Elektryczna przyszłość

Elektryczna przyszłość

Napęd elektryczny dziś wydaje się idealnym rozwiązaniem dla części rynku

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Rosnąca popularność pojazdów o alternatywnych źródłach napędów, w tym elektrycznych i hybrydowych, jest z jednej strony wynikiem ogólnoświatowej tendencji ograniczania emisji substancji szkodliwych, z drugiej – wyczerpywania się paliw kopalnych i konieczności poszukiwania nowych źródeł energii. Wydobycie ropy jest coraz droższe. Prędzej czy później staniemy przed problemem zastąpienia pojazdu z napędem spalinowym, czyli zasilanego benzyną bądź olejem napędowym, innym napędem czy substancją, niekopaliną.

Koncerny motoryzacyjne należą do światowej czołówki w obszarze badań i wdrażania nowych technologii. Ponadto motoryzacja jest dziedziną, która w pierwszej kolejności podlega restrykcyjnym ograniczeniom i cyklicznym nakazom, np. wdrażanymi od 20 lat kolejnymi normami Euro. (Od stycznia 2014 r. obowiązuje Euro 6. Głównym efektem wprowadzenia tej normy ma być ograniczenie emisji NO x w pojazdach z silnikiem Diesla ze 180 mg/km do 80 mg/ km oraz ograniczenie emisji cząstek stałych dla pojazdów z silnikiem benzynowym). Nie bez znaczenia są rosnące wymagania klientów, którzy oczekują coraz ekonomiczniejszych pojazdów. Jak oszacowano w raporcie „Impact of Electric Vehicles”, do roku 2015 na świecie pojawi się ponad 100 nowych modeli osobowych samochodów elektrycznych lub hybrydowych o bardzo niskiej emisji substancji szkodliwych; cichszych i wyposażonych w zużywające mniej paliwa silniki. Zaletą takich pojazdów jest znacznie niższy koszt eksploatacji (wynikający m.in. ze znacznie niższego wymiaru podatku akcyzowego na prąd niż na paliwa tradycyjne), a także prostszy, więc mniej awaryjny układ napędowy. Co więcej, rządy aż 18 krajów UE wspierają rozwój tego typu pojazdów systemami zachęt (średnia dopłata do auta elektrycznego w Europie to 5 tys. euro).

Sporo wskazuje na to, że to do tych pojazdów będzie należała przyszłość motoryzacji, niestety, jeszcze nie w najbliższych latach. Wysokie ceny pojazdów, technologia produkcji baterii i brak infrastruktury to najpoważniejsze bariery rozwoju rynku samochodów elektrycznych. By rynek ten rozwijał się dynamiczniej niż dziś, potrzeba rozwoju procesu produkcji tego typu pojazdów. Chodzi głównie o baterie, które są wciąż duże, drogie, ciężkie, a zgromadzona w nich energia nie pozwala na przekroczenie 500-kilometrowego dystansu. Być może zostanie wynaleziona zupełnie inna metoda magazynowania energii, tak jak to było w wypadku telefonów komórkowych. Rozwój rynku utrudnia również brak odpowiedniej infrastruktury dla samochodów elektrycznych. O ile można sobie wyobrazić codzienne wieczorne ładowanie auta w gniazdku w garażu lub na parkingu, o tyle ta procedura w skali makro – jednoczesnego ładowania kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy pojazdów – staje się bardziej problematyczna.

W krajach z rozwiniętą siecią i infrastrukturą do ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych stanowi ono znacznie mniejszy problem. W grę wchodzą trzy sposoby: w domu, szybkie ładowanie na stacji lub wymiana baterii. Wciąż brakuje jednak standardu wtyczki do ładowania: w Japonii jest wykorzystywany system CHAdeMO, w Europie – IEC, w USA – SAE, chociaż podjęto już działania zmierzające do ujednolicenia systemu. Napęd elektryczny dziś wydaje się idealnym rozwiązaniem przynajmniej dla części rynku – dla tych pojazdów, które przemieszczą się w obrębie miasta, np. służb miejskich czy autobusów. Emisja CO 2 pojazdu elektrycznego zależy od jego źródła energii. O ile prąd użyty do ładowania wytworzony przez elektrownię atomową czy jądrową przekłada się na praktycznie zerową emisję, o tyle szacuje się, że energia pochodząca z tradycyjnych elektrowni węglowych oznacza emisję CO 2 na poziomie 70 g/km. Chociaż to mniej niż emisja z tradycyjnych silników spalinowych, to jednak jest to wartość znacząca, zwłaszcza że takie elektrownie są zwykle usytuowane nieopodal każdej większej aglomeracji. Innym pojazdem przyszłości są auta napędzane wodorem, które mają minimalny wpływ na środowisko pod warunkiem zastosowania ekologicznych, wykorzystujących odnawialną energię metod wytwarzania wodoru. Pojazdy te są jednak wciąż drogie w produkcji, a najbliższa stacja tankowania znajduje się w Berlinie. Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by rynek pojazdów o alternatywnym napędzie mógł się rozwijać także w Polsce. Jednakże nasza rzeczywistość każe inaczej spojrzeć na ten problem. Jesteśmy krajem o jednym z najstarszych w Europie parków pojazdów. Średni wiek samochodu osobowego w Polsce na koniec 2012 r. wynosił 13,7 roku. Wydaje się, że w tej sytuacji pojazdem ekologicznym należałoby nazwać każdy nowszy pojazd, regularnie serwisowany przy użyciu dobrej jakości części zamiennych, który bez problemu przechodzi badanie techniczne.

Według szacunków PZPM na podstawie CEP w Polsce na koniec 2013 r. było zarejestrowanych ok. 750 samochodów elektrycznych i ok. 6 tys. hybrydowych, co stanowiło niecałe 0,4 promila udziału w całym parku pojazdów osobowych. Liczba rejestracji nowych pojazdów z napędem hybrydowym wzrasta. W ubiegłym roku zarejestrowano ich ok. 1,8 tys. , co oznacza ponad 141-proc. wzrost rok do roku, podczas gdy samochodów elektrycznych zarejestrowano zaledwie 33. Dla porównania, w całym 2013 r. zarejestrowano blisko 290 tys. nowych samochodów osobowych, w tym ok. 63 proc. benzynowych i 35 proc. diesli.

Chociaż wiele obecnych w Polsce firm motoryzacyjnych oferuje modele pojazdów elektrycznych i hybrydowych, rozbudowa sieci, która pozwoliłaby szybko i w wielu miejscach ładować baterie, jest kosztownym i długotrwałym procesem. Konieczne są działania wspierające ze strony władz, np. w obszarze finansowym (ewentualny zwrot podatku, możliwość odpisu albo dofinansowanie zakupu nowego ekologicznego auta) lub na wzór wielu państw europejskich – umożliwienie tym pojazdom wjazdu do stref, gdzie nie są wpuszczane pojazdy spalinowe. Można również rozważyć objęcie tych pojazdów specjalnymi programami. Mimo że w społecznym odczuciu auta elektryczne są przyszłością motoryzacji, a proporcje na rynku w Polsce i na świecie stopniowo się zmieniają, nie ma jeszcze rozwiązania, które w najbliższych latach mogłoby całkowicie zastąpić napęd spalinowy. ■

Okładka tygodnika WPROST: 12/2014
Więcej możesz przeczytać w 12/2014 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 12/2014 (1620)

  • Patologiczna lojalność premiera 16 mar 2014, 20:00 Sławomir Neumann, wiceminister zdrowia, nieporadnie kłamie w sprawie wielkiego kontraktu, który pomógł załatwić klinice naciągającej swoich pacjentów – piszą Agnieszka Burzyńska i Michał Majewski. Ustalenia dziennikarskiego... 4
  • Pętla na szyi Piechocińskiego 16 mar 2014, 20:00 Marek Sawicki wraca do resortu rolnictwa. Czy sięgnie też po władzę w rozchwianym PSL? Takie powroty z politycznego niebytu zdarzają się rzadko. Raptem półtora roku temu Sawicki wychodził z kancelarii premiera z dymisją, po tym jak... 4
  • Skaner 16 mar 2014, 20:00 INTERNET Goli Polacy i zdrowe Polki Polscy mężczyźni najczęściej szukają w internecie stron porno, a Polki – witryn o zdrowiu, domu i rodzinie. Firma badawcza Gemius postanowiła sprawdzić, czego w sieci szukają mieszkańcy Europy... 6
  • Kumplowi kontrakt załatwię 16 mar 2014, 20:00 Dobry kolega przegrywa walkę o milionowy kontrakt w służbie zdrowia? Zmieńmy dla niego interpretację przepisów, wtedy wygra – taki skandaliczny patent zastosował szef NFZ. 13
  • Nowe szaty premiera 16 mar 2014, 20:00 DONALD TUSK jako przywódca na trudne czasy. Platforma liczy na to, że ten nowy wizerunek szefa rządu poniesie kampanię. 14
  • Historia jednej prowokacji 16 mar 2014, 20:00 Działacze partii Palikota sięgają do dorobku SB. Bo w romans i nieślubne dziecko bezpieka próbowała wrobić papieża już w latach 80. Szykowała też prowokację przeciwko ks. Dziwiszowi. 18
  • Konkurs o Lotto 16 mar 2014, 20:00 Rozpoczął się konkurs na stanowisko prezesa Totalizatora Sportowego. To dobra okazja, żeby wyjaśnić KONTROWERSYJNE WYDATKI reklamowe w tej spółce. 22
  • Szaleństwo Władimira 16 mar 2014, 20:00 Dobra, powiem pani, odczuwam to, co odczuwa wielu z nas, czyli zagrożenie. Od dawna. Dlatego nagrałem „Vladimira” – mówi MACIEJ MALEŃCZUK. 24
  • Metody Dochnala 16 mar 2014, 20:00 Od rosyjskiego oligarchy dostał na ładne oczy 2 mln dolarów. Prezesem jego spółek był prosty kierowca z Bejrutu. Marek Dochnal jest oskarżony o gigantyczne oszustwa i przywłaszczenia. 27
  • Wpaść do Tomaszowa 16 mar 2014, 20:00 Nie wiem, czy jakikolwiek „najmilszy” chciałby wpaść do Tomaszowa (ten z wiersza Tuwima – niechętnie), ja wpadłam – z interwencją w sprawie głuchej dziewczyny, którą tamtejszy urząd miasta wyrzucił z pracy. To... 31
  • (Nie)słodki los cukrzyków 16 mar 2014, 20:00 Cukrzycę u wielu osób można skutecznie leczyć tabletkami. Ale do czasu. Gdy trzeba sięgnąć po kolejne tabletki, okazuje się, że są zbyt drogie dla przeciętnego Polaka. 31
  • Koniec eldorado 16 mar 2014, 20:00 Czy wydawcom uda się utopić pomysł bezpłatnego podręcznika? Zrobią wszystko, by odzyskać rynek wart prawie miliard złotych. 32
  • Chocholi taniec nad gazową rurą 16 mar 2014, 20:00 W Polsce w drukarniach prasowych wylano dotychczas tysiące hektolitrów farby drukarskiej, aby opisać naszą pilną potrzebę uniezależnienia się od dostaw gazu ziemnego ze Wschodu. Tymczasem do spełnienia tego celu zamiast farby nasz kraj... 36
  • Fundacja i manipulacja 16 mar 2014, 20:00 Jak ekscentryczna wolontariuszka wpędziła w poważne kłopoty jedną z najważniejszych fundacji walczących z nowotworami. 38
  • Ból polski 16 mar 2014, 20:00 Mówi się: jak boli, to znaczy, że żyjesz. Tyle że z bólem czasem żyć się nie da. A w Polsce często trzeba. 42
  • Królowie życia 16 mar 2014, 20:00 Wojciech Frykowski uważał pośpiech za znak złego smaku. Kiedyś nad ranem wracał z libacji na dachu triumpha, krzycząc do idących dziewcząt: Robotnice łódzkie! Dlaczego tak rano wstajecie? – fragment książki Sławomira kopra „Skandaliści PRL”. 46
  • Putin i Puszkin, czyli przemoc w rodzinie 16 mar 2014, 20:00 Luty 2014. Na ulicach Kijowa reżim Janukowycza masakruje nieuzbrojonych ludzi, a rosyjski pisarz Siergiej Łukjanienko, autor m.in. kultowej „Straży nocnej”, uwielbiany w Rosji i popularny również w Polsce, pisze w swoim blogu:... 50
  • Zamknięte drzwi 16 mar 2014, 20:00 Prawie w całej Europie statystyki samobójstw spadają. U nas rosną. W ostatnim roku wyjątkowo drastycznie. 52
  • Krwawy sen mordercy 16 mar 2014, 20:00 W sprawie zabójstwa filozofa z Uniwersytetu Jagiellońskiego Artura R. i jego rodziny wydano pięć wyroków. O każdym decydowali biegli psychologowie i psychiatrzy. 56
  • Rosja tkwi w ZSRR 16 mar 2014, 20:00 Czekają nas ciężkie czasy. Gdy reżim Putina dokończy sprawy na Ukrainie, weźmie się do dokręcania śruby w Rosji – mówi Oleg Orłow, były szef Centrum Praw Człowieka przy stowarzyszeniu Memoriał. 60
  • Scenariusze przetrwania 16 mar 2014, 20:00 Dobra wiadomość jest taka, że w razie ataku jądrowego jako ludzkość przetrwamy, zła – że PRZEŻYJĄ TYLKO NAJBOGATSI. 64
  • Wierzę, że będziemy gościć w Krakowie najlepszych sportowców świata! 16 mar 2014, 20:00 Żeby zarabiać, trzeba inwestować – mówi Katarzyna Rogowiec, dwukrotna mistrzyni paraolimpijska, przekonując do organizowania zimowych igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich w Małopolsce. 66
  • Zarobić na rewolucji 16 mar 2014, 20:00 Na protestach na Majdanie Mark Zuckerberg wzbogacił się o półtora miliona dolarów. Informacja, zboże i energia nabierają wartości w niespokojnych czasach. 68
  • Król juan 16 mar 2014, 20:00 Chiny skupują złoto, bo chcą, by juan zastąpił dolara i stał się główną walutą rezerwową świata. 72
  • Elektryczna przyszłość 16 mar 2014, 20:00 Napęd elektryczny dziś wydaje się idealnym rozwiązaniem dla części rynku 76
  • Samochód czy mobilność 16 mar 2014, 20:00 Czego tak naprawdę potrzebują mieszkańcy miast? 77
  • Auta z Polski 16 mar 2014, 20:00 Choć ostatnio omijają nas nowe inwestycje w branży motoryzacyjnej, nie znaczy to, że nasz kraj nie ma się czym w tej dziedzinie pochwalić. Przeciwnie – wszędzie jest doceniana wysoka jakość produkowanych w Polsce samochodów i komponentów do ich produkcji. Szkoda tylko,... 78
  • Nieustanna pogoń 16 mar 2014, 20:00 Producenci aut nieustannie poprawiają samochody, by były bezpieczniejsze i oszczędniejsze. Pracują także nad alternatywnymi źródłami napędu. 82
  • Elektryczne auta w inteligentnych miastach 16 mar 2014, 20:00 Samochody elektryczne w inteligentnych miastach to przyszłość, która rozgrywa się na naszych oczach. 84
  • Nowoczesna i bezpieczna 16 mar 2014, 20:00 Nowoczesny design, przestronne i funkcjonalne wnętrze, bogate wyposażenie i wiele rozwiązań służących bezpieczeństwu. Te atuty Škody Octavii od miesięcy zapewniają jej pierwsze miejsce pod względem sprzedaży na polskim rynku. 86
  • Auta coraz bezpieczniejsze 16 mar 2014, 20:00 Wprowadzenie pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych czy systemu ABS było dopiero początkiem starań o zwiększenie bezpieczeństwa samochodów. 88
  • Łupkowe prawo 16 mar 2014, 20:00 Gaz łupkowy może zmienić świat. Ile go mamy? Dowiemy się za kilka lat. Rząd właśnie przyjął projekt ustawy, która przyspieszy poszukiwania i wydobycie tego gazu. 89
  • Łupki bez mitów 16 mar 2014, 20:00 Wizja Polski czerpiącej korzyści z wydobycia cennego bogactwa naturalnego, jakim jest gaz z łupków, wśród niektórych obywateli nie budzi entuzjazmu. Ich obawy nie są jednak poparte żadnymi dowodami. A biorą się z mitów narosłych wokół tej sprawy. 92
  • Trzecia wojna światowa 16 mar 2014, 20:00 Analitycy i ich komputery dzień i noc testują SCENARIUSZE KONFLIKTÓW, które mogą spowodować kolejną wojnę światową. Gdzie i kiedy wybuchnie konflikt? 94
  • Dobre życie 16 mar 2014, 20:00 Aktorzy nie przechodzą na emeryturę. Tylko czasem ich telefon przestaje dzwonić – mówi Pierce Brosnan, gwiazda „Nauki spadania” i dawny agent 007. 96
  • Amerykański pustelnik 16 mar 2014, 20:00 J.D. Salinger ostatni tekst opublikował przed blisko półwieczem, ale jego postać wciąż budzi emocje. Dlaczego? Właśnie ukazuje się biografia, która próbuje to wyjaśnić. 100
  • Kalejdoskop kulturalny 16 mar 2014, 20:00 SZTUKA Sentymenty i refleksje Świecąca cienka neonowa rurka, pocztówki z wzorami swetrów do wydziergania, sploty w tkaninie na sprzedaż – to tylko niektóre z tworzyw, po które sięga Paulina Ołowska. „Czar Warszawy”... 102
  • Bomba tygodnia 16 mar 2014, 20:00 Romansowy serial To publika kocha – romans na ekranie i na planie. Energia iskrzy, a ludzie drżą przed telewizorami z podniecenia. Ma to sens, kiedy obie strony romansu mają spory talent, poczucie humoru i znają granice obciachu. Bo... 106

ZKDP - Nakład kontrolowany