Konkurujemy z czasem

Konkurujemy z czasem

Konkurujemy z czasem
Konkurujemy z czasem
Ludzie kochają telewizję, ale nie taką, jaka jest teraz. Jeśli telewizja przetrwa, to tylko w internecie – mówi „Wprost” Reed Hastings, założyciel i szef Netflixa.

Najpierw przez 50 lat było radio, potem telewizja naziemna, a jeszcze później telewizja kablowa. To była telewizja nadawana linearnie. By coś zobaczyć, musiałeś o odpowiedniej porze włączyć telewizor. Teraz czas na telewizję w internecie. Ona nie ma żadnych ograniczeń – mówi „Wprost” Reed Hastings, szef i współzałożyciel Netflixa. Niecałe 20 lat temu ten niepozorny bostończyk, absolwent informatyki na Stanfordzie, założył wypożyczalnię kaset wideo. Pomysł pojawił się przypadkiem. – Wypożyczyłem i przetrzymałem film „Apollo 13”. Miałem sześć tygodni spóźnienia i 40 dolarów kary do zapłacenia. To była moja wina, po prostu gdzieś zagubiłem tę kasetę. Nie chciałem zwierzać się z tego żonie. Mówię sobie: „I co, zamierzasz teraz poświęcić uczciwość swojego małżeństwa przez jakąś karę z wypożyczalni?”. Jechałem wtedy na siłownię i pomyślałem, że oni mają najlepszy model biznesowy. Płacisz te 40 dolarów, ale ćwiczysz, ile i kiedy chcesz – opowiada Hastings. Tak powstał Netflix, który za stałą opłatą oferował możliwość wypożyczenia filmów najpierw w Kalifornii, a potem w całych Stanach. Dziś o jego głównym ówczesnym konkurencie, sieci Blockbuster, pamiętają tylko nieliczni, a Netflix jest największą na świecie telewizją internetową mającą ponad 83 mln użytkowników z ponad 190 krajów. Firma notowana jest na giełdzie NASDAQ, gdzie jest wyceniana na 42 mld dolarów.

Całość naraz

Strategia Netflixa jest prosta. Po pierwsze, zamiast dopasowywać zawartość serwisu do warunków regionalnych, tworzy produkcje globalne, które mają przyciągnąć widzów z całego świata. – Jeśli robimy jakiś film, to chcemy być najlepsi. Wolimy mieć jeden najlepszy dokument o hokeistach, jeden najlepszy serial o bossach narkotykowych czy amerykańskiej polityce niż kilka podobnych, ale słabszych – mówi Hastings. Po drugie, seriale w serwisie pojawiają się od razu w formie pełnych sezonów. Tak było w przypadku największych oryginalnych produkcji Netflixa: „House of Cards” (o kulisach polityki w USA), „Orange is the New Black” (o kobietach osadzonych w amerykańskich więzieniach) czy „Narcos” (o słynnym baronie narkotykowym Pablu Escobarze). – Jak kupujesz książkę, to możesz ją przeczytać całą w jeden wieczór, nikt nie dzieli jej na kawałki. Dlaczego z filmem miałoby być inaczej? – pyta Hastings. Z tej strategii wzięło się też określenie „binge watching”, czyli kompulsywne oglądanie.

Po trzecie, Netflix w styczniu otworzył się niemalże na cały świat (choć nie ma go w Chinach), w tym na Polskę. U nas niestety pojawił się w znacznie okrojonej wersji. W momencie gdy Netflix wchodził do Polski, jego baza filmów i seriali liczyła 761 tytułów (555 filmów i 206 seriali). To mniej więcej połowa z tego, co było dostępne, np. w USA. Dodając do tego fakt, że tylko połowa z tych materiałów była przetłumaczona na polski, oferta Netflixa w stosunku do ceny była słaba, za co zresztą krytykowano serwis. – Wiem, że początek Netflixa nie był tym, czego oczekiwano, ale postanowiliśmy, że serwis będzie otwarty dla wszystkich. Cały czas nad tym pracujemy. W tej chwili oferta dla Polski jest dwa razy większa,niż była na początku, wprowadziliśmy też polskie menu. W ciągu najbliższych miesięcy wszystkie filmy zostaną przetłumaczone na język polski – zapewnia szef Netflixa. Słabość oferty dla Polski Hastings przypisuje „fragmentacji” rynku produkcji telewizyjnych. – To, że w Polsce nie ma części produkcji, które są pokazywane w USA, nie wynika z tego, że Netflix nie chce ich pokazać. Chcielibyśmy, aby nasz katalog był jednolity na całym świecie. Niestety producenci, którzy licencjonują nam treści, mają na ten temat odmienne zdanie. To oni wymuszają blokady regionalne – mówi Hastings. Dla producentów lepszym interesem jest sprzedawanie produkcji do poszczególnych telewizji w różnych krajach. Na jednym produkcie zarabiają kilkukrotnie: najpierw wyświetlając film w kinie, później udostępniając go w płatnej telewizji oraz na DVD, a ostatecznie udzielając licencji platformom VOD i telewizji. Prawa do wielu filmów dostępnych w amerykańskiej bibliotece Netflixa mają dziś nasze telewizje: TVP, Polsat czy TVN. By je pokazać, Netflix musi wynegocjować nowe umowy.

Tak było w przypadku „House of Cards”. – To jest ta fragmentacja rynku, z którą próbujemy walczyć – mówi Hastings. Ale Netflix ma też konkurencję w postaci Hulu czy Amazon, które również mają ambicję stać się serwisami globalnymi (do tego dochodzą HBO Go czy CBS AllAccess). Między serwisami co kilka miesięcy toczą się batalie o prawa do seriali. A te realizowane są z coraz większym rozmachem. Budżet filmu „Bright” z Willem Smithem w roli głównej wyniesie aż 90 mln dolarów, co jest kwotą dotąd niespotykaną w kategorii filmów telewizyjnych. 30 mln dolarów mniej ma kosztować „War Machine” z Bradem Pittem. – Im więksi się stajemy, tym większe produkcje możemy robić. W tym roku wydamy na nie 6 mld dolarów – mówi Hastings. Dla porównania w 2015 r. firma miała 6,8 mld dolarów przychodu, więc niemal wszystko wydaje na nowe filmy. Szef Netflixa zapewnia, że jego celem nie jest zniszczenie telewizji linearnej. – Pięć lat temu byliśmy niewielkim serwisem internetowym, dziś docieramy do 47 mln Amerykanów. Pięć lat temu HBO było potęgą telewizyjną, ale w internecie nie miało nic. Dziś HBO Now urosło także z nami – mówi Hastings. Tyle że w porównaniu z Netflixem HBO Now z milionem subskrybentów jest liliputem. Kiedy pytam szefa Netflixa, co by radził właścicielom tradycyjnej telewizji, odpowiada bez namysłu: – Telewizja ma rację bytu tylko w internecie. Jeśli nie jesteś w internecie, nie przetrwasz. Miałem to szczęście, że dowiedziałem się o tym już w 1986 r. Zatrudniłem się wtedy w firmie Symbolics.com, która była pierwszym dotcomem w historii. Podawałem tam kawę w laboratorium komputerowym. Widziałem, jak internet wypiera firmy kurierskie i faks. Od początku miałem świadomość, jak zmienia nasze życie. Z badań wynika, że dziś gros młodych osób ogląda wideo poza ekranem telewizora, korzystając z platform – w Polsce często o wątpliwej legalności. Boston Consulting Group w raporcie „Wartość treści” zakłada, że zmiany zachodzące teraz na rynku produkcyjnym i telewizyjnym wywołają konsekwencje o podobnej skali, co wpływ popularyzacji internetu na rynek prasy czy muzyki.

POLSCY SUPERBOHATEROWIE

Mimo że Netflix podkreśla, że stawia na własne produkcje, szybko nie zobaczymy w serwisie polskich filmów czy seriali przez niego wyprodukowanych. – Produkujemy już nasze treści w Hiszpanii, Niemczech, Francji, Korei czy Japonii. Naturalnym krokiem będzie więc współpraca przy tworzeniu oryginalnych produkcji także w kooperacji z polskimi twórcami i producentami. Musi to być jednak temat, który będziemy mogli pokazać na całym świecie – mówi Hastings i przyznaje, że nie otrzymał jeszcze żadnego scenariusza z Polski. W serwisie natomiast pojawiły się już polskie produkcje, m.in.: „Generał Nil”, „Ile waży koń trojański”, „Pokłosie” czy „Róża”. Z technicznego punktu widzenia największą przewagą Netflixa wydaje się być system algorytmów, który bada przyzwyczajenia widzów. Platforma wciąż rozbudowuje system rekomendacji, śledząc, co, jak i gdzie oglądamy. Grupuje ludzi w zależności od gustu, a nie geografii, i części z nich podsuwa nowe propozycje. Jeśli im się coś spodoba, dostaje to cała grupa. – Ludzkie gusta są bardzo różne, a my dzięki internetowi możemy się szybko do nich dostosować – mówi Hastings. – Polacy polubili filmy z udziałem bohaterów Marvela, takie jak cykl „Iron Man” czy „Avengers” – zdradza. – Dziś Netflix nie konkuruje tylko z innymi serwisami filmowymi czy z Facebookiem i Twitterem. Konkurujemy z czasem, bo ludzie poświęcają sen, by obejrzeć nasze filmy – dodaje na koniec. g

© Wszelkie prawa zastrzeżone

Okładka tygodnika WPROST: 40/2016
Więcej możesz przeczytać w 40/2016 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 40/2016 (1756)

  • Polska (re)sortowa 2 paź 2016, 20:00 Czy jeden lider (bo wszak nie w pojedynkę) może przestawić administrację publiczną na takie tory, aby zaczęła działać efektywniej, na miarę czasów? Wicepremier Mateusz Morawiecki po ostatnich nominacjach zyskał nowe możliwości, aby... 3
  • Polska (re)sortowa 2 paź 2016, 20:00 Czy jeden lider (bo wszak nie w pojedynkę) może przestawić administrację publiczną na takie tory, aby zaczęła działać efektywniej, na miarę czasów? Wicepremier Mateusz Morawiecki po ostatnich nominacjach zyskał nowe możliwości, aby... 3
  • Świat żegna Peresa 2 paź 2016, 20:00 Na pogrzebie izraelskiego męża stanu Szimona Peresa stawiła się polityczna elita świata, od Baracka Obamy, poprzez przywódców Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Kanady, Unii Europejskiej, a nawet Palestyńczyków,... 6
  • Zdarzyło się jutro 2 paź 2016, 20:00 O Szałamasze to będzie piosenka, czyli rekonstrukcja w rytmie dumki. 13
  • Balcerowicz prawicy 2 paź 2016, 20:00 Jarosław Kaczyński chce, by Mateusz Morawiecki został Balcerowiczem prawicy. Jeśli wicepremier odniesie sukces, będzie to dla niego przepustka do najwyższych stanowisk w państwie. 16
  • Sprzężenie zwrotne 2 paź 2016, 20:00 Samorządowcy liczą, że plan Morawieckiego przyciągnie inwestorów oraz ułatwi inwestowanie im samym. 21
  • Premier Kaczyński 2 paź 2016, 20:00 Otoczenie Jarosława Kaczyńskiego przekonuje go, by znowu został premierem. Sam prezes PiS coraz poważniej to rozważa. 22
  • PiS-owski walec nas mobilizuje 2 paź 2016, 20:00 Przy tym, co dla swoich ludzi robi teraz Prawo i Sprawiedliwość, PSL to małe miki – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, prezes PSL. 26
  • MEN wycofuje się ze zmian 2 paź 2016, 20:00 Minister edukacji zapowiada więcej lekcji informatyki w liceum, niż proponowano kilka dni temu. Rezygnuje też z obowiązkowego egzaminu z historii po szkole podstawowej. Uczeń sam wybierze dodatkowy przedmiot. 30
  • Rzeź była zaplanowana 2 paź 2016, 20:00 Plan ukraińskiej czystki etnicznej na Polakach powstał w połowie lat 30. na Wyspach Liparyjskich i na Sycylii – ustalił prof. Grzegorz Motyka, historyk, konsultant historyczny filmu „Wołyń”. 32
  • Bunt kobiet 2 paź 2016, 20:00 Godne warunki na porodówkach, alimenty, parytety, wynagrodzenia takie, jakie mają mężczyźni – to tylko niektóre z tematów, o które od lat toczyły się głośne batalie. Teraz jednak coś pękło i kobiety ze swoimi postulatami wyszły na ulice. 36
  • e-Pionier: nietypowe wsparcie dla e-biznesu 2 paź 2016, 20:00 Składające się m.in. z programistów zespoły działające w tzw. akceleratorach będą tworzyć e-innowacje istotne społecznie lub gospodarczo. Do 2020 r. zostanie przeznaczone na ten cel ok. 100 mln zł z programu e-Pionier. 44
  • ZUS albo przewóz 9 paź 2016, 20:00 Ujednolicenie danin to dobra wiadomość dla przedsiębiorców, dla których comiesięczny ZUS był kulą u nogi. Ale gorsza dla tych, którzy zarabiają nieźle. 46
  • Wielu dla wielu 2 paź 2016, 20:00 Ekonomia współpracy zmienia dotychczasowe zasady gry. Zamiast centralizacji i efektu skali mamy decentralizację i efekt sieciowy. Właśnie ukazał się raport na temat ekonomii współpracy w Polsce. 48
  • Mężczyźni powinni się bać 2 paź 2016, 20:00 Polki przebiły już szklany sufit i mężczyźni będą musieli się z tym pogodzić – mówi Dorota Soszyńska, najbogatsza kobieta polskiej branży kosmetycznej. 50
  • Hossa Bessa 2 paź 2016, 20:00 Piłkarz kontra przedsiębiorca W październikowych wyborach na prezesa Polskiego Związku Piłki Nożnej Zbigniew Boniek zyskał zaskakującego kontrkandydata. O fotel szefa polskiej piłki będzie z nim rywalizować Józef Wojciechowski.... 52
  • 250 lat innowacji w produkcji monet 2 paź 2016, 20:00 Jednym ze strategicznych celów Mennicy Polskiej jest wykorzystywanie potencjału na rynkach zagranicznych. Spółka produkuje m.in. gruzińskie lari, kolumbijskie pesos czy armeńskie dramy. W portfolio ma również kontrakty z Kamerunem, Nową Zelandią czy Filipinami, jak i wieloma... 54
  • Czas na drugą rundę 2 paź 2016, 20:00 Dość nijaka pierwsza debata telewizyjna w prezydenckim pojedynku Trumpa i Clinton zostawia otwartą kwestię wyniku wyborów. Walka jest nadal zacięta, a kandydat republikanów szuka nawet pomocy u amerykańskiej Polonii. 56
  • Trump ma problem, Clinton jeszcze większy 2 paź 2016, 20:00 Mimo przegranej debaty telewizyjnej Donald Trump może jeszcze wygrać wybory – mówi prof. Allan Lichtman, który od 30 lat trafnie przewiduje wszystkie wyniki wyborów prezydenckich w USA. 57
  • Europa mówi Orbánem 2 paź 2016, 20:00 Referendum w sprawie przyjmowania imigrantów to dowód rzekomej ksenofobii Węgrów. Tyle że jego wynik byłby pewnie podobny w innych krajach Unii. 60
  • W obcym ciele 2 paź 2016, 20:00 Zapowiedź przeszczepu ludzkiej głowy szokuje, ale dla naukowców nie istnieją bariery, których nie będą chcieli przekroczyć. 62
  • Kilogramy ryzyka 2 paź 2016, 20:00 Otyłość sprzyja nie tylko chorobom stawów, serca i cukrzycy. Prowadzi również do nowotworów. To fakt potwierdzony naukowo. Jednak mało kto zdaje sobie z tego sprawę. 64
  • Robot dla urologa 2 paź 2016, 20:00 W ramach refundacji świadczeń nie jesteśmy w stanie zaoferować pacjentowi tego, co otrzymują pacjenci w innych krajach – mówi prof. Piotr L. Chłosta, prezes Polskiego Towarzystwa Urologicznego. 66
  • Know-How 2 paź 2016, 20:00 Oto twój spektakl Snapchat wprowadzi na rynek okulary spectacles pozwalające na robienie krótkich filmów wideo i szybkie zamieszczanie ich na koncie w aplikacji. Spectacles to okulary przeciwsłoneczne, w których oprawki wbudowana jest... 67
  • Konkurujemy z czasem 2 paź 2016, 20:00 Ludzie kochają telewizję, ale nie taką, jaka jest teraz. Jeśli telewizja przetrwa, to tylko w internecie – mówi „Wprost” Reed Hastings, założyciel i szef Netflixa. 68
  • Niech Pan nie wraca 2 paź 2016, 20:00 Narodowiec Doboszyński został w czasach stalinizmu skazany na śmierć za poglądy. Komuna chciała, by wyrok na niego był wyrokiem na całe ziemiaństwo. 70
  • Poza czernią i bielą 2 paź 2016, 20:00 To most, nie mur – mówi Wojciech Smarzowski o „Wołyniu”. I taki jest jego film. Odarty z publicystyki, wielowymiarowy epos historyczny, uniwersalna refleksja nad złem, którego eksplozję może wywołać iskra. Opowieść o rzezi zrealizowana z wiarą w człowieka. 76
  • Realista z wizją 2 paź 2016, 20:00 Wojciech Smarzowski jest obecnie jednym z najwybitniejszych polskich reżyserów. Ci, którzy śledzą jego twórczość, wiedzą, że tylko on mógł nakręcić film o Wołyniu. 78
  • Aktorzy (nie) prowincjonalni 2 paź 2016, 20:00 „Wsiąść do pociągu byle jakiego, nie dbać o bilet, no chyba że to bilet do teatru” – mogliby zaśpiewać teatromani. Słowo „prowincjonalny” w świecie teatru już dawno straciło swoje negatywne znaczenie. 80
  • Zobaczyć Neapol i zacząć żyć 2 paź 2016, 20:00 O palmę pierwszeństwa walczą Mediolan i Rzym. Ale wyrasta im groźny konkurent – omijany Neapol zachwyca. Spieszcie się go docenić, przewiduję modę na to miasto, a wraz z nią – najazd turystów. 84
  • Śpiewać porywająco 2 paź 2016, 20:00 Mamy fantastycznych muzyków i śpiewaków. Ale tkwi w nas kompleks, że jak coś jest zagraniczne, to lepsze – mówi Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa, dyrektor Mazowieckiego Teatru Muzycznego. 87
  • A jednak się kręci 2 paź 2016, 20:00 Internet to wielki żarłacz mediów – albo je wchłania, albo unicestwia. Jest jednak dziedzina, którą ocalił, a nawet pozwolił jej się rozwinąć – teledyski. 88
  • Oczekuj wszystkiego 2 paź 2016, 20:00 Pracujące w nowoczesnym parku rozrywki roboty wpadają w szał – serial „Westworld” startuje w HBO. O sztucznej inteligencji, graniu w serialach i o swojej roli szefa parku opowiada nam Anthony Hopkins. Ł Kamil Śmiałkowsk 92
  • Bonda błądzi, Mróz grzeje 2 paź 2016, 20:00 Nowa książka Katarzyny Bondy obnaża wszelkie braki warsztatowe autorki nazywanej królową polskiego kryminału. Okazuje się, że królowa jest naga, a jej przypadek pokazuje też inną chorobę trawiącą nasz rynek wydawniczy, a mianowicie... 94
  • I dziewczyny mogą marzyć 2 paź 2016, 20:00 Na swojej trzeciej płycie żeński kwartet z Los Angeles zaskakuje przystępnością „rozmarzonego” rocka, który – nic nie tracąc z mistycznego wręcz charakteru ą la Kate Bush – proponuje też kalifornijski rockowy pazur w stylu... 96
  • Czeski smutny klaun 2 paź 2016, 20:00 Martin Myšička jest sfrustrowanym, niespełnionym i kłótliwym przedstawicielem wymierającego zawodu dziennikarza. Do tego właśnie rozstaje się z żoną, czyli ma wszystko, co niezbędne, aby się stać bohaterem filmu Petra Zelenki.... 97
  • Prezydentem być 2 paź 2016, 20:00 Wiceprezydent to człowiek, który ma najlepszą robotę w Stanach Zjednoczonych. Wszystko co musi robić, to każdego ranka po przebudzeniu pytać: Jak się ma prezydent? – jak stwierdził Will Rogers, prekursor stand-upu w Stanach Zjednoczonych. 98

ZKDP - Nakład kontrolowany