Dziura w dziurze

Dodano:   /  Zmieniono: 
Tunel pod kanałem La Manche staje się najdroższym sarkofagiem świata
Miał być ósmy cud świata, jest cudowna plajta. Jak długo jeszcze będzie można jeździć z kontynentu do Londynu, nie wysiadając z samochodu? Według pesymistów, najwyżej pół roku. Potem konsorcjum Eurotunnel pójdzie pod młotek, a o jego losie przesądzą nowi właściciele. Administratorzy przeprawy sami ostrzegają przed takim scenariuszem, przystąpili jednak do ostatniego rozdania w pokerze z wierzycielami i wierzą, że uda im się wygrać. Stawką jest 9,1 mld euro i ponad 2300 miejsc pracy. Wiele wskazuje na to, że wykonany ponad 20 lat temu przekop pod kanałem La Manche zamienia się w najdroższy na świecie sarkofag - wart 16 mld euro.

Balon propagandowy
Idea połączenia francuskiego wybrzeża z Anglią pojawiła się już ponad 200 lat temu. Ale dopiero w latach 80. XX w. grupa inwestorów zdobyła poparcie polityczne Francji i Wielkiej Brytanii. Prezydent Franois Mitterrand i premier Margaret Thatcher postanowili pokazać wszem wobec, że ich kraje kończą z odwiecznymi antagonizmami. Eurotunel pod kanałem La Manche miał być symbolem nowej ery. Żelazna Dama zastrzegła jednak, że nie dołoży do tej inwestycji ani centa z kieszeni obywateli. Przedsięwzięcie miało być zrealizowane wyłącznie z prywatnych pieniędzy. Już wtedy niewielu wierzyło w te zapowiedzi, ale ostatecznie w 1984 r. nastąpiło uroczyste podpisanie umowy.
W budowie tunelu wzięło udział 15 tys. robotników. Drążenie trzech tuneli (dwóch kolejowych i jednego mniejszego do obsługi pomocniczej) trwało 7 lat. Przeprawa przebiega na głębokości 40 m pod kanałem La Manche, a jej długość wynosi 50,4 km. Eurotunel stał się wizytówką francusko-brytyjskiej spółki projektantów, wykonawców i finansistów. Dla załatania dziur w budżecie firmę prowadzącą inwestycję wprowadzono na giełdę. Nim specjalnie skonstruowane maszyny wiertnicze uruchomione po obu stronach kanału spotkały się w połowie drogi, akcje Eurotunnelu strzeliły w górę. Gigantyczne wiertła były rozgrzane do czerwoności, jednak zapał stygł. Jak się okazało, wstępne kosztorysy miały wartość jedynie propagandową. Budowa przeprawy kosztowała ostatecznie dwa razy więcej, niż planowano.

Bardzo droga dziura
Eurotunel stał się najdroższą dziurą na świecie. Już w chwili przecięcia wstęgi ciążył na nim dług w wysokości ponad 9 mld euro. Na domiar złego z przeprawy korzysta dwukrotnie mniej pasażerów, niż zakładano. Jej popularności nie zwiększyły nawet tak spektakularne gesty, jak podróże królowej Elżbiety z brytyjskimi dziećmi czy francuskie reklamy z osobistościami z pierwszych stron gazet. Tunel ma tę zaletę, że można nim bez przeszkód jeździć między Londynem, Paryżem i Brukselą, jednak wagony zapełniają się głównie w piątki, gdy ludzie jadą do domów na weekendy, i w poniedziałki, gdy wracają do pracy.
Z tunelu korzysta rocznie około 7,5 mln pasażerów pociągu Eurostar, 2,1 mln aut osobowych, 1,3 mln ciężarówek i 63,5 tys. autobusów. To jednak o wiele za mało, by spłacić zadłużenie. Zarobione pieniądze ledwie wystarczają na spłatę odsetek. Od 20 lat około 800 tys. akcjonariuszy drży o tę inwestycję. Żeby przetrwać, tunel musi być oddłużony. Nikt jednak nie ma ochoty rezygnować z pieniędzy włożonych w to przedsięwzięcie.

Buldożer w tunelu
Ratunkiem ma być nowy dyrektor konsorcjum Eurotunnel, a zarazem dyrektor generalny przeprawy, Jacques Gounon. Ten elegancki, szpakowaty mężczyzna - jak sam mówi - nienawidzi nudy i sztampy. I lubi być w centrum zainteresowania. Kierowanie największą inwestycją komunikacyjną w dziejach Europy, nawet znajdującą się na skraju katastrofy, zaspokaja jego próżność. Ten absolwent renomowanej politechniki zawodowe ostrogi zdobywał w latach 90. we francuskim ministerstwie transportu. Potem restrukturyzował kilka podupadających firm prywatnych. Ma zatem doświadczenie, a także wystarczający tupet, by zrealizować swe plany. Gdy rok temu powierzono mu kierowanie administracją Eurotunelu, Gounon zażądał pełnej władzy. I ją otrzymał. Pod jego naciskiem musiał ustąpić były dyrektor generalny konsorcjum Jean-Luis Raymond, a Gounon objął i tę funkcję.
Wśród współpracowników nowy menedżer ma opinię buldożera prącego do celu po trupach. Joseph Gouranton, szef stowarzyszenia akcjonariuszy tunelu Adacte, uważa, że to właściwy człowiek na właściwym miejscu. Gouranton również nie należy do maminsynków. To on przyczynił się do przepędzenia całego zarządu Eurotunnelu w 2004 r. i z jego protekcji na czele konsorcjum postawiono "buldożera". Różnica między obecnym a wcześniejszymi zadaniami Gounona polega na tym, że wcześniej potykał się ze związkowcami, dziś zmaga się ze znacznie trudniejszymi przeciwnikami, bo z równie bezwzględnymi jak on bankierami.
Taktykę Gounona można wyrazić zdaniem: możecie robić wszystko pod warunkiem, że będzie to to, czego ja chcę. Dyrektor Eurotunnelu rozmawia z bankierami, a gdy nie przejawiają ochoty do ustępstw, nie przebiera w słowach. W maju 2006 r. zdołał przekonać część wierzycieli do swej koncepcji ratowania firmy. Warunkiem powodzenia jego planu jest redukcja długu z okresu budowy o 54 proc. Główni wierzyciele, którym Eurotunnel zalega ze spłatą 6,2 mld euro, wstępnie wyrazili zgodę na ten plan. Jedynie grupa skupiona wokół Deutsche Banku, której Eurotunnel jest winien 2,8 mld euro, powiedziała "nie". Niemcy uznali, że francusko-brytyjskie konsorcjum nie uwzględnia należycie ich interesów. Jak twierdzą, Gounon zaniżył wartość majątku konsorcjum do miliarda euro. Według Deutsche Banku, wynosi ona 8 mld euro, więc ewentualna plajta i rozparcelowanie tunelu mogłoby przynieść więcej pieniędzy. Niemieccy bankierzy wyrazili gotowość do dalszych negocjacji, jeśli Gounon zwiększy ich udziały z 13 proc. do 16 proc. Na szefa Eurotunnelu podziałało to jak płachta na byka. Zamiast dialogu między stronami posypały się inwektywy: "brak rozumu", "despotyzm", "szantaż", "sabotaż". "Chcecie wojny, będziecie ją mieli" - powiedział Gounon. Podmorska przeprawa, piękna idea największej pokojowej inwestycji w Europie, stała się placem boju między właścicielami obiektu i kredytodawcami.

Jazda na czas
Jacques Gounon wyeliminował już z gry niewygodnych partnerów. Pomógł mu w tym paryski Sąd Handlowy. Jacques Gounon wystąpił o 18-miesięczny okres ochronny przed roszczeniami wierzycieli. Sąd okazał się łaskawy i od początku sierpnia Eurotunnel jest nietykalny, ale przez sześć miesięcy. W maju 2006 r. wycofano z obrotu akcje konsorcjum. Zabieg ten nie ma większego znaczenia, gdyż ich wartość spadła niemal do zera. Według agencji Standard & PoorŐs, papiery wartościowe przeprawy mają dziś wartość makulatury.
Szefostwo konsorcjum Eurotunnel zapewnia, że ma powody do optymizmu. Ogłosiło, że w pierwszym półroczu 2006 r. przychody wzrosły o 2 proc. - do 399 mln euro. Tyle że ów wzrost wynika przede wszystkim z podwyżek cen. W rzeczywistości liczba ciężarówek przewożonych pod kanałem spadła w tym czasie o 8 proc., autobusów - o 17 proc., a samochodów osobowych - o 7 proc. Ustawiona przez Margaret Thatcher finansowa zapora, mająca chronić portfele jej rodaków, pęka. Nikt już nie ma wątpliwości, że realizacja tunelu z pieniędzy prywatnych inwestorów była mrzonką, a uratowanie tej inwestycji bez wsparcia wszystkich stron nie jest możliwe.
Paryski Sąd Handlowy zobowiązał Gounona do przedłożenia udziałowcom i wierzycielom do końca września finansowej koncepcji konsolidacji. On sam zaś zastrzega: "To nasza ostatnia szansa. Jeśli plan ratowania tej inwestycji nie zyska akceptacji, dalsza historia tunelu zostanie napisana bardzo szybko". Aby uniknąć plajty, dług konsorcjum musi być zredukowany o ponad połowę - do 4,24 mld euro. Tylko wtedy będzie możliwa dalsza eksploatacja i spłata obciążeń. Na razie porozumienia nie ma. Każdy szuka winnych w cudzych biurach i nikt nie chce się pożegnać z pieniędzmi włożonymi w tunel. Joseph Gouranton wierzy w kryzysowego menedżera.
Co będzie, jeśli Gounon przegra? Straci pracę, dobrą reputację i będzie musiał się zastanowić, z czego utrzymać żonę i trójkę dzieci. Wjazdy do tunelu bankrutów w Sangatte i Cheriton być może nie zostaną zabite deskami. Tunel będzie musiał trafić w ręce nowych właścicieli. Jeśli znajdą się tacy, którzy zechcą postawić w tej ruletce kolejne miliardy euro.

TUNEL NAD TUNELAMI
  • 1802 - pomysł wykopania tunelu pod kanałem La Manche rzuca Napoleon Bonaparte, który chciał jeździć na wyspy karetą. Zamiast budowy tunelu między Francją i Anglią wybucha wojna
  • 1984 - powstaje grupa inicjatywna Eurotunnelu; premier Margaret Thatcher i prezydent Franćois Mitterrand podpisują umowę o budowie
  • 1989 - akcje nie istniejącego jeszcze Eurotunnelu osiągają cenę 14,71 euro, a następnie systematycznie tanieją - do kilkudziesięciu centów
  • 6 V 1994 - otwarcie przeprawy; przejazd pociągu tunelem łączącym Francję z Wielką Brytanią trwa 20 minut, a podróż z Paryża do Londynu 2 godziny 35 minut
  • 2003 - szefowie Eurotunnelu bezskutecznie proszą rządy Francji i Wielkiej Brytanii o wsparcie finansowe
  • 2004 - odwołanie zarządu konsorcjum
  • 2005 - powołanie obecnego kierownictwa konsorcjum
  • V 2006 - wycofanie akcji Eurotunnelu z obrotu
  • VIII 2006 - sądowne zapewnienie konsorcjum 6-miesięcznej ochrony przed wierzycielami
Więcej możesz przeczytać w 35/2006 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 35/2006 (1237)

  • Na stronie - Tanie zlodowacenie15 gru 2006, 15:00Wprawdzie pani Steinbach rośnie, ale ceny nie. Odwrotny trend byłby gorszy3
  • Skaner15 gru 2006, 15:00Kwaśniewski Mediator mniemany Aleksander Kwaśniewski nie ma szans zorganizować na Kubie "okrągłego stołu" - twierdzą eksperci do spraw kubańskich, z którymi rozmawiał "Wprost". - Kuba w niczym nie przypomina Polski z końca lat...6
  • Sawka czatuje15 gru 2006, 15:00Henryk Sawka (www.przyssawka.pl)8
  • Playback15 gru 2006, 15:00Jan Rokita i Hanna Gronkiewicz-Waltz, posłowie PO © A. Jagielak12
  • Poczta15 gru 2006, 15:00WIDZĄ NAS! Nie do końca mogę się zgodzić z tezą zawartą w artykule "Widzą nas!" (nr 31), iż w USA nie istnieją zintegrowane systemy (bazy danych) umożliwiające kontrole obywateli. Właściwy zwrot powinien brzmieć: "do tej pory nie...12
  • Ryba po polsku - Papierowy okręcik15 gru 2006, 15:00Pluton stracił stanowisko planety, ale minister Macierewicz trzyma się mocno orbity12
  • Z życia koalicji15 gru 2006, 15:00CAŁE SZCZĘŚCIE, ŻE GÜNTER GRASS SŁUŻYŁ w SS. Bo gdyby nie to, co robiliby w sierpniu politycy PiS i PO? Jak spożytkowałby swą niespożytą energię Jacek Kurski? O co tłukliby się niedoszli koalicjanci? A tak, mają co robić. Lepsi Polacy chcą odebrać...14
  • Z życia opozycji15 gru 2006, 15:00CÓŻ, WYŚMIEWAMY INNYCH, czasem trzeba się zająć sobą. W poprzednim numerze napisaliśmy o związkach rodzinnych niejakiego B., co to pociął Chirurga. Prawie wszytko to prawda, ale... Faktycznie, B. jest obficie spowinowacony dziennikarsko, ale jego...15
  • Wprost przeciwnie - Terroryści na życzenie15 gru 2006, 15:00Multikulturalizm zamiast sprzyjać integracji, wzmacnia alienację islamskiej mniejszości16
  • Fotoplastykon15 gru 2006, 15:00Henryk Sawka (www.przyssawka.pl)17
  • Zimna wojna polsko-niemiecka15 gru 2006, 15:00Niemcy mają problem z akceptacją prawa Polski do prowadzenia suwerennej polityki18
  • Prasowe salwy15 gru 2006, 15:00W niemieckich mediach bracia Kaczyńscy są gorsi od Łukaszenki23
  • Niewinni zbrodniarze15 gru 2006, 15:00Już podczas procesu w Norymberdze naziści próbowali zrównać wypędzonych z ofiarami III Rzeszy26
  • Pan Cogito broni się sam15 gru 2006, 15:00Herbertowi trzeba stawiać pytania uczciwe, a nie tendencyjnie przepisane z esbeckich papierów28
  • Partia z Kościołem15 gru 2006, 15:00W polskim Kościele minął czas charyzmatycznych przywódców32
  • Łżepospolita15 gru 2006, 15:00W Polsce nie da się funkcjonować, nie okłamując państwa36
  • Giełda15 gru 2006, 15:00Hossa Świat Niepieskie życie Psu może przysługiwać prawo do alimentów po rozwodzie jego właścicieli - uznał sąd w niemieckim Zweibrücken. Podczas rozprawy rozwodowej małżeństwo uzgodniło, że pies pozostanie z panią, a pan będzie płacił na jego...40
  • Tania polska jesień15 gru 2006, 15:00Andrzej Lepper wydeptał rolnikom więcej zboża, niż zniszczyła susza42
  • Układ pasożytniczy15 gru 2006, 15:00Rozmowa z Jaromirem Netzlem, prezesem PZU SA46
  • Dziura w dziurze15 gru 2006, 15:00Tunel pod kanałem La Manche staje się najdroższym sarkofagiem świata48
  • Załatwione odmownie - Powiew "pryla"15 gru 2006, 15:00Państwowe cokolwiek potrzebuje dwa razy więcej ludzi niż prywatne cokolwiek52
  • Supersam15 gru 2006, 15:0054
  • Plakaty na wybiegu15 gru 2006, 15:00Polski plakacista na paryskich wybiegach? Jak najbardziej. Dom mody Comme des Garcons, w którym ubierają się m.in. Madonna i George Clooney podczas Paryskiego Tygodnia Mody pokazał kolekcję inspirowaną brytyjską subkulturą z lat 50. - tzw. Teddy...54
  • Pióro z kokonem15 gru 2006, 15:00Motyw kokonu stał się jedną z ozdób najnowszej linii piór damskich marki Waterman. Model Ultra Lace z serii Audace wyróżnia prawdziwie kobieca sylwetka (z idealną talią, jak w sukniach najlepszych krawców), pogodna kolorystyka i modne ornamenty....54
  • Wrocławskie pierniki15 gru 2006, 15:00Jak pierniki, to z Torunia? Niekoniecznie. Z książki Grzegorza Sobela "Przy wrocławskim stole. Tradycje biesiadne i dawne przepisy" (Wydawnictwo Dolnośląskie), która powstała na fali mody na Wrocław, możemy się dowiedzieć, że miasto to...54
  • Golenie z pudrem15 gru 2006, 15:00  Angelina Jolie i Kate Moss deklarują się jako miłośniczki kosmetyków marki Shiseido. Teraz zapewne dołączą do nich równie sławni mężczyźni, bo japoński koncern rozwija linię produktów męskich. Na polski rynek trafia właśnie pierwszy w historii...54
  • Laptopy a la carte15 gru 2006, 15:00Nowa seria komputerów przenośnych Sony Vaio wpisuje się w trend maksymalnej indywidualizacji przedmiotów codziennego użytku. Seria laptopów FJ290 pozwala dopasować do potrzeb właściciela parametry techniczne - szybkość procesora, pamięć, pojemność...54
  • Pędzi z prądem15 gru 2006, 15:00Samochód na prad z porównywalnym do Ferrari przyspieszeniem (predkosc 100 km/h osiaga w 4 sekundy) jest najnowsza nadzieja przemysłu motoryzacyjnego na rozwiazanie problemu ciagle drozejacej ropy naftowej. Zbudowany przez brytyjska firme Lotus, a...54
  • Demokracja dynastyczna15 gru 2006, 15:00Społeczeństwa nie chcą żyć bez magii rodów, nazwisk, herbów i dynastycznych tradycji56
  • Wielkie koksowanie15 gru 2006, 15:00Zalegalizujmy doping w sporcie!60
  • Niezbędnik winomana15 gru 2006, 15:00Brunello od Casanovy, czyli jak kupić dobre wino w Polsce?62
  • Miś - Ryś15 gru 2006, 15:00W kontynuacji "Misia" nie będzie żadnych aluzji do bliźniaków66
  • Know-how15 gru 2006, 15:00Przywracanie wzroku Elektroniczny implant optyczny będzie przy wracał wzrok. Niewielkie urządzenie w formie chipu opracowali uczeni z University of Glasgow, wykorzystując technologię podobną do stosowanej w cyfrowych aparatach fotograficznych....68
  • Renesans małżeństwa15 gru 2006, 15:00Większość ludzi bardziej ceni sobie stabilizację w rodzinie niż ryzykowne romanse70
  • Miłosny wyścig zbrojeń15 gru 2006, 15:00Runął stereotyp samca lekkoducha i wiernej samicy74
  • Alfamorgana15 gru 2006, 15:00Międzynarodowa Stacja Kosmiczna to największa i najbardziej kosztowna pomyłka NASA76
  • Bez granic15 gru 2006, 15:00Gra w żołnierzy Polska uczy się reguł wielkiej polityki - tak unijni eksperci ocenili decyzję rządu w Warszawie o wysłaniu dodatkowo 300 żołnierzy do Libanu (teraz jest ich tam 214). Podczas nadzwyczajnego spotkania szefów dyplomacji UE w ubiegły...78
  • Obudzić Szarona15 gru 2006, 15:00Po przegranej wojnie z Hezbollahem w Izraelu zaczęła się wojna generałów80
  • Toast za Jerozolimę15 gru 2006, 15:00Ustępstwa i kompromisy nie mitygują fanatyków, lecz zachęcają ich i podniecają83
  • Zbombardowane marzenie15 gru 2006, 15:00Izraelscy Arabowie są rozdarci między obowiązującym prawem a arabską tożsamością84
  • Słuchawki Wielkiego Brata15 gru 2006, 15:00Rozmowy telefoniczne ponad połowy Włochów były w ostatnim dziesięcioleciu podsłuchiwane86
  • Dzieci umierają cicho15 gru 2006, 15:00W północnej Ugandzie właśnie kończy się najokrutniejsza z afrykańskich wojen88
  • Menu15 gru 2006, 15:00KRÓTKO PO WOLSKU Obiekty muzealne Świat obiegła wiadomość, że woskowa kopia Hillary Clinton znalazła się w nowojorskim muzeum seksu. Ciekawe! Gdzie wosk, gdzie seks, a gdzie Hillary? Od tej strony o wiele bardziej znane były Monika Levinski lub...94
  • Recenzje15 gru 2006, 15:0096
  • Pojedynek potworów15 gru 2006, 15:00Co otrzymamy z połączenia "Wstrętu" Romana Polańskiego z "Bulwarem Zachodzącego Słońca" Billy'ego Wildera? Dreszczowiec "Co się zdarzyło Baby Jane" z 1962 r. Tej historii dwóch sióstr, żyjących wspomnieniami dawnej...96
  • Moda na sukces15 gru 2006, 15:00Piękne, młode i bogate. Takie były bohaterki powiastki Candace Bushnell "Seks w wielkim mieście", która przyniosła jej laury i sławę. Marnej książeczki przerobionej na trochę lepszy serial. W "Szmince" dalej są piękne i...96
  • Gorączka w Miami15 gru 2006, 15:00"Policjanci z Miami" 30 lat później. Bohaterowie jednego z największych serialowych hitów lat 80. w wersji poważniejszej i mroczniejszej. Jak na film kryminalny przystało, są tu źli ludzie, atrakcyjna porwana kobieta i dwaj stróże prawa....96
  • Jawny tajny zamach15 gru 2006, 15:00W "Omagh", filmie o konflikcie irlandzko-angielskim, prawda wygrywa z przemocą98
  • Chopin'er festiwal15 gru 2006, 15:00By się stać pianistyczną sławą, potrzeba urody, wygranego konkursu albo opieki wielkiego mistrza102
  • Pazurem - Literatura na godziny15 gru 2006, 15:00Generalnie, ci pisarze to niewąscy jajcarze, tylko te profesorki od podręczników robią z nich takie mumie104
  • Ueorgan Ludu15 gru 2006, 15:00Nr 35 (202) Rok wyd. 5 WARSZAWA, poniedziałek 28 sierpnia 2006 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Bezstronna prokuratura SCHRONIENIE DLA BEZDOMNEGO Policja całego kraju poszukuje Huberta H., bezdomnego mieszkającego dotychczas na Dworcu Centralnym,...105
  • Skibą w mur - Polska po kielichu15 gru 2006, 15:00Okazuje się, że w IV RP pijemy więcej niż przed wojną, więcej niż w trakcie wojny i więcej niż w PRL106