SUV-y to najlepiej sprzedające się obecnie samochody na świecie
To z myślą o kobietach powstały SUV-y (Sports Utility Vehicles), czyli samochody sportowo-użytkowe. To kobiety coraz chętniej przesiadały się z samochodów osobowych do bezpieczniejszych i wyższych aut terenowych. Tradycyjne auta terenowe mają jednak twarde zawieszenie i nie nadają się do szybkiej jazdy po szosie. Ponadto analizy rynku wykazały, że aż 90 proc. aut terenowych nigdy nie zjeżdża z utwardzonych dróg. Producenci samochodów postanowili więc stworzyć auta luksusowe, ale także wysokie, masywne, bezpieczne i nadające się do szybkiej jazdy po autostradach. W Stanach Zjednoczonych aż 24 proc. wszystkich samochodów stanowią właśnie auta sportowo-użytkowe. Już wkrótce mogą one zdominować rynki motoryzacyjne na całym świecie.
Na niedawnym salonie motoryzacyjnym w Detroit pokazano kilka modeli SUV-ów, między innymi kubang - pierwsze auto tego typu wyprodukowane przez Maserati. Można już kupić pierwszy SUV firmy Porsche - model cayenne. Od 1 stycznia w Polsce sprzedawany jest z kolei szwedzki SUV - volvo XC 90.
SUV rodzinny
Mocne silniki sprawiły, że SUV-ami zainteresowali się także panowie. Obecnie 58 proc. właścicieli tych aut to mężczyźni z klasy średniej, między 35. a 55. rokiem życia. SUV-y jednak to także samochody rodzinne. W volvo XC 90 zamontowano nawet trzeci rząd siedzeń, by mogła się w nim zmieścić rodzina licząca sześć czy siedem osób. O rodzinnym charakterze SUV-ów świadczą także duże bagażniki. Porsche, które do niedawna produkowało auta z bagażnikami mogącymi pomieścić zaledwie aktówkę, w modelu cayenne oferuje bagażnik o pojemności 1770 litrów.
SUV bezpieczny
Pierwsi nową klasę aut zaakceptowali Amerykanie. W ciągu pięciu lat sprzedaż SUV-ów wzrosła w USA o kilkaset procent. Obecnie aż 4,5 mln z 5 mln SUV-ów kupowanych rocznie na świecie nabywają mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Europejscy i japońscy producenci kierują na amerykański rynek ponad 50 proc. swojej produkcji. Jednocześnie wokół nowej klasy aut toczy się w USA kampania propagandowa. W ubiegłym roku w wielu gazetach pojawiły się opinie, jakoby SUV-y miały skłonność do dachowania. Umieszczony wyżej niż w samochodach osobowych środek ciężkości miał rzekomo destabilizować auta. Jest akurat odwrotnie.
SUV-y są wyposażone w elektroniczne stabilizatory, które sprawiają, że samochody te mają mniejszą skłonność do przewracania się niż większość aut osobowych i vanów. Pojawił się także zarzut, że SUV-y są droższe w eksploatacji. Wyliczano, ile litrów więcej od samochodu osobowego musi spalić SUV, żeby pokonać trasę z San Francisco do Nowego Jorku. Mimo to sprzedaż tych aut wzrosła. Okazało się, że ponad 50 proc. właścicieli SUV-ów to osoby o dochodach przekraczających 75 tys. dolarów rocznie, dla których nieco wyższe koszty eksploatacji nie są problemem.
SUV modny
Podczas gdy w ubiegłym roku sprzedaż aut innych klas spadła w Europie o 4 proc., sprzedaż SUV-ów wzrosła o 12 proc. Nawet na niewielkim polskim rynku wzrósł popyt na te samochody. W 2002 r. sprzedano u nas prawie dwa razy więcej SUV-ów niż w roku 2001. Ogólnoświatowy boom sprawił, że większość producentów aut chce wytwarzać własny samochód tego typu. Wielu z nich próbuje zaliczać do SUV-ów modele do niedawna uważane za typowe auta terenowe. Inni decydują się na zmiany w konstrukcjach znanych od lat samochodów. Na przykład nowy mitsubishi pajero nie będzie miał ramy i w związku z tym będzie się poruszał w trudnym terenie znacznie gorzej niż poprzednie modele, ale za to komfort jazdy i maksymalna prędkość wyraźnie wzrosną.
Nowe modele porsche, maserati czy cadillaca to dopiero początek boomu na SUV-y, zaliczane przez ekspertów do segmentu premium. Prawdopodobnie wkrótce na rynku pojawią się SUV-y takich firm, jak Bentley czy Lincoln.
Zdjęcia: Maserati, Porsche, Volvo
Na niedawnym salonie motoryzacyjnym w Detroit pokazano kilka modeli SUV-ów, między innymi kubang - pierwsze auto tego typu wyprodukowane przez Maserati. Można już kupić pierwszy SUV firmy Porsche - model cayenne. Od 1 stycznia w Polsce sprzedawany jest z kolei szwedzki SUV - volvo XC 90.
SUV rodzinny
Mocne silniki sprawiły, że SUV-ami zainteresowali się także panowie. Obecnie 58 proc. właścicieli tych aut to mężczyźni z klasy średniej, między 35. a 55. rokiem życia. SUV-y jednak to także samochody rodzinne. W volvo XC 90 zamontowano nawet trzeci rząd siedzeń, by mogła się w nim zmieścić rodzina licząca sześć czy siedem osób. O rodzinnym charakterze SUV-ów świadczą także duże bagażniki. Porsche, które do niedawna produkowało auta z bagażnikami mogącymi pomieścić zaledwie aktówkę, w modelu cayenne oferuje bagażnik o pojemności 1770 litrów.
SUV bezpieczny
Pierwsi nową klasę aut zaakceptowali Amerykanie. W ciągu pięciu lat sprzedaż SUV-ów wzrosła w USA o kilkaset procent. Obecnie aż 4,5 mln z 5 mln SUV-ów kupowanych rocznie na świecie nabywają mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Europejscy i japońscy producenci kierują na amerykański rynek ponad 50 proc. swojej produkcji. Jednocześnie wokół nowej klasy aut toczy się w USA kampania propagandowa. W ubiegłym roku w wielu gazetach pojawiły się opinie, jakoby SUV-y miały skłonność do dachowania. Umieszczony wyżej niż w samochodach osobowych środek ciężkości miał rzekomo destabilizować auta. Jest akurat odwrotnie.
SUV-y są wyposażone w elektroniczne stabilizatory, które sprawiają, że samochody te mają mniejszą skłonność do przewracania się niż większość aut osobowych i vanów. Pojawił się także zarzut, że SUV-y są droższe w eksploatacji. Wyliczano, ile litrów więcej od samochodu osobowego musi spalić SUV, żeby pokonać trasę z San Francisco do Nowego Jorku. Mimo to sprzedaż tych aut wzrosła. Okazało się, że ponad 50 proc. właścicieli SUV-ów to osoby o dochodach przekraczających 75 tys. dolarów rocznie, dla których nieco wyższe koszty eksploatacji nie są problemem.
SUV modny
Podczas gdy w ubiegłym roku sprzedaż aut innych klas spadła w Europie o 4 proc., sprzedaż SUV-ów wzrosła o 12 proc. Nawet na niewielkim polskim rynku wzrósł popyt na te samochody. W 2002 r. sprzedano u nas prawie dwa razy więcej SUV-ów niż w roku 2001. Ogólnoświatowy boom sprawił, że większość producentów aut chce wytwarzać własny samochód tego typu. Wielu z nich próbuje zaliczać do SUV-ów modele do niedawna uważane za typowe auta terenowe. Inni decydują się na zmiany w konstrukcjach znanych od lat samochodów. Na przykład nowy mitsubishi pajero nie będzie miał ramy i w związku z tym będzie się poruszał w trudnym terenie znacznie gorzej niż poprzednie modele, ale za to komfort jazdy i maksymalna prędkość wyraźnie wzrosną.
Nowe modele porsche, maserati czy cadillaca to dopiero początek boomu na SUV-y, zaliczane przez ekspertów do segmentu premium. Prawdopodobnie wkrótce na rynku pojawią się SUV-y takich firm, jak Bentley czy Lincoln.
| Porsche Cayenne |
|---|
Najbardziej sportowy z produkowanych obecnie SUV-ów. W wersji turbo - z 4,5-litrowym silnikiem wyposażonym w dwie turbosprężarki - osiąga moc 450 KM, może się poruszać z prędkością 266 km/h, a do 100 km na godzinę przyspiesza w 5,6 sekundy. Przy tym jest to auto rodzinne. Projektanci przewidzieli dużo miejsca dla pasażerów z tyłu oraz bagażnik o pojemności 540 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 1770 litrów. Do seryjnego wyposażenia tej wersji należy m.in. pneumatyczne zawieszenie z automatyczną regulacją wysokości. Innowacją jest system Porsche Traction Management, który w podstawowym trybie pracy przekazuje 62 proc. mocy silnika na koła osi tylnej i 38 proc. na koła osi przedniej. Stosunek ten zmienia się w zależności od warunków jazdy. Czujniki reagują nie tylko na zmiany przyczepności, ale także na kąt skrętu kierownicy czy nacisk na pedał gazu. |
| Volvo XC 90 |
|---|
To przede wszystkim auto rodzinne. Po rozłożeniu siedzeń ukrytych w podłodze bagażnika może nim podróżować siedem osób. System Roll Stability Control ma uchronić XC 90 przed wywrotką. Czujnik żyroskopowy rejestruje prędkość i kąt przechyłu poprzecznego samochodu. Jeśli kąt ten jest zbyt duży, uruchamia się dynamiczny układ stabilizacji toru jazdy, który zmniejsza moc silnika i hamuje jedno lub więcej kół - aż pojazd odzyska stabilność. XC 90 będzie dostępny z silnikami benzynowymi o pojemności 2,9 l (272 KM) i 2,5 l (210 KM) oraz silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem o pojemności 2,4 l (163 KM). |
| Maserati Kubang |
|---|
W Maserati Kubang środek ciężkości umieszczono o 100 mm niżej niż w dotychczas produkowanych pojazdach klasy SUV. Wnętrze jest bardzo przestronne, dodatkowo można je aranżować na trzy różne sposoby. W nowym maserati może jechać pięć osób (dwa przednie fotele i tylna kanapa), cztery (dwa fotele przednie i dwa tylne) lub siedem (dwa dodatkowe fotele montowane na zamówienie klienta w trzecim rzędzie). Auto będzie miało prawie 5 m długości, 1,9 m szerokości i 1,65 m wysokości. Silnik o pojemności 4,2 litra i mocy 390 KM może w 5,5 sekundy rozpędzić samochód do 100 km/h. Kubangiem będzie można jechać z prędkością 255 km/h. |
Zdjęcia: Maserati, Porsche, Volvo
Więcej możesz przeczytać w 3/2003 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Najbardziej sportowy z produkowanych obecnie SUV-ów. W wersji turbo - z 4,5-litrowym silnikiem wyposażonym w dwie turbosprężarki - osiąga moc 450 KM, może się poruszać z prędkością 266 km/h, a do 100 km na godzinę przyspiesza w 5,6 sekundy. Przy tym jest to auto rodzinne. Projektanci przewidzieli dużo miejsca dla pasażerów z tyłu oraz bagażnik o pojemności 540 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 1770 litrów. Do seryjnego wyposażenia tej wersji należy m.in. pneumatyczne zawieszenie z automatyczną regulacją wysokości. Innowacją jest system Porsche Traction Management, który w podstawowym trybie pracy przekazuje 62 proc. mocy silnika na koła osi tylnej i 38 proc. na koła osi przedniej. Stosunek ten zmienia się w zależności od warunków jazdy. Czujniki reagują nie tylko na zmiany przyczepności, ale także na kąt skrętu kierownicy czy nacisk na pedał gazu.
To przede wszystkim auto rodzinne. Po rozłożeniu siedzeń ukrytych w podłodze bagażnika może nim podróżować siedem osób. System Roll Stability Control ma uchronić XC 90 przed wywrotką. Czujnik żyroskopowy rejestruje prędkość i kąt przechyłu poprzecznego samochodu. Jeśli kąt ten jest zbyt duży, uruchamia się dynamiczny układ stabilizacji toru jazdy, który zmniejsza moc silnika i hamuje jedno lub więcej kół - aż pojazd odzyska stabilność. XC 90 będzie dostępny z silnikami benzynowymi o pojemności 2,9 l (272 KM) i 2,5 l (210 KM) oraz silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem o pojemności 2,4 l (163 KM).
W Maserati Kubang środek ciężkości umieszczono o 100 mm niżej niż w dotychczas produkowanych pojazdach klasy SUV. Wnętrze jest bardzo przestronne, dodatkowo można je aranżować na trzy różne sposoby. W nowym maserati może jechać pięć osób (dwa przednie fotele i tylna kanapa), cztery (dwa fotele przednie i dwa tylne) lub siedem (dwa dodatkowe fotele montowane na zamówienie klienta w trzecim rzędzie). Auto będzie miało prawie 5 m długości, 1,9 m szerokości i 1,65 m wysokości. Silnik o pojemności 4,2 litra i mocy 390 KM może w 5,5 sekundy rozpędzić samochód do 100 km/h. Kubangiem będzie można jechać z prędkością 255 km/h.