McMuzyka

Dodano:   /  Zmieniono: 
MTV stała się dla młodzieży tym, czym viagra dla impotentów
Na genialny w swej prostocie pomysł nadawania muzyki w telewizji przez całą dobę wpadł 28-letni prezenter radiowy Robert Pittman. Pomysł był genialny, bo koszty programu pokrywały wytwórnie płytowe zainteresowane promocją nowych albumów swoich artystów. Pomysł był prosty, bo MTV jako pierwsza stacja sprowadziła swój program tak naprawdę do prezentacji bloków reklamowych.
Pittman namówił Warner Amex Cable do zainwestowania w swój projekt 30 mln USD. W 1993 r. wartość MTV wyceniono już na 1,8 mld USD, a obecnie wynosi ona co najmniej 30 mld USD. Znak MTV jest jedną z pięciu najbardziej znanych marek na świecie. W ciągu 22 lat istnienia Music Television z małej stacji kablowej wyrosła na korporacyjnego giganta, który ma 
23 oddziały lokalne. Jej program ogląda każdego miesiąca 218 mln widzów w 139 krajach.

Radio z wizją
W 1966 r. Beatlesi zmęczeni uciążliwymi wizytami w różnych programach telewizyjnych nakręcili reklamówki do piosenek "Paperback Writer" i "Rain". W ten sposób powstały pierwsze wideoklipy. Ich mankamentem był jednak brak tempa oraz skupianie się wyłącznie na pokazywaniu wykonawców. Całodobowa Muzyczna Telewizja potrzebowała całkiem nowego stylu. Pittman znalazł go w Wielkiej Brytanii, gdzie na scenę wkraczał właśnie nowy kierunek zwany new romantic. Jego gwiazdy miały obsesję na punkcie własnego wyglądu. Wzorem dla nowych romantyków był David Bowie, który w 1980 r. stworzył prekursorski wideoklip do piosenki "Ashes To Ashes". Doskonale prezentujący się na wizji muzycy Eurythmics, Duran Duran, ABC, Culture Club czy Human League idealnie pasowali do nowego medium.
Muzyczna Telewizja ruszyła 1 sierpnia 1981 r. Program był odbierany w sieci kablowej w wielkich aglomeracjach na obu wybrzeżach Stanów Zjednoczonych. Jego formuła początkowo sprowadzała się do zapowiedzi teledysków i autopromocji, czyli MTV była tak naprawdę rodzajem radia z obrazkami. Pittman w najśmielszych snach nie spodziewał się, że jego telewizja może odgrywać tak wielką rolę w lansowaniu nowych gwiazd. Szybko się okazało, że dzięki MTV Stany Zjednoczone ogarnęła tzw. druga brytyjska inwazja, a nowi romantycy stali się z dnia na dzień milionerami.
Choć popularność stacji rosła w postępie geometrycznym, jej szef zarządził zmianę formuły. Proste promocyjne filmy ustąpiły miejsca wyrafinowanym produkcjom odchodzącym od realizmu na rzecz dynamicznych, często pozbawionych narracji obrazów. Tak narodził się styl MTV.

Dzieci MTV
W 1983 r., kiedy MTV ogarnęła już swym zasięgiem całe Stany Zjednoczone, Pittman zmienił muzyczny profil stacji. Postawił na zespoły heavymetalowe uwielbiane przez młodzież z centralnych rejonów USA. Nie tylko po raz drugi trafił w dziesiątkę, ale dzięki podpisaniu umowy na wyłączność z koncernami fonograficznymi MTV udało się zdystansować rywali - Ted Turner's Cable Channel i Music Discovery Network. Sukcesy marketingowe i finansowe umożliwiły rozszerzenie oferty programowej. Pojawiły się relacje z koncertów, listy przebojów, programy tematyczne i dokumentalne. W styczniu 1985 r. powstała siostrzana stacja VH1, całodobowy kanał przeznaczony dla starszego widza (25-50 lat).
Znaczenie teledysków w promocji płyt szybko dostrzegli giganci fonografii. Menedżerowie koncernu Columbia bez zmrużenia oka wyłożyli 1,5 mln USD na promocję telewizyjną płyty "Thriller"
Michaela Jacksona. Wideoklip do tytułowej piosenki był porywającą, czternastominutową etiudą filmową. Wyreżyserował go John Landis, reżyser i współscenarzysta filmu "Blues Brothers" - za astronomiczną na owe czasy kwotę 600 tys. USD. Wkrótce do produkcji wideoklipów wzięli się inni reżyserzy filmowi (m.in. Jonathan Demme, Derek Jarman), a jeszcze większa liczba twórców wręcz zaczynała kariery od kręcenia teledysków (David Fincher, Spike Jonze). Wizualny styl MTV szybko zadomowił się w reklamie i serialach telewizyjnych ("Policjanci z Miami"). "Dziećmi MTV" są m.in. Quentin Tarantino i Robert Rodriguez.

Pokolenie MTV
Mimo niebywałych sukcesów w połowie lat 80. wyczerpała się formuła radia z obrazkami. Z MTV odszedł Robert Pittman, a nowi zarządcy postawili na rozszerzenie oferty programowej. Powstały legendarne dziś programy: "Headbangers Ball" - poświęcony heavy metalowi, "Club MTV" - muzyce tanecznej, "120 Minutes" - muzyce alternatywnej, w tym grunge'owi. Stacja udostępniła antenę hip hopowi, a jej "Yo! MTV Raps" odniósł spektakularny sukces. W ramówce pojawiły się programy interaktywne, teleturnieje, wywiady, serie dokumentalne, wiadomości muzyczne i filmowe. Stacja angażowała się w kampanie związane z ochroną środowiska, walką z przemocą czy propagowaniem antykoncepcji. MTV zagościła w życiu i w głowach swoich odbiorców. Zaczęła kształtować ich potrzeby i zainteresowania. Wówczas po raz pierwszy powstało określenie "pokolenie MTV". W 1988 r. dziecko Pittmana wyrosło na drugą pod względem oglądalności telewizję kablową w USA.

MyŚl globalnie, dziaŁaj lokalnie
W latach 90. MTV ukierunkowała ekspansję na rynki lokalne. W 1987 r. ruszyło MTV Europe, cztery lata później MTV Asia, a w 1993 r. dwa kanały MTV Latino. Pierwszy krajowy oddział powstał w Brazylii. Po nim pojawiły się filie w Indiach, Japonii, Chinach i Korei. Rozczłonkowano też kanał europejski. Powstały oddziały brytyjski, włoski, skandynawski, rosyjski i centralny (Niemcy, Austria, Szwajcaria). W 2000 r. pojawiła się MTV Polska, a także MTV Espańa i MTV France.
Obecnie MTV nie jest już stacją ukierunkowaną wyłącznie na promocję muzyki, stylu życia i kreowania nowych zjawisk w obrębie popkultury. MTV 2003 to przede wszystkim globalny biznes. Stacja dociera do miliardów młodych ludzi, co daje ogromne możliwości promocji na rynkach lokalnych produktów światowych potentatów. Oprócz wykupienia czasu reklamowego stosują oni w teledyskach klasyczny product placement. Gwiazdy noszą w nich markowe ubrania, jeżdżą dobrymi samochodami, używają telefonów komórkowych, których marka jest łatwa do rozpoznania. Obecnie dwie trzecie zysków MTV pochodzi właśnie z reklam na rynkach lokalnych. W 2000 r. zysk brutto sieci MTV Networks (MTV, VH1, MTV Classic, Nicklodeon,) wyniósł 2,4 mld USD.
Nową strategią sieci była fuzja z firmą CBS, potentatem na amerykańskim rynku telewizyjno-radiowym. Trzy lata temu powstała spółka internetowa MTV Interactive, która ma domeny wszystkich oddziałów lokalnych. Jest to kolejny element wielkiego biznesu, gdyż każda ze stron ma swój własny sklep

Symbol globalizacji
U progu XXI wieku twórcy i dyrektorzy MTV określili filary tożsamości stacji - sprowadzają się one do trzech słów: rozrywka, seks i popularność. Nikt już się nie przejmuje promocją nowych kierunków muzycznych czy wspieraniem niezależnych producentów filmowych. Zamiast nowatorskich rozwiązań w MTV pojawiły się reality shows (m.in. "Rodzina Osbourne'ów"), stacja blisko współpracuje z Hollywood. Pierwszą multimilionową transakcją była promocja filmu "Świat to za mało", kolejnego odcinka przygód Jamesa Bonda. W oddziałach MTV promocję dostosowano do potrzeb lokalnego odbiorcy i film osiągnął poza granicami USA rekordowy sukces kasowy.
Perłą w koronie telewizyjnego imperium są wielkie ceremonie wręczania nagród skupiające przed odbiornikami rekordową liczbę widzów. Gale z okazji przyznawania Video Music Awards w USA, European Music Awards (w tym roku 6 listopada w Edynburgu) czy MTV Movie Awards, zwanych młodzieżowymi Oscarami, organizowane są w olbrzymich halach i na stadionach. Ten rozmach oraz wielka promocja gwiazd popu, czarnej muzyki R&B i hip hopu sprawiają, że MTV ma zagorzałych przeciwników - i to wywodzących się ze środowisk muzycznych. Uważają oni, że niebywały sukces rynkowy spowodował przeistoczenie się stacji z orędowniczki rockowego buntu w propagatorkę czystej rozrywki. Produkcje MTV charakteryzuje teraz unifikacja gustów i lansowanie jednego stylu życia - swoistego hedonizmu. Stacja jest dzisiaj jednym z symboli globalizacji i tylko patrzeć, jak stanie się takim samym celem ataków radykałów jak restauracje McDonald's. Ale taka jest cena sukcesu.



MTV Polska
MTV Polska istnieje od lipca 2000 r. jako spółka joint venture, w której po połowie udziałów mają MTV Networks Europe i UPCtv
Program MTV Polska może oglądać 2,1 mln gospodarstw domowych
Spółka jest właścicielem dwóch kanałów: MTV Polska i MTV Classic
Oglądalność MTV w Polsce jest dwukrotnie mniejsza niż konkurencyjnej Vivy
ATS, czyli średni czas oglądania MTV, wynosi 17 min
Więcej możesz przeczytać w 45/2003 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 45/2003 (1093)

  • Wprost od czytelników9 lis 2003Gilotyna budżetowa Poprzeczytaniu artykułu "Gilotyna budżetowa" (nr 42) i przyjrzeniu się prognozom rządowym dotyczącym relacji długu publicznego do PKB oraz zamieszczonemu wyciągowi z "Procedur ostrożnościowych i sanacyjnych"...3
  • Na stronie - MonoPol9 lis 2003Markowi Polowi pomyliły się... pedały.3
  • Peryskop9 lis 2003Miller w Iraku Leszek Miller będzie pierwszym zagranicznym szefem rządu, który przyjedzie do Iraku po zakończeniu działań wojennych. Polski premier ma się tam pojawić 8 listopada. Podczas kilkugodzinnej wizyty odwiedzi m.in. bazę polskich...6
  • Dossier9 lis 2003Krzysztof JANIK minister MSWiA "Palę wciąż tyle samo, do dwóch paczek dziennie. Piję mniej, niestety. Nie lubię pić w celach bezideowych" "Super Express" Andrzej LEPPER przewodniczący Samoobrony "Ja jestem dzieckiem...7
  • Nałęcz - Napinanie cięciwy9 lis 2003Nie można bogatych niszczyć podatkami, bo uciekną do życzliwszych krajów8
  • Poczta9 lis 2003KONKURS na reportaż Wydział Filologiczny Uniwersytetu Śląskiego i Studenckie Koło Naukowe Językoznawców ogłaszają konkurs na najlepszy reportaż prasowy, radiowy i telewizyjny "Reportaż na staż". Konkurs przeznaczony jest dla...9
  • Kadry9 lis 2003"To jest inny Janik. Janik, który podejmuje decyzje, który nie boi się podjąć decyzji" - Jerzy Dziewulski o ministrze spraw wewnętrznych i administracji w "Wiadomościach" TVP9
  • M&M9 lis 2003  NIE-CZYSTKA W POLICJI Dla tych, co śmią sprawdzać z SLD władze i podszyty mafią ich tknąć proceder, stworzy Leszek Szreder jak kanclerz Schröder Centrum Wypędzonych... Z Policji. W Hadze.10
  • Playback9 lis 2003Lech Kaczyński, prezydent Warszawy, lider PiS, i Jolanta Kwaśniewska, żona prezydenta RP10
  • Wojna o Puchatka9 lis 2003Prawa autorskie do postaci z książki A.A. Milne'a - Kubusia Puchatka, Prosiaczka, Tygryska, Kłapouchego, spopularyzowanych na całym świecie przez wytwórnię Walta Disneya - stały się powodem sporu między spadkobiercami autora oraz koncernem....10
  • Z życia koalicji9 lis 2003Zaiste, pełne filantropów jest SLD. Ta znana prawda znajduje potwierdzenie w kolejnych numerach "Trybuny", która dopytuje postkomunistów o ich prywatne wyrzeczenia w związku z programem Hausnera. Taki poseł Marek...12
  • Z życia opozycji9 lis 2003 O dziwo, to nie Jerzy Kropiwnicki został przewodniczącym ChRS (Chrześcijański Ruch Samorządowy). Zamiast prezydenta Łodzi z ZChN został nim prezydent Białegostoku z ZChN, niejaki Ryszard Tur. Ale zagrywka! Już sobie wyobrażamy, jak to się...13
  • Fotoplastykon9 lis 200314
  • Układ z Rywinem9 lis 2003Grzegorz Kurczuk rozpiął parasol ochronny nad Rywinem i jego mocodawcami.16
  • Odstrzelony9 lis 2003Kto się boi generała Adama Rapackiego?20
  • Niemiecki nie-pokój9 lis 2003Niemcy - kim byli, kim są, kim chcą być22
  • Telekom przyjaciół9 lis 2003Wiesław Kaczmarek buduje własne zaplecze biznesowe26
  • Zabójcze nianie9 lis 2003Przyjmując opiekunkę do dziecka, możesz wpuścić do domu sadystkę.30
  • Poczta9 lis 2003W 42. numerze "Wprost" opublikowaliśmy list, który do naszej redakcji przysłał Herbert Frankenstein, prezes zarządu BASF Polska. Na ten kuriozalny list odpowiedzieli nasi czytelnicy, odpowiedziały też instytucje i osobistości...34
  • Giełda i wektory9 lis 2003Hossa Świat Jałmużna z bankomatu Muzułmanie w Singapurze mogą używać bankomatów, by przekazać jałmużnę zwyczajowo dawaną biednym podczas ramadanu, islamskiego miesiąca postu. Bankomaty z opcją dokonywania przekazów pieniężnych,...36
  • Gazoholicy9 lis 2003Kupujemy od Rosjan najdroższy w Europie gaz, którego na dodatek brakuje38
  • Krach socjalkapitalizmu9 lis 2003Widmo krąży po Europie - widmo recesji44
  • Konkurencja na całe zło9 lis 2003Korporacje zawodowe znów głębiej sięgają do naszych kieszeni48
  • Żaglowa łódź podwodna9 lis 2003Czekamy na gospodarczy POPiS opozycji52
  • Balcerowicz wprost - Niewydolnie i niesprawiedliwie9 lis 2003Tysiąc dni czeka się w Polsce na orzeczenie sądowe. Gorzej jest tylko w Słowenii, Serbii i Czarnogórze oraz w Gwatemalii54
  • 2 x 2 = 4 Niewesoła perspektywa9 lis 2003Dzisiejsze kłopoty polskiej gospodarki to efekt błędów polityki ustrojowej55
  • Supersam9 lis 2003"Wprost" dla Ladies Tygodnik "Wprost" patronuje akcji Ladies związanej z programem "Możesz zdążyć przed rakiem" Fundacji Porozumienie bez Barier Jolanty Kwaśniewskiej. W ramach akcji wydano płytę z utworami w...56
  • Nowa Rosja9 lis 2003Piękne, seksowne Rosjanki zmieniają wizerunek brudnego, zacofanego kraju58
  • Miłość wam wszystko wybaczy9 lis 2003Pedofilia i zoofilia mogą być wkrótce uznane za taką samą odmienność jak homoseksualizm.62
  • Autokreacja9 lis 2003Auta zwyciężające w konkursie na samochód roku sprzedają się o 20 procent lepiej64
  • Pamięć cmentarzy9 lis 2003W Izraelu, kiedy robotnicy natkną się na stare groby, zaprzestają robót: grodzą teren i zmieniają plany budowlane66
  • Bikont do Makłowicza, Makłowicz do Bikonta9 lis 2003Bobeczku Drogi! Nadal większość czasu spędzam w Katowicach i tak będzie także przez cały następny miesiąc, ale nie jest to bynajmniej powód do jakichkolwiek narzekań. Między próbami w Teatrze Śląskim grasuję po mieście z olbrzymią przyjemnością.70
  • Druga płeć - Gadu-gadu i biju-biju9 lis 2003Jedno jest pewne: umiejętność mediacji bliższa jest mózgom "sfeminizowanym" niż "zmaskulinizowanym"71
  • Demon upokorzenia i odwetu9 lis 2003Jak w XX wieku Niemcy zaszczepili sobie poczucie historycznej krzywdy72
  • Know-how9 lis 2003Krew w proszku Szpitale nie będą już mieć kłopotów spowodowanych brakiem krwi, zwłaszcza rzadkich grup. Naukowcy z Karolinska Institutet w Sztokholmie po raz pierwszy zastosowali w transfuzji rozpuszczoną sproszkowaną krew ludzką. Krew w...76
  • Wdychanie śmierci9 lis 2003Jak skutecznie wywołać ślepotę, śpiączkę albo raka78
  • Od kogo pochodzi Darwin9 lis 2003To szkocki przyrodnik James Hutton był twórcą teorii doboru naturalnego82
  • Kliniki przemienienia - gdzie się leczyć (3)9 lis 2003Cierpisz na poważną chorobę przewodu pokarmowego? Musisz się poddać operacji żołądka, trzustki lub dwunastnicy? Takie zabiegi najlepiej w Polsce wykonuje się w Klinice Chirurgii Przewodu Pokarmowego Centralnego Szpitala Klinicznego Śląskiej...84
  • Bez granic9 lis 2003Popioły Kalifornii Staraliśmy się ocalić cokolwiek, ale nawet cegły rozsypywały się w popiół - opowiadała przerażona mieszkanka miasteczka Cuyamaca w Kalifornii, które pochłonął ogień. Szalejące od tygodnia pożary pozbawiły dachu nad...90
  • Europa Trzeciego Świata9 lis 2003Europa bez Ameryki, czyli pogrzeb Unii Europejskiej92
  • Szejk Putin9 lis 2003Michaił Chodorkowski popełnił błąd, bo uwierzył w siłę pieniądza i demokracji96
  • Więzień z wyboru9 lis 2003Jukos daje nam pracę i pomaga żyć" - głoszą billboardy reklamowe na całym terytorium Rosji. I w Moskwie, i w Nieftiejugansku na Syberii, stolicy Jukosu.98
  • Ostatni pociąg do Palestyny9 lis 2003Jeśli Arafat przestanie być Arafatem, Izrael da mu jeszcze jedną szansę100
  • Menu9 lis 2003kraj Miasto w mieście W Poznaniu tworzy się nowy styl miejskiego życia. Stary Browar to pierwszy w Polsce projekt łączący pod jednym dachem sztukę, handel i biznes. A wszystko to w odrestaurowanym budynku starego browaru w centrum miasta....104
  • McMuzyka9 lis 2003MTV stała się dla młodzieży tym, czym viagra dla impotentów106
  • Festiwal życia9 lis 2003Żydowska kultura jest kulturą radości życia - dowodzą festiwale filmu, muzyki i książki żydowskiej110
  • Płyty Kuby Wojewódzkiego9 lis 2003CASSANDRA WILSON Glamoured - **** Pani Cassandra ma dla niektórych słabszych smakoszy zmysłowy męski głos w zdecydowanie damskim ciele. Tak można się oszukać okrutnie na pierwszy rzut ucha. Rzuty oka rozwiewają wątpliwości. Królowa...111
  • Sexy Rod9 lis 2003Brytyjczycy lubią Roda Stewarta bardziej niż The Beatles112
  • Kino Tomasza Raczka9 lis 2003 Kill Bill - ***** Reżyseria: Quentin Tarantino W rolach głównych: Uma Thurman, Lucy Liu, Daryl Hannah USA 2003 Czysty filmowy spirytus. Wszystko jedno, z czego Quentin Tarantino go produkuje: czy z banalnych kryminałów...113
  • Sława i chała9 lis 2003teatr Perfumowane ciastko Słynny siedmiotomowy cykl powieści Marcela Prousta "W poszukiwaniu straconego czasu" znajduje się na każdej liście arcydzieł, choć mało kto go w całości przeczytał. Na kilometrowych zdaniach, wątłej akcji i...114
  • Perły do lamusa?9 lis 2003Stolica nie jest już ośmiornicą pożerającą przyjezdnych, to raczej oni chcą ją wykorzystać "jak dziwkę"115
  • Co media - Jak się oczyścić bez zamaczania?9 lis 2003Kluby naszej piłkarskiej ekstraklasy (co za myląca nazwa!) kupują sobie sędziów. Ale nie dorywczo, na jeden mecz, tylko na stałe. Prezesi nareszcie zaczęli liczyć - abonament zawsze wychodzi taniej. Poza tym lepiej przepłacić jednego...116
  • Szkiełko w oku9 lis 2003Wtym słowie szeleści modlitwa za duszki naszych zmarłych. Dzień Zaduszny nie jest jednak za duszny, jest raczej za wilgotny.116
  • Organ Ludu9 lis 2003TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 45 (58) Rok wyd. 2 WARSZAWA, poniedziałek 3 listopada 2003 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Przed nadchodzącym świętem państwowym Aktualne portrety przywódców W związku ze zbliżającym się...117
  • Skibą w mur9 lis 2003Czyż to nie piękny widok: murarze albo kombajniści chlejący w swym miejscu pracy martini z limonką zamiast jaboli?118
  • Ranking szpitali - treść ankiet9 lis 2003Poniżej prezentujemy treść ankiet, które zostały rozesłane do szpitali200