Ósmy kłopot świata

Ósmy kłopot świata

Dodano:   /  Zmieniono: 
Jak tunel pod kanałem La Manche podzielił Europę

Gdybyśmy przed laty wiedzieli to, co wiemy dziś, tunel łączący Francję z Wielką Brytanią nigdy by nie powstał" - wyznał w lutym w Paryżu Richard Shirrefs, były dyrektor konsorcjum Eurotunnel zarządzającego podmorską przeprawą. Jubileusz dziesięciolecia istnienia tunelu pod kanałem La Manche, przypadający 6 maja 2004 r., będzie wyjątkowo smutny. Przedsięwzięcie, które pochłonęło około 16 mld USD, nigdy nie było bliższe bankructwa niż dziś. A jeszcze przed dekadą amerykańscy inżynierowie z American Society of Civil Engineers określili eurotunel mianem ósmego cudu świata.

Tunel tęsknoty
Gdy na dworcach kolejowych koło brytyjskiego Folkestone i francuskiego Calais ułożono granitowe posadzki, królowa Elżbieta II oraz prezydent Fran˜ois Mitterrand uroczyście uznali 6 maja 1994 r. za symboliczną datę zakończenia odwiecznych waśni między Francją i Anglią oraz ponownego połączenia Wysp Brytyjskich z Europą (po 13 tys. lat od oderwania się ich od kontynentu). Były kwiaty, szampan, przecięcie wstęgi, a nade wszystko nadzieja, że przedsięwzięcie będzie opłacalne.
Lądowa przeprawa zamiast milionów pasażerów z Europy od początku przyciągała jednak przede wszystkim nielegalnych imigrantów, więc euforia polityków szybko się ulotniła. W Sangatte, francuskiej wsi oddalonej o kilka kilometrów od terminalu kolejowego Coquelles koło Calais urządzono schronisko dla uciekinierów z Kosowa, ale wkrótce znaleźli się tam przybysze z całego świata. Podanie o azyl we Francji złożyło zaledwie 120 osób spośród 60 tys. zarejestrowanych w obozie w Sangatte. Reszta próbuje się dostać do Wielkiej Brytanii. Przeprawę pod kanałem La Manche nazwali "tunelem tęsknoty".
Wokół torowiska, na wiaduktach przed tunelem i w tunelu w ostatniej dekadzie rozgrywały się okropne sceny. Imigranci skakali do wagonów lub ukrywali się w ciężarówkach transportowanych na platformach. Lokalne gazety meldowały o przejechanych przez pociągi i śmiertelnie porażonych prądem. W czerwcu 2000 r. w angielskim Dover znaleziono w zamkniętym kontenerze zwłoki 58 Chińczyków. W sierpniu 2001 r. złapano w tunelu 44 nielegalnych imigrantów z Afganistanu. W nocy z 25 na 26 grudnia 2002 r. do tunelu próbowała się przedrzeć następna grupa 421 uciekinierów. Powstrzymały ich granaty z gazem łzawiącym. Naprawa zniszczeń tylko z tego dnia kosztowała Eurotunnel 305 tys. euro.

NRD w Calais
Francuzi wydali miliony euro na dodatkowe zabezpieczenia. Zasieki z drutu kolczastego, wysokie ogrodzenia, reflektory, kamery, wartownie i patrole żołnierzy z psami wokół torów przed tunelem przypominają pogranicze byłej NRD. Na użytek przeprawy skonstruowano urządzenia rentgenowskie i sondy wykrywające ludzki oddech w zamkniętych pomieszczeniach. Alain Bertrand, dyrektor terminalu Coquelles, podkreśla z dumą, że jego obiekt ma "najlepsze zabezpieczenia na świecie". Walczący z imigrantami Bertrand zyskał przydomek Monsieur Zero Tolerancji. Francuzi zaproponowali Brytyjczykom wspólne kontrole dworców Calais-Frethun, Lille-Europe i paryskiego Gare du Nord. Wprowadzono zakaz podróży pociągiem Eurostar z Paryża do Calais dla obywateli nie mających wiz do Wielkiej Brytanii. Mimo to - według danych English, Welsh and Scottish Railways - co roku na brytyjskim wybrzeżu prosi o azyl ponad 2 tys. nielegalnych pasażerów pociągów. Wielu ujawnia się w innych miastach albo nie robi tego wcale. Szacuje się, że przez 10 lat eksploatacji tunelu brytyjską granicę lądową z Europą pokonało 80 tys. ludzi.
Zamiast łączyć, tunel zaczął dzielić. Trzy lata temu David Blunkett, brytyjski minister spraw wewnętrznych, zarzucił Francuzom nonszalancję w pilnowaniu granic i zażądał likwidacji obozu w Sangatte. Nicolas Sarkozy, szef francuskiego MSW, odpowiedział, że Brytyjczycy sami są winni, bo "wabią imigrantów zbyt liberalnymi przepisami socjalnymi". Ostatecznie Sarkozy ustąpił, tyle że nie pod naciskiem Londynu, lecz w związku z popularnością Frontu Narodowego Jean-Marie Le Pena wśród wyborców z Calais. Le Pen słynie z ostrych wypowiedzi wymierzonych przeciwko imigrantom. Dziesięć miesięcy temu obóz w Sangatte rozwiązano, a tysiące imigrantów koczowało na ulicach w pobliżu wjazdu do eurotunelu. Kiedy Sarkozy zapowiedział zaostrzenie kar za pomaganie uciekinierom (do 10 lat więzienia), 3 tys. przedstawicieli francuskiej elity nauki i sztuki podpisało wspólny protest.

Tunel pod kreską
Dyrekcja Eurotunnelu zaczęła bić na alarm, gdy z powodu zakłóceń ruchu wywołanych przez nielegalnych imigrantów tylko w trzech kwartałach 2002 r. przewozy towarowe w podmorskim tunelu zmniejszyły się o 49 proc.! W 2003 r. zmalała też ogólna liczba pasażerów podróżujących pociągami między kontynentem a Wyspami Brytyjskimi. Z powodu niższych wpływów z opłat i sprzedaży biletów obroty konsorcjum Eurotunnel spadły w ubiegłym roku o 5 proc. - do 813 mln euro.
Rządy brytyjski i francuski dokonały cudu, przekonując do wyłożenia pieniędzy na budowę tunelu prywatnych inwestorów: banki, fundusze inwestycyjne, drobnych ciułaczy. Teraz sponsorzy tego największego w dziejach projektu inżynieryjnego finansowanego z prywatnych środków drżą ze strachu o resztki swoich pieniędzy. Wartość akcji Eurotunnelu od 1987 r. spadła o ponad 90 proc.! Spółka nie ma jak spłacić 9 mld USD kredytów, bo z roku na rok notuje coraz gorsze wyniki finansowe. Frustracja inwestorów po obu stronach kanału sięga zenitu. Niedawno akcjonariusze niezadowoleni z pracy zarządu Eurotunnelu, którym przewodzi Nicolas Miguet (ma 7 mln akcji spółki), odwołali Shirrefsa z funkcji prezesa. Zastąpił go popierany przez "buntowników" Jacques Maillot.

Komu bilet, komu
Największą barierą tamującą ruch w tunelu pod kanałem La Manche są dziś ceny biletów. - 35 minut jazdy w samochodzie wstawionym do wagonu kosztuje w obie strony 186 euro. Kto na co dzień może sobie na to pozwolić? - pyta Jonathan Walter z Southampton, wracający z żoną z urlopu we francuskiej Tuluzie. Z myślą o Brytyjczykach na obszarze 700 hektarów pod Coquelles powstał wielki kompleks handlowy, ale na dwupoziomowych parkingach aut z naklejkami GB nie widać. Supermarkety i butiki zarabiają głównie dzięki okolicznym mieszkańcom, którzy w Calais nie mają podobnego centrum handlowego, a wypad do Coquelles kosztuje ich tyle co jazda do śródmieścia Calais. Choć po drugiej stronie kanału artykuły spożywcze i używki są o wiele droższe, Brytyjczykom nie opłaca się jeździć po zakupy do Europa-Centrum. Robią je przy okazji pobytu we Francji, ale nie przeprawiają się na kontynent wyłącznie w tym celu. Nowe rezydencje we Frethun kupują dziś tylko lepiej zarabiający Francuzi (od czasu budowy podmorskiej przeprawy ceny nieruchomości w tym regionie wzrosły o kilkadziesiąt procent). Brytyjczycy, osiedliwszy się we Francji, chcieliby często odwiedzać ojczyznę, a to jest zbyt kosztowne.
Kasjer w okienku na dworcu we Frethun ziewa z nudów. Hole hoteli przy terminalu kolejowym świecą pustkami. W hotelu Ibis dwuosobowy pokój kosztuje 49 euro, w nieco lepszym Suithotelu - 69 euro. Mimo reklam o "wyjątkowych okazjach" i niskich cenach gości z Wielkiej Brytanii nie widać. W najbliższej przyszłości nic się nie zmieni, bo trudno się spodziewać, że spółka Eurotunnel - desperacko szukająca pieniędzy na spłatę zadłużenia - obniży ceny biletów.

Czekając na państwo
Zarząd konsorcjum zapowiada, że wkrótce zaskarży dotowanie przez Francję linii promowej SNCF Sea France, która ma być konkurencją dla tunelu. Za niepowodzenia finansowe obwinia też tanie linie lotnicze. Francuzi nadzieje pokładają w 56-letnim Philippie Bourguignonie.
Jednym z pomysłów na uzdrowienie eurotunelu ma być włączenie go do organizacji RailNetEurope (RNE) koordynującej przewozy kolejowe w 17 państwach Europy. - Sieć RNE ma połączyć torami porty przeładunkowe od Narwiku i Palermo po Londyn - wyjaśnia Dagmar Haase, członek zarządu Deutsche Bahn, a równocześnie przewodnicząca RailNetEurope z siedzibą w Wiedniu. Po przebudowie terminalu w Folkestone w 2005 r. podmorski korytarz ma być umieszczony w rozkładach jazdy bezpośrednich połączeń z Włoch i innych państw europejskich. Po cichu wszyscy liczą na to, że rządy w Paryżu i Londynie wesprą eurotunel pieniędzmi z budżetu. Francuscy i brytyjscy udziałowcy Eurotunnelu zgadzają się dziś tylko w jednym: jeśli tak dalej pójdzie, najpóźniej w 2006 r. tunel będzie musiał ogłosić bankructwo.

Piotr Cywiński
Dziennik budowy
  • 1957 - Powołano pierwszą grupę roboczą do spraw bud-owy tunelu.
  • 1973 - Opracowano plany techniczne, ale z powodu braku pieniędzy inicjatywa upadła.
  • 1986 - Margaret Thatcher, premier Wielkiej Brytanii, i Francois Mitterrand, prezydent Francji, podpisali umowę o budowie i eksploatacji tunelu (z zastrzeżeniem, że nie będzie on finansowany z funduszy publicznych). Wybrano wariant budowy trzech rur: dwóch o średnicy 7,6 m dla pociągów oraz położonego między nimi tunelu o średnicy 4,8 m, przeznaczonego dla ekip remontowych, a także do ewakuacji pasażerów i napowietrzania.
  • 1987-1994 - Przy budowie eurotunelu pracowało 15 tys. osób. Drążyło go jedenaście maszyn. Budowa pochłonęła dwanaście ofiar. Odwierty wykonywane z dwóch stron połączono w 1990 r. Odchylenie wyniosło kilkanaście milimetrów.
  • 1994 - Królowa Elżbieta i prezydent Francois Mitterrand otworzyli tunel. Ma on długość 50,43 km. W najpłytszym miejscu przebiega 40 m pod dnem morza, w najgłębszym - 80 m. Przez tunel serwisowy wtłaczane są 144 m3 powietrza na sekundę, co zapewnia tlen dla 20 tys. ludzi. Działają w nim trzy pompy wodne mogące przepompować 153 l wody na sekundę. Dla bezpieczeństwa pasażerów zamontowano 500 czujników, które przekazują kontrolerom 2,5 mln informacji dziennie. W szczycie pociągi mogą jeździć co trzy minuty z prędkością 160 km/godz. Równocześnie w tunelu może się znajdować osiem składów kolejowych. Po odprawie celnej i paszportowej samochody osobowe wjeżdżają do wagonów, a ciężarowe na platformy kolejowe. Podczas przejazdu podróżni pozostają w pojazdach.
Więcej możesz przeczytać w 17/2004 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 17/2004 (1117)

  • Ból nieistnienia 25 kwi 2004, 1:00 Przepis na szybkie opanowanie Polski powstał w latach 30. ubiegłego wieku. 3
  • Skaner 25 kwi 2004, 1:00 Polowanie na Rokitę Szef tajnych służb informuje przyszłego premiera, że jego żona była na kursie KGB. Wiadomość o prowokacji publikuje czołowy tygodnik. Polityk chce postawić prowokatorów przed sądem. Film według tego... 6
  • Sawka 25 kwi 2004, 1:00 7
  • Dossier 25 kwi 2004, 1:00 JÓZEF OLEKSY wicepremier Gdy zdecydowałem się na kandydowanie na funkcję marszałka Sejmu, szanse prof. Marka Belki na utworzenie rządu rosną na spotkaniu z dziennikarzami w Wiedniu MAREK BELKA kandydat na premiera Słabo śpiewam...... 7
  • Kadry 25 kwi 2004, 1:00 9
  • Licznik 25 kwi 2004, 1:00 1 tytułem Kawalera Orderu Imperium Brytyjskiego odznaczono Davida Beckhama 2 dzieci (synów Brooklyna i Romeo) ma Beckham; trzecie dziecko w drodze 5 mln funtów kosztowała rezydencja piłkarza w Hertfordshire pod Londynem 6 razy... 9
  • Liber chamorum 25 kwi 2004, 1:00 W kaście polityków honor uwiądł na jałowej glebie prostactwa, za to godność własna rozkwitła pięknie na nawozie egalitaryzmu 11
  • Lepper w czerwieni 25 kwi 2004, 1:00 "Trybuna" wie, dlaczego Miller źle skończył: bo nie słuchał mądrych rad Leppera 12
  • Playback 25 kwi 2004, 1:00 13
  • Niepiękny śpiew 25 kwi 2004, 1:00 NIEPIĘKNY ŚPIEW 13
  • Poczta 25 kwi 2004, 1:00 Listy od czytelników 13
  • Z życia koalicji 25 kwi 2004, 1:00 Nowa koncepcja się w SLD poczęła: Belkę poprzeć, ale w zamian Oleksego marszałkiem Sejmu zrobić. Ten ostatni nadaje się bardziej niż Borowski: bufonem nie jest, a i gadać 45 minut bez jakiegokolwiek sensu potrafi. Pewny swego Belka... 14
  • Z życia opozycji 25 kwi 2004, 1:00 Liga Polskich Rodzin twardo domaga się powołania komisji śledczej, która zbadałaby sprawę Orlenu. W tej intencji Robert Strąk okupował nawet przez chwilę sejmową mównicę. Pewnie Roman Giertych sobie marzy: "Ech,... 15
  • Fotoplastykon 25 kwi 2004, 1:00 16
  • Rosja kontra Orlen 25 kwi 2004, 1:00 "Zagazujemy Polskę, zalejemy ją naftą. Nie dość, że Polacy będą nam za to wdzięczni, to jeszcze na tym fantastycznie zarobimy" - rzekł kilka lat temu Rem Wiachiriew, wówczas szef rosyjskiego Gazpromu. I znalazł dla tego dzieła sojuszników: "Zbyszek, informuję Cię, jeżeli... 18
  • Strażnicy "okrągłego stołu" 25 kwi 2004, 1:00 Generałowie Jaruzelski i Kiszczak wciąż kierują wojskowymi służbami specjalnymi? 24
  • Marian Lepper 25 kwi 2004, 1:00 Andrzej Lepper już rządzi: w Szczecinie - jako Marian Jurczyk 28
  • Grzech Oswalda Rufajzena 25 kwi 2004, 1:00 Kto jest Żydem? Oswald Rufajzen chciał, by naród żydowski był otwarty na ludzi, którzy zmienili swoją wiarę, oraz tych, dla których wiara w ogóle nie jest wyznacznikiem żydostwa 32
  • Giełda 25 kwi 2004, 1:00 HossaŚwiat Sąsiad sułtana Brunei 70 mln funtów to rekordowa cena, jaką kiedykolwiek uzyskano ze sprzedaży domu. Szczęśliwym (?) nabywcą jest Lakshmi Mittal, biznesmen hinduskiego pochodzenia (właściciel koncernu stalowego LNM... 36
  • Brukselka z mózgu 25 kwi 2004, 1:00 Wymogi unii to polski paragraf 22 - wszystko można nim uzasadnić. 38
  • Puszka Schrödera 25 kwi 2004, 1:00 RFN stała się antywzorcem nowoczesnej gospodarki 44
  • Ósmy kłopot świata 25 kwi 2004, 1:00 Jak tunel pod kanałem La Manche podzielił Europę 48
  • Miliard w torbie 25 kwi 2004, 1:00 Im bardziej Louis Vuitton podnosi ceny luksusowych wyrobów skórzanych, tym więcej ma klientów Im bardziej Louis Vuitton podnosi ceny luksusowych wyrobów skórzanych, tym więcej ma klientów 52
  • Dylematy regulacji 25 kwi 2004, 1:00 Administracyjne ingerencje w gospodarkę są domeną państw o niewydolnych sądach 54
  • Antyglobaliści??? 25 kwi 2004, 1:00 Antyglobalizm to maska lewaków, którzy dążą do restytucji totalitaryzmu 55
  • Supersam 25 kwi 2004, 1:00 Muzyka w plikach Najnowszy zestaw piosenek zespołu Perfect został wydany wyłącznie w postaci plików mp3, dostępnych odpłatnie w serwisie internetowym Interia.pl. Kolejne zespoły zapowiadają podobną formę sprzedaży swoich... 56
  • Czuły oprawca 25 kwi 2004, 1:00 Raport specjalny Polsatu, "Rzeczpospolitej" Trójki i "Wprost" Tam, gdzie państwo nie ingeruje w funkcjonowanie rodziny, przemoc zdarza się rzadziej 58
  • Jazda polska 25 kwi 2004, 1:00 Narodowy Test na Prawo Jazdy telewizji tvn i tygodnika "Wprost" 64
  • Śmiertelny zakręt 25 kwi 2004, 1:00 Śmierć staje się środkiem poprawy warunków socjalnych społeczeństwa 66
  • Stawka większa niż życie 25 kwi 2004, 1:00 Nie eutanazja jest w Polsce problemem, lecz uporczywe przedłużanie umierania 66
  • Bikont do Makłowicza, Makłowicz do Bikonta - Uroki belgijskiej kapustki 25 kwi 2004, 1:00 Czy zauważyłeś, że pośród licznych cudów świata są pewne smaki, za którymi trzeba się stęsknić? Pomidory, ser czy pieczywo można jeść codziennie, ale już taka brukselka trzeciego dnia z rzędu, choćby nawet za każdym razem na inny sposób przyrządzona, nie tylko nudzi, ale wręcz... 68
  • Druga płeć - Repertuarowy kompromis 25 kwi 2004, 1:00 Tylko na początku trzymają się za rączki i szczebioczą podczas seansów. Potem ona woli filmy o miłości, a on o waleniu w szczękę 70
  • Czerwony krzyż Banasińskich 25 kwi 2004, 1:00 Tysiące polskich kobiet i dzieci, które wydostały się z piekła Stalina, znalazło schronienie w Indiach 72
  • Know-how 25 kwi 2004, 1:00 Biżuteria praprzodków 75
  • Aerobik umysłu 25 kwi 2004, 1:00 Najlepszym lekiem na coraz większe zmęczenie jest coraz większa aktywność 76
  • Jądra energii 25 kwi 2004, 1:00 Gorąca debata naukowców na temat zimnej fuzji 80
  • Skarb ze ścieków 25 kwi 2004, 1:00 Za 300 dolarów można kupić przez Internet skradzione w Iraku asyryjskie pieczęcie 82
  • Bez granic 25 kwi 2004, 1:00 Huragan demokracji W końcu pogrzebaliśmy ten przeklęty apartheid - rzucił Thabo Mbeki, prezydent Republiki Południowej Afryki i przywódca Afrykańskiego Kongresu Narodowego (ANC), kiedy opublikowano pierwsze wyniki wyborów... 84
  • Koalicja skruszonych 25 kwi 2004, 1:00 Osama bin Laden osiągnął swój pierwszy cel: podzielił Zachód 86
  • Muszkieterowie Allaha 25 kwi 2004, 1:00 15 tysięcy dolarów płaci się w Iraku za uprowadzenie polskiego żołnierza 90
  • Archipelag zapomnienia 25 kwi 2004, 1:00 Dlaczego zbrodnie nazizmu zostały przedstawione nawet w hollywoodzkich filmach, a koszmar gułagów nigdy nie przeniknął do zbiorowej świadomości Zachodu? - pyta Anne Applebaum, tegoroczna zdobywczyni nagrody Pulitzera, autorka książki "Gulag. A History". Dlaczego faszyzm... 93
  • Psy rządów 25 kwi 2004, 1:00 300 mld USD wydano na amerykańską legię antyterrorystyczną 94
  • Talent linoskoczka 25 kwi 2004, 1:00 Premier Indii Vajpayee zaszczepił Hindusom wiarę w siebie 96
  • Menu 25 kwi 2004, 1:00 Świat Moniuszko w Londynie Dwa przedstawienia "Strasznego dworu" i brytyjska premiera płyty z jego nagraniem dla EMI są najważniejszymi punktami wizyty naszej Opery Narodowej w Londynie (20-25 kwietnia). To pierwsza taka wyprawa i... 98
  • Proza oralnego niepokoju 25 kwi 2004, 1:00 Pornografia w feministycznym sosie - to najlepszy pomysł na kobiecą literaturę 100
  • Prawdziwy falsyfikat 25 kwi 2004, 1:00 Mona Liza z Luwru może być fałszerstwem 104
  • Miecz, który mówi 25 kwi 2004, 1:00 W "Kill Bill vol. 2" Tarantino okpił widzów pierwszej części filmu. 106
  • Książę niegrzeczny 25 kwi 2004, 1:00 Prince kontra Michael Jackson 108
  • DVD Kamila Śmiałkowskiego 25 kwi 2004, 1:00 Recenzje 109
  • Perły do lamusa? 25 kwi 2004, 1:00 W "Powrocie" - rodzinnej psychodramie - odżywa duch wielkiej kultury rosyjskiej, z Dostojewskim na czele 110
  • Sława i chała 25 kwi 2004, 1:00 Recenzje - książki, albumy, kino 111
  • Organ Ludu 25 kwi 2004, 1:00 TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 17 (82) Rok wyd. 3 WARSZAWA, wtorek 20 kwietnia 2004 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Prymas Józef Glemp zalecił w przeddzień przyjęcia nas do UE ścisły post. Spotkało się to z powszechnym... 112
  • Skibą w mur - Czapka 25 kwi 2004, 1:00 Do ABW zaczęły spływać podania o pozwolenie na kupno czapki niewidki. Okazało się, że ludzi, którzy chcą zniknąć na jakiś czas, jest bardzo dużo 114