Wakacje z kantem

Wakacje z kantem

Dodano:   /  Zmieniono: 
Sześć na dziesięć polskich biur turystycznych oszukuje klientów!
Architektura rezydencji Skanes Garden [w Tunezji] robi wrażenie unikalnej wakacyjnej wioski dla rodzin, które pragną spędzić cudowne chwile na pięknej złotej plaży w otoczeniu olbrzymiego zielonego ogrodu" - kusi klientów Oasis Tours. "Nowo wybudowany hotel położony przy plaży i niedaleko centrum Tsilivi. Hol z recepcją, restauracja. Basen otoczony tarasem słonecznym z leżakami i parasolami. Na terenie hotelu prowadzone są zajęcia dla dorosłych i dzieci przez polskich animatorów" - obiecuje amatorom greckiego klimatu Big Blue Travel. "Apartament z przestronnymi pokojami, położony w miasteczku turystycznym, wygodne łóżka, unikalny klimat południowych Włoch" - zapewnia Triada. W pierwszym wypadku zamiast czterogwiazdkowej rezydencji klienci otrzymali bungalow, a zamiast olbrzymiego ogrodu - piach. W drugim - nowo wybudowany hotel tak naprawdę był hotelem w budowie. W trzecim - apartament okazał się domkiem kempingowym o standardzie namiotu. Prawie 60 proc. biur podróży oszukuje klientów! - wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie skarg klientów radzimy, których firm sprzedających usługi turystyczne unikać.
Niedotrzymanie warunków umów, zawyżanie w ofercie standardów usług, zawyżanie cen dodatkowych wycieczek na miejscu, niezgodne z prawem podwyższanie cen (biura nie przestrzegają ustawowego zapisu, że 20 dni przed rozpoczęciem wycieczki jej cena nie może się zmienić niezależnie od okoliczności, na przykład zmiany kursu walut), podawanie cen bez podatku VAT - to najczęściej spotykane przykłady łamania prawa przez biura podróży. Aż osiem na dziesięć firm sprzedających usługi turystyczne stosuje niezgodne z prawem "rażąco wysokie kary" - jak to ujęli kontrolerzy UOKiK - sięgające 100 proc. opłaty za wycieczkę, jeżeli klient chce zrezygnować przed wyjazdem z ich usług. Naganne, nie stosowane w innych krajach praktyki zdarzają się nawet najbardziej renomowanym biurom.

Big Blue Travel, czyli wczasy na budowie
"Cieszcie się! Przyjeżdżacie tu tylko w tym roku. Gdy dokończymy budowę hotelu, to mieszkać będą już w nim tylko Anglicy" - usłyszał Stefan Mierzejewski z Warszawy od Greka pracującego w hotelu Zante Maris na Zakinthos, małej wysepce na Morzu Jońskim. Wczasy dla siebie, żony i wnuka Mierzejewski wykupił w Anna Travel. Organizatorem wyprawy był Big Blue Travel (biuro powstało 17 stycznia 2003 r. - w dniu kiedy licencję na skutek skarg klientów utraciła firma Big Blue), który obiecał zakwaterowanie w nowo wybudowanym czterogwiazdkowym hotelu Zante Maris. W folderze zdjęcia hotelu (a raczej sprytnie zmontowana grafika komputerowa) wyglądały zachęcająco: basen, dużo zieleni, ładny krajobraz. Rzeczywistość okazała się inna: hotel był dopiero budowany. Polskich turystów umieszczono w jedynej oddanej do użytku części (na oczach gości kończono wstawianie okien). Zamiast atrakcji mieli głośno pracujące maszyny budowlane oraz towarzyszący budowie kurz i brud. - Basen miał nie wykończone dno, mój sześcioletni wnuk poranił sobie stopy. Na dodatek w łazience wisiały nie zabezpieczone przewody elektryczne - opowiada Stefan Mierzejewski.

Oasis i El Greco, czyli znikające gwiazdki
Joanna Wulkiewicz wraz z mężem wykupiła wakacje w Oasis Tours (hasło reklamowe firmy: "Wszystko można zepsuć, tylko nie wakacje"). Zapłaciła za czterogwiazdkowy hotel, a otrzymała bungalow. Pokoje miały być z klimatyzacją, która - jak się okazało - albo nie działała, albo ciekła z niej woda. Telefon stanowił dekorację, bo nigdzie się z niego nie można było dodzwonić. Obiecany w folderze sejf został tak ukryty, że nawet dyrektor hotelu nie potrafił go znaleźć. - Darmowe leżaki i materace były dostępne chyba tylko o piątej rano, bo nikt, kto wstawał później, ich nie dostawał. Szczególną atrakcję stanowiło własnoręczne nakrywanie do stołów oraz walka z innymi gośćmi hotelu o szklanki i sztućce: ich też brakowało - ironizuje Joanna Wulkiewicz. Podobnie potraktowano Grzegorza Grablewskiego z Wrocławia, który na wakacje na grecką wyspę Rodos wyjechał z firmą El Greco. Zapłacił za trzygwiazdkowy hotel. - Między innymi z tego powodu zdecydowałem się wydać 2,7 tys. zł na ten wyjazd - mówi Grablewski. Na miejscu okazało się, że standard znacznie odbiega od tego, co powinien oferować trzygwiazdkowy hotel. Po powrocie Grablewski skontaktował się z Grecką Izbą Hotelarską, w której sprawdził, że ów hotel ma kategorię C, czyli odpowiednik dwóch gwiazdek. - Złożyłem reklamację, ale przedstawiciele biura stwierdzili, że hotel jest trzygwiazdkowy i nie ma o czym mówić - wspomina Grablewski. Złożył jeszcze skargę w Polskiej Izbie Turystycznej, ale żadnych wyjaśnień nie otrzymał. Biuro nadal jest członkiem PIT i przez to uchodzi w oczach klientów za renomowane.

Triada, czyli pluskwy w szafie
Katarzyna Korpolewska, psycholog z Warszawy, wykupiła wczasy w biurze Triada. Zapłaciła za apartament w miasteczku Punto Stilo we włoskiej Kalabrii. Konfrontację z rzeczywistością wytrzymała tylko nazwa miejscowości. - Zamiast dwupokojowego apartamentu otrzymałam rozsypujący się domek kempingowy obok nasypu kolejowego - wspomina Korpolewska. - W roli "wygodnych łóżek" wystąpiły metalowe, luźno połączone pręty oraz luźno związane deski - dodaje. W "przestronnym pokoju" nie było gdzie położyć walizki. Bezpłatną atrakcją były pluskwy gnieżdżące się w szafie oraz włoska rodzina (kilkanaście osób), która myła się i załatwiała swoje potrzeby na świeżym powietrzu, tuż obok "apartamentu". - Wróciłam do Polski jeszcze tego samego dnia i zażądałam zwrotu pieniędzy. Triada zaoferowała mi... 10 proc. zniżki na wycieczkę w przyszłym sezonie! - oburza się Korpolewska.
Wakacji z Triadą dobrze nie wspomina także Krystyna Bębenek z Warszawy, która pojechała z biurem na wycieczkę do Turcji. -Uważam, że oszukano mnie na kilkadziesiąt dolarów - mówi Bębenek. Pilotka pobrała od uczestników po 100 USD "na bilety wstępu, aby było wygodniej płacić". Później zwrócono im po 3 USD. Kiedy dopytywali się o rozliczenie, otrzymali plik nieważnych biletów, z których część była bezpłatna! W końcu jeden z pracowników Triady przyznał, że biura (wycieczkę współorganizowła turecka firma) kupują bilety z dużymi zniżkami (ponad 50 proc.), ale turystom liczą pełną cenę.

Sigma Travel, czyli tanio, a nawet drogo
Maria Leszczyńska z Piotrkowa Trybunalskiego została wystawiona do wiatru przez renomowane biuro podróży Sigma Travel. Razem z mężem wykupili wycieczkę do krajów nadbałtyckich. Dziewiętnaście dni przed imprezą cenę podniesiono o ponad 15 proc. (co było niezgodne z prawem). Leszczyńska odmówiła zapłacenia wyższej kwoty i powołując się na przepisy ustawy o usługach turystycznych, stwierdziła, że ma prawo skorzystać z wycieczki, płacąc poprzednią, niższą cenę. Sigma Travel zignorowała list. Dopiero niecałą dobę przed wyjazdem jej pracownicy postawili Leszczyńskim ultimatum: albo płacą wszystko, albo to, co zapłacili, przepada. - Zapłaciliśmy, ale i tak później musieliśmy jeszcze dopłacać, bo cena wycieczki nie uwzględniała wszystkich kosztów programu imprezy (na przykład biletów na prom) - wspomina Leszczyńska. W efekcie rzeczywisty koszt wyjazdu wzrósł o 425 zł na osobę. Sigma Travel zignorowała wezwania do zapłaty wystawione przez Leszczyńskich, którzy zapowiadają, że skierują przeciwko firmie pozew do sądu.

Bis Touristik, czyli nikt nie jest winny
Licencję na prowadzenie biur turystycznych ma w naszym kraju ponad 3700 firm. Ponad tysiąc działa jednak bez zezwolenia (głównie jako pośrednicy) i grozi im za to najwyżej grzywna (maksymalnie 5 tys. zł). Przez taką firmę oszukany został Ryszard Kóżka, właściciel firmy handlowej w Katowicach. Na początku roku wykupił wycieczkę do Dominikany - dla siebie, żony i dwójki dzieci. Ofertę znalazł w katowickiej firmie Podróże. Organizatorem miało być warszawskie biuro Bis Touristik. - Wpłaciłem 18 tys. zł i czekałem na wyjazd. Godzinę przed planowanym podstawieniem busa na lotnisko otrzymałem telefon z Bis Touristik, że z przyczyn od biura niezależnych wyjazd nie dojdzie do skutku - wspomina Kóżka. Okazało się, że Bis Touristik w październiku 2002 r. stracił licencję na działalność turystyczną i nie miał prawa do organizowania wycieczek. Przedstawiciele firmy poinformowali, że pieniądze przekazano innemu pośrednikowi, a ten nie wpłacił ich niemieckiemu organizatorowi wycieczki, dlatego została ona odwołana. W sumie było trzech pośredników, chociaż polskie prawo zakazuje, aby był więcej niż jeden. Żadne z biur nie poczuwa się do odpowiedzialności, chociaż każde wzięło prowizję. Przedstawiciele biura Podróże twierdzą, że nie są w stanie sprawdzać każdego organizatora wycieczek. Tymczasem wystarcza telefon do urzędu wojewódzkiego z pytaniem o licencję na działalność turystyczną i gwarancje bankowe. Bis Touristik działa nadal bez pozwolenia.

Do diabła z nieudacznikami!
Jeden niezadowolony z usług biur turysta to straty idące w dziesiątki tysięcy złotych. Źle potraktowany klient może zniechęcić nawet 1000 osób! - wynika z badań firmy Metlife Financial Services oraz AT&T. Zadowolony klient poinformuje o tym nie więcej niż 25 znajomych. - W Ameryce ta wiedza to abecadło biznesu - komentuje Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha. John Lopez, makler z Chicago, wykupił wycieczkę do Dominikany w firmie Apple Vacation. W powrotnej drodze zabrakło dla niego miejsca w samolocie. Firma wynajęła mu wysokiej klasy hotel, zapłaciła za wyżywienie i dała 200 USD zniżki na kolejną podróż. Podobne obyczaje panują w krajach Unii Europejskiej. Mariusz Karpowicz z Kartuz koło Gdańska był w zeszłym roku na wycieczce w Turcji - z niemieckim biurem podróży Neckermann. - Pamiętałem z oferty biura, że hotel, do którego mnie wysłali, oferował dodatkowo czwarty ciepły posiłek dziennie - mówi Karpowicz. Tymczasem nic takiego mu nie zaproponowano. Zgłosił zastrzeżenia szefowi hotelu, a ten szybko skonsultował się z przedstawicielem Neckermanna. Następnego dnia do drzwi zapukał kelner z koszem owoców i winem oraz przeprosinami od hotelu i firmy turystycznej. - Polscy klienci nie muszą w nieskończoność czekać na podobny standard obsługi. - Już dzisiaj ja i większość moich znajomych wykupujemy wycieczki w angielskich biurach podróży - mówi Andrzej Sadowski. Raport Ministerstwa Gospodarki szacuje, że w tym roku zbankrutuje w Polsce co dziesiąte biuro turystyczne. Polacy nie przestaną jednak wyjeżdżać na zagraniczne wakacje. Przejmą ich biura z państw ościennych, nie nabijające klientów w butelkę


EWA KUBIS
wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
U ponad połowy z 229 organizatorów turystyki, których objęliśmy badaniem, stwierdziliś-my różnego rodzaju nieprawidłowości. Dotyczą one m.in. całkowitego lub częściowego braku odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy. Firmy obiecują na przykład zakwaterowanie w hotelu o wysokim standardzie, a w rzeczywistości konsument trafia do motelu, czasem nawet w innej miejscowości. Świadomość konsumentów na temat przysługujących im praw wciąż jest niewielka. Nie wiedzą na przykład, że należy im się zwrot całej wpłaconej kwoty, bez żadnych potrąceń, jeżeli odstąpienie od umowy nastąpiło z powodu zmian wprowadzonych przez biuro podróży (np. zmiana ceny, terminu, miejsca pobytu, standardu zakwaterowania, środka transportu, trasy wycieczki, programu). Biura podróży liczą na to, że klienci ze względu na długotrwałą i kosztowną procedurę sądową zrezygnują z dochodzenia swoich roszczeń.

Jak nie dać się nabrać nieuczciwym biurom podróży
  1. Sprawdź, czy biuro podróży uzyskało zezwolenie wojewody na prowadzenie działalności turystycznej (tel. 0-22 693 46 47, Internet: turystyka.crz.mg.gov.pl). Posiadanie takiego zezwolenia oznacza, że biuro ma gwarancje bankowe lub ubezpieczeniowe. W razie kłopotów finansowych będzie mogło sprowadzić turystów do kraju i zwrócić im zaliczki. Firma bez zezwolenia nie ma prawa organizować wyjazdów turystycznych.
  2. Zobacz, czy biuro podróży należy do Polskiej Izby Turystyki (tel. 0-22 836 99 71, Internet: www.pit.org.pl/czlonkowie). Członkostwo w niej nie jest gwarancją uczciwości, ale zwiększa szanse, że nie trafimy na biuro krzak.
  3. Zapytaj znajomych o ich doświadczenia z biurami podróży. O opinie możesz też poprosić internautów (pl.rec. turystyka.zorganizowana).
  4. Poszukaj informacji i zdjęć hotelu, w którym masz mieszkać. Wiele ośrodków ma własne strony internetowe, na których znajdziesz wszystkie potrzebne informacje. Może się okazać, że to, co widziałeś w prospektach biura podróży, znacznie odbiega od rzeczywistości.
  5. Zwróć uwagę, czy masz do czynienia z hotelem czy ośrodkiem wczasowym. Prawo do używania nazwy "hotel" mają tylko te ośrodki, które spełniają określone kryteria i otrzymały tzw. gwiazdki. Biura często bezprawnie używają nazwy "hotel" w odniesieniu do zwykłych pensjonatów.
  6. Sprawdź, czy standard hotelu (liczba gwiazdek) zgadza się z informacją podaną przez biuro podróży.
  7. Zadzwoń do hotelu, w którym masz być zakwaterowany, i zapytaj, czy biuro podróży opłaciło twój pobyt. Unikniesz w ten sposób noclegu pod gołym niebem.
Więcej możesz przeczytać w 31/2003 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

-
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 31/2003 (1079)