Inteligentne telewizory, które przestały być tylko odbiornikami, to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się kategorii w branży elektroniki konsumenckiej - mówi Ireneusz Smaga, prezes firmy Panasonic w Polsce i krajach bałtyckich.
Jakie segmenty rynku elektroniki użytkowej są w tej chwili priorytetem firmy Panasonic?
Ireneusz Smaga: Naszą pasją jest dostarczanie rozwiązań, które wzbogacają życie naszych klientów, inspirują, stanowią źródło rozrywki, edukują – czynią świat lepszym. Kluczowymi kategoriami dla Panasonic w Polsce są niezmiennie telewizory Smart Viera i aparaty Lumix. Stale skupiamy się na rozwijaniu naszej oferty TV, w tym roku na targach CES 2013 w Las Vegas przedstawiliśmy 16 nowych telewizorów LED i 16 nowych plazm, a także 56-calowy telewizor OLED. Aparaty Lumix – zarówno kompaktowe, jak i bezlusterkowce Lumix G – cieszą się w Polsce coraz większą popularnością, właśnie zaczynamy serię warsztatów fotograficznych Lumix G ze znanym fotografem Wojtkiem Wojtczakiem, które pozwolą użytkownikom jeszcze lepiej poznać możliwości naszego sprzętu. Poza tym intensywnie rozwijamy naszą ofertę produktów Home Audio Video, czyli kin domowych, urządzeń audio, soundbarów, które stanowią doskonałe uzupełnienie naszych telewizorów. Ważne są dla nas także urządzenia do pielęgnacji ciała oraz duże AGD: pralki, suszarki, lodówki. Rozwijamy również ofertę urządzeń dla biznesu, w tym tabletów, czego przykładem jest 20-calowy tablet zaprezentowany podczas tegorocznych targów CES.
Na międzynarodowych targach CES 2013 w Las Vegas Panasonic pokazuje, jak zmienia telewizory w urządzenia spersonalizowanych treści, urządzenia wielofunkcyjne współpracujące z komputerami. Co nowego proponuje Panasonic? Czy trend spersonalizowanych treści TV będzie się rozwijał w roku 2013 i następnych latach?
Inteligentne telewizory to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się kategorii w branży elektroniki konsumenckiej, jesteśmy świadkami powstania i rozwoju zupełnie nowego oblicza telewizora, który przestał być po prostu odbiornikiem. Konsumenci obecnie oczekują od telewizorów nie tylko doskonałej jakości obrazu – równie mocno zależy im na łatwym dostępie do treści multimedialnych, bogatego wyboru kontentu oraz prostej i intuicyjnej obsługi. Panasonic dostrzega ten trend i sukcesywnie stara się odpowiadać na te potrzeby, umożliwiając jak największą personalizację telewizora. Podczas CES zaprezentowaliśmy bardzo ciekawe rozwiązanie zastosowane w telewizorach, które będą dostępne już w tym roku. Wystarczy powiedzieć do telewizora „Mój ekran główny”, a wbudowana kamera i technologia rozpoznawania twarzy wyświetlą osobistą stronę danego użytkownika. Nowy ekran główny umożliwia personalizację i zapewnia bezpośredni dostęp zarówno do najświeższych informacji, jak i całej ulubionej zawartości multimedialnej. Telewizory reagują na gesty i polecenia werbalne, wkraczamy w zupełnie nową erę.
Z myślą o nowych możliwościach konsumowania kontentu TV i nowych modelach biznesowych rozwijamy obszary takie jak internetowa emisja programów, wyświetlanie programów na ekranach urządzeń mobilnych oraz reklama targetowana, dopasowana do potrzeb konkretnego użytkownika. Chcemy przejść od roli producenta sprzętu do dostawcy całościowych rozwiązań i usług. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal chcemy być liderem branży pod względem technologii telewizorów plazmowych i LCD, co więcej, nie spoczywamy na laurach i rozwijamy technologię OLED. Opracowaliśmy już 56-calowy wyświetlacz OLED 4k2k – jest to największy na świecie panel OLED wyprodukowany metodą „RGB all-printing”. Synergia technologii 4K i OLED zaowocowała zachwycającą jakością obrazu o rozdzielczości 4K i bogatej kolorystyce. Telewizor ten waży zaledwie 12 kg, czyli o połowę mniej niż zwykły wyświetlacz 4K. Rozwojowi wyświetlaczy OLED w firmie Panasonic sprzyja nasza technologia nadruku, dzięki której potrafimy konstruować panele większe i tańsze od produktów naszych konkurentów.
Niektórzy głoszą już śmierć notebooków. Czy w najbliższym czasie zostaną one wyparte przez tablety?
Takie stwierdzenie jest zbyt kategoryczne. Tablety to bez wątpienia urządzenia, które pozwalają na dużo większą mobilność niż notebooki, można je z sobą zabrać praktycznie wszędzie, dobrze się sprawdzają zarówno do celów prywatnych, jak i służbowych, nawet w przypadku tak specyficznych zawodów jak architekt, tak jak np. najnowszy tablet Panasonic o rozdzielczości 4K, który zawiera 20-calowy wyświetlacz o grubości zaledwie około centymetra. Notebooki jednak mają nieustannie dużą grupę odbiorców i zwolenników. Nie zapominajmy też, że w swojej specyfice tablety pomyślane są bardziej do konsumpcji kontentu, a notebook pozostaje narzędziem pracy, na którym tworzymy określone treści.
Panasonic zaprezentował w Las Vegas aparaty fotograficzne, które mogą się łączyć ze smartfonami, za pomocą których można umieszczać zdjęcia np. w serwisach społecznościowych. Jakich jeszcze nowości możemy się spodziewać? Czy w dobie, kiedy niemal każdy telefon ma wbudowaną kamerę, smartfony nie stają się konkurencją dla aparatów fotograficznych?
Trend robienia zdjęć telefonami komórkowymi jest oczywiście zauważalny, jednak moim zdaniem pozycja aparatów fotograficznych pozostanie niezagrożona. Szczególnie mam tu na myśli bardziej zaawansowane konstrukcje, takie jak bardzo cenione przez naszych klientów bezlusterkowce Lumix G. Ta kategoria aparatów jest dla nas bardzo ważna i nieustannie ją rozwijamy. Zależy nam na tym, aby w ręce klientów oddać sprzęt, który będzie odpowiadać ich indywidualnym potrzebom. W związku z tym pracujemy zarówno nad kompaktami, jak i nad aparatami typu DSLM. Idąc z duchem czasu, wprowadzamy takie funkcje jak WiFi, nie zapominamy jednak o doskonałej jakości obrazu.
Co państwa zdaniem najbardziej wpływa na rozpoznawalność i wartość marki, która zaliczana jest do 100 najcenniejszych marek świata?
Już od niemal stu lat oferujemy produkty, które ulepszają jakość życia klientów na całym świecie. Dzięki długoletniemu zaangażowaniu na rzecz zrównoważonego rozwoju jesteśmy specjalistami w dostarczaniu rozwiązań zarówno ekologicznych, jak i inteligentnych. Jak słusznie zauważył prezes Panasonic Kazuhiro Tsuga w przemowie otwierającej targi CES 2012, do działania inspirują nas w firmie Panasonic nasi klienci. Wartość dodana naszych produktów, którą stale zwiększamy, opiera się na dwóch filarach. Po pierwsze, wsłuchujemy się w potrzeby i oczekiwania klientów – często zanim kupią nasze produkty. Po drugie, nawiązujemy z klientami trwałe relacje, które utrzymują się długo po zakupie naszych produktów. Udaje nam się to dzięki bogatej ofercie atrakcyjnych usług. Chcemy nie tylko rozwijać technologie, lecz także odpowiedzialnie uczestniczyć w społeczeństwie. Szanujemy środowisko naturalne i chcemy w 2018 r. zdobyć tytuł najbardziej ekologicznego producenta elektroniki na świecie. Warto także dodać, że jesteśmy wieloletnim partnerem igrzysk olimpijskich i realizujemy liczne globalne działania związane ze sportem i z aktywnym spędzaniem wolnego czasu.
Konsumenci na dojrzałych rynkach coraz bardziej zwracają uwagę na ekologię. Jakie rozwiązania firmy Panasonic są odpowiedzią na tendencję do oszczędzania energii? Co z utylizacją zużytej elektroniki?
Panasonic stawia na rozwiązania ekologiczne i inteligentne. Troską o dobro środowiska kierujemy się zarówno podczas pracy nad propozycjami dla konsumentów, takimi jak cyfrowy sprzęt audio- -wideo czy urządzenia AGD, jak i podczas pracy nad rozwiązaniami dla klientów biznesowych, branży motoryzacyjnej, lotniczej, handlu detalicznego i całych społeczności. Dbamy także o to, aby zużyte sprzęty były utylizowane. W Japonii posiadamy specjalne zakłady odzyskiwania surowców, a także opracowaliśmy technologię recyklingu chemicznego, która pozwala odzyskać poszczególne związki chemiczne z odpadów przemysłowych. Słynne są już bębny naszych pralek produkowane ze zużytych kineskopów. Jesteśmy jedną z najbardziej zielonych marek świata, w 2012 r. znaleźliśmy się na szóstym miejscu rankingu Interbrands Best Global Green Brands 2012.
Ireneusz Smaga: Naszą pasją jest dostarczanie rozwiązań, które wzbogacają życie naszych klientów, inspirują, stanowią źródło rozrywki, edukują – czynią świat lepszym. Kluczowymi kategoriami dla Panasonic w Polsce są niezmiennie telewizory Smart Viera i aparaty Lumix. Stale skupiamy się na rozwijaniu naszej oferty TV, w tym roku na targach CES 2013 w Las Vegas przedstawiliśmy 16 nowych telewizorów LED i 16 nowych plazm, a także 56-calowy telewizor OLED. Aparaty Lumix – zarówno kompaktowe, jak i bezlusterkowce Lumix G – cieszą się w Polsce coraz większą popularnością, właśnie zaczynamy serię warsztatów fotograficznych Lumix G ze znanym fotografem Wojtkiem Wojtczakiem, które pozwolą użytkownikom jeszcze lepiej poznać możliwości naszego sprzętu. Poza tym intensywnie rozwijamy naszą ofertę produktów Home Audio Video, czyli kin domowych, urządzeń audio, soundbarów, które stanowią doskonałe uzupełnienie naszych telewizorów. Ważne są dla nas także urządzenia do pielęgnacji ciała oraz duże AGD: pralki, suszarki, lodówki. Rozwijamy również ofertę urządzeń dla biznesu, w tym tabletów, czego przykładem jest 20-calowy tablet zaprezentowany podczas tegorocznych targów CES.
Na międzynarodowych targach CES 2013 w Las Vegas Panasonic pokazuje, jak zmienia telewizory w urządzenia spersonalizowanych treści, urządzenia wielofunkcyjne współpracujące z komputerami. Co nowego proponuje Panasonic? Czy trend spersonalizowanych treści TV będzie się rozwijał w roku 2013 i następnych latach?
Inteligentne telewizory to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się kategorii w branży elektroniki konsumenckiej, jesteśmy świadkami powstania i rozwoju zupełnie nowego oblicza telewizora, który przestał być po prostu odbiornikiem. Konsumenci obecnie oczekują od telewizorów nie tylko doskonałej jakości obrazu – równie mocno zależy im na łatwym dostępie do treści multimedialnych, bogatego wyboru kontentu oraz prostej i intuicyjnej obsługi. Panasonic dostrzega ten trend i sukcesywnie stara się odpowiadać na te potrzeby, umożliwiając jak największą personalizację telewizora. Podczas CES zaprezentowaliśmy bardzo ciekawe rozwiązanie zastosowane w telewizorach, które będą dostępne już w tym roku. Wystarczy powiedzieć do telewizora „Mój ekran główny”, a wbudowana kamera i technologia rozpoznawania twarzy wyświetlą osobistą stronę danego użytkownika. Nowy ekran główny umożliwia personalizację i zapewnia bezpośredni dostęp zarówno do najświeższych informacji, jak i całej ulubionej zawartości multimedialnej. Telewizory reagują na gesty i polecenia werbalne, wkraczamy w zupełnie nową erę.
Z myślą o nowych możliwościach konsumowania kontentu TV i nowych modelach biznesowych rozwijamy obszary takie jak internetowa emisja programów, wyświetlanie programów na ekranach urządzeń mobilnych oraz reklama targetowana, dopasowana do potrzeb konkretnego użytkownika. Chcemy przejść od roli producenta sprzętu do dostawcy całościowych rozwiązań i usług. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal chcemy być liderem branży pod względem technologii telewizorów plazmowych i LCD, co więcej, nie spoczywamy na laurach i rozwijamy technologię OLED. Opracowaliśmy już 56-calowy wyświetlacz OLED 4k2k – jest to największy na świecie panel OLED wyprodukowany metodą „RGB all-printing”. Synergia technologii 4K i OLED zaowocowała zachwycającą jakością obrazu o rozdzielczości 4K i bogatej kolorystyce. Telewizor ten waży zaledwie 12 kg, czyli o połowę mniej niż zwykły wyświetlacz 4K. Rozwojowi wyświetlaczy OLED w firmie Panasonic sprzyja nasza technologia nadruku, dzięki której potrafimy konstruować panele większe i tańsze od produktów naszych konkurentów.
Niektórzy głoszą już śmierć notebooków. Czy w najbliższym czasie zostaną one wyparte przez tablety?
Takie stwierdzenie jest zbyt kategoryczne. Tablety to bez wątpienia urządzenia, które pozwalają na dużo większą mobilność niż notebooki, można je z sobą zabrać praktycznie wszędzie, dobrze się sprawdzają zarówno do celów prywatnych, jak i służbowych, nawet w przypadku tak specyficznych zawodów jak architekt, tak jak np. najnowszy tablet Panasonic o rozdzielczości 4K, który zawiera 20-calowy wyświetlacz o grubości zaledwie około centymetra. Notebooki jednak mają nieustannie dużą grupę odbiorców i zwolenników. Nie zapominajmy też, że w swojej specyfice tablety pomyślane są bardziej do konsumpcji kontentu, a notebook pozostaje narzędziem pracy, na którym tworzymy określone treści.
Panasonic zaprezentował w Las Vegas aparaty fotograficzne, które mogą się łączyć ze smartfonami, za pomocą których można umieszczać zdjęcia np. w serwisach społecznościowych. Jakich jeszcze nowości możemy się spodziewać? Czy w dobie, kiedy niemal każdy telefon ma wbudowaną kamerę, smartfony nie stają się konkurencją dla aparatów fotograficznych?
Trend robienia zdjęć telefonami komórkowymi jest oczywiście zauważalny, jednak moim zdaniem pozycja aparatów fotograficznych pozostanie niezagrożona. Szczególnie mam tu na myśli bardziej zaawansowane konstrukcje, takie jak bardzo cenione przez naszych klientów bezlusterkowce Lumix G. Ta kategoria aparatów jest dla nas bardzo ważna i nieustannie ją rozwijamy. Zależy nam na tym, aby w ręce klientów oddać sprzęt, który będzie odpowiadać ich indywidualnym potrzebom. W związku z tym pracujemy zarówno nad kompaktami, jak i nad aparatami typu DSLM. Idąc z duchem czasu, wprowadzamy takie funkcje jak WiFi, nie zapominamy jednak o doskonałej jakości obrazu.
Co państwa zdaniem najbardziej wpływa na rozpoznawalność i wartość marki, która zaliczana jest do 100 najcenniejszych marek świata?
Już od niemal stu lat oferujemy produkty, które ulepszają jakość życia klientów na całym świecie. Dzięki długoletniemu zaangażowaniu na rzecz zrównoważonego rozwoju jesteśmy specjalistami w dostarczaniu rozwiązań zarówno ekologicznych, jak i inteligentnych. Jak słusznie zauważył prezes Panasonic Kazuhiro Tsuga w przemowie otwierającej targi CES 2012, do działania inspirują nas w firmie Panasonic nasi klienci. Wartość dodana naszych produktów, którą stale zwiększamy, opiera się na dwóch filarach. Po pierwsze, wsłuchujemy się w potrzeby i oczekiwania klientów – często zanim kupią nasze produkty. Po drugie, nawiązujemy z klientami trwałe relacje, które utrzymują się długo po zakupie naszych produktów. Udaje nam się to dzięki bogatej ofercie atrakcyjnych usług. Chcemy nie tylko rozwijać technologie, lecz także odpowiedzialnie uczestniczyć w społeczeństwie. Szanujemy środowisko naturalne i chcemy w 2018 r. zdobyć tytuł najbardziej ekologicznego producenta elektroniki na świecie. Warto także dodać, że jesteśmy wieloletnim partnerem igrzysk olimpijskich i realizujemy liczne globalne działania związane ze sportem i z aktywnym spędzaniem wolnego czasu.
Konsumenci na dojrzałych rynkach coraz bardziej zwracają uwagę na ekologię. Jakie rozwiązania firmy Panasonic są odpowiedzią na tendencję do oszczędzania energii? Co z utylizacją zużytej elektroniki?
Panasonic stawia na rozwiązania ekologiczne i inteligentne. Troską o dobro środowiska kierujemy się zarówno podczas pracy nad propozycjami dla konsumentów, takimi jak cyfrowy sprzęt audio- -wideo czy urządzenia AGD, jak i podczas pracy nad rozwiązaniami dla klientów biznesowych, branży motoryzacyjnej, lotniczej, handlu detalicznego i całych społeczności. Dbamy także o to, aby zużyte sprzęty były utylizowane. W Japonii posiadamy specjalne zakłady odzyskiwania surowców, a także opracowaliśmy technologię recyklingu chemicznego, która pozwala odzyskać poszczególne związki chemiczne z odpadów przemysłowych. Słynne są już bębny naszych pralek produkowane ze zużytych kineskopów. Jesteśmy jedną z najbardziej zielonych marek świata, w 2012 r. znaleźliśmy się na szóstym miejscu rankingu Interbrands Best Global Green Brands 2012.

Więcej możesz przeczytać w 4/2013 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie
lub w wersji elektronicznej:
Komentarze