Dilerzy polityków

Dilerzy polityków

Pierwszy w Polsce ranking spin doktorów: 1. Bielan i Kamiński, 2. Séguéla, 3. Ciesiołkiewicz
Słynny „dziadek z Wehrmachtu" sprzed dwóch lat był zaledwie przygrywką do tego, co wydarzy się w czasie obecnej kampanii wyborczej. – Jest mało czasu, więc partie będą głównie szokować, bo w ten sposób najłatwiej dotrzeć do wyborców – przewiduje Andrzej Długosz, specjalista ds. marketingu politycznego. Skoro na plan dalszy schodzi charyzma polityków, na czoło wysuwają się spin doktorzy, specjaliści od kreowania wizerunku. Na podstawie opinii ekspertów i osób znających kulisy polskich kampanii wyborczych „Wprost" wytypował dziesięciu najlepszych spin doktorów pracujących w Polsce.

Niebieskie koszule

– Na Zachodzie praca spin doktora to 80 proc. końcowego wyniku wyborczego. Tylko 20 proc. zależy od talentu polityka – twierdzi Wojciech Jabłoński, autor książki „Kreowanie informacji". Daleko nam jeszcze do zwyczajów francuskich czy amerykańskich, ale także w Polsce praca fachowców od wizerunku jest coraz ważniejsza. Pokazała to już kampania prezydencka Aleksandra Kwaśniewskiego w 1995 r. Marketing polityczny był wtedy w powijakach. Kwaśniewski zdecydował się poprosić o pomoc Francuza Jacques’a Séguélę. To właśnie on stworzył kompletny wizerunek Kwaśniewskiego, wymyślił m.in. jego słynne niebieskie koszule. – W tym okresie lewica od strony marketingu politycznego przerastała wszystkich o głowę – przyznaje dziś Adam Bielan, autor strategii wyborczych PiS.
Roli Séguéli nie można sprowadzić tylko do doboru strojów w kampanii. – Spin doktor to nie jest specjalista mający nauczyć swego podopiecznego, jak się ubierać czy zachowywać przed kamerą. On ma stworzyć „legendę", czyli wykreować jego wizerunek na potrzeby wyborów – tłumaczy Wiesław Gałązka, doradca ds. wizerunku. – No i prawdziwy spin doktor powinien być marketingowcem do wynajęcia, który pracuje na partyjnym zapleczu poza światłami reflektorów. Tylko w ten sposób można w tym zawodzie zachować dystans i właściwą ocenę sytuacji – uważa Gałązka.
Séguéla, zanim wykreował Kwaśniewskiego (praca włożona wówczas w jego wizerunek owocuje do dziś), był doradcą „Solidarności". I mimo że pracował z najważniejszymi polskimi politykami, mało kto zna jego nazwisko. W naszym kraju do pewnego momentu naśladował go Piotr Tymochowicz. On także umiejętnie trzymał się ponad politycznymi podziałami (pracował z Andrzejem Lepperem, Marianem Krzaklewskim czy Stanem Tymińskim), koncentrując się na kształtowaniu ich wizerunku. Zgubiła go chęć zdobycia rozgłosu. – Zrobił nam zły PR. Skupiał się jedynie na doborze koszul i technikach układania rąk. W dobrej kampanii to nie wystarczy – podkreśla Gałązka.
Słabością polskiego marketingu politycznego jest to, że właściwie nie ma w nim niezależnych ekspertów. – W USA non stop są jakieś wybory: prezydenckie, parlamentarne lub na szeryfa stanowego. Tymczasem u nas zapotrzebowanie na specjalistów jest zazwyczaj raz na cztery lata – zauważa Andrzej Długosz. Dlatego w Polsce marketingiem politycznym zajmują się członkowie partii. Przynosi to różne rezultaty. Może się okazać świetnym posunięciem, jak w wypadku PiS – główni stratedzy tego ugrupowania Michał Kamiński i Adam Bielan po ostatnich wyborach zostali okrzyknięci „bogami marketingu". Może też jednak przynieść opłakane rezultaty – kampanią prezydencką i parlamentarną PO w 2005 r. zajmowali się kolejni członkowie partii i doprowadzili do porażki w obu, wydawałoby się wygranych, elekcjach.
Minusem części spin doktorów jest brak wiedzy o kulisach tej profesji. Stąd zdarzają się proste w sumie błędy, które potem odbijają się wielką czkawką. Do podręczników trafiła już konferencja Marka Belki tuż przed wyborami w 2001 r. Wcześniej sondaże pokazywały, że SLD zdobędzie ponad połowę miejsc w Sejmie. Na konferencji Belka zapowiedział podwyżkę podatków. Efekt? SLD musiał stworzyć koalicję z PSL. Niedawno wpadkę zanotował Andrzej Lepper. Zwołał konferencję, na której przyznał się, że zdradzał żonę. W ten sposób zastosował klasyczną technikę marketingową outing. Polega ona na publicznym wyznaniu własnych grzechów, zanim dogrzebie się do nich konkurencja. Wyznanie Leppera jednak tylko go pogrążyło. I tak od dawna było wiadomo, że miał wiele kochanek, gazety się o nich rozpisywały. Wizerunek Leppera w żaden sposób się nie poprawił.

Falstart platformy
Marketing polityczny to najtrudniejsza forma marketingu. Właśnie przekonuje się o tym PO. Rozpoczęła kampanię serią utrzymanych w złowieszczym tonie billboardów wymierzonych w PiS. Trafiła jednak kulą w płot. – Jedna z zasad marketingu mówi, że należy uderzać w najsłabszą stronę konkurenta. Tymczasem PO zaatakowała najsilniejszą część PiS, czyli rząd. Nic dziwnego, że ta kampania nie przyniosła rezultatu – zauważa Gerard Abramczyk, członek sztabu wyborczego Geralda Forda i Ronalda Reagana.
Początek kampanii to poważne ostrzeżenie dla PO. Jeśli platforma szybko nie zreformuje swego sztabu wyborczego, PiS może się poczuć zwycięzcą wyborów.


1. Michał Kamiński i Adam Bielan
Twórcy sukcesów PiS i Lecha Kaczyńskiego w 2005 r. Pierwszą konwencję w amerykańskim stylu przeprowadzili już w marcu 2005 r., znacznie wyprzedzając konkurencję. Później wymyślili podział na Polskę solidarną i liberalną (techniki dzielenia społeczeństwa wymyślone przez Karla Rove’a pozwoliły George’owi W. Bushowi dwukrotnie zostać prezydentem).
– Najtrudniejsza dla nas była chyba kampania samorządowa w 2002 r., gdy Lech Kaczyński został prezydentem Warszawy. Operowaliśmy naprawdę ograniczonymi środkami finansowymi – mówi Bielan. Od czasu wygranych wyborów w 2005 r. odpowiadają za wszystkie marketingowe działania PiS. Adam Bielan jest m.in. autorem hasła „Premier Kaczyński. Zasady zobowiązują".
2. Jacques Séguéla
Jeśli potwierdzą się pogłoski o tym, że w najbliższej kampanii znów będzie wspierać Aleksandra Kwaśniewskiego, to szanse LiD, którym patronuje były prezydent, należy szacować wyżej, niż dziś pokazują sondaże. Séguéla to mistrz marketingu politycznego w skali światowej. Udowodnił to już podczas kampanii prezydenckiej Kwaśniewskiego w 1995 r. 73-letni Francuz „robił" także innych prezydentów, m.in François Mitterranda, Borysa Jelcyna, a obecnie pracuje z Cristiną Kirchner, która zamierza wystartować w wyborach prezydenckich w Argentynie. Nie jest jenak marketingowym Midasem. Największą wpadkę zanotował w 2002 r. W czasie wyborów prezydenckich pracował z Lionelem Jospinem, jednym z faworytów. I zawiódł – Jospin nie wszedł nawet do drugiej tury.
3. Konrad Ciesiołkiewicz
Rzecznik prasowy Kazimierza Marcinkiewicza i jego spin doktor. Wykreował najpopularniejszego polskiego premiera po 1989 r. – Marcinkiewicz odkrył w sobie wielki talent do komunikowania się z ludźmi. Nie zmienia to faktu, że rola Ciesiołkiewicza w kreowaniu jego wizerunku była ogromna – podkreśla Bielan. Zimą przed kamerami Marcinkiewicz lepił w Zakopanem bałwana, wiosną jeździł na quadzie. W tabloidach regularnie pojawiały się zdjęcia premiera w kapciach. Autorem większości tych pomysłów był Ciesiołkiewicz. W 2006 r. po przegranej Marcinkiewicza w wyborach na prezydenta Warszawy Ciesiołkiewicz przeniósł się do biznesu. – Nie możemy pozwolić, by taki talent nie został wykorzystany w kampanii – mówi jeden z posłów PiS.
4. Andrzej Halicki
Strateg kampanii Hanny Gronkiewicz-Waltz w zwycięskim wyścigu do fotela prezydenta Warszawy w 2006 r. Prowadził kampanię w ostrej opozycji do PiS. Nie bez znaczenia było też namówienie Gronkiewicz-Waltz do zmiany fryzury i wizyt u logopedy. – Główną przeszkodą było to, że z uwagi na ledwie dwuletni staż w PO Gronkiewicz-Waltz nie była kojarzona z tą partią. Na szczęście, udało się to zmienić – wspomina Halicki. W nadchodzących wyborach ma być odpowiedzialny za kampanię PO w Warszawie, gdzie wystartuje Donald Tusk. Halicki jest szefem GGK Public Relations – agencji, która wprowadzała na nasz rynek takie firmy, jak Alstom i Tesco. W latach 1989-1992 był rzecznikiem prasowym Kongresu Liberalno-Demokratycznego.
5. Sławomir Nowak
Członek zarządu Platformy Obywatelskiej. W kampanii wyborczej będzie najprawdopodobniej szefem sztabu PO. Podczas wcześniejszych kampanii zajmował się głównie zakupem czasu antenowego i rezerwacją billboardów. Jak ustalił „Wprost", Nowak przekonał kierownictwo platformy m.in. do aktywnej kampanii w Internecie i na Wyspach Brytyjskich. Poseł negocjuje też z gwiazdami filmu i estrady, które miałyby użyczyć swych twarzy kampanii PO. Sławomir Nowak jest związany z marketingiem i reklamą od lat. Jeszcze podczas studiów założył agencję reklamową. Odszedł z niej, by zostać wiceprezesem publicznego Radia Gdańsk. Uchodzi za zaufanego człowieka Donalda Tuska.
6. Piotr Tymochowicz
Znany głównie z rozgłosu, jaki stwarzał wokół własnej osoby. Robił to, by znaleźć klientów do swojej szkoły, w której uczył biznesmenów dbania o wizerunek. Wielu krytyków zarzuca mu szarlatanerię, co nie zmienia faktu, że ma na swoim koncie kilka sukcesów, a największy to Andrzej Lepper. Wiejskiego buntownika udało mu się przebrać w markowe garnitury i na jakiś czas skutecznie „wyciszyć". Wspólnie z Marcelem Łozińskim nakręcił dokument „Jak to się robi" o kulisach kampanii wyborczych. Ostatnio został zatrzymany przez policję w związku z akcją przeciw internetowym pedofilom. Okazało się, że nie ma przeciwko niemu dowodów. Jeśli uda mu się oczyścić z oskarżeń, jeszcze nieraz o sobie przypomni.
7. Mateusz Piskorski
Rzecznik prasowy Samoobrony i jej główny medialny strateg. Szybko przebił się na szczyty partii, pisząc przemówienia dla polityków z otoczenia Leppera. Mówi się, że to dzięki Piskorskiemu partia otworzyła się na miejski elektorat przed wyborami w 2005 r. W efekcie dostała się do Sejmu z trzeciego miejsca. Piskorski ma na swoim koncie także spektakularne porażki. Jego pomysłem była inicjatywa zmiany prawa prasowego. Choć reklamował pomysł pod hasłem obrony niezależności mediów, na Samoobronę posypał się grad nieprzychylnych komentarzy. Dzięki mediacji Piskorskiego z wiceszefem LPR Sylwestrem Chruszczem miał powstać LiS, wątpliwy z punktu widzenia marketingu politycznego sojusz z LPR.
8. Sylwester Chruszcz
Wiceprezes LPR, europoseł. Stanął na czele sztabu LPR podczas kampanii samorządowej w 2006 r. Najpierw doprowadził do zmiany logo partii: orła zastąpiła biało-czerwona chorągiewka. Potem zajął się projektami billboardów i scenariuszami spotów wyborczych. Według jego pomysłu powstał m.in. kontrowersyjny klip, w którym przed grupką brudnej i hałaśliwej młodzieży zamyka się brama szkoły. Liga Polskich Rodzin uzyskała w wyborach samorządowych druzgocąco słaby wynik – zdobyła niespełna 2 proc. mandatów w sejmikach wojewódzkich. Mimo to Chruszcz nadal odpowiada w lidze za projekty graficzne (jest z wykształcenia architektem), ma też wpływ na wyznaczanie kierunków rozwoju partii.
9. Jacek Protasiewicz
Europoseł Platformy Obywatelskiej i główny strateg kampanii prezydenckiej Donalda Tuska w 2005 r. Kampanię rozpoczął błyskotliwie – gdy reżim Łukaszenki zaatakował Związek Polaków na Białorusi, namówił Tuska do wizyty w Grodnie. W rezultacie poparcie dla kandydata PO wzrosło z 9 do 19 proc. Niestety, końcówka kampanii nie była już tak udana. Protasiewicz roztrwonił 10-procentową przewagę, jaką Tusk miał nad Lechem Kaczyńskim po pierwszej turze. Zamiast uderzyć na tzw. ścianę wschodnią, gdzie Tusk miał słabe poparcie, wolał wozić go na Śląsk i do Łodzi, które i tak go popierały. Nie potrafił też skutecznie zareagować na wysunięty przez sztab PiS podział Polski na liberalną i solidarną.
10. Eryk Mistewicz
Jako jedyny Polak należy do Europejskiego Stowarzyszenia Konsultantów Politycznych. – To jeden z najzdolniejszych spin doktorów w Polsce – komplementuje go Jerzy Ciszewski, były doradca medialny Marka Belki. Ta opinia nie przekłada się jednak na realne osiągnięcia. W 2005 r. Mistewicz doradzał w kampanii prezydenckiej Zbigniewowi Relidze. Efekt był taki, że Religa, faworyt pierwszych sondaży, wycofał się miesiąc przed pierwszą turą wyborów z poparciem na poziomie 5 proc. Pewnym sukcesem skończyła się współpraca Mistewicza z marszałkiem Sejmu Maciejem Płażyńskim. Udało się wykreować jego wizerunek jako uczciwego polityka. Mistewicz wyznaje zasadę, że spin doktor nie powinien mówić o swoich klientach.
Okładka tygodnika WPROST: 38/2007
Więcej możesz przeczytać w 38/2007 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 38/2007 (1291)

  • Na stronie - Donald Rasiak 16 wrz 2007, 22:00 Platforma Obywatelska cały czas gra na wyjeździe 4
  • Skaner 16 wrz 2007, 22:00 8
  • Balazs skazany za paserstwo 16 wrz 2007, 22:00 Kandydaci 8
  • ABW sprawdzi Sikorskiego 16 wrz 2007, 22:00 Służby 8
  • Fałszywy Sylwester? 16 wrz 2007, 22:00 Kampania 9
  • PSL Piast tajną bronią PiS 16 wrz 2007, 22:00 WYBORY 9
  • 16 procent Strzyczkowskiego 16 wrz 2007, 22:00 DEBIUTY 9
  • Dossier 16 wrz 2007, 22:00 "Kiedy premier całuje w rękę, to zauważam jakąś niezgrabność tego gestu. Donald zawsze całował bardzo zgrabnie, ale przy okazji chciał mi odgryźć palec"ZYTA GILOWSKA w "Kropce nad i", pytana przez Monikę Olejnik o... 10
  • Rzuca nami jak piłeczką 16 wrz 2007, 22:00 PYTANIA NIEPOLITYCZNE 10
  • Ludzie 16 wrz 2007, 22:00 Karski eleganckiGdy w sierpniu "Wprost" ogłosił, że jestem najgorzej ubranym polskim politykiem, żona powiedziała, że się za mnie weźmie - wyznał nam poseł PiS Karol Karski. Efekty widać. Broda posła jest równo przycięta, a... 11
  • Z telewizji do telewizji 16 wrz 2007, 22:00 TRANSFERY 11
  • Rokita odchodzi, jego ludzie zostają 16 wrz 2007, 22:00 Polityka 12
  • Gwiazdy z Internetu 16 wrz 2007, 22:00 Festiwale 12
  • Gross po wyborach 16 wrz 2007, 22:00 Książki 12
  • Kochanka Verheugena zagrozi koalicji? 16 wrz 2007, 22:00 NIEMCY 14
  • 500 prezentów dr. G. 16 wrz 2007, 22:00 DOWODY 14
  • Infowojna 16 wrz 2007, 22:00 TELEWIZJA 14
  • Sawka czatuje 16 wrz 2007, 22:00 Henryk Sawka (www.przyssawka.pl) 14
  • Poczta 16 wrz 2007, 22:00 KAMPANIA NA BOISKUAutorzy notki "Kampania na boisku" (nr 36, Skaner), pisząc o sympatiach sportowych polityków, umieścili posła Waldego Dzikowskiego (zastępca przewodniczącego PO) w gronie fanów klubu Zagłębie Sosnowiec.... 16
  • Playback 16 wrz 2007, 22:00 Były prezydent Aleksander Kwaśniewski i Adam Michnik redaktor naczelny "Gazety Wyborczej"Fot. J.Ostałowski/East News 16
  • Z życia koalicji 16 wrz 2007, 22:00 Broń Panie Boże! - jęknął Zbigniew Religa, gdy rozniosło się, że wstępuje do PiS. Nawet on - weteran wielu formacji - aż takiego obciachu chce sobie oszczędzić. Będzie jednak startował do Sejmu z list PiS. Cena, jakš za to... 18
  • Z życia opozycji 16 wrz 2007, 22:00 Szalenie się wzbogaciła Platforma Obywatelska. Po Antonim Mężydle (nieustanne chapeau bas) do Tuska i kolegów dołączył Radek Sikorski, a to podobno nie wszyscy. Platformersi łażą po ludziach i opowiadają, jaką to bombę maja w... 19
  • Wprost przeciwnie - Modne słowo "naród" 16 wrz 2007, 22:00 Europa budzi się ze snu o szczęśliwej koegzystencji narodów, ras i wyznań 20
  • Fotoplastykon 16 wrz 2007, 22:00 Henryk Sawka (www.przyssawka.pl) 22
  • Komu służy Kwaśniewski 16 wrz 2007, 22:00 Polscy politycy stają się za granicą kamerdynerami obcych interesów 24
  • Granat prasowy 16 wrz 2007, 22:00 Polskie media mają polskie obowiązki 28
  • Taniec z posłami 16 wrz 2007, 22:00 Mamy najciekawszą kampanię wyborczą od 1989 roku 30
  • Dilerzy polityków 16 wrz 2007, 22:00 Pierwszy w Polsce ranking spin doktorów: 1. Bielan i Kamiński, 2. Séguéla, 3. Ciesiołkiewicz 34
  • Zakładnik Kaczmarka 16 wrz 2007, 22:00 Co ukrywa Roman Giertych? 40
  • Profesor Masa 16 wrz 2007, 22:00 Świadkowie koronni będą szkolić policjantów? 42
  • Ryba po polsku - Oligarcha z jabcokami 16 wrz 2007, 22:00 W Polsce każdy większy złodziej, oszust i kombinator może być awansowany na oligarchę 44
  • Dobry, ale nierealny 16 wrz 2007, 22:00 Projekt budżetu na 2008 r. zakłada, że dochody wyniosą 247 mld zł, a wydatki - 275,2 mld zł. Dobre jest to, że deficyt wyniesie 28,2 mld zł, czyli prawie 2 mld zł mniej niż zaplanowano na 2007 r. Zła nowina wiąże się z tempem wzrostu... 46
  • Giełda 16 wrz 2007, 22:00 46
  • Rozrzutny jak Brytyjczyk 16 wrz 2007, 22:00 Zadłużenie Brytyjczyków (1,35 bln funtów) jest większe niż wielkość tegorocznego PKB Wielkiej Brytanii (1,33 bln funtów) - ostrzega firma Grant Thornton. W ciągu ostatniego roku aż 1,7 mln mieszkańców Wysp zgłosiło się Biur Porad... 46
  • Mała krzywda 16 wrz 2007, 22:00 Prawo narusza ponad połowa biur pośrednictwa sprzedaży nieruchomości oraz zarządców nieruchomości skontrolowanych przez Inspekcję Handlową. Na szczęście większość uchybień nie wyrządza szkód klientom. Zdarza się jednak, że... 47
  • Portfel w komórce 16 wrz 2007, 22:00 Abonenci Plusa jako pierwsi w Europie Środkowo-Wschodniej mogą płacić za zakupy, posługując się telefonem komórkowym. Wcześniej muszą się tylko zarejestrować przez infolinię (otrzymają specjalne konto, z którego będą rozliczane... 47
  • Krauze bez komputerów? 16 wrz 2007, 22:00 W ciągu najbliższych czterech miesięcy Ryszard Krauze prawdopodobnie pożegna się z branżą IT. Firma informatyczna Asseco Poland zaproponowała jednemu z najbogatszych Polaków oraz Prokomowi Investment przejęcie za 700 mln zł prawie 24... 47
  • Europejskie G-7 16 wrz 2007, 22:00 „Pozytywną niespodzianką" nazywa Komisja Europejska prognozowany na ten rok wzrost PKB w naszym kraju. Wśród siedmiu największych gospodarek Unii Europejskiej Polska jest zdecydowanym liderem. Nasz wzrost będzie większy od... 47
  • Sąd nad Kaczyńskim 16 wrz 2007, 22:00 776 dni, które nie wstrząsnęły polską gospodarką 48
  • Niezbędnik inwestora 16 wrz 2007, 22:00 W ciągu roku można zarobić miliard złotych, a w ciągu jednego dnia stracić sześćset milionów – pokazała historia Ryszarda Krauzego i jego spółek. To cena gry o duże pieniądze. W odpowiednich proporcjach podobne dylematy... 52
  • Hazard na parkiecie 16 wrz 2007, 22:00 Giełda jest miejscem, gdzie lokuję swoje ciężko zarobione pieniądze po to, aby je pomnożyć. Tak powie każdy giełdowy inwestor. I z jednej strony powie prawdę, a z drugiej – niekoniecznie. Na giełdzie w kilkanaście miesięcy... 60
  • Bawarska cola 16 wrz 2007, 22:00 Bionade to „miś na miarę możliwości” Niemców 64
  • 2x2=4 - Zły boks 16 wrz 2007, 22:00 Nie jest chyba dobrze, gdy z ust premiera słyszymy, że Polsce nie potrzeba miliarderów 66
  • Know - How 16 wrz 2007, 22:00 68
  • Geny na diecie 16 wrz 2007, 22:00 Dieta zmienia genom człowieka – dowiedli uczeni z University of California w Santa Cruz. Prowadząc badania nad enzymem rozkładającym skrobię na cukry proste, zauważyli, że organizmy mieszkańców krajów, w których spożywa się... 68
  • Ósmy dzień stworzenia 16 wrz 2007, 22:00 Czy nauka jest współczesnym mitem o stworzeniu świata, takim samym jak wypędzenie Adama i Ewy z raju? Tak twierdzą kreacjoniści. Teoria doboru naturalnego Darwina ma według nich taką samą wartość jak starożytne opowieści Sumerów o... 68
  • Wycinanie cukrzycy 16 wrz 2007, 22:00 Usunięcie dwunastnicy może wyleczyć cukrzycę typu 2. Zabieg ten zaczęto wykonywać u osób otyłych. Po wycięciu dwunastnicy żołądek zostaje połączony bezpośrednio z jelitem cienkim. To zmniejsza liczbę kalorii absorbowanych przez... 68
  • Choroba w twarzy 16 wrz 2007, 22:00 . 68
  • Zielone placebo 16 wrz 2007, 22:00 Jedzenie warzyw i owoców daje znacznie mniej, niż sądzono 70
  • Magia imion 16 wrz 2007, 22:00 Dlaczego Anny i Katarzyny robią większe kariery niż Andżeliki i Czesław 76
  • Żywe szybowce 16 wrz 2007, 22:00 Polatuchy, smoki latające, jaszczurki, zanim rzucą się w dół, wchodzą jak najwyżej. Początkowo spadają, nabierając prędkości, a gdy ta jest już odpowiednio duża, zaczynają szybować. Niektóre z tych zwierząt przenoszą się z... 80
  • Pierwszy heretyk świata 16 wrz 2007, 22:00 Odnaleziono mumię faraona Echnatona, twórcy religii monoteistycznej? 84
  • Damy i traktorzystki 16 wrz 2007, 22:00 Kobieta wjechała do PRL-u na traktorze. Jako milicjantka kierowała ruchem na największych skrzyżowaniach. A u schyłku PRL-u sprzedawała już tylko cukier na kartki.„To dzięki Stalinowi Polak z powrotem kocha kwiaty, spokojnie... 88
  • Bez granic 16 wrz 2007, 22:00 92
  • Cytat tygodnia 16 wrz 2007, 22:00 "Mhm..., nie"DONALD RUMSFELDbyły sekretarz obrony, zapytany, czy tęskni za George'em W. Bushem 92
  • Upadek księcia 16 wrz 2007, 22:00 KOMENTARZ 92
  • Prezydent tymczasowy 16 wrz 2007, 22:00 Nowy premier Rosji Wiktor Zubkow ma "przygotować struktury władzy" na wybory prezydenckie. Zubkow nie wyklucza, że sam w nich wystartuje. Nowy premier, przyjaciel Putina z Petersburga, był szefem Federalnej Agencji ds. Monitoringu... 93
  • Kapitulacja Watykanu 16 wrz 2007, 22:00 Rosja przestaje być terenem misyjnym dla katolicyzmu 94
  • Juan przebiegły 16 wrz 2007, 22:00 Sposób funkcjonowania monarchii to czarna dziura naszej demokracji - twierdzą krytycy hiszpańskiej rodziny królewskiej. W odpowiedzi król Hiszpanii Juan Carlos I mianował audytora do zbadania wydatków monarszej rodziny. Od 30 lat... 98
  • Dyplomacja w saunie 16 wrz 2007, 22:00 Pertraktacje za stołem konferencyjnym to już przeszłość. Światowa polityka rozgrywa się teraz w kurortach 102
  • Pasaż 16 wrz 2007, 22:00 104
  • Czas luksusu 16 wrz 2007, 22:00 Tylko w ciągu ostatnich dwóch miesięcy otwarto w Polsce sklepy Emporio Armani i Cacharel. W planach są Chanel, Louis Vuitton i kolejne butiki Burberry'ego, MaxMary i Zegny. Ich krajowa konkurencja patrzy na to wszystko ze spokojem - z... 104
  • Kalendarz na 577 lat 16 wrz 2007, 22:00 IWC Portuguese Schaffhausen Perpetual Calendar to zegarek wart 98,7 tys. zł. Nic dziwnego - wystarczy raz nastawić jego kalendarz, by wskazywał poprawną datę przez następne... 577 lat i pół roku. Zamknięty w złotej kopercie czasomierz ma... 104
  • Spa w operze 16 wrz 2007, 22:00 Lexus LS600hL odbierze operze wielu jej sympatyków. W przestronnym wnętrzu, jak w loży honorowej, nawet przy prędkości ponad 200km/h idealnie słychać smyczki z trzeciego rzędu orkiestry. Eksperci przyznają, że to najlepiej wyciszone auto... 104
  • Luksus Rubika 16 wrz 2007, 22:00 Giorgio Armani ubiera Julię Roberts, Beyonce, Toma Cruise'a i Katie Holmes. A w Polsce Piotra Rubika. Kompozytora widziano niedawno na zakupach w salonie Emporio Armani w Warszawie. W stylowych wnętrzach można nabyć m.in. męską kolekcję... 105
  • Eden w Warszawie 16 wrz 2007, 22:00 Cacharel to nie tylko znane perfumy Anais Anais czy Eden, ale także kreacje noszone przez Kate Moss czy Laetitię Castę. Teraz także przez Polki, bo słynny dom mody otworzył swój pierwszy butik w warszawskim centrum handlowym Klif. W... 105
  • Diabelskie buty 16 wrz 2007, 22:00 W jakich butach chodzi diabeł? Skoro ubiera się u Prady, to powinien nosić obuwie marki Church, należącej do tego słynnego domu mody. Ekskluzywne buty tej marki można już kupić w butiku przy warszawskim placu Trzech Krzyży. W salonie... 105
  • Brylanty na zamówienie 16 wrz 2007, 22:00 Diamenty są najlepszym przyjacielem kobiety, zwłaszcza gdy są oszlifowane i stanowią element oryginalnej biżuterii. A z takiej właśnie słynie fi rma Fozailoff. Jej pierwszy butik został właśnie otwarty w warszawskim Hiltonie. Można w... 105
  • Beza z brzytwą 16 wrz 2007, 22:00 Złote myśli z taśm polityków biją na głowę powiedzonka z "Misia i "Psów" 108
  • Zew stadionów 16 wrz 2007, 22:00 Polska liga śpiewa głównie o tym, jakie czynności seksualne kibice jednego klubu obiecują uczynić kibicom innych 112
  • Laser 16 wrz 2007, 22:00 114
  • 11 godzinna kulturę 16 wrz 2007, 22:00 Czarnookie fasolkiJeden z najważniejszych koncertów roku. Rzadko odwiedza nas aktualna (czyli o wiele droższa) gwiazda amerykańska. The Black Eyed Peas skolonizowali antenę MTV. Jakby tego było mało, piękna wokalistka Fergie przed rokiem... 114
  • Krzyk Katynia 16 wrz 2007, 22:00 Wajda przestał kręcić filmy. Patrzy tylko, do jakiej wzniosłej sprawy doczepić swoje nazwisko 116
  • Klątwa blokowisk 16 wrz 2007, 22:00 Rodzi się legenda wielkiej płyty 120
  • Wencel gordyjski - Nieszczęścia tańczą parami 16 wrz 2007, 22:00 Pani sobie zapisze numerek: 10. Bosak i Kajak 124
  • Ueorgan Ludu - LEKARZE STRAJKUJĄ – OBYWATELE ROBIĄ, CO MOGĄ 16 wrz 2007, 22:00 Ueorgan Ludu - Układ jeszcze się broni - Dzięki obecności pana premiera, nasza reprezentacja odniosła zwycięski remis nad układem helsińskim. Szkoda, że zabrakło ministra Ziobry. *** W okolicach Jasła nieco wylała rzeka, a PiS zastanawia się, jak zrobić, żeby powódź dotarła do... 125
  • Skibą w mur - Mydło i czekolada 16 wrz 2007, 22:00 Rokita powinien dostać grzechotkę, Olejniczak – pomadkę do ust, a Giertych – wojskowe oficerki 126

ZKDP - Nakład kontrolowany