Auta z Polski

Auta z Polski

Choć ostatnio omijają nas nowe inwestycje w branży motoryzacyjnej, nie znaczy to, że nasz kraj nie ma się czym w tej dziedzinie pochwalić. Przeciwnie – wszędzie jest doceniana wysoka jakość produkowanych w Polsce samochodów i komponentów do ich produkcji. Szkoda tylko, że przeważająca większość produkowanych w Polsce samochodów trafia na eksport.

Kilka miesięcy temu pojawiła się informacja, że w Polsce powstanie kolejna fabryka samochodów. Niestety, wbrew obietnicom do dziś nie poszły za tym żadne konkrety. Dowodzi to, że tego typu inwestycje lubią ciszę, rozgłos mocno im szkodzi. Oby tak się nie stało w tym przypadku.


Inna sprawa, że coraz rzadziej będą się zdarzać inwestycje typu greenfield, czyli budowane od zera. Dziś spora część koncernów motoryzacyjnych ma wolne moce produkcyjne w swoich fabrykach i chętnie podejmie się produkcji na zlecenie. Takie rozwiązanie jest nie tylko tańsze od budowania zakładu od początku, lecz także dużo szybsze – fabryki są gotowe, a przygotowanie linii produkcyjnej do innego samochodu zajmuje dużo mniej czasu niż budowa. Przykłady tego typu kooperacji można mnożyć, znajdziemy je także na krajowym podwórku – w tyskiej fabryce Fiata na tej samej linii co model 500 są produkowane Fordy Ka, a w zakładzie w Gliwicach równolegle z Oplem Agilą powstawały m.in. Suzuki Wagon R+. W obu przypadkach auta są dość mocno spokrewnione, ale nie ma problemu, by przestawić się na produkcję zupełnie innego modelu.

Wielkość rynku wewnętrznego

Jest jeszcze jeden, bardzo istotny czynnik, który sprawia, że niestety dość często przegrywamy wyścigi o lokalizację nowej fabryki samochodów. I nie są to ani restrykcyjne przepisy, ani brak odpowiedniej infrastruktury. Chodzi o popyt wewnętrzny, czyli liczbę samochodów, jakie można sprzedać na lokalnym rynku. A w Polsce ta sprawa nie wygląda najlepiej. Po latach prosperity ze szczytem w 1999 r. nasz rynek wciąż się kurczy. W 2013 r. sprzedano w Polsce jedynie niecałe 290 tys. nowych samochodów. A eksperci szacują, że nasi rodacy mogą rocznie ich kupować nawet milion! Wystarczy porównać Polskę np. z Czechami. Kraj ten ma 10 mln mieszkańców – czterokrotnie mniej niż Polska – a w ubiegłym roku Czesi kupili niemal 165 tys. nowych samochodów. W przeliczeniu na tysiąc mieszkańców daje to 16,5 auta. W Polsce ten wskaźnik wynosi zaledwie 7,25! Czy kogoś jeszcze dziwi, że nowe inwestycje lądują u naszych południowych sąsiadów, a nie u nas?

Problem słabego popytu wewnętrznego widać jak na dłoni, gdy się przyjrzymy produkcji tyskiej fabryki Fiata – w 2013 r. powstało w niej niemal 296 tys. samochodów. Z tej liczby 99,5 proc. trafiło na eksport. Dla porównania, w 2009 r. w Tychach wyprodukowano 298 tys. samych Pand, a wszystkich aut – ponaddwukrotnie więcej – 606 tys.!

Ratują nas części

Na szczęście dla naszej gospodarki fabryki samochodów to nie samotne wyspy i bez ogromnego łańcucha dostawców nie mogą istnieć. A to oznacza dziesiątki tysięcy miejsc pracy. Na naszą korzyść działa tu położenie geograficzne – niedaleko jest do Czech, Niemiec czy Słowacji. Dzięki temu producenci podzespołów poza zaopatrywaniem rynku lokalnego całkiem sporo eksportują. Takim zakładem jest m.in. fabryka Toyoty w Wałbrzychu. Produkowane w niej silniki trafiają do Czech i Francji, gdzie są montowane do modeli Yaris i Aygo. Skrzynie biegów z polskiej fabryki zaopatrują, poza wymienionymi, także zakłady japońskiej marki w Wielkiej Brytanii, Turcji, a nawet RPA. Do tych samych fabryk (z wyjątkiem czeskiej) trafiają też silniki z innego polskiego zakładu Toyoty, w Jelczu-Laskowicach. Niektóre części (np. wały korbowe) wykorzystywane przez jelczańską fabrykę dostarcza… Toyota z Wałbrzycha.

Jakość kontra polityka

Nasze fabryki samochodów mają znakomitą opinię na europejskim (i nie tylko) rynku. Jakość produkowanych w Polsce samochodów jest tak wysoka, że zakłady w Gliwicach czy Tychach są stawiane innym za wzór. Niestety, wysoka jakość to nie wszystko, o czym przekonała się załoga fabryki Fiata w Tychach. Produkowany tam Fiat Panda był nieustannie chwalony, ale kolejna generacja tego modelu powstaje we Włoszech. Równie dobrą opinią cieszy się zakład Opla w Gliwicach. Niestety, dziś moce produkcyjne tego zakładu są wykorzystywane zaledwie w 60-70 proc. I to mimo że powstaje tam naprawdę szeroka paleta modeli – Astra w czterech odmianach i kabriolet Cascada. Volkswagen na tyle ufa pracownikom swojego zakładu w Poznaniu, że produkcja modelu Caddy odbywa się tylko tam. ■

Polski przemysł motoryzacyjny

Paweł Barański, dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego w KPMG w Polsce

Przemysł motoryzacyjny w Polsce ma inny charakter niż w krajach zachodnioeuropejskich. Nie mamy własnych marek samochodów osobowych, a znaczący polscy producenci w innych segmentach branży są stosunkowo nieliczni. Mimo to produkcja motoryzacyjna w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie - od 2003 r. jej wartość wzrosła blisko trzykrotnie. Kilkanaście lat temu światowa motoryzacja odkryła Polskę jako doskonałe miejsce do ulokowania bazy produkcyjnej, do czego przyczyniły się niskie koszty pracy oraz możliwość skorzystania z mechanizmów wsparcia inwestycji. Od pewnego czasu widać, że polskie fabryki motoryzacyjne wyróżniają się jakością i wydajnością pracy w swoich grupach kapitałowych, zyskując renomę, co nie tylko przyciąga nowe inwestycje, ale także odbiorców na świecie.

Roboty w służbie człowieka

W produkcji samochodów są dwie szkoły – pierwsza zaleca maksymalne wykorzystanie człowieka w procesie produkcyjnym, druga stawia na robotyzację. Która jest lepsza? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Z pewnością robot jest zdecydowanie dokładniejszy - żaden człowiek nie jest w stanie zapewnić takiej dokładności czy powtarzalności czynności. Oczywiście, na końcu i tak niezbędny jest człowiek, by sprawdzić, czy praca została wykonana jak należy, zareagować w przypadku awarii itp. Żeby jakość była jak najwyższa, w większości zakładów produkujących samochody wprowadzono nagrody dla pracowników, którzy zauważą jakąś nieprawidłowość czy usterkę. W takiej sytuacji powinno się natychmiast zatrzymać taśmę w celu ustalenia przyczyny problemu, a pracownik, który go zauważył, nie tylko nie jest karcony, jak to bywało w innym systemie, ale wręcz nagradzany. Oczywiście nie zawsze warto inwestować w linie produkcyjne wykorzystujące roboty. Jeśli skala produkcji jest niezbyt duża, a siła robocza niedroga i dostępna – nie ma sensu na siłę automatyzować produkcji. Za to przy masowej produkcji czy w przypadku masowej rezygnacji pracowników z powodu wyjazdu do pracy za granicę (takie przypadki w branży motoryzacyjnej się zdarzały) – zdecydowanie warto rozważyć robotyzację przynajmniej niektórych procesów produkcyjnych.

Okładka tygodnika WPROST: 12/2014
Więcej możesz przeczytać w 12/2014 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 12/2014 (1620)

  • Patologiczna lojalność premiera 16 mar 2014, 20:00 Sławomir Neumann, wiceminister zdrowia, nieporadnie kłamie w sprawie wielkiego kontraktu, który pomógł załatwić klinice naciągającej swoich pacjentów – piszą Agnieszka Burzyńska i Michał Majewski. Ustalenia dziennikarskiego... 4
  • Pętla na szyi Piechocińskiego 16 mar 2014, 20:00 Marek Sawicki wraca do resortu rolnictwa. Czy sięgnie też po władzę w rozchwianym PSL? Takie powroty z politycznego niebytu zdarzają się rzadko. Raptem półtora roku temu Sawicki wychodził z kancelarii premiera z dymisją, po tym jak... 4
  • Skaner 16 mar 2014, 20:00 INTERNET Goli Polacy i zdrowe Polki Polscy mężczyźni najczęściej szukają w internecie stron porno, a Polki – witryn o zdrowiu, domu i rodzinie. Firma badawcza Gemius postanowiła sprawdzić, czego w sieci szukają mieszkańcy Europy... 6
  • Kumplowi kontrakt załatwię 16 mar 2014, 20:00 Dobry kolega przegrywa walkę o milionowy kontrakt w służbie zdrowia? Zmieńmy dla niego interpretację przepisów, wtedy wygra – taki skandaliczny patent zastosował szef NFZ. 13
  • Nowe szaty premiera 16 mar 2014, 20:00 DONALD TUSK jako przywódca na trudne czasy. Platforma liczy na to, że ten nowy wizerunek szefa rządu poniesie kampanię. 14
  • Historia jednej prowokacji 16 mar 2014, 20:00 Działacze partii Palikota sięgają do dorobku SB. Bo w romans i nieślubne dziecko bezpieka próbowała wrobić papieża już w latach 80. Szykowała też prowokację przeciwko ks. Dziwiszowi. 18
  • Konkurs o Lotto 16 mar 2014, 20:00 Rozpoczął się konkurs na stanowisko prezesa Totalizatora Sportowego. To dobra okazja, żeby wyjaśnić KONTROWERSYJNE WYDATKI reklamowe w tej spółce. 22
  • Szaleństwo Władimira 16 mar 2014, 20:00 Dobra, powiem pani, odczuwam to, co odczuwa wielu z nas, czyli zagrożenie. Od dawna. Dlatego nagrałem „Vladimira” – mówi MACIEJ MALEŃCZUK. 24
  • Metody Dochnala 16 mar 2014, 20:00 Od rosyjskiego oligarchy dostał na ładne oczy 2 mln dolarów. Prezesem jego spółek był prosty kierowca z Bejrutu. Marek Dochnal jest oskarżony o gigantyczne oszustwa i przywłaszczenia. 27
  • Wpaść do Tomaszowa 16 mar 2014, 20:00 Nie wiem, czy jakikolwiek „najmilszy” chciałby wpaść do Tomaszowa (ten z wiersza Tuwima – niechętnie), ja wpadłam – z interwencją w sprawie głuchej dziewczyny, którą tamtejszy urząd miasta wyrzucił z pracy. To... 31
  • (Nie)słodki los cukrzyków 16 mar 2014, 20:00 Cukrzycę u wielu osób można skutecznie leczyć tabletkami. Ale do czasu. Gdy trzeba sięgnąć po kolejne tabletki, okazuje się, że są zbyt drogie dla przeciętnego Polaka. 31
  • Koniec eldorado 16 mar 2014, 20:00 Czy wydawcom uda się utopić pomysł bezpłatnego podręcznika? Zrobią wszystko, by odzyskać rynek wart prawie miliard złotych. 32
  • Chocholi taniec nad gazową rurą 16 mar 2014, 20:00 W Polsce w drukarniach prasowych wylano dotychczas tysiące hektolitrów farby drukarskiej, aby opisać naszą pilną potrzebę uniezależnienia się od dostaw gazu ziemnego ze Wschodu. Tymczasem do spełnienia tego celu zamiast farby nasz kraj... 36
  • Fundacja i manipulacja 16 mar 2014, 20:00 Jak ekscentryczna wolontariuszka wpędziła w poważne kłopoty jedną z najważniejszych fundacji walczących z nowotworami. 38
  • Ból polski 16 mar 2014, 20:00 Mówi się: jak boli, to znaczy, że żyjesz. Tyle że z bólem czasem żyć się nie da. A w Polsce często trzeba. 42
  • Królowie życia 16 mar 2014, 20:00 Wojciech Frykowski uważał pośpiech za znak złego smaku. Kiedyś nad ranem wracał z libacji na dachu triumpha, krzycząc do idących dziewcząt: Robotnice łódzkie! Dlaczego tak rano wstajecie? – fragment książki Sławomira kopra „Skandaliści PRL”. 46
  • Putin i Puszkin, czyli przemoc w rodzinie 16 mar 2014, 20:00 Luty 2014. Na ulicach Kijowa reżim Janukowycza masakruje nieuzbrojonych ludzi, a rosyjski pisarz Siergiej Łukjanienko, autor m.in. kultowej „Straży nocnej”, uwielbiany w Rosji i popularny również w Polsce, pisze w swoim blogu:... 50
  • Zamknięte drzwi 16 mar 2014, 20:00 Prawie w całej Europie statystyki samobójstw spadają. U nas rosną. W ostatnim roku wyjątkowo drastycznie. 52
  • Krwawy sen mordercy 16 mar 2014, 20:00 W sprawie zabójstwa filozofa z Uniwersytetu Jagiellońskiego Artura R. i jego rodziny wydano pięć wyroków. O każdym decydowali biegli psychologowie i psychiatrzy. 56
  • Rosja tkwi w ZSRR 16 mar 2014, 20:00 Czekają nas ciężkie czasy. Gdy reżim Putina dokończy sprawy na Ukrainie, weźmie się do dokręcania śruby w Rosji – mówi Oleg Orłow, były szef Centrum Praw Człowieka przy stowarzyszeniu Memoriał. 60
  • Scenariusze przetrwania 16 mar 2014, 20:00 Dobra wiadomość jest taka, że w razie ataku jądrowego jako ludzkość przetrwamy, zła – że PRZEŻYJĄ TYLKO NAJBOGATSI. 64
  • Wierzę, że będziemy gościć w Krakowie najlepszych sportowców świata! 16 mar 2014, 20:00 Żeby zarabiać, trzeba inwestować – mówi Katarzyna Rogowiec, dwukrotna mistrzyni paraolimpijska, przekonując do organizowania zimowych igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich w Małopolsce. 66
  • Zarobić na rewolucji 16 mar 2014, 20:00 Na protestach na Majdanie Mark Zuckerberg wzbogacił się o półtora miliona dolarów. Informacja, zboże i energia nabierają wartości w niespokojnych czasach. 68
  • Król juan 16 mar 2014, 20:00 Chiny skupują złoto, bo chcą, by juan zastąpił dolara i stał się główną walutą rezerwową świata. 72
  • Elektryczna przyszłość 16 mar 2014, 20:00 Napęd elektryczny dziś wydaje się idealnym rozwiązaniem dla części rynku 76
  • Samochód czy mobilność 16 mar 2014, 20:00 Czego tak naprawdę potrzebują mieszkańcy miast? 77
  • Auta z Polski 16 mar 2014, 20:00 Choć ostatnio omijają nas nowe inwestycje w branży motoryzacyjnej, nie znaczy to, że nasz kraj nie ma się czym w tej dziedzinie pochwalić. Przeciwnie – wszędzie jest doceniana wysoka jakość produkowanych w Polsce samochodów i komponentów do ich produkcji. Szkoda tylko,... 78
  • Nieustanna pogoń 16 mar 2014, 20:00 Producenci aut nieustannie poprawiają samochody, by były bezpieczniejsze i oszczędniejsze. Pracują także nad alternatywnymi źródłami napędu. 82
  • Elektryczne auta w inteligentnych miastach 16 mar 2014, 20:00 Samochody elektryczne w inteligentnych miastach to przyszłość, która rozgrywa się na naszych oczach. 84
  • Nowoczesna i bezpieczna 16 mar 2014, 20:00 Nowoczesny design, przestronne i funkcjonalne wnętrze, bogate wyposażenie i wiele rozwiązań służących bezpieczeństwu. Te atuty Škody Octavii od miesięcy zapewniają jej pierwsze miejsce pod względem sprzedaży na polskim rynku. 86
  • Auta coraz bezpieczniejsze 16 mar 2014, 20:00 Wprowadzenie pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych czy systemu ABS było dopiero początkiem starań o zwiększenie bezpieczeństwa samochodów. 88
  • Łupkowe prawo 16 mar 2014, 20:00 Gaz łupkowy może zmienić świat. Ile go mamy? Dowiemy się za kilka lat. Rząd właśnie przyjął projekt ustawy, która przyspieszy poszukiwania i wydobycie tego gazu. 89
  • Łupki bez mitów 16 mar 2014, 20:00 Wizja Polski czerpiącej korzyści z wydobycia cennego bogactwa naturalnego, jakim jest gaz z łupków, wśród niektórych obywateli nie budzi entuzjazmu. Ich obawy nie są jednak poparte żadnymi dowodami. A biorą się z mitów narosłych wokół tej sprawy. 92
  • Trzecia wojna światowa 16 mar 2014, 20:00 Analitycy i ich komputery dzień i noc testują SCENARIUSZE KONFLIKTÓW, które mogą spowodować kolejną wojnę światową. Gdzie i kiedy wybuchnie konflikt? 94
  • Dobre życie 16 mar 2014, 20:00 Aktorzy nie przechodzą na emeryturę. Tylko czasem ich telefon przestaje dzwonić – mówi Pierce Brosnan, gwiazda „Nauki spadania” i dawny agent 007. 96
  • Amerykański pustelnik 16 mar 2014, 20:00 J.D. Salinger ostatni tekst opublikował przed blisko półwieczem, ale jego postać wciąż budzi emocje. Dlaczego? Właśnie ukazuje się biografia, która próbuje to wyjaśnić. 100
  • Kalejdoskop kulturalny 16 mar 2014, 20:00 SZTUKA Sentymenty i refleksje Świecąca cienka neonowa rurka, pocztówki z wzorami swetrów do wydziergania, sploty w tkaninie na sprzedaż – to tylko niektóre z tworzyw, po które sięga Paulina Ołowska. „Czar Warszawy”... 102
  • Bomba tygodnia 16 mar 2014, 20:00 Romansowy serial To publika kocha – romans na ekranie i na planie. Energia iskrzy, a ludzie drżą przed telewizorami z podniecenia. Ma to sens, kiedy obie strony romansu mają spory talent, poczucie humoru i znają granice obciachu. Bo... 106

ZKDP - Nakład kontrolowany