Zarobić na bojkocie

Zarobić na bojkocie

Tworzą bojówki na Facebooku i zalewają wulgaryzmami strony producentów. Polska moda na bojkoty konsumenckie przynosi więcej śmiechu niż pożytku.

Organizacje gejowskie w USA wezwały niedawno do bojkotu rosyjskiej wódki. To odwet za politykę Putina dyskryminującą mniejszości seksualne. W efekcie kilkaset restauracji w Stanach, Niemczech i Wielkiej Brytanii wycofało ze sprzedaży Russkij Standard i Stoliczną. Pacyfiści wezwali do omijania kawiarni Starbucks, bo w niektórych stanach sieciówka pozwala klientom wnosić do lokali naładowaną broń.

W odpowiedzi sam prezes Howard Schultz zakazał paradowania z bronią na terenie kawiarni. Według amerykańskiego serwisu Ethical Consumer na świecie toczą się obecnie 52 bojkoty światowych korporacji. Konsumenci wypowiedzieli im wojnę, bo firmy niszczą rezerwaty przyrody, nie przestrzegają praw zwierząt, nie odprowadzają podatków, dyskryminują pracowników, wspierają działania wojenne, nie tolerują osób homoseksualnych. Uderzając w wizerunek producenta, skutecznie zmuszają go do zmiany postępowania. To, co udaje się na Zachodzie, niestety nie działa w Polsce. W ostatnich miesiącach na naszych przedsiębiorców spadła lawina bojkotów. Kierowcy skrzyknęli się do blokady stacji benzynowych Łukoil, patrioci namawiali do omijania szerokim łukiem sklepów odzieżowych Reserved, a politycy PSL kazali wyborcom zrezygnować z zakupów w angielskim Tesco. Każda z tych hucznych akcji zakończyła się totalną klapą.

Bojownicy nieudacznicy


– Nienawidzę Putina – mówi do kamery młoda Ukrainka studiująca w Polsce. Za jej plecami kilku kolegów z uczelni trzyma baner z napisem: „Ukraina prosi: Nie tankuj na stacjach należących do Putina!”. Obok sloganu twarz prezydenta Rosji przemalowana na Hitlera – grzywka zaczesana na lewo i czarny wąsik. Grupka stoi przed jedną ze 116 polskich stacji Łukoil, drugiego największego koncernu naftowego w Rosji. Co jakiś czas machają do polskich kierowców wjeżdżających na stację. Krzyczą, żeby nie tankowali paliwa, które napędza Putinowski reżim. – Nie słuchają nas, może zrobiliśmy za mały transparent? – zastanawia się dziewczyna. Większą siłę przebicia mają internauci. W ciągu trzech dni utworzony na początku marca fan page „Nie tankuję na LUKOILu” polubiło na Facebooku 11 tys. osób. Ich główny postulat: zablokować stacje rosyjskiego koncernu w Polsce. Argumenty: „Kupujesz rosyjskie – sponsorujesz wojnę”, „Twój samochód gładko sunie na paliwie z Łukoilu? Tak samo płynnie jeżdżą rosyjskie czołgi na Ukrainie”, „Nie kupujcie rosyjskich produktów. Ich kod kreskowy zaczyna się od liczby 46”. Co jakiś czas któryś z internautów wrzuci zdjęcie topniejącego kursu akcji Łukoilu z moskiewskiej giełdy. W październiku przed wybuchem kryzysu na Ukrainie za jedną akcję rosyjskiego koncernu płacono ok. 65 dolarów. Miesiąc temu już o jedną czwartą mniej. Internetowi bojownicy z Polski byli przekonani, że to również ich zasługa.

I tutaj niespodzianka. Tankując na Łukoilu, wcale nie nalewamy do baków rosyjskiego paliwa, ale benzynę pochodzącą głównie od naszego Orlenu, który na początku roku zawarł z Łukoilem Polska roczną umowę na dostawę paliw. Wartość kontraktu: 1,55 mld zł. Bojkotujący Łukoil strzelili sobie w stopę, zniechęcając polskich kierowców do tankowania benzyny i oleju napędowego pochodzących głównie z polskiego koncernu. Po kilku dniach strona zniknęła z internetu. – Nie możemy bezczynnie patrzeć, jak premier Cameron raz po raz obraża Polaków i zadaje ciosy polskiej rodzinie. Wzywamy do bojkotu brytyjskiej sieci handlowej Tesco. My też możemy powiedzieć „nie” panu premierowi Cameronowi i jego polityce – apelował na początku roku przewodniczący klubu parlamentarnego PSL Jan Bury. W ten sposób chciał się zrewanżować rządowi Wielkiej Brytanii za groźbę odebrania polskim emigrantom na Wyspach zasiłków na dzieci.

Rzecznik prasowy polskiego Tesco Michał Sikora mówi nam, że huczny bojkot podjudzany przez PSL do dzisiaj nie miał żadnego wpływu na wyniki finansowe sieci w Polsce. Przypomniał jedynie, że wypowiedzenie wojny angielskiej sieci to również atak na 30 tys. zatrudnionych w Tesco Polaków i 1,5 tys. polskich firm sprzedających swój towar w supermarketach sieci. – Dostarczamy produkty ponad 5 mln klientów tygodniowo, zainwestowaliśmy w Polsce ponad 10 mld zł. Wartość eksportu polskich przedsiębiorstw do sieci Tesco na całym świecie sięgnęła w 2012 r. niemal 1,7 mld zł – wylicza Sikora, by udowodnić, że bojkotujący podcinają gałąź, na której siedzą. Odwrotny od oczekiwanego skutek przyniósł też bojkot polskiej marki ubrań Reserved. W styczniu wyszło na jaw, że ich producent, gdański koncern odzieżowy LPP, zamierza uciec z płaceniem części podatków do rajów podatkowych. Firma została oskarżona o brak patriotyzmu. Jej produkty zaczęto nazywać „szmatami do podłogi”. Na Facebooku powstał fan page „Reserved: Od dzisiaj nie kupuję u oszustów podatkowych”, który w ciągu kilku dni polubiło kilkanaście tysięcy osób. Co z tego? W styczniu przychody producenta odzieży wyniosły 320 mln zł i były lepsze o 29 proc. w porównaniu z poprzednim styczniem.

Dlaczego polskie bojkoty kończą się sromotną porażką? – Jesteśmy mocni w anonimowych zrywach w internecie, ale zapominamy o tym przy sklepowych półkach. Polskie bojkoty są często emocjonalne i nieprzewidywalne. Organizatorzy nie mają przemyślanego planu. Działają spontanicznie, nierzadko trafiając z komunikatem na podatny grunt. Ludzie pod wpływem chwili wypisują emocjonalne komentarze, które często nie mają pokrycia w rzeczywistości. Nikt nie protestuje przed siedzibą koncernu, bo to zbyt duży wysiłek – tłumaczy niepowodzenia akcji Anna Laskowska-Majewska z firmy badawczej Brand Fibres. – Czasem zdarza się tak, że nikt z bojkotujących nawet nie skontaktuje się z firmą, która stała się ich celem. Nie ma wspólnego stanowiska i prostego żądania, które firma mogłaby spełnić – wtóruje jej Maciej Kraus, dyrektor firmy konsultingowej FernPartners. W wywrotową działalność angażują się głównie młodzi ludzie, którzy bojkotując producenta, nie wychodzą ze swoją akcją poza internet. Na Zachodzie wygląda to inaczej.

Patent na bojkot

„Miej proste żądania. Dzięki temu więcej ludzi zrozumie twoją akcję i do niej dołączy. Zdecyduj się, czy chcesz atakować wyniki sprzedaży firmy, czy tylko uderzyć w jej wizerunek. Zbierz wszystkie informacje o firmie i przygotuj ofensywę. Skontaktuj się z byłymi pracownikami przedsiębiorstwa, którzy pomogą ci rozpuścić wici o planowanej akcji. Sprawdź roczne sprawozdanie z działalności firmy. Stamtąd zdobędziesz informacje o jej wynikach finansowych, nazwiska dyrektorów i adresy kluczowych oddziałów. Potem skontaktuj się ze swoim celem. Napisz do firmy skargę, w której przedstawisz swoje stanowisko. Poproś o spotkanie. Wtedy powiedz wprost: albo zmienią swoją politykę, albo zaczynasz bojkot. Jeżeli nie zgodzą się na twoje żądania, rozpocznij atak. Wyślij informacje do mediów, organizacji pozarządowych i aktywistów. Możesz nawet kupić trochę udziałów firmy, którą bojkotujesz, żeby przeniknąć do jej struktur. Wtedy wygarniesz wszystko zarządowi prosto w oczy, podczas walnego zgromadzenia udziałowców” – oto prosta instrukcja, jak przeprowadzić skuteczny bojkot według amerykańskiego stowarzyszenia Green America.

To oni przez dwa lata nękali Hershey’s, najstarszego amerykańskiego producenta słodyczy, wartego dzisiaj ponad 7 mld dolarów. W kampanię zmuszającą koncern do wypowiedzenia umów producentom kakao, którzy wykorzystują pracę nieletnich, zaangażowało się ponad 150 tys. osób. Protestowali na nowojorskim Times Square, skandowali przed siedzibą firmy w Pensylwanii, zalali całe Stany plakatami z dziecięcą dłonią zatopioną w tabliczce czekolady. Bojkot przyniósł skutek. Firma zapowiedziała, że wyda 4 mln dolarów na szkolenia dla afrykańskich rolników, które mają ich nauczyć etyki pracy. Dodatkowo zarząd Hershey’s zobowiązał się do stopniowej zmiany dostawców, tak by w 2020 r. koncern korzystał już wyłącznie z certyfikowanych towarów produkowanych na uczciwych zasadach.

Podobnym sukcesem zakończył się bojkot słynnych batoników KitKat szwajcarskiego Nestlé. Firma wykorzystywała do ich produkcji olej palmowy pochodzący z plantacji powstałych na miejscu wyciętych lasów deszczowych. W sieci pojawił się filmik, na którym pracownik zrobił sobie przerwę na batonika od Nestlé. W charakterystycznym czerwonym opakowaniu zamiast czekoladowych paluszków znalazł palce orangutana, ale i tak nie mógł się oprzeć. Z każdym kęsem biurowemu łasuchowi z ust tryskała krew, zalewając klawiaturę komputera. Na końcu antyreklamy pojawia się apel: „Czas to przerwać. Pomóż orangutanom. Powstrzymaj Nestlé od kupowania oleju palmowego od firm niszczących lasy deszczowe”. Wystarczyły zaledwie dwa miesiące bojkotu, żeby Nestlé zmieniło politykę dostaw oleju. – Nestlé przyjęło strategię obrony przez atak. Zaczęło kasować wypowiedzi z forów, blokować filmy na YouTube, pozywać tych, którzy używali zdjęć nawiązujących do logo firmy. Był to PR-owy strzał w kolano – mówi Kraus.

Zarobić na buntownikach

Nawet taki bojkot zaatakowana firma może obrócić w sukces. – Trzeba ustalić fakty, zweryfikować, czy zarzuty są merytoryczne. Wystosować krótkie, merytoryczne stanowisko i na bieżąco informować o przebiegu sytuacji. Nie warto wchodzić w emocjonalne dyskusje z bojkotującymi – tłumaczy przedsiębiorcom, jak radzić sobie z bojkotem, Anna Laskowska-Majewska. Sztandarowym przykładem jest amerykański McDonald’s, który kilka lat temu musiał sobie radzić z bojkotem wywołanym przez film „Super Size Me”. Pokazano w nim fatalne efekty trzymiesięcznej diety złożonej z produktów sieci. – Właściciele nabrali wtedy pokory, zmienili wystrój knajp, dołożyli jabłka do zestawów i biznes kręci się dalej. Restauracje ciągle najlepiej zarabiają na hamburgerach. Rodzice kupują dzieciom Happy Meal z jabłuszkiem, a sobie fundują powiększone zestawy z tłustymi frytkami – opowiada Maciej Kraus. Kurs akcji McDonald’s od stycznia 2004 r. (data światowej premiery „Super Size Me”) do dzisiaj wzrósł ponadtrzykrotnie z 28,5 do 98 dolarów za akcję.

– Firmom często opłaca się ugiąć pod żądaniami bojkotujących i zrobić dobry interes na nowych rozwiązaniach. Kawa z dopiskiem „fair trade”, ubrania z biodegradowalnych surowców, żywność z certyfikatem rolnictwa ekologicznego, zielona energia w naszych gniazdkach czy tuńczyk z połowów, które nie szkodzą delfinom. Za produkty, które powstały w wyniku bojkotu, płacimy więcej przy kasach, bo towary poprawnie politycznie są po prostu droższe – tłumaczy Kraus. Jego zdaniem popularność bojkotów w Polsce będzie rosła. Internet i serwisy społecznościowe sprawiają, że kampanie przeciwko firmom mogą w ciągu kilku chwil dotrzeć do milionów osób i wywołać prawdziwą burzę. Prędzej czy później przez bojkot przejdzie każda większa polska firma. Od właścicieli będzie zależeć, czy uda im się na nim zarobić. ■

BOJKOTY, KTÓRE NAPSUŁY KRWI PRODUCENTOM

Ford

2005-2008

Przez to, że Ford umieszczał reklamy aut w pismach gejowskich, Amerykańskie Stowarzyszenie Rodzin Chrześcijańskich wezwało do bojkotu marki z Detroit

8 proc. O tyle zmalała sprzedaż koncernu w USA w ciągu dwóch lat trwania bojkotu

Nestlé

1977 do dziś

Szwajcarski koncern walczy z bojkotującymi, którzy zarzucają Nestlé promowanie sztucznego pokarmu dla noworodków

8 mld dolarów - Zdaniem amerykańskich mediów koncern mógł stracić nawet tyle pieniędzy przez pierwsze pięć lat bojkotu

Tnuva

VI-X 2011

Izraelski producent nabiału doświadczył bojkotu, po tym jak zafundował Izraelczykom serię podwyżek cen na własne wyroby

90 proc. - O tyle w 2011 r. spadły dochody Tnuvy

Francuskie wina

II-VII 2003

Amerykanie zrezygnowali z kupowania francuskiego alkoholu, po tym jak Paryż nie uznał obalenia dyktatury Husajna przez USA

112 mln dolarów - Tyle wyniosły straty francuskich producentów tylko w kilku największych miastach USA

Coca-Cola

1967-1991

Liga Państw Arabskich zbojkotowała Coca-Colę, po tym jak koncern zdecydował się wejść do Izraela

25 proc. Po dwóch dekadach od wybuchu bojkotu Coca-Coli udało się odzyskać zaledwie jedną czwartą arabskiego rynku, który zdominowała konkurencyjna Pepsi

Okładka tygodnika WPROST: 16/2014
Więcej możesz przeczytać w 16/2014 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 16/2014 (1624)

  • Skaner 13 kwi 2014, 20:00 POLITYKA Najdziwniejsze wydatki Platformy Na liście przelewów wykonanych przez PO w ubiegłym roku są m.in. biuro detektywistyczne i firma Świat Alkoholi. - Ale pod tymi pozycjami kryje się coś zupełnie innego – przekonują władze... 4
  • Etyka się nie sprzedaje 13 kwi 2014, 20:00 Kilka lat temu uczestniczyłam w debacie, w której naczelny jednego z tygodników przekonywał mnie, że umieszczanie na pierwszej stronie krwawych zdjęć ofiar z Iraku „służy sprawie”, to znaczy informuje ludzi, wstrząsa nimi,... 8
  • Wabienie owiec 13 kwi 2014, 20:00 Amerykańskie służby wywiadowcze testują teorię, zgodnie z którą istnieje coś, co można by nazwać „fenomenem mądrości tłumu”. Stworzono nawet specjalny program badawczy „Good Judgment Project”, w którym bierze... 8
  • Pamięć rybki Doris 13 kwi 2014, 20:00 W kampanijnych spotach PO i PiS licytują się, pod czyimi rządami Polska będzie bezpieczniejsza, a kto jest bardziej obciachowy. Gowin i Palikot zachęcają Polaków, by wracali z emigracji. Ryszard Kalisz z kolei prognozuje swoje poparcie na... 9
  • Szatan w Pałacu Prezydenckim 13 kwi 2014, 20:00 Wydawało się, że w kwestii smoleńskiej wymyślono już wszystko. Powiedziano przecież, że prezydent to nie Komorowski, tylko Komoruski i że Tusk ma krew na rękach. Jednak organizatorzy tegorocznych obchodów rocznicy katastrofy (pardon:... 10
  • Znów rozmawiam z premierem 13 kwi 2014, 20:00 Czasem udaje mi się spotkać z Tuskiem. Rozmowy się bardzo przedłużają – MÓWI MIROSŁAW DRZEWIECKI, były minister sportu, który odszedł po aferze hazardowej. 12
  • Pies Cywil odpłynął 13 kwi 2014, 20:00 Broń, jazda po pijaku, piżama i znikające spinki od koszuli. Pies Cywil, czyli były wiceminister, który odpowiadał za nasze bezpieczeństwo, odegrał rolę życia. 16
  • Artysta z alei zadłużonych 13 kwi 2014, 20:00 Entuzjastą komuny nigdy nie byłem. Ale ta komuna, jeśli chodzi o mnie, ma do dziś w rękawie jednego asa. Ten as nazywa się młodość – MÓWI BOHDAN ŁAZUKA. 20
  • Gdybym miał rodzinę, byłoby łatwiej 13 kwi 2014, 20:00 Zawsze twierdziłem, że do małżeństwa się nie nadaję. Ale przychodzi moment, kiedy człowiek myśli o tym inaczej. Ostatnio na przykład myślałem, że pewnie bym się zrealizował jako ojciec i mąż – mówi ks. Arkadiusz Nowak. 24
  • Chłopak z dobrego podwórka 13 kwi 2014, 20:00 Dla mężczyzny bazą jest jednak dom, miłość, rodzina. W moim przypadku w każdym razie tak było i jest – mówi Zbigniew Boniek. 31
  • Zwycięstwa niczego nie uczą 13 kwi 2014, 20:00 Chciałem grać w koszykówkę, ale w rodzinnym Słonczewie nie było gdzie. Potem przyszły sukcesy, ale w gruncie rzeczy dalej jestem prostym chłopakiem ze wsi – mówi Tomasz Majewski. 34
  • Wyłączyłem się 13 kwi 2014, 20:00 Dzisiejszy dzień jest dobry, bo się nie wywróciłem w drodze do ubikacji. Ale po dwóch udarach nie wrócę na scenę – mówi Bohdan Smoleń. 36
  • Nie odkleiłem się od rzeczywistości 13 kwi 2014, 20:00 Słyszy głosy, uważa, że jego ręką w kuchni kieruje sam Bóg. Ale na śniadanie wielkanocne zje sałatkę jarzynową. WOJCIECH MODEST AMARO, jedyny kucharz w Polsce obdarzony gwiazdką Michelina. 38
  • PO kusi prezydentów 13 kwi 2014, 20:00 W cieniu kampanii do europarlamentu w PO toczy się bój o znacznie większą stawkę, czyli wybory samorządowe. 42
  • Zawodowi zbijacze bąków 13 kwi 2014, 20:00 Parlament Europejski jest świetnym miejscem do nicnierobienia przez pięć lat. Niestety, duża część kandydatów ma taki plan – mówi Marek Migalski, europoseł ugrupowania Polska Razem. 44
  • Pan Jerzy się wściekł 13 kwi 2014, 20:00 Miłość własna podlana sosem wielkich ambicji i niespełnienia wywołała skandal, jakiego w polskim sporcie nie było od lat. Jego bohater to Jerzy Janowicz. 46
  • Efekt Bilbao 13 kwi 2014, 20:00 Mieszkańcy miast stają się z każdym dniem mądrzejsi, więc miasta nie mają wyjścia i też muszą być „smart”, czyli inteligentne. 49
  • Mama dojrzała 13 kwi 2014, 20:00 Kiedyś 30-latki w ciąży były pytane: czy aby nie za późno? Dziś coraz częściej na dzieci decydują się kobiety grubo po trzydziestce i te, którym niestraszna czterdziestka. 50
  • Powrót do przeszłości 13 kwi 2014, 20:00 Seria książeczek „Poczytaj mi, mamo” w wydaniu po liftingu króluje na listach bestsellerów, a sklepy oferujące zabawki z minionej epoki mogą liczyć na pewny zysk. Mamy boom na PRLowski oldskul w wychowaniu. 56
  • Praca, moja miłość 13 kwi 2014, 20:00 Masz poczucie winy, że zamiast pracować, czytasz gazetę? Uważaj, bo to objaw pracoholizmu. 60
  • Całe życie w klatce 13 kwi 2014, 20:00 Martwe kury, po których depczą inne zwierzęta, chore ptaki z wydziobanymi piórami – u jednego z największych polskich producentów jaj. Sprawę bada prokuratura. 64
  • Trzej przyjaciele z granatem 13 kwi 2014, 20:00 Zabójstwo w wydawnictwie Magnum-X było polityczną prowokacją – mówi oskarżony na sali sądowej. 68
  • Zaginęli na Majdanie 13 kwi 2014, 20:00 Ile ofiar pochłonęła naprawdę kijowska rewolucja? 100? 200? 700? Losy setek osób są nieznane. Majdanowcy szukają masowych grobów. 72
  • Brukowce nietykalne 13 kwi 2014, 20:00 Nikt już nie ma złudzeń, że po aferze podsłuchowej brytyjskie tabloidy będą działać etycznie. Nie zależy na tym ani politykom, ani dziennikarzom, ani czytelnikom. 76
  • Prezydent jest nagi 13 kwi 2014, 20:00 George W. Bush odkrył w sobie artystę. A Amerykanie na nowo odkrywają najbardziej kontrowersyjnego przywódcę ostatnich dziesięcioleci. 78
  • Zrób sobie chłodniej 13 kwi 2014, 20:00 Trudno w to uwierzyć, ale już za kilka tygodni będziemy szukali wytchnienia od upału. Poniżej kilka propozycji, jak poradzić sobie ze zbyt wysoką temperaturą w domu czy w biurze. 80
  • Podpatrując naturę 13 kwi 2014, 20:00 Odpowiednio dobrany blat w dużym stopniu nadaje styl kuchni. Podkreśla jej charakter i stanowi całość z meblami. 82
  • Ochrona drewna 13 kwi 2014, 20:00 W Finlandii, tam gdzie narodziła się ponad 150 lat temu marka Tikkurila, potrafimy docenić dar natury, jakim dla człowieka jest drewno. Szlachetne, ponadczasowe, piękne w swoich odcieniach, przyjemne w dotyku, dodaje otoczeniu ciepła i przytulnego charakteru, ale jednocześnie... 84
  • Okna z klasą 13 kwi 2014, 20:00 Okna w naszych mieszkaniach mają coraz większą powierzchnię. Przeszklenia na całą ścianę czy okna o dużych rozmiarach stają się standardem w nowo projektowanych domach. Zaciera się granica między tym, co na zewnątrz, a tym, co wewnątrz, dzięki czemu zyskujemy jaśniejsze i... 86
  • Serwis w pakiecie 13 kwi 2014, 20:00 Płacisz raz, serwisujesz nawet przez cztery lata. Kupując nową Škodę, nie musisz się już martwić o przeglądy ani naprawy swojego samochodu. 90
  • Zarobić na bojkocie 13 kwi 2014, 20:00 Tworzą bojówki na Facebooku i zalewają wulgaryzmami strony producentów. Polska moda na bojkoty konsumenckie przynosi więcej śmiechu niż pożytku. 92
  • Efekt domina 13 kwi 2014, 20:00 Jak cię widzą, tak cię piszą – to ciągle aktualna prawda, która odgrywa dużą rolę w życiu i w pracy. Dermatolog dr Barbara Walkiewicz-Cyrańska zauważa, że coraz więcej osób widzi potrzebę „inwestowania” w swój wygląd. 95
  • Koniec cywilizacji 13 kwi 2014, 20:00 Przeminęli Majowie, upadli Grecy, rozpadł się Rzym. A co będzie z nami? Naukowcy już wiedzą. Przy wsparciu NASA stworzyli uniwersalny model upadku cywilizacji. 96
  • Życie po zawale 13 kwi 2014, 20:00 Mamy znakomicie wyposażone oddziały intensywnej opieki kardiologicznej, wspaniałych specjalistów. Brakuje nam dostępu do nowoczesnych leków i świadomości, że zawałowcem zostaje się już na zawsze. 98
  • Błąd Kieślowskiego 13 kwi 2014, 20:00 Wiek nie ma znaczenia – mówi Juliette Binoche, która właśnie skończyła 50 lat. Na ekrany wchodzi film „Camille Claudel 1915”, w którym francuska aktorka gra muzę i kochankę Rodina. 100
  • Rękopisy nie płoną 13 kwi 2014, 20:00 Cenzorzy to okrutni, nieskuteczni idioci. Z wyjątkiem towarzyszy z NRD. Taka przynajmniej konkluzja płynie z „Krótkiej historii książek zakazanych” Wernera Fulda. 104
  • Farbowana lisica 13 kwi 2014, 20:00 Kryzys wieku średniego mam za sobą. Myślę o emeryturze i strasznie jestem zła na Tuska, że nam ją przesunął – mówi Agata Passent. Właśnie się ukazała jej książka, zbiór felietonów „Kto to pani zrobił”. 106
  • Kalejdoskop kulturalny 13 kwi 2014, 20:00 MUZYKA Nienasyceni 40. rocznica powstania, nowe wydawnictwa płytowe i koncerty w Polsce – są powody, żeby rozmawiać z Davidem Harringtonem, założycielem Kronos Quartet, najsłynniejszego kwartetu smyczkowego świata. Z okazji urodzin... 110
  • Bomba tygodnia 13 kwi 2014, 20:00 Łzy Katarzyny Mijają dwa lata od chwili, kiedy Katarzyna Figura najpierw w „Vivie!”, a potem w programie Tomasza Lisa oskarżyła swego męża, z którym przez lata na okładkach kolorowych pism pozowała jako szczęśliwa rodzina, o... 114
  • Koszty Amazona 13 kwi 2014, 20:00 Powinniśmy się cieszyć, że duże firmy takie jak Amazon chcą inwestować w Polsce, że chcą tu tworzyć miejsca pracy. Jednak powinniśmy jednocześnie postawić sobie pytanie, jakim to się dzieje kosztem. Amazon chce wybudować w Polsce... 119
  • To, co najważniejsze 13 kwi 2014, 20:00 HP jednak zostaje w Polsce HP nadal prowadzi działalność biznesową w Polsce, dostarczając swoim klientom najlepszej jakości produkty i usługi. Nie ma żadnych planów zamknięcia ani oddziału HP, ani Globalnego Centrum Biznesowego HP,... 120
  • 5 dni 13 kwi 2014, 20:00 14.04, PONIEDZIAŁEK Europejski Urząd Statystyczny opublikuje raport na temat wyrównanej sezonowo produkcji w przemyśle i energetyce z wyłączeniem sektora budowlanego. Eurostat prognozuje niewielki spadek: 1,9 proc. w marcu w stosunku do 2,1... 121
  • TRZY SZYBKIE 13 kwi 2014, 20:00 Rząd do poprawki Dwója z plusem – na taką ocenę zdaniem gospodarczego gabinetu cieni Business Centre Club zasłużył rząd Donalda Tuska za to, co pokazał w pierwszych miesiącach tego roku. Wprawdzie to o pół punktu lepiej niż... 121
  • Rewolucja Amazona 13 kwi 2014, 20:00 Wydawcy mają powód, by się bać Amazona, bo zachowuje się jak typowy monopolista, który dyktuje ceny, pomija pośredników i bezwzględnie miażdży konkurencję 123
  • Kindle i gazela 13 kwi 2014, 20:00 Kindle uderzył w biznes wydawców AMAZON W ROZMOWACH Z WYDAWCAMI JEST AGRESYWNY I BRUTALNY. WIELU TEGO NIE PRZETRWAŁO. 125
  • Niektórzy tego nie przetrwają 13 kwi 2014, 20:00 OLAF SZYMANOWSKI, prezes Empiku Polski rynek wydawniczy jest w mocno rozdrobniony i niedokapitalizowany, przez co jego rozwój jest mocno ograniczony. Uważamy, że jego konsolidacja jest konieczna, aby poprawić kondycję książki i na pewno... 126
  • Nasz fiskus raczej nic nie dostanie z obecności Amazona w Polsce – pisaliśmy w tygodniku „Wprost” 13 kwi 2014, 20:00 Dlaczego Amazon, największy wysyłkowy sklep na świecie, otworzy swoje centra dystrybucyjne w Polsce? W Niemczech Polakom zatrudnionym przy pakowaniu książek trzeba płacić 9 euro na godzinę, w Polsce będą pracować za 10 złotych. Jeff... 126
  • Życie po zarazie 13 kwi 2014, 20:00 Polscy producenci mięsa chcą udowodnić, że nawet bez eksportu na Wschód można nadal dobrze zarobić. Ale to nie Rosjanie są ich największym problemem. 127
  • Mali w wielkiej Afryce 13 kwi 2014, 20:00 Polskie firmy uczą się robić interesy na Czarnym Lądzie. Niektóre z nich już sobie świetnie radzą. 129
  • Efekt Bilbao 13 kwi 2014, 20:00 Mieszkańcy miast stają się z każdym dniem mądrzejsi, więc miasta nie mają wyjścia i też muszą być „smart”, czyli inteligentne. 131
  • Innowacyjni inaczej 13 kwi 2014, 20:00 Na każdy milion Polaków przypada zaledwie dziesięć wniosków patentowych. W efekcie Polska jest czwartym najmniej innowacyjnym krajem UE. 132
  • Muzyka wysokiej rozdzielczości 13 kwi 2014, 20:00 Neil Young uważa, że jakość odtwarzania muzyki jest fatalna. Znalazł sposób, by to zmienić. 134
  • Poprzeczka musi być wysoko 13 kwi 2014, 20:00 Przyjęcie euro powinno się stać kamieniem milowym polskiej polityki, tak jak kiedyś było nim przystąpienie do NATO i UE – mówi prof. Jerzy Hausner. 135
  • Francja na peryferiach 13 kwi 2014, 20:00 Brak reform nad Sekwaną spowodował, że francusko-niemiecki dwugłos w UE już nie istnieje. 137
  • Biznes technologie 13 kwi 2014, 20:00 Telefon z klocków Google mocno pracuje nad projektem Ara, czyli modułowym telefonem. Firma opublikowała wytyczne dotyczące projektowania nowych „telefonicznych klocków”. Do czasu premiery smartfona, która ma nastąpić na... 138
  • KOMENTARZ 13 kwi 2014, 20:00 Kiepskie Chiny, mocne Stany Marek Zuber, analityk rynków finansowych, były doradca premiera Kazimierza Marcinkiewicza W ZESZŁYM TYGODNIU Amerykański Bank Centralny kontynuował operację skupowania obligacji, odsuwając w czasie podwyżkę... 139
  • Papierowe udziały 13 kwi 2014, 20:00 Program Powszechnej Prywatyzacji to historia największej porażki III RP. 140
  • Nie być jak gotująca się żaba 13 kwi 2014, 20:00 Wkurzenie i irytacja są najlepszym początkiem zmiany. 142
  • Biznes bez ,,nie” 13 kwi 2014, 20:00 „Jak skutecznie omijać »nie« w biznesie”, Vincent Harris, Harlan H. Goerger, Studio Emka, 2014 Zmora każdego handlowca? Krótkie „nie, dziękuję” rzucone przez klienta zaraz po tym, jak zaczniemy kusić go... 143
  • Duch prostoty 13 kwi 2014, 20:00 Jony Ive to jeden z najodważniejszych i najoryginalniejszych projektantów na świecie. Ta książka pokazuje, jak Ive, w duecie ze Steve’em Jobsem, także wielkim orędownikiem sztuki designu, tworzył najważniejsze produkty Apple.... 143
  • Kadry 13 kwi 2014, 20:00 Nagła zmiana Jako pierwsi na stronach „Wprost Biznes” podaliśmy, że BARTOSZ SOROCZYŃSKI pożegnał się ze stanowiskiem prezesa polskiego oddziału Oracle. Na czele Oracle Polska stanął w czerwcu zeszłego roku. Zastąpił wtedy... 144

ZKDP - Nakład kontrolowany