzo powoli, dołączają do grona światowych producentów i usługodawców, którzy swoją ofertę kierują do klienta z grupy mniejszości seksualnych, czyli LGBT (ang. lesbian, gay, bisexual, transgender). – Wielu szefów marketingu pytanych o możliwość zaprezentowania swojej marki w portalach gejów i lesbijek próbuje ukryć nerwowy uśmiech. Na Allegro temat odmienności seksualnej nie budzi żadnych emocji – mówi „Wprost" Patryk Tryzubiak, rzecznik prasowy Allegro. – Użytkownicy portali dla gejów i  lesbijek są postrzegani jako atrakcyjna grupa klientów przez wiele światowych koncernów. Wystarczy wymienić kampanie Coca-Coli, McDonald’s czy Apple – dodaje.

W banery na Allegro kliknęło 1,6 mln użytkowników. Przedstawiciele serwisu zacierają ręce z radości, bo liczą, że za tymi wejściami pójdą konkretne pieniądze. I to niemałe. Międzynarodowa Izba Handlowa Gejów i Lesbijek ocenia, że członkowie europejskiej społeczności wydają rocznie prawie 590 mld euro. Siła nabywcza polskich gejów i  lesbijek szacowana jest na ponad 30 mld euro rocznie (liczbę osób o  odmiennej orientacji seksualnej w Polsce wyliczono na podstawie średnich europejskich statystyk OECD na temat mniejszości seksualnych).

Rynek marzeń
Te miliardy zaczynają działać na wyobraźnię właścicieli firm. Społeczność LGBT to klienci lojalni i wierni. Aż 94 proc. gejów i  lesbijek deklaruje swoją lojalność wobec marek, które są reklamowane w  mediach LGBT (raport Gay Press), 78 proc. konsumentów LGBT chętniej kupuje marki, które prowadzą politykę gay friendly. W ankiecie przygotowanej w Polsce w 2006 r. przez magazyn „Brief" i portal Gejowo.pl prawie połowa gejów zadeklarowała, że kupiłaby produkt, którego reklama skierowana byłaby do homoseksualistów, a kolejne 20  proc. stałoby się fanami danej marki. Już 20 lat temu konserwatywny amerykański dziennik „Wall Street Journal" nazwał homoseksualnych konsumentów „rynkiem marzeń” ze względu na kilkaset miliardów dolarów „różowych pieniędzy”, które wydają w ciągu roku. Związki gejowskie zwykle realizują model „double income no kids”, czyli podwójny dochód, żadnych dzieci. Wydają pieniądze chętniej niż osoby heteroseksualne.

– Jestem bardzo atrakcyjnym klientem. Nie odkładam na czarną godzinę ani na edukację dzieci, nie buduję pałacu. Żyję chwilą, a wszystkie pieniądze po prostu przepuszczam – mówi Tomasz Jacyków, stylista mody. W  amerykańskim badaniu na pytanie, na co przeznaczyliby 100 tysięcy dolarów, geje wymieniali podróże i luksusowe przedmioty, a klienci heteroseksualni woleli pieniądze zaoszczędzić na starość lub przekazać dzieciom.

Trudno się więc dziwić, że najwięksi producenci dóbr konsumpcyjnych zainteresowali się tą grupą. Do takich marek, jak Gucci, Dolce & Gabbana czy Absolut, dołączy ostatnio producent mebli Ikea (w katalogu zamieszczono zdjęcia pary chłopaków), IBM (który ma swoją tęczową wersję logo) czy McDonald’s. Słynna sieć fast foodów, jeszcze nie tak dawno reklamująca się jako „dla przyjaciół" lub „rodzinna", we  Francji ruszyła z kampanią wizerunkową z motywami gejowskimi. – Bez klientów ze środowiska LGBT nie zbudowaliby swojej wielkości Dolce & Gabbana czy Gucci. Geje są niesłychanie lojalni. Jeśli jakaś firma ma  odwagę „puścić do nich oko”, szybko to wychwytują i stają się jej wiernymi fanami – mówi Adam Gutowski, współwłaściciel butiku Horn & More, stylista i ekspert w dziedzinie mody. Klienci ze środowiska LGBT to ważna grupa dla prowadzonego przez niego butiku. Tomasz Jacyków przyznaje, że właśnie w Horn & More zaopatruje się w ulubione perfumy „Markiz de Sade”. Inne popularne zapachy z tego butiku to hity „Piękny ukryty gej”, „Tom of Finland” oraz „Hotelowa dziwka”. Dolce & Gabbana ani Gucci nie zbudowaliby wielkości bez klientów z grupy gejów i lesbijek

Teraz Polska
Polska jest wschodzącym rynkiem towarów i usług dla mniejszości seksualnych. Na tyle atrakcyjnym, że to Warszawę wybrali na miejsce spotkania organizatorzy międzynarodowego forum gospodarczego LGBT. Na  razie jednak zdecydowana większość polskich firm na hasło „produkt dla  geja" chowa głowę w piasek. Ale przełom mamy już za sobą. W Polsce była nim kampania napoju energetycznego Burn produkowanego przez Coca-Colę. Kierowano ją wprost do konsumentów LGBT – była utrzymana w ich języku i  klimacie. Z sukcesem, bo Burn awansował na czwarte miejsce wśród najpopularniejszych napojów energetycznych. Geje sami wskazują inny przykład: emitowany przed kilkoma tygodniami spot reklamowy wafelków Prince Polo (Kraft Food). Jego bohater, chłopak, który dostał kosza od  dziewczyny, zostaje przytulony przez kumpla, który wręcza mu wafelek z  napisem „miłość". Większość widzów odbiera to jako żart, ale wśród gejów filmik odczytywany jest jako „ich”.

– Rynek reklamy ukierunkowanej na  sektor LGBT zaczyna się rozwijać. Właśnie dopinam szczegóły kampanii jednej z dużych firm ubezpieczeniowych – mówi Bartek Jaźwiński, szef agencji Majestic Media. Niedawno za jego sprawą w gejowskich portalach pojawiły się linie lotnicze Easy Jet, które wspólnie z narodową agencją turystyczną Visit Britain postanowiły pokazać Wielką Brytanię jako miejsce przyjazne i atrakcyjne dla turystów o orientacji homoseksualnej. Z kolei na zlecenie władz Wiednia firma Austria Info promowała austriacką stolicę jako centrum życia kulturalnego europejskiej społeczności gejów i lesbijek. – 

Turystyka gejowska to ponoć 10 proc. światowego rynku turystycznego – mówi Piotr Lisiecki z biura podróży Gejsza Travel w Warszawie. W te wakacje z organizowanych przez niego „tęczowych wyjazdów" skorzysta kilkaset osób. Lisiecki uważa, że to  sukces, bo oferta dostępna jest zaledwie od roku i nie jest mocno reklamowana. – W naszym biurze para chłopaków czy dziewczyn bez skrępowania może uzgodnić, że chce w hotelu mieć łóżko małżeńskie. Mam oferty z większości ośrodków gejowskich na świecie – mówi, pokazując katalog liczący ponad 1000 stron.

Samochód z tęczą
Internetowy serwis Gaywheels z entuzjazmem odniósł się do najnowszej akcji japońskiego producenta samochodów Subaru. Wraz z nowym autem klienci mogą zamówić umieszczane obok znaku Subaru niewielkie piktogramy charakteryzujące właściciela jako miłośnika kina, sportów ekstremalnych itd. Dostępny jest także znaczek z tęczą – „gay friendly". Z gejami i  lesbijkami Subaru flirtuje już 10 lat. W 2001 r. w reklamie modelu Forester wzięła udział Martina Navratilova, gwiazda światowego tenisa i  zdeklarowana lesbijka. Od tamtej pory do Subaru przylgnął przydomek „lesbaru".

– Wobec tych gestów pozostajemy całkowicie neutralni. Ani nam to nie pomaga, ani nie przeszkadza – mówi Marek Włodarczyk, rzecznik Subaru Import Polska. Dodaje, że firma nie planuje podchwycenia wątków homoseksualnych w działalności marketingowej w Polsce.

Wątpliwości całej branży motoryzacyjnej wobec tytułów nadawanych przez gejów bardziej dosadnie wyartykułował Marcin Prokop: „Chciałbym zobaczyć minę wszystkich naszych pseudotwardzieli szalejących po drogach, którzy dostają homofobicznej wysypki na samą myśl o tym, że ktoś mógłby uznać ich wypieszczoną subarynę za pedalskie auto. Bezcenne" – napisał w  jednym ze swoich motoryzacyjnych felietonów.

W podobnym tonie wypowiadali się przedstawiciele większości firm, uznanych w publikacji branżowego miesięcznika „Marketing & More" za ulubione marki polskich gejów, m.in. Orange, Onet, Audi. Z kolei szef jednej z dużych polskich firm modowych przyznał, że jego firma definitywnie kończy z ubraniami dla „wymuskanych i zniewieściałych chłoptasiów". – Zaczęliśmy tracić naszych stałych i najważniejszych klientów: prawników, finansistów i  przedsiębiorców – mówi.

Bartek Jaźwiński z Majestic Media ocenia, że  reklamy skierowane do mniejszości seksualnych publikowane w mediach ogólnopolskich zobaczymy dopiero za kilka lat. – Gdyby jutro w rolę Zygmunta Hajzera przekonującego panie domu do prania białych koszulek w  wyjątkowym proszku wcielił się gej albo lesbijka przekonujący swojego partnera do produktów gay friendly, widzowie zapewne skamienieliby z  wrażenia. Ale czekam na firmę, której nie zabraknie odwagi – mówi Jaźwiński.

Fot. A. Jagielak

Okładka tygodnika WPROST: 28/2010
Więcej możesz przeczytać w 28/2010 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 28/2010 (1431)

  • 4 lip 2010, 20:00 W tegorocznych wyborach musieliśmy rozstrzygnąć coś istotniejszego niż to, kto będzie stacjonował pod żyrandolem. Wybierając naszego prezydenta, w gruncie rzeczy decydowaliśmy o tym, jakiej chcemy w Polsce wojny. 6
  • 4 lip 2010, 20:00 Chyba nikt nie ma wątpliwości, że najtrudniejsze pytania podczas telewizyjnych debat prezydenckich zadawała Joanna Lichocka, dziennikarka TVP. Jedno, dotyczące powodzi oraz zaufania, obywateli do państwa szczególnie zaskoczyło prezesa... 8
  • 4 lip 2010, 20:00 Jarosław Kaczyński w przedwyborczych debatach mówił o tym długo i z przekonaniem: Polsce należy się miejsce w grupie G20. Czy rzeczywiście? I co by nam z tego przyszło? G20 to struktura nieformalna, nie ma kapituły ani sekretariatu.... 9
  • 4 lip 2010, 20:00 Wicepremier i minister gospodarki Waldemar Pawlak rozpocznie bój o fotel marszałka Sejmu, jeśli po  wyborach Bronisław Komorowski opuści ten urząd. – To koalicyjny szantaż: albo Platforma da PSL   stanowisko marszałka Sejmu, albo... 9
  • 4 lip 2010, 20:00 Po 25 latach z CNN odchodzi legendarny dziennikarz Larry King. To rezygnacja z własnej woli. 76-latek miał kontrakt ważny do końca przyszłego roku, ale poczuł, że jego czas się kończy. W ciągu 53 lat zawodowej kariery przeprowadził... 10
  • 4 lip 2010, 20:00 Wyjątkowa jak na czerwiec fala upałów w Waszyngtonie zabrała też wyjątkową ofiarę. Z wycieńczeniai odwodnienia 28 czerwca zmarł 92-letni senator Robert C. Byrd, parlamentarzysta o najdłuższym w historii USA, 58-letnim stażu w... 10
  • 4 lip 2010, 20:00 Centrolewicowy „Le Monde" w końcu sprzedany. To coś więcej niż zwykła transakcja fi nansowa, bo „Le Monde” to prawdziwa legenda europejskiej prasy, obowiązkowy element życia francuskiej inteligencji. Kupujący są... 10
  • 4 lip 2010, 20:00 Czy Grecja sprzeda część swojego terytorium zagranicznym inwestorom, żeby spłacić długi? Brytyjskie media podają, że greckimi wyspami, m.in. Rodos i Mykonos, zainteresowani są chińscy i rosyjscy  biznesmeni. Wśród nich wymienia się... 11
  • 4 lip 2010, 20:00 Ludzki płód nie odczuwa bólu aż do 24. tygodnia ciąży, bo zakończenia nerwowe w jego mózgu nie są  wystarczająco rozwinięte – twierdzą brytyjscy naukowcy z prestiżowej uczelni Royal College of Obstetricians and Gynaecologists.... 11
  • 4 lip 2010, 20:00 Natalia Kukulska namawia, gdzie może, do kupna swojej nowej, nagranej wspólnie z mężem Michałem Dąbrówką płyty „Comix". „Myślę, że warto kupić tę płytę, ponieważ ja na niej nie gram, a Michał nie śpiewa"... 12
  • 4 lip 2010, 20:00 Blok białego granitu złamany na dwie części wbite w ziemię, otoczony skromnymi nagrobkami z czarnego kamienia – tak będzie wyglądał pomnik ofiar katastrofy pod Smoleńskiem, który stanie na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.... 13
  • 4 lip 2010, 20:00 Dwaj papieże, jeden święty i piękna trucicielka. Borgiowie byli jednym z najbardziej wpływowych rodów doby renesansu. To właśnie Borgiom Mario Puzo poświęcił swoją ostatnią powieść – pracował nad nią 20 lat, ale nie... 13
  • 4 lip 2010, 20:00 5 NAJWAŻNIEJSZYCH OSÓB KAMPANII1. Marta Kaczyńska Na początku miała wziąć udział w kampanii stryja, po czym miała w niej nie brać udziału, po czym wzięła w niej udział, nie biorąc w niej udziału. Najczęściej oprócz kandydatów... 14
  • 4 lip 2010, 20:00 Prezydent z premierem żyją w Polsce jak pies z kotem, niezależnie od tego, czy są z tej samej formacji politycznej, czy nie. Chyba że są bliźniakami. 19
  • 4 lip 2010, 20:00 Od dawna dyskutowano w Polsce nad możliwością przełomu antykonserwatywnego. Trudno kolejne zwycięstwo prawicy nazwać takim przełomem, ale już dziś „coś drgnęło” – w trakcie kampanii prezydenckiej scena polityczna powoli zaczęła przesuwać się w lewą stronę. 21
  • 4 lip 2010, 20:00 Bronisław Wildstein boi się przejęcia publicznych mediów przez PO, ale przyznaje, że brał udział w przejęciu mediów przez PiS. Tamto było budowaniem państwa i pluralizmu, to jest zawłaszczaniem. I tak jest ze wszystkim. 24
  • 4 lip 2010, 20:00 Cieszy się wyjątkową sympatią prezesa. Niektórzy mówią, że może go zastąpić. Joanna Kluzik-Rostkowska już zmieniła PiS. 30
  • 4 lip 2010, 20:00 Wkrótce ma się zacząć proces szantażystów Krzysztofa Piesiewicza." Jego zdaniem za szantażem mogli stać ludzie dawnych służb specjalnych. Od publikacji taśm kompromitujących senatora minęło ponad pół roku. Ale trauma trwa. 34
  • 4 lip 2010, 20:00 Latami marzyli o dziecku, a gdy się urodziło, dziękowali Bogu za cud. Nie rozumieją, dlaczego Kościół nazywa ich grzesznikami, zabrania przystępować do komunii, a ich dzieciom odmawia chrztu. Rodzice dzieci urodzonych w wyniku zabiegu in vitro mówią, że są przez księży... 38
  • 4 lip 2010, 20:00 Nasza konspiracja popełniła błąd, szafując życiem tylu tysięcy dziewcząt i chłopców, którzy nie powinni byli brać udziału w wojnie – uważał Jan Karski, jeden z najwybitniejszych Polaków XX wieku. Niebawem 10. rocznica jego śmierci. 43
  • 4 lip 2010, 20:00 600 lat po bitwie pod Grunwaldem powinniśmy chyba zapytać: skąd wyjątkowa rola tego wydarzenia w polskiej mitologii? Dlaczego bardziej pamiętamy Grunwald niż inne historyczne fakty? I czy przez przypadek nie było tak, że Grunwald skutecznie „przypomniano” nam w... 47
  • 4 lip 2010, 20:00 W debacie ważni są również dziennikarze. Ta ostatnia (środowa) debata pokazała, że lepiej dziennikarzy unikać, choć trudno to zrobić w mediach. 49
  • 4 lip 2010, 20:00 W towarzystwie wiemy, kto jest porządny, a kto kombinuje. Podobnie było z kandydatami na prezydenta 50
  • 4 lip 2010, 20:00 Złośliwi powiadają, że prognozowanie jest trudną sztuką, szczególnie jeżeli dotyczy przyszłości. Jest jednak różnica między prognozą pogody a prognozą dla globalnych rynków finansowych. Prognoza pogody na dzień do przodu się... 52
  • 4 lip 2010, 20:00 Analiza The Economist Intelligence Unit 52
  • 4 lip 2010, 20:00 Polscy politycy powinni się uczyć na błędach Grecji i zawczasu podjąć działania, których Grecja unikała. Zamiast tego powtarzają błędy. Finał też może być podobny. 54
  • 4 lip 2010, 20:00 Kenneth Orchard, analityk agencji ratingowej Moody’s, coraz poważniej myśli o przyjeździe do Polski, by zbadać, co tak naprawdę kryją finanse naszego kraju. 54
  • 4 lip 2010, 20:00 Wprawdzie w 2010 r. państwa Europy Środkowej i Wschodniej nie osiągną takich wyników jak inne kraje rynków wschodzących, ale sytuacja przedstawia się coraz lepiej. Ta część Europy zyskuje także dzięki temu, że globalni inwestorzy znów są skłonni ryzykować. 56
  • 4 lip 2010, 20:00 W środę 30 czerwca Komisja Europejska ogłosiła plan dotkliwych kar dla tych państw, które permanentnie będą utrzymywały deficyt budżetowy większy niż 3 proc. PKB. 58
  • 4 lip 2010, 20:00 Prezydent Obama nie dogadał się z przywódcami europejskimi podczas zakończonego tydzień temu szczytu G20. Oni chcą stabilizować walutę, ograniczając wydatki państwa, on – ożywiać gospodarkę dotacjami budżetowymi. I to w sytuacji, gdy dług publiczny USA przekroczy 14 bln... 60
  • 4 lip 2010, 20:00 Podczas gdy zachodnie gospodarki starają się nie poddać kryzysowi, rynki azjatyckie odżywają. Chiny, chociaż nie bez problemów, utrzymują pozycję lidera regionu, a przy nich zyskują też inne gospodarki regionu: Malezja, Singapur, Filipiny i Wietnam. 62
  • 4 lip 2010, 20:00 Katastrofalne pomyłki sędziów na mundialu w RPA sprawiły, że do domu pojechali Anglicy i Meksykanie. A szef FIFA wreszcie się ugiął i zapowiedział dyskusję o wprowadzeniu powtórek wideo. 64
  • 4 lip 2010, 20:00 Wpadli, bo rudowłosa piękność dała się nabrać. FBI zdemaskowało 11 rosyjskich szpiegów. Ale to może być tylko gra. 68
  • 4 lip 2010, 20:00 Kim jest mały Kim? Ma podobno 27 lat. Nikt nawet nie wie," jak teraz wygląda. Jest najmłodszym synem dyktatora Korei Północnej. Prawdopodobnie jesienią przejmie władzę. 70
  • 4 lip 2010, 20:00 Pół wieku wśród małp Włosy Jane Goodall całkowicie posiwiały. Nadal wiąże je w koński ogon – jak przed laty w Tanzanii. To ciągle ta sama niezwykła kobieta, która dokładnie pół wieku temu rozpoczęła badania szympansów. W zeszłym tygodniu w Berlinie premierę miał film o... 72
  • 4 lip 2010, 20:00 Europejscy geje wydają rocznie 590 mld euro. W dodatku są lojalni wobec wybranych marek. W sumie – idealni klienci. Nic dziwnego, że producenci zaczynają o nich walczyć. Także w Polsce. Za tydzień w Warszawie odbędzie się międzynarodowe forum gospodarcze mniejszości... 74
  • 4 lip 2010, 20:00 Najpierw najbardziej spektakularny sukces w polskim internecie. Potem – wizerunek serwisu nieco siermiężnego, niezbyt trendy. Dziś Nasza Klasa szuka nowego pomysłu na siebie, bo użytkownicy powoli odpływają, a amerykański konkurent – Facebook – napiera. 76
  • 4 lip 2010, 20:00 Fachowcy są zgodni: Edyta Bartosiewicz to talent niezwykły. Ale kiedy jej gwiazda świeciła najmocniej, artystka zniknęła. Od czasu do czasu ogłasza powrót. Teraz jej menedżerka zapowiedziała, że nowa płyta ukaże się na rynku jesienią. Czy w końcu doczekamy się największego... 79
  • 4 lip 2010, 20:00 Czy era „Wieczorynki" minęła ostatecznie? A jeśli tak, to czy ktoś ma pomysł, czym ją zastąpić? Na pewno nie w TVP… 82
  • 4 lip 2010, 20:00 Festiwal w Jarocinie ma już 30 lat. 16 lipca rusza jubileuszowa edycja imprezy, w której brały udział całe pokolenia polskich muzyków i widzów. To właśnie oni spowodowali, że muzyka rockowa wciąż kojarzy się nam z buntem oraz zaangażowaniem politycznym. 84
  • 4 lip 2010, 20:00 W 2009 r. kilka tysięcy osób wypoczywających nad wodą wzywało pomocy, wybierając numer ratunkowy sieci Plus 601 100 100. 88
  • 4 lip 2010, 20:00 Wobec wodnego żywiołu najczęściej bezradne są dzieci. Nie wolno ich spuszczać z oczu nawet na sekundę. Taka ostrożność wcale nie jest przesadą. Boleśnie przekonał się o tym Brytyjczyk Andrew Hopper, który spacerował nad brzegiem morza z żoną i dwójką dzieci. Gdy na sekundę... 92
  • 4 lip 2010, 20:00 Rozmowa z Marcinem Burdą, wiceprezesem Sopockiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego 94
  • 4 lip 2010, 20:00 Stacja, która zatrudnia panią Lichocką, nie może z jej powodu stracić wiarygodności, bo nie może stracić czegoś, czego nie posiada. 95
  • 4 lip 2010, 20:00 Kurki są ulubionym grzybem Niemców. Pfifferling jest ich świętym grzybem, oznaką tęsknoty za Wschodem, który utracili, i smakiem, którego nie da się zapomnieć. 96
  • 4 lip 2010, 20:00 Saruman Mądry (wyraźnie podekscytowany, jakby dzwonił ktoś naprawdę ważny): Tak, oczywiście. Tysiąc orków na jutro! A na wakacje, jeśli mogę coś zaproponować, to nie Egipt, tylko Shire. Czysto, tanio. Proszę pytać o pana Baginsa. Oczywiście, że pan się przemęcza! Nawet oczu,... 97
  • 4 lip 2010, 20:00 Mam swoje powody, by popierać prezesa Prawa i Sprawiedliwości w akcji „Kochajmy Gierka”. Bo tyle mu (Gierkowi) zawdzięczam! 97
  • 4 lip 2010, 20:00 Festiwale są jak ludzie. Jedne tyją, inne chudną. Open’er w Gdyni utył w gwiazdy, a Festiwal Dobrego Humoru, który zawsze zaczynał wakacje w Gdańsku, schudł do rozmiarów modelki od Lagerfelda. Z czterech dni zrobił się jeden. 98

ZKDP - Nakład kontrolowany