Powstaną regionalne ośrodki jakości edukacji

Powstaną regionalne ośrodki jakości edukacji

Dodano:   /  Zmieniono: 
Katarzyna Hall (fot. Wikipedia)
Stworzenie w ciągu dwóch lat sieci regionalnych ośrodków jakości edukacji zapowiedziała Katarzyna Hall. Minister edukacji planuje, że do 2015 roku nowy system będzie finansowany dzięki wsparciu UE.
MEN chce zlikwidować kuratoria oświaty, Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz okręgowe komisje egzaminacyjne, a w ich miejsce powołać zupełnie nowe jednostki: Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji (KOJE) i regionalne ośrodki jakości edukacji (ROJE).

Osiem regionalnych ośrodków jakości edukacji ma powstać na bazie okręgowych komisji egzaminacyjnych z włączonymi w ich struktury pracownikami kuratoriów i będzie pełnić wiodącą rolę w przygotowywaniu i organizacji egzaminów zewnętrznych. Pozostałe ROJE powstaną na bazie kuratoriów. W zależności od liczby szkół na danym terenie, możliwe będą delegatury regionalnych ośrodków. - Podjęliśmy już decyzję, że takie ośrodki (ROJE - red.) powstaną w każdym województwie, ale będzie to wymagało etapu przejściowego, bo jak wiadomo system egzaminacyjny opiera się obecnie na okręgach obejmujących po kilka województw. Wiąże się to np. z koniecznością zmian w systemie informatycznym, ale ponieważ ma być on docelowo włączony do tworzonego Systemu Informacji Oświatowej, to gdy SIO ruszy, możliwe będzie pełne zgrupowanie zadań województwami - powiedziała Hall podczas poniedziałkowej wizyty we Włocławku, gdzie prezentowała plany reform w dziedzinie edukacji nauczycielom i samorządowcom. Ministerstwo zakłada, że tworzenie ROJE będzie miało etap przejściowy, w czasie, którego wiodącą rolę będą miały dotychczasowe Okręgowe Komisje Egzaminacyjne. - Planujemy, że rok potrwają przygotowania systemu i od kolejnego roku szkolnego ośrodki regionalne rozpoczną pracę - powiedziała Hall.

Dłużej potrwa tworzenie "sieci wspomagającej szkoły", która będzie miała wojewódzka strukturę terytorialną, podlegając poszczególnym wojewodom. - Centra Rozwoju Edukacji (CRE) będą łączyć funkcję placówek doskonalenia, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych i obejmą kompleksową opieką szkoły; będą pomagać podnosić jakość pracy - tłumaczyła szefowa MEN. W przypadku CRE ministerstwo zakłada dłuższy, trzyletni okres przejściowy w dochodzeniu do ostatecznego kształtu ich sieci. - Podobnie jak w przypadku wprowadzanych zmian w nadzorze, tak i w doskonaleniu nauczycieli planujemy budowę sieci CRE ze wsparciem funduszy unijnych w latach 2012-15. Dopiero od 2016 roku na nowo zostanie ustalona reguła subwencji, która uwzględni nowy system organizacyjny - zaznaczyła Hall.

Minister edukacji poinformowała, że do poniedziałku dotarły do niej informacje o planach likwidacji przez samorządy około 300 placówek oświatowych w całym kraju. Jak zaznaczyła, są to tylko uchwały intencyjne, które nie przesądzają, że tyle szkół i przedszkoli zostanie ostatecznie zlikwidowanych. - Ta liczba systematycznie spada - jeszcze kilka lat temu było to około 600 placówek. Cały czas uważam, że to samorządy najlepiej wiedzą, jaka jest sytuacja w danym miejscu: ilu jest uczniów, ilu nauczycieli, jakie możliwości lokalowe i potrzeby. To władze lokalne powinny o tym decydować i brać za to odpowiedzialność przed swoimi wyborcami - podkreśliła Hall. 

Ministerstwo chce pomóc w racjonalnym planowaniu sieci szkół poprzez wprowadzenie możliwości grupowania szkół i przedszkoli. Ma to pomóc w efektywnym zarządzaniu placówkami borykającymi się z problemem malejącej liczby uczniów. Pozwoli też na zachowanie małych placówek.

pap, ps