Syndrom zŻerania

Syndrom zŻerania

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na czym się przejedziemy?
W 1995 r. "Financial Times" dziwił się, że Polska woli Daewoo od General Motors, największego producenta samochodów na świecie. Koncern GM interesował się wtedy kupnem Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu, ale jego ofertę odrzucono, gdyż Amerykanie obiecywali pracę tylko 5-7 tys. osób w zakładzie i spółkach zależnych. Ówczesny dyrektor generalny FSO Andrzej Tyszkiewicz oraz rząd SLD-PSL (kluczowe umowy zawarły gabinety Józefa Oleksego oraz Włodzimierza Cimoszewicza) woleli koreańskie Dae-woo, które przyrzekło przez trzy lata nie zwalniać nikogo z 20 tys. pracowników. Jego upadek pociągnął polską firmę na dno. Teraz żerańska fabryka zatrudnia nieco ponad 3 tys. osób, a całe Daewoo-FSO około 7 tys. ludzi - tak jak proponował GM. - Koreańczycy zapewnili fabryce siedem tłustych lat - przekonuje Andrzej Zarajczyk, prezes Pol-Mot Holding i były szef rady nadzorczej Daewoo-FSO. Tyle że wróciła ona do punktu wyjścia. Nawet gorzej: w połowie lat 90. nie stała na krawędzi bankructwa i nie miała kilku miliardów złotych długów.
Jedynym poważnym kandydatem zainteresowanym kupnem z mozołem restrukturyzowanej FSO jest brytyjski MG Rover (od 2000 r. należy do konsorcjum Phoenix, które za 10 funtów odkupiło zadłużoną firmę od BMW), sam borykający się z problemami finansowymi. Według naszych informatorów, 21 stycznia do Polski zawitała delegacja Rovera, która negocjowała swą ofertę z kierownictwem Daewoo-FSO. Innych chętnych nie ma. Atmosferę wokół fabryki podgrzało pojawienie się w grudniu 2003 r. na Żeraniu Witolda Małachowskiego, reprezentującego grupę Volkswagen (m.in. VW, Seat, SŠkoda, Audi, Bentley, Lamborghini), która ma u nas fabryki w Poznaniu i Polkowicach. - Przykro mi, nie zamierzamy niczego więcej w Polsce kupować - mówi jednak "Wprost" Volker Seitz, rzecznik koncernu z Wolfsburga. Zapewnia, że wizyta była odpowiedzią na zaproszenie Ministerstwa Skarbu i miała "charakter kurtuazyjny". Przed dziesięciu laty było inaczej - Volkswagen był zainteresowany zakupem Żerania. Polski rząd wybrał inne rozwiązanie.

Dług(a) inwestycja
- Już za pół roku moglibyśmy produkować auta Rover 45, a od 2005 r. nowy model. Brytyjczycy chcieliby też przenieść do Warszawy produkcję tapicerki, foteli, tłoczenie blach - twierdzi Marek Dyżakowski, szef Związku Zawodowego Inżynierów i Techników w Daewoo-FSO. Historia zatacza koło, bo na początku lat 90. Żerań kupował od Rovera silniki serii K (montowane w polonezach), a obie firmy prowadziły rozmowy o fuzji.
- Skąd Rover weźmie pieniądze dla FSO? - pyta retorycznie Wojciech Drzewiecki, prezes firmy konsultingowej Samar. Koncern z Longbridge to drugoligowy gracz w branży motoryzacyjnej. W ostatnich miesiącach 2003 r. sprzedaż Rovera spadła o ponad 30 proc.; w ciągu całych 12 miesięcy kupców znalazło 90 962 jego aut (o 1,2 proc. mniej niż rok wcześniej). W listopadzie Rover wstrzymał produkcję na tydzień, by znaleźć klientów na zapełniające fabryczny plac samochody. Tuż po Nowym Roku Brytyjczycy sprzedali za 42,5 mln funtów grunty pod swoją fabryką (teraz je dzierżawią), by zdobyć gotówkę na inwestycje. Trudno oprzeć się wrażeniu, że Rover od dwóch lat zwodził akcjonariuszy i wierzycieli FSO. Najpierw chciał 25 proc. akcji w spółce New Small Company (oddłużonej następczyni Daewoo-FSO) i zwolnienia przez banki zabezpieczeń na majątku spółki, mimo nie zakończonego postępowania układowego). W zamian dawał m.in. linię do produkcji roverów, którą wycenił aż na 125 mln USD. Przyszłe inwestycje w FSO miał współfinansować egzotyczny amerykańsko-arabski fundusz AmAr (obiecywał 250 mln USD).
We wrześniu 2003 r. rzutem na taśmę uratowano Żerań przed ostatecznym upadkiem (centrala w Seulu zgodziła się objąć nowe akcje w spółce w zamian za umorzenie 3 mld zł jej długów wobec koreańskiego Daewoo Motor Company; skarb państwa udzielił pomocy finansowej i objął 15,24 proc. akcji dających aż 95 proc. głosów na WZA) oraz ustalono z wierzycielami harmonogram restrukturyzacji zadłużenia. Rover jednak wciąż kluczy. - Brytyjczycy mogą próbować zbyt nisko wycenić zakład i może dojść do konfliktu - obawia się Dyżakowski.


Kabriolety dla Amerykanów?
Zarząd Daewoo-FSO chce podbić stawkę, tworząc wrażenie zainteresowania fabryką. Potencjalni inwestorzy przyprawiają jednak o gęsią skórkę. W listopadzie 2003 r. list intencyjny podpisano m.in. z amerykańską firmą Nucarco, która miałaby zlecić FSO produkcję... 100 tys. kabrioletów przeznaczonych na eksport do USA. - Nie mają jeszcze nawet prototypu tych aut - twierdzi jeden z pracowników żerańskiej fabryki. Za firmą z New Jersey stoi biznesmen Malcolm Bricklin, który do głównych swych sukcesów zalicza wprowadzenie na rynek amerykański małolitrażowych samochodów Yugo (Zastava). W rzeczywistości poniósł klęskę. Jeden z dealerów dodawał Yugo w prezencie przy zakupie limuzyny, a i tak klienci je zwracali! Nucarco, które w październiku 2003 r. podpisało list w sprawie utworzenia joint venture z serbską Zastavą Automobili (obiecało zainwestować w fabrykę w Kragujevacu 150 mln USD), obsługuje nowojorski "bank inwestycyjny" Kaupthing Securities Inc., zależny od islandzkiego banku Kaupthing (jego łączny zysk w 2002 r. wyniósł... kilka tysięcy dolarów).
Na razie Daewoo-FSO utrzymuje się na powierzchni dzięki eksportowi matizów i lanosów na Ukrainę. Do 2006 r. może jeszcze sprzedawać auta marki Dae-woo (zgodził się na to GM, który kupił upadły koreański czebol). Co potem? Próby współpracy z ukraińską fabryką Awto ZAZ przypominają leczenie zawału aspiryną, a pomysł sprowadzania do Polski ukraińskich samochodów Tawria i Sławuta był od początku absurdem.

Przekleństwo Tyszkiewicza
- Postawiono na złego konia, lecz kto mógł to wówczas przewidzieć - mówi o umowie FSO i Daewoo z 1995 r. Andrzej Szejna, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Jednak już przed ośmiu laty koreański czebol był zadłużony na miliardy dolarów, a w tym samym miesiącu, gdy ówczesny wicepremier Grzegorz Kołodko i minister przemysłu Klemens Ścierski podpisywali umowę z Daewoo, jego prezesa Kima Woo Czunga przesłuchiwali w związku z łapówkarską aferą prokuratorzy w Seulu (Czung ukrywa się dziś na Lazurowym Wybrzeżu). Tyszkiewicza, który najgłośniej popierał wtedy ofertę Daewoo i podburzał związkowców do protestów przeciwko GM, Koreańczycy wysłali na emeryturę do Szwajcarii, do swojej filii Daewoo Automobile (Schweiz) AG. W Szwajcarii poinformowano nas, że od 2002 r. były szef żerańskiego zakładu już nie pracuje dla koncernu. Czym zajmował się wcześniej? Nikt nie potrafił nam powiedzieć.
Zaangażowanie państwa w sprawy fabryki wciąż jest dla niej przekleństwem. - Trzy miesiące zmarnowano na podjęcie decyzji o składzie poprzedniego zarządu - zauważa Zarajczyk. Jak na ironię, w październiku 2003 r. - po ugodzie z wierzycielami Daewoo-FSO - skarb państwa powierzył zadanie uzdrowienia żerańskiej firmy Pawłowi Merchelowi, który 10 stycznia zrezygnował z funkcji prezesa ze względów zdrowotnych. Byłego szefa peryferyjnej spółki LOT Ground Services przerosły problemy FSO. Zastąpił go wieloletni wiceprezes Dae-woo-FSO Janusz Woźniak. - To potwierdza, że zakład znalazł się na równi pochyłej. Jako wiceprezes i reprezentant skarbu państwa w poprzednich zarządach spółki Woźniak nic nie robił w sprawie niekorzystnych dla FSO działań koreańskiej firmy-matki - twierdzi szef jednej ze spółek współpracujących z Dae-woo-FSO.
- Zamiast łudzić się rzekomą wartością fabryki, trzeba było oddać ją nawet za symboliczną kwotę, ale poważnemu inwestorowi - przyznaje, zastrzegając sobie anonimowość, jeden z menedżerów Daewoo-FSO. Gdy w 1991 r. czeski rząd sprzedawał 30 proc. akcji SŠkody i oddawał zarząd nad nią Volkswagen AG (do 2000 r. niemiecki inwestor przejął całą firmę), wielu Czechów oburzało się na zbyt niską wycenę "stuletniego, zasłużonego dla motoryzacji zakładu". Dziś SŠkoda jest jednym z największych producentów samochodów w Europie, a reputacja tej marki niebywale wzrosła. Dla Żerania może być już za późno. Koncernowi Hyundai/KIA, o którego nową inwestycję (wartości 700 mln USD) Polska walczy ze Słowacją, rząd zaoferował pomoc publiczną w wysokości niemal 15 proc. wartości inwestycji. W Daewoo-FSO nawet taki pakiet zachęt mógłby nie wystarczyć, by przyciągnąć liczący się koncern motoryzacyjny. - Wielcy wolą teraz budować fabryki typu greenfield, czyli od podstaw. W ten sposób mogą urządzić je wedle własnych potrzeb - mówi Szejna. Nie muszą też negocjować miesiącami pakietów socjalnych ze związkowcami, przejmowanymi z dobrodziejstwem - a raczej balastem - inwentarza.


JANUSZ WOŹNIAK
prezes Daewoo-FSO
W ostatnich latach intensywnie restrukturyzowaliśmy Daewoo-FSO i jesteśmy już na finiszu tego procesu. Staliśmy się nowoczesną, europejską fabryką, mającą jedną z najbardziej ekologicznych i wydajnych lakierni oraz nowoczesne linie produkcyjne. Auta Dae-woo cenią nie tylko polscy klienci. Co roku podpisujemy coraz większe kontrakty z Ukrainą. W 2001 r. wyeksportowaliśmy tam zaledwie 2,5 tys. aut, w 2003 r. - prawie 34 tys., a w tym roku umowa opiewa na ponad 50 tys. pojazdów. Prowadzimy rozmowy z kilkoma inwestorami. Najbardziej zaawansowane są obecnie negocjacje z MG Rover. Porozumienie podpisane między Ministerstwem Skarbu, Daewoo-FSO i Dae-woo Motor Company przewiduje przejęcie fabryki przez inwestora strategicznego - odkupi on akcje od DMC.
Więcej możesz przeczytać w 5/2004 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 5/2004 (1105)

  • Wprost od czytelników 1 lut 2004 List czytelnika 3
  • Uwodzę, więc jestem 1 lut 2004 Kto nie uwodzi, ten nie istnieje. Są tylko dwie grupy ludzi, którzy już nie mogą tego robić, a więc uwodzić. 3
  • Peryskop 1 lut 2004 "Wprost" z Willą Decjusza Laur dla Mecenasa otrzymał tygodnik "Wprost" za wspieranie inicjatyw Stowarzyszenia Willa Decjusza. Stowarzyszenie powstało w 1995 r. w Krakowie i szybko stało się centrum politycznych,... 6
  • Dossier 1 lut 2004 Jan Maria ROKITA lider Platformy Obywatelskiej "Większość sejmowa uchwaliła budżet, który idzie dokładnie w poprzek planu Hausnera" Program III Polskiego Radia Jerzy HAUSNER minister gospodarki "Jakie są polityczne... 7
  • Kadry 1 lut 2004 8
  • Jestem, więc piszę - Dziady europejskie 1 lut 2004 By zostać Europejczykiem, trzeba poddać się zbiorowemu otumanieniu jedynie słuszną ideą jedynie właściwej europejskości 9
  • Nałęcz - Buty Millera 1 lut 2004 Popularność Platformy Obywatelskiej wynika z kolejnych porażek SLD, a nie z jej własnych dokonań 10
  • Playback 1 lut 2004 11
  • Kto po Oleksym 1 lut 2004 Marek Majewski 11
  • Nasz Chirac 1 lut 2004 Nasz Chirac Andrzej Olechowski po raz kolejny udowodnił, że jest w pełni przygotowany do członkostwa w Unii Europejskiej. Jarosław Kaczyński, prezes PiS, zarzucił mu wprawdzie, że wobec unii "wywiesza białą flagę", ale... 11
  • Z życia koalicji 1 lut 2004 Marek Pol utrzymał swoje stanowisko. Nadal jest wicepremierem i ministrem infrastruktury, czyli tej ruiny dookoła. Utrzymał stanowisko, chociaż dookoła mówią mu, że jest beznadziejny. Ciekawe, jak Pol radzi sobie z tą morderczą... 12
  • Z życia opozycji 1 lut 2004 Platforma Obywatelska domaga się przyspieszonych wyborów. Najlepiej już w czerwcu tego roku. Oczywiście, nie ma to nic wspólnego z wysokimi notowaniami PO - tak przynajmniej zapewnia wielbiciel Jolanty Pieńkowskiej Donald Tusk.... 13
  • Fotoplastykon 1 lut 2004 Henryk Sawka www.przyssawka.pl 14
  • Szpital przemienienia 1 lut 2004 Wojna trzydniowa Millera. Z Millerem źle, ale bez Millera jeszcze gorzej - tak można podsumować dotychczasowe rządy obecnego premiera. Miller jest jak zwiadowca i saper dla wojska: najpierw określa stopień ryzyka, a potem rozbraja miny. 16
  • Telegratka 1 lut 2004 Politycznym łupem i polityczną maczugą na wroga wciąż jest publiczna telewizja 20
  • Gdzie jest "dwużydzian Polaków" 1 lut 2004 Podczas seansów nienawiści ojciec Rydzyk zagrzewa do walki ekipę Radia Maryja. 22
  • Generator Kaczmarka 1 lut 2004 Wiesław Kaczmarek przehandlował stołeczną energetykę z kanclerzem Schröderem? 26
  • Żydzi pod flagą biało-czerwoną - polemika 1 lut 2004 Żydzi pod flagą biało-czerwoną Optymizm jest bardzo potrzebny w dyskusji polsko-żydowskiej. Taki optymizm wyraża w swoich wypowiedziach ustępujący ambasador Izraela (i mój przyjaciel) Szewach Weiss, ale niektóre jego uwagi w artykule "Żydzi pod flagą biało-czerwoną" (nr 3)... 30
  • Giełda i wektory 1 lut 2004 HossaŚwiat Przebój przodowników pracy Shaka japońskiej firmy Nihon Break Kogyo, hymn sławiący zalety przedsiębiorstwa, śpiewany na początku dnia pracy, stał się przebojem. Utwór zyskał popularność po wyemitowaniu... 32
  • Wróblen konsoliduje 1 lut 2004 W wyścigu wygrywa ten, komu najbardziej zależy na transakcji, a Orlenowi Unipetrol jest bardziej potrzebny niż Shellowi. 34
  • Syndrom zŻerania 1 lut 2004 Na czym się przejedziemy? 38
  • OFErta dla niezależnych 1 lut 2004 Nie dajmy się okradać, sami zadbajmy o swoje emerytury 42
  • Szkoła zysku 1 lut 2004 Nauka to biznes, a wykształcenie to produkt - udowodniła nowa generacja amerykańskich szkół wyższych 46
  • Demagodzy mówią greką 1 lut 2004 Idea nieograniczonej władzy większości jest nie do pogodzenia z zasadą podziału władz i koncepcją rządów prawa 48
  • Chory fundusz 1 lut 2004 Prywatne ubezpieczenia zdrowotne to jedyna droga do uzdrowienia służby zdrowia 49
  • Supersam 1 lut 2004 Szczoteczka na podróż Jednorazową szczoteczkę do zębów wyprodukowała polska firma Plastpol. Pod specjalną kapsułką znajduje się porcja pasty do zębów. Dzięki hermetycznemu zamknięciu szczoteczkę można bez obaw... 50
  • Twarzą w twarz 1 lut 2004 Powiedz, kogo chcesz widzieć w reklamie, a powiem ci, kim chcesz być - mówią pracownicy agencji reklamowych. Joanna Brodzik jest obecnie najbardziej pożądaną przez reklamodawców gwiazdą, bo 62 proc. Polek chciałoby wyglądać tak jak ona i żyć tak, jak stworzona przez nią Kasia... 52
  • Narty na bok 1 lut 2004 Saneczkarstwo alpejskie kontra narciarstwo alpejskie 58
  • Makłowicz do Bikonta, Bikont do Makłowicza - Waga pomarańczy 1 lut 2004 Gdziekolwiek stanę i wstecz spojrzę (niczym inżynier Ossowiecki), widzę jasno i ostro, jak długą i cudowną drogę przeszliśmy ostatnimi laty. 62
  • Przezroczyste 1 lut 2004 Operacja plastyczna staje się dziś stałym punktem kobiecej biografii i coraz więcej w tym ostentacji 63
  • 1 lutego 2004 1 lut 2004 Na Marsie mogą się ukrywać żywe organizmy! Uczeni z Europejskiej Agencji Kosmicznej twierdzą, że mają dowody na to, że na lodowcach okołobiegunowych na Czerwonej Planecie jest woda. 64
  • Azja Pandory 1 lut 2004 Nie ma wygasających epidemii, są tylko ich nowe odmiany 66
  • Zastrzyk koncepcji 1 lut 2004 Szczepionki na raka, cukrzycę, chorobę Alzheimera i nałogi? 70
  • Mówię, więc jestem 1 lut 2004 Porozmawiaj ze swoim dzieckiem już w jego kołysce! 72
  • Bez granic 1 lut 2004 Dean na dnie Wśród demokratycznych kandydatów na prezydenta USA nastąpiło spore przetasowanie. Po prawyborach w Iowa Howard Dean, uznawany za faworyta wyścigu po nominację Partii Demokratycznej, nagle spadł na trzecią... 74
  • Polish american dream 1 lut 2004 Dlaczego nie wykorzystujemy hossy za oceanem? 76
  • Blair na minie 1 lut 2004 Czy śmierć Davida Kelly'ego pociągnie premiera Wielkiej Brytanii do politycznego grobu? 80
  • Rok małpy 1 lut 2004 Skończyła się w Davos dekada Rosji. Przez ostatnie lata podczas Światowego Forum Gospodarczego ludzie biznesu i polityki najczęściej dyskutowali z rosyjskimi politykami i oligarchami. I ciągle opowiadali, jak to w Rosji rozwija się gospodarka rynkowa i demokracja. Zapraszano... 83
  • Dublińska strategia lizbońska 1 lut 2004 Rozmowa z Bertiem Ahernem, premierem Irlandii 84
  • Komuszenkaland 1 lut 2004 60 procent Białorusinów chce przystąpienia ich kraju do Unii Europejskiej 86
  • Menu 1 lut 2004 Płyta Zimerman zakochany Krystian Zimerman nagrywa mało i rzadko: do studia wchodzi po latach przygotowań i wcale nie spieszy się z publikowaniem efektów swych sesji nagraniowych. Kontrakt na rejestrację dwóch koncertów... 88
  • Trzeszcząca płyta 1 lut 2004 60 milionów bezpłatnych kompaktów i kaset zniszczyło polski rynek muzyczny 90
  • Polskie chmury 1 lut 2004 Sztuka buduje mosty między Polską a Izraelem, między Jerozolimą a Warszawą 94
  • Rock bez majtek 1 lut 2004 Wojujące feministki chwyciły za gitary 96
  • Płyty Kuby Wojewódzkiego 1 lut 2004 MINIMAX PL Piotr Kaczkowski poleca Jeśli miałbym znaleźć nauczyciela muzyki mojego pokolenia, wskazałbym to nazwisko. To on otwierał nam uszy na piękno muzyki. Dziś radiowy kreator występuje w roli mecenasa nie znanych krajowych... 97
  • Perły do lamusa? - Nikczemni, głupi i źli 1 lut 2004 Ubu król" Piotra Szulkina zachwyca, choć nie zachwyca 98
  • Książki, Wystwa, DVD 1 lut 2004 KsiĄŻki Sprawa Hudsona-Crichtona Trzydzieści sześć lat temu w USA ukazała się powieść "A Case of Need" autorstwa niejakiego Jeffreya Hudsona. Ten thriller medyczny opublikowało teraz wydawnictwo Amber - tyle że jako pierwsze... 99
  • Z grzędy zrzędy - Pif-paw narodowy 1 lut 2004 Wicepremier Pol jest teraz jak pochyłe drzewo, na które wszyscy skaczą. Nie on jeden zresztą. Miller też jest pochyłym drzewem. I Jaskiernia jest pochyłym drzewem. I Łapiński, Jagiełło, Długosz... kto tam jeszcze?... Rzec można... 100
  • Gra w kolory 1 lut 2004 Do niedawna społeczeństwo amerykańskie - mimo panowania poprawności politycznej - dzieliło się w zasadzie na białych, czarnych i żółtych. Już niedługo ma zacząć obowiązywać zgoła inny podział: na czerwonych,... 100
  • Organ Ludu 1 lut 2004 TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 5 (70) Rok wyd. 3 WARSZAWA, poniedziałek 26 stycznia 2004 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Partia wygrywa w Sejmie W sejmowym głosowaniu nad przyznaniem dotacji dla PKP i metra Partia wygrała!... 101
  • Skibą w mur - Cycem w prawicę 1 lut 2004 Nie ma już nic trwałego, skoro teksty pisane ręką gwiazdy prawicowej publicystyki turlają się między sutkami bezpruderyjnych panienek 102