Zbigniew Ziobro - profil osobowości
Zbigniew Ziobro ma osobowość, którą psychologowie określają jako "dominującą". Ludzie o takiej osobowości są ekstrawertywni, chcą przewodzić, wiedzą, co jest najlepsze. Stawiają ambitne cele zarówno sobie, jak i innym. Domagają się akceptacji dla swoich pomysłów, ponieważ uważają je za słuszne. Koncentrują się na tym, by zadania były zrealizowane jak najszybciej. Są też stale niezadowoleni ze status quo. Szukają wyzwań i ochoczo je podejmują. Chętnie pracują sami i odpowiadają za realizację celów.
"Dominujący" nie potrafią zrozumieć lub docenić poglądów i uczuć innych. Są niecierpliwi wobec siebie i innych. Często nie biorą pod uwagę zróżnicowania ważności zadań - wszystkie traktują jako jednakowo pilne.
Niecierpliwy lider
Osoby o "dominującym" typie osobowości w zespole pełnią funkcję lidera. Nadają kształt wysiłkom zespołu. Ujednolicają idee, cele i plany tak, by powstał spójny, wykonalny projekt, możliwy do szybkiego wdrożenia. Typ "dominujący" charakteryzuje wysoka motywacja i równie wysoki poziom energii. Jego osobiste zaangażowanie i wkład w pracę zespołu są bardzo duże. Nie lubi jednak zajęć monotonnych i wymagających skrupulatności.
"Dominujący" prezentuje dyrektywne podejście do pracowników. Osoba taka w niewielkim stopniu zdolna jest do rozumienia ludzi i okazywania im ciepła. Nie toleruje niezdecydowanych, wolniej myślących, szybciej się męczących. Jest raczej prostolinijna i krytyczna, nie wstydzi się okazywać silnych reakcji. Łatwo sprowokować jej wybuch. Ze względu na zdecydowane nastawienie na rywalizację i zwycięstwo kilka osób o podobnych cechach może uczynić zespół nieproduktywnym.
Konkretny twardziel
Osoby "dominujące" mają skłonność do spekulowania, a czasem do manipulowania innymi. Chcą dowieść swojej racji i konkurują, jeżeli są pewne przewagi. Często wykorzystują do tego celu powszechne i niepodważalne zasady. Z łatwością wyznaczają cele i wprowadzają porządek. Mają skłonności do szybkiego dzielenia ludzi na tych "za" i tych "przeciw". Nie lubią tracić czasu. Korzystają z mocnych argumentów i prezentują je rzeczowo, ale niekoniecznie precyzyjnie. Chcą wszystkim narzucić swoje zdanie.
Komunikując się z innymi, typy "dominujące" oczekują konkretnych efektów. Słuchają tylko tych, którzy ich zdaniem mogą coś wnieść do ich własnych poglądów. Lubią krótkie i rzeczowe wystąpienia. Jeżeli taki typ osobowości zadaje pytania, oczekuje konkretnych i jasnych odpowiedzi. Nie należy go atakować pytaniami zamkniętymi, które mogą go ośmieszyć. Dobrze jest go dopuścić do głosu, lecz trzeba uważać, aby nie przejął kontroli. Może się upierać przy swoim zdaniu, więc nie należy go na siłę przekonywać. Wystąpienia ocenia drobiazgowo na podstawie mankamentów i wpadek prelegenta. Stosunkowo łatwo można rozpoznać jego nastawienie, obserwując jego mowę ciała.
Autokratyczny rywal
Osoby "dominujące" mają silnie rozwiniętą potrzebę kontroli. Dążą do wywierania wpływu na innych, by osiągnąć swój cel. Zazwyczaj bardzo wprawnie posługują się językiem i chętnie wchodzą w konfrontację z innymi. Są świadome politycznych aspektów różnych działań i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Kiedy przewodzą innym, preferują autokratyczny styl kierowania. Stosunkowo łatwo rozwijają takie kompetencje jak delegowanie zadań. Trudniej im opanować umiejętność dbania o harmonijną współpracę zespołu.
W sytuacjach konfliktowych "dominujący" przyjmują styl rywalizacji, charakteryzujący się dążeniem do rozstrzygania konfliktu na swoją korzyść. Wykazują wyższość własnych racji i interesów nad racjami i interesami innych. Dążą do pokonania innych, do trzymania się jednego, obranego wcześniej rozwiązania i szybkiego rozstrzygnięcia przez narzucenie swoich racji lub wywieranie wpływu.
"Dominujący" nie potrafią zrozumieć lub docenić poglądów i uczuć innych. Są niecierpliwi wobec siebie i innych. Często nie biorą pod uwagę zróżnicowania ważności zadań - wszystkie traktują jako jednakowo pilne.
Niecierpliwy lider
Osoby o "dominującym" typie osobowości w zespole pełnią funkcję lidera. Nadają kształt wysiłkom zespołu. Ujednolicają idee, cele i plany tak, by powstał spójny, wykonalny projekt, możliwy do szybkiego wdrożenia. Typ "dominujący" charakteryzuje wysoka motywacja i równie wysoki poziom energii. Jego osobiste zaangażowanie i wkład w pracę zespołu są bardzo duże. Nie lubi jednak zajęć monotonnych i wymagających skrupulatności.
"Dominujący" prezentuje dyrektywne podejście do pracowników. Osoba taka w niewielkim stopniu zdolna jest do rozumienia ludzi i okazywania im ciepła. Nie toleruje niezdecydowanych, wolniej myślących, szybciej się męczących. Jest raczej prostolinijna i krytyczna, nie wstydzi się okazywać silnych reakcji. Łatwo sprowokować jej wybuch. Ze względu na zdecydowane nastawienie na rywalizację i zwycięstwo kilka osób o podobnych cechach może uczynić zespół nieproduktywnym.
Konkretny twardziel
Osoby "dominujące" mają skłonność do spekulowania, a czasem do manipulowania innymi. Chcą dowieść swojej racji i konkurują, jeżeli są pewne przewagi. Często wykorzystują do tego celu powszechne i niepodważalne zasady. Z łatwością wyznaczają cele i wprowadzają porządek. Mają skłonności do szybkiego dzielenia ludzi na tych "za" i tych "przeciw". Nie lubią tracić czasu. Korzystają z mocnych argumentów i prezentują je rzeczowo, ale niekoniecznie precyzyjnie. Chcą wszystkim narzucić swoje zdanie.
Komunikując się z innymi, typy "dominujące" oczekują konkretnych efektów. Słuchają tylko tych, którzy ich zdaniem mogą coś wnieść do ich własnych poglądów. Lubią krótkie i rzeczowe wystąpienia. Jeżeli taki typ osobowości zadaje pytania, oczekuje konkretnych i jasnych odpowiedzi. Nie należy go atakować pytaniami zamkniętymi, które mogą go ośmieszyć. Dobrze jest go dopuścić do głosu, lecz trzeba uważać, aby nie przejął kontroli. Może się upierać przy swoim zdaniu, więc nie należy go na siłę przekonywać. Wystąpienia ocenia drobiazgowo na podstawie mankamentów i wpadek prelegenta. Stosunkowo łatwo można rozpoznać jego nastawienie, obserwując jego mowę ciała.
Autokratyczny rywal
Osoby "dominujące" mają silnie rozwiniętą potrzebę kontroli. Dążą do wywierania wpływu na innych, by osiągnąć swój cel. Zazwyczaj bardzo wprawnie posługują się językiem i chętnie wchodzą w konfrontację z innymi. Są świadome politycznych aspektów różnych działań i biorą je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Kiedy przewodzą innym, preferują autokratyczny styl kierowania. Stosunkowo łatwo rozwijają takie kompetencje jak delegowanie zadań. Trudniej im opanować umiejętność dbania o harmonijną współpracę zespołu.
W sytuacjach konfliktowych "dominujący" przyjmują styl rywalizacji, charakteryzujący się dążeniem do rozstrzygania konfliktu na swoją korzyść. Wykazują wyższość własnych racji i interesów nad racjami i interesami innych. Dążą do pokonania innych, do trzymania się jednego, obranego wcześniej rozwiązania i szybkiego rozstrzygnięcia przez narzucenie swoich racji lub wywieranie wpływu.
Więcej możesz przeczytać w 1/2007 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.