Market z marzeniami

Market z marzeniami

Dodano:   /  Zmieniono: 3
"Wprost" przedstawia 200 najbardziej cenionych marek w Polsce
Przed 120 laty Coca-Cola była tylko skromnym "syropem do wody sodowej wspomagającym sprawność intelektualną i samopoczucie dzięki wykorzystaniu stymulujących właściwości rośliny coca i orzeszków cola" (tak zachwalał napój w pierwszej reklamie jego twórca, Amerykanin John Pemberton). Dziś jest znakiem towarowym wartym 70 mld USD, dla wielu symbolem wolności, kapitalistycznej gospodarki, zachodniego stylu życia.
James B. Twitchell (w książce "Wódź nas na pokuszenie") porównał współczesne marki handlowe do symboli religijnych: logo Nike czy BMW nosimy na koszulkach niczym krucyfiksy, do centrów handlowych ciągniemy jak do katedr. Marki handlowe są współczesnymi ikonami. Polak co dzień styka się z tysiącami popularnych na świecie albo tylko w naszym kraju marek i coraz bardziej ulega ich magnetyzmowi: już 34 proc. z nas podczas zakupów zwraca uwagę na markę lub producenta danego towaru (według badania TNS OBOP z lutego 2004 r.). W lodówce statystycznego polskiego konsumenta powinny się dziś znaleźć: sok Horteksu lub Tymbarku, butelka piwa Żywiec, mleko Łaciate, jogurt Bakomy i keczup z Pudliszek. Jeśli jednak polskiemu konsumentowi przyszłaby ochota na filiżankę herbaty, sięgnąłby po Liptona. Najchętniej używalibyśmy kosmetyków Nivea, chodzili w butach Adidasa, muzyki słuchali z wież hi-fi Sony, jeździli mercedesami. Wszystkie te znaki towarowe znalazły się w czołówce przygotowanego przez "Wprost" rankingu najbardziej cenionych w Polsce marek - rodzimych oraz zagranicznych (w każdej kategorii znalazło się 100 marek). Choć nad Wisłą są obecni niemal wszyscy potentaci światowej gospodarki, nasze uznanie zdobywa coraz więcej marek wykreowanych w kraju. To nie tylko popularne jeszcze w PRL Wedel czy Żywiec lub Hortex, wyróżniające się w morzu tandety serwowanej nam przed 1990 r. Wśród 100 polskich marek, które cenimy dziś najbardziej, znalazło się ponad 40 stworzonych od podstaw w ciągu ostatniej dekady!

Przemówić do żołądka
"Wszystko zostało sprowadzone do poziomu potrzeb człowieka pracującego" - tak mówił w końcu XIX wieku o mydle Sunlight jego twórca William Hesketh Lever, założyciel firmy, która dała początek koncernowi Unilever. Im prostszy w produkcji towar (proszki, napoje czy spodnie) wyrabiali przemysłowcy, tym bardziej go reklamowali, chcąc nadać mu wyjątkowy charakter. Kostki Sunlight starannie pakowano w imitację pergaminu, by ich nabywcy mieli wrażenie odrobiny luksusu. Harley Procter, syn jednego z założycieli Procter & Gamble, z tych samych powodów wymyślił dla swojego mydła nazwę Ivory (kość słoniowa).
Dziś do wyobraźni (i kieszeni) Polaka najlepiej przemawiać przez jego żołądek. Wśród marek zagranicznych w naszym rankingu triumfuje Lipton - marka herbaty należąca do holenderskiego giganta spożywczego i chemicznego Unilever. Koncern, przekonawszy nas, że jego herbata jest najsmaczniejsza, musiał odnieść sukces rynkowy, bowiem Polak wydaje na zakup herbaty średnio 21,6 zł rocznie, a wypija jej 80 l rocznie - po mieszkańcach Wysp Brytyjskich i Rosjanach najwięcej w Europie. Również wśród 100 najbardziej cenionych i lubianych przez Polaków krajowych marek aż 42 są znakami handlowymi artykułów spożywczych: od czekolad Terravity, przez makarony Malmy, soki z wadowickiego Maspeksu, po piwo z browarów żywieckich, okocimskich czy poznańskich oraz wódki z Polmosów. Od kilkudziesięciu lat najważniejszym naszym znakiem firmowym pozostaje fabryka czekolady Wedel (1. miejsce wśród najbardziej cenionych polskich marek). W jej historii niczym w soczewce skupiły się losy całej polskiej gospodarki: lata przedwojennej świetności (w latach 30. dla firmy prowadzonej przez Emila Wedla pracowało 1,5 tys. osób, a jej wyroby sprzedawano w paryskich sklepach), późniejszej nacjonalizacji pod rządami komunistów i zmiany nazwy zakładu (opakowania czekolad na eksport opatrywano jednak znakiem "Producent: 22 Lipca, dawniej E. Wedel"), wreszcie wolnego rynku i zagranicznych inwestycji (najpierw spółkę kupiło amerykańskie PepsiCo, a od 1999 r. należy do brytyjskiego Cadbury).
Niemal połowa z pierwszej dwudziestki krajowych marek jest - jak Wedel - własnością firm ze znaczącym albo wyłącznym udziałem kapitału zagranicznego. Mimo obaw towarzyszących sprzedaży polskich firm o długich tradycjach zachodnim inwestorom ich kapitał i know-how przyczyniły się do umocnienia naszych marek. Winiary (należą do szwajcarskiej grupy Nestlé), browary w Żywcu (holenderski Heineken), Tychach i Poznaniu (południowoafrykański SABMiller), Okocimiu (duński Carlsberg) czy fabryka opon Stomil (francuski Michelin) są dziś Polakom nie tylko znane; ich produkty stały się synonimem dobrej jakości, są modne i lubiane. Wśród rodzimych "starych" marek fenomenem jest tylko wytwarzany przez spółkę Inco-Veritas z Warszawy (należy do Katolickiego Stowarzyszenia Civitas Christiana) płyn do mycia naczyń Ludwik (6. miejsce w rankingu), który pojawił się na naszym rynku jeszcze w latach 60.

Nowe szaty Polski
Piwo Tyskie reputację marki buduje bez mała od 400 lat, Wedel od ponad 150 lat, a Hortex od lat 40. XX wieku. Mleko Łaciate (12. miejsce w rankingu marek krajowych), wytwarzane przez spółdzielnię mleczarską Mlekpol z niewielkiego Grajewa, po raz pierwszy pojawiło się na półkach sklepowych dopiero w 1996 r.; wirtualny mBank (100. miejsce) należący do BRE Banku debiutował na rynku usług finansowych niecałe cztery lata temu! Z drugiej strony, w założonej w 1990 r. przez trzech polskich himalaistów firmie Alpinus (73. miejsce w naszym rankingu), która skutecznie wprowadziła w Polsce modę na aktywny wypoczynek i turystykę górską, toczy się właśnie postępowanie upadłościowe.
Jednym z liderów polskiej "nowej gospodarki" (zrodzonej w III RP) jest Maspex z Wadowic. Nazwę firmy założonej 14 lat temu przez sześciu kolegów z Akademii Górniczo-Hutniczej zna mało kto. Za to marki jej flagowych produktów - soków Kubuś (10. miejsce), Tymbark (15. miejsce) czy makaronów Lubella (78. miejsce) - niemal każdy. Maspex stał się w ciągu dekady jednym z największych i najbardziej dynamicznych holdingów spożywczych w Europie Środkowej (jego roczne przychody wynoszą niemal miliard złotych).
Podczas gdy kryzys przeżywają poważane od dawna Vistula, Próchnik czy Wólczanka, do grona najbardziej cenionych przez Polaków marek przebijają się "młode wilki" branży odzieżowej - należąca do gdańskiej spółki LLP sieć salonów Reserved (94. miejsce) czy Americanos z podwarszawskich Łomianek (81. miejsce). Reserved ma dziś 70 salonów odzieżowych w Polsce i 20 za granicą; w 2005 r. chce wejść na rynek niemiecki i otworzyć w RFN nawet 300 sklepów. Akcje LPP są dziś najdroższe na warszawskiej giełdzie: jedna kosztowała na początku roku ponad 600 zł! Andrzej Pacanowski, który w 1989 r. rozpoczynał biznes od handlu dżinsami w małym lokalu na Dworcu Centralnym w Warszawie, m.in. dzięki kontrowersyjnym reklamom zrobił z Americanosa najbardziej ekspansywną firmę w branży. Americanos ma już 250 salonów w Polsce i na naszym rynku wyprzedzają go najwyżej słynny amerykański Levi's oraz Big Star, czyli szyjąca odzież dżinsową na szwajcarskiej licencji... firma z Kalisza, której dwie trzecie akcji należy do dwóch polskich współwłaścicieli (39. miejsce w rankingu polskich marek).

Strachy na Lachy
Tylko co dwudziesty Polak sięga po dany produkt dlatego, że został wytworzony w kraju! Wywodzące się z Polski marki nie mogą więc liczyć na pobłażanie w konkurencji z takimi gigantami jak Coca-Cola. Romuald Stachowiak, szef Komfort SA, największej polskiej sieci sklepów z materiałami wykończeniowymi i dekoracyjnymi (89. miejsce), wspomina, że gdy duże zachodnie markety zaczęły wchodzić na polski rynek, wiele osób przepowiadało mu szybkie bankructwo. Dziś ponad sto należących do szczecińskiej firmy salonów z wykładzinami, panelami, płytkami ceramicznymi, sąsiaduje w centrach handlowych z dużymi niemieckimi marketami Obi, Praktiker, Castorama, Teppichland. I wygrywa konkurencję.
Wygrywają na rynku głównie ci, którzy potrafili stworzyć silne marki. Andrzej Cichowski, właściciel Terravity (51. miejsce), największej produkującej czekoladę firmy z polskim kapitałem, od początku walczy o rynek z Nestlé (Goplana), Kraftem (Milka), Cadbury (Wedel) czy Fazerem (Bałtyk). Kilka lat temu niemal za murem poznańskiej fabryki Cichowskiego niemiecki koncern Stollwerck wybudował nowoczesny zakład, który zaatakował jego segment rynku tańszych czekolad (marka Alpen Gold). I przegrał - Niemcy sprzedali swoją fabrykę. Łódzki Atlas (51. miejsce), który 13 lat temu zaczynał od zera (a dokładniej - od pożyczonej betoniarki), zdobył około 60 proc. polskiego rynku chemii budowlanej (kleje, zaprawy, systemy dociepleń), zostawiając w tyle niemiecki koncern Henkel Bautechnik (ma 20-30 proc. naszego rynku). Kierowane od 1981 r. przez Jarosława Józefowicza Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych zdobyły 70 proc. polskiego rynku podpasek higienicznych, 36 proc. rynku rosyjskiego oraz 40 proc. ukraińskiego (marka Bella - 68. miejsce). I to mimo konkurowania z takimi potentatami, jak Procter & Gamble, Unilever czy Johnson & Johnson.

Ranking marek polskich
  • 1. Wedel 618  
  • 2. Hortex 568  
  • 3. Żywiec 495  
  • 4. Prince Polo 468  
  • 5. Winiary 464  
  • 6. Ludwik 463  
  • 7. Bakoma 443  
  • 8. Pudliszki 420
  • Herbapol 420
  • 10. Kubuś 417
  • 11. Tyskie 407
  • 12. Łaciate 400
  • 13. Okocim 397
  • 14. Poczta Polska 387
  • 15. Tymbark 384
  • 16. Kamis 382
  • 17. Hellena 381
  • 18. PKO BP 375
  • 19. Toruńskie pierniki 369
  • 20. Pollena 366
  • 21. PZU 363
  • 22. Nałęczowianka 357
  • 23. Telekomunikacja Polska 356
  • 24. Warka 348
  • 25. Żubrówka 345
  • 26. Amica 341
  • 27. Lech 339
  • 28. Era GSM 335
  • Kujawski 335
  • 30. Pekao SA 334
  • Dosia 334
  • 32. Morliny 333
  • 33. Totalizator Sportowy 330
  • 34. LOT 321
  • 35. PKS 320
  • 36. PKP 317
  • 37. Dębica 316
  • 38. Fortuna 314
  • 39. Big Star 307
  • 40. Żytnia 301
  • 41. Frugo 296
  • 42. Łowicz 293
  • 43. Zelmer 290
  • Ruch 290
  • 45. Malma 289
  • 46. Proszek E 288
  • Społem 288
  • 48. PKN Orlen 287
  • 49. Plus GSM 285
  • 50. Idea 280
  • 51. Atlas 278
  • Opoczno 278
  • 53. Lajkonik 276
  • 54. Wyborowa 275
  • 55. Polfa 266
  • 56. Sokołów 262
  • 57. Cepelia 261
  • 58. Polmos 258
  • 59. Terravita 255
  • 60. Wólczanka 248
  • 61. Mazowszanka 246
  • 62. Warta 242
  • Stomil Olsztyn 242
  • 64. Mokate 236
  • Wawel 236
  • Orbis 236
  • 67. Chopin (wódka) 224
  • 68. Bella 222
  • 69. Bobofrut 221
  • 70. Krakus 216
  • Tarczyn 216
  • 72. Mlekovita 210
  • Alpinus 210
  • 74. Ursus 209
  • 75. Empik 208
  • 76. Eris 200
  • 77. Polski Len 199
  • 78. Lubella 197
  • 79. Popularne 195
  • 80. Swarzędz 187
  • 81. Americanos 185
  • 82. Optimus 182
  • 83. Wirtualna Polska 178
  • 84. Onet.pl 175
  • 85. Vistula 172
  • Netia 172
  • 87. Ryłko 168
  • 88. Wars 167
  • 89. Komfort 163
  • 90. Cersanit 162
  • 91. Centra 154
  • Sonda 154
  • 93. Polpharma 151
  • 94. Reserved 137
  • 95. Mostostal 132
  • 96. Próchnik 126
  • 97. Gino Rossi 124
  • 98. Bytom 114
  • 99. Miraculum 108
  • 100. mBank 107

Jak wybraliśmy najbardziej cenione marki
Spośród 500 najlepszych marek w Polsce, wskazanych w "Raporcie o stanie marki w Polsce 1996-2004" Instytutu Marki Polskiej, kilkaset marek przeznaczonych do badania sondażowego wybrało jury w składzie: Mirosław Boruc, prezes IMP, Marek Zieleniewski, zastępca redaktora naczelnego "Wprost", Piotr Aleksandrowicz, redaktor naczelny polskiej edycji "BusinessWeeka" i Mirosław Cielemęcki, szef działu ekonomicznego "Wprost". Ostateczny ranking powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez Pentor (3-4 kwietnia 2004 r.) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków powyżej 15. roku życia. Ocenie respondentów poddano łącznie 225 marek zagranicznych i polskich (dwie oddzielne kategorie).
Badano znajomość poszczególnych marek (wynik ten stanowił 20 proc. końcowej oceny), opinie na temat jakości produktów lub usług sygnowanych daną marką (35 proc. końcowej oceny) oraz sympatię do marek (45 proc. końcowej oceny). W rezultacie każda marka mogła uzyskać maksymalnie 1000 punktów (gdyby wszyscy respondenci ją znali, a zarazem lubili i uznawali za dobrą).

Ranking marek zagranicznych
  • 1. Lipton 628
  • 2. Coca-Cola 575
  • 3. Nivea 549
  • 4. Adidas 535
  • 5. Mercedes 521
  • 6. Knorr 519
  • 7. Sony 506
  • 8. BMW 490
  • Danone 490
  • 10. Colgate 479
  • 11. Milka 471
  • 12. Volkswagen 470
  • 13. Pepsi 458
  • 14. Tchibo 448
  • 15. Panasonic 438
  • 16. Philips 437
  • 17. Nescafé 435
  • 18. Audi 434
  • 19. Marlboro 432
  • 20. Palmolive 415
  • 21. Ford 412
  • 22. Bosch 401
  • 23. Kodak 393
  • 24. Nokia 390
  • 25. Hochland 385
  • 26. Toyota 384
  • 27. Gillette 383
  • 28. Opel 382
  • 29. Levi's 371
  • 30. Volvo 365
  • Peugeot 365
  • 32. Walt Disney 359
  • 33. Fanta 358
  • 34. L'Oréal 356
  • 35. Fiat 355
  • 36. McDonald's 351
  • 37. Whirlpool 347
  • Algida 347
  • 39. Honda 345
  • 40. Nestlé 340
  • 41. Renault 334
  • 42. Johnson & Johnson 332
  • 43. Always 323
  • 44. Porsche 322
  • Skoda 322
  • 46. Nike 319
  • 47. Siemens 309
  • 48. Wrangler 308
  • 49. Citroe¨n 306
  • Reebok 306
  • 51. Bayer 300
  • 52. Smirnoff 299
  • 53. Pampers 291
  • 54. Gerber 290
  • 55. Martini 284
  • 56. Lego 282
  • 57. Bols 280
  • 58. Casio 279
  • Heineken 279
  • 60. Mazda 273
  • 61. Rolls-Royce 272
  • 62. Jaguar 271
  • 63. Harley-Davidson 265
  • 64. IKEA 259
  • 65. Triumph 256
  • 66. Shell 254
  • 67. Lee 250
  • 68. Samsung 249
  • Daewoo 249
  • 70. Finlandia 248
  • 71. Pizza Hut 247
  • 72. Vichy 245
  • 73. AGFA 244
  • Playboy 244
  • 75. Tesco 239
  • 76. Johnnie Walker 227
  • Chanel 227
  • 78. Ericsson 225
  • Mitsubishi 225
  • 80. Parker 223
  • 81. Dior 220
  • 82. Canon 217
  • 83. Statoil 216
  • 84. IBM 213
  • 85. Henkel 211
  • 86. Microsoft 206
  • 87. KFC 201
  • 88. Calvin Klein 198
  • 89. Absolut 192
  • 90. Visa 190
  • 91. Citibank 184
  • 92. BP 182
  • 93. Wrigley 181
  • 94. Rolex 178
  • 95. ING Bank 173
  • 96. Pierre Cardin 161
  • 97. Toshiba 157
  • 98. Heinz 156
  • 99. Hugo Boss 155
  • 100. CNN 147


PETER KNAUER
prezes Cadbury Wedel
Wedel to synonim czekolady. Ma w Polsce i wśród Polonii pozycję porównywalną z pozycją marki Cadbury w Wielkiej Brytanii. To skłoniło Cadbury do kontynuacji wedlowskiej tradycji, którą zapoczątkował Karol, a rozwijali Emil i Jan Wedlowie


TOMASZ KURPISZ
prezes Hortex Holding
Dobra reputacja Horteksu i przywiązanie Polaków do tej marki ułatwiły firmie przejście przez trudny okres restrukturyzacji w ostatnich latach. W Polsce czy w Rosji Hortex dla wielu osób jest od dawna synonimem mrożonych przetworów, ale marka wciąż się zmienia: do dobrych i naturalnych składników dodaliśmy atrakcyjne opakowania, nowe smaki. Dzięki temu w 2003 r. odzyskaliśmy na przykład część udziałów w rynku soków, nektarów i napojów.


STEFAN GOLONKA
prezes Kraft Foods Polska
Wafle Prince Polo cieszą się w Polsce niezmienną popularnością od lat 50., gdy pojawiły się na rynku. Między innymi dlatego, że do ich produkcji używano wyłącznie prawdziwej czekolady. Mają barwną historię: Prince Polo jest na przykład najpopularniejszą marką w Islandii! Kraft od ponad dekady rozwija i unowocześnia Prince Polo, dopasowując kształt, smak i opakowanie wafli do upodobań klientów.


NICO NUSMEIER
prezes Grupy Żywiec
W 1994 r., gdy Heineken rozpoczął inwestycje w żywieckim browarze, Żywiec był już popularnym i cenionym przez Polaków piwem. Prawie 150 lat istnienia browaru i jego ekologiczne otoczenie (Beskid Żywiecki) mają zaś wpływ na postrzeganie piwa z Żywca jako produktu o wysokiej jakości. Nie zapominamy jednak o reklamie, sponsoringu, bo nawet tak znana marka jak Żywiec wymaga promocji.


LUC DOURVER
prezes Nestle Polska
Nestlé, największy producent żywności na świecie, od lat z sukcesem promuje zarówno międzynarodowe, jak i lokalne marki. W Polsce takim silnym brandem są liczące ponad 60 lat Winiary, znane dziś 97 proc. Polaków. To marka silnie związana z polską tradycją i tradycyjnymi potrawami, takimi jak barszcz czy żurek. Dziś Winiary łączą w sobie tę tradycję z kulinarnymi innowacjami.
Więcej możesz przeczytać w 18/2004 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

-
 3

Spis treści tygodnika Wprost nr 18/2004 (1118)

  • Piękna ohyda 2 maj 2004, 1:00 Wszystko zmierza do zagłady. Nic nie ma sensu: można się tylko zabić, naćpać albo upić. 3
  • Wprost od czytelników 2 maj 2004, 1:00 Listy czytelników 3
  • Skaner 2 maj 2004, 1:00 I po Kaczmarku Koniec kariery politycznej Wiesława Kaczmarka? Socjaldemokracja Polska nie chce go u siebie, a z SLD były minister skłócił się chyba nieodwołalnie. - Musimy dbać o wizerunek uczciwej partii lewicy. Do nas Kaczmarek... 6
  • Sawka 2 maj 2004, 1:00 7
  • Dossier 2 maj 2004, 1:00 MAREK BOROWSKI lider Socjaldemokracji Polskiej Próby luzactwa wychodzą mi jak uśmiech Balcerowiczowi "Życie Warszawy" ANDRZEJ BARCIKOWSKI szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Nie słucham plotek, dlatego że to jest... 7
  • Kadry 2 maj 2004, 1:00 9
  • Playback 2 maj 2004, 1:00 13
  • Kwartet Efzotyczny "Utopia" 2 maj 2004, 1:00 Felieton Marka Majewskiego 13
  • Poczta 2 maj 2004, 1:00 Eutanazizm Przeciwnicy ustawy o eutanazji, podobnie jak przeciwnicy ustawy o legalizacji aborcji, zawsze będą się posługiwać przykładami nadużywania ustawy ("Eutanazizm", nr 13). Jak świat światem wszelkie prawa regulujące... 13
  • Z życia koalicji 2 maj 2004, 1:00 SDPL szarżuje! Borówki chcą rozwiązania Sejmu i dlatego mówią Belce "nie". Biorąc pod uwagę, że w ostatnim sondażu mają 4 proc., to bardzo szlachetne z ich strony. Widać również doszli do wniosku, że... 14
  • Z życia opozycji 2 maj 2004, 1:00 Ludwik Dorn (PiS) na chwilę zapomniał o rozejmie z Platformą Obywatelską i przejechał się po prześladowanym przez tajne służby Janie Rokicie. Przypomniał, że dawno, dawno temu to Rokita napuszczał na opozycję UOP. Ofiara tego... 15
  • Fotoplastykon 2 maj 2004, 1:00 Henryk Sawka www.przyssawka.pl 16
  • Europospolita 2 maj 2004, 1:00 Nie wchodzimy do UE ani z poczuciem wielkiego historycznego zwycięstwa, ani historycznej klęski 18
  • Eurostrachy na Lachy 2 maj 2004, 1:00 Po 1 maja szokiem będzie to, że nie będzie żadnego szoku 20
  • Służba Niebezpieczeństwa 2 maj 2004, 1:00 Polskie służby specjalne tracą zaufanie sojuszników 26
  • Pożegnanie z platformą 2 maj 2004, 1:00 Platforma Obywatelska zaczęła tracić, gdy przestała być partią ciężko pracujących ludzi sukcesu 28
  • Skok stulecia 2 maj 2004, 1:00 Kto ukradł 200 mln dolarów przekazanych "Solidarności" przez CIA? 30
  • Nałęcz - Siła precedensu 2 maj 2004, 1:00 Konstytucji nie można naruszać nawet na 5 minut, bo grozi to ustrojowym nieszczęściem 34
  • Giełda 2 maj 2004, 1:00 HossaŚwiat First Abramowicz Najbogatszym mieszkańcem Wielkiej Brytanii jest... Rosjanin - wynika z listy opublikowanej przez "Sunday Times". Roman Abramowicz, współwłaściciel koncernu naftowego Sibnieft, został wyceniony... 36
  • Najdroższe leki - tylko w Polsce! 2 maj 2004, 1:00 Powstał polski bermudzki trójkąt farmaceutyczny, w którym giną pieniądze pacjentów. Jego granice - przy bierności urzędników państwowych - wyznaczają interesy wielkich koncernów, lekarzy i aptekarzy. Efekt? Polacy płacą za leki na receptę półtora razy więcej niż Włosi, Grecy,... 38
  • Market z marzeniami 2 maj 2004, 1:00 "Wprost" przedstawia 200 najbardziej cenionych marek w Polsce 44
  • Gdy wygrywa gorszy 2 maj 2004, 1:00 Ochrona konsumentów i kształtowanie polityki antymonopolowej są w Polsce zajęciami tyleż fascynującymi, co żmudnymi. 52
  • Załatwione odmownie - Muzeum głupoty europejskiej 2 maj 2004, 1:00 Eurosklerotyczni socjaliści chcieliby stworzyć Dolinę Krzemową za państwowe pieniądze. Pogratulować wiary i nadziei! 54
  • Supersam 2 maj 2004, 1:00 Pecetowe biuro Medialne informacje o komputerach ograniczają się przeważnie do oceny szybkości ich procesora, wydajności karty graficznej czy pojemności twardego dysku. Rzadko podawana jest informacja, dla kogo przeznaczony jest dany sprzęt... 56
  • Polowanie na mężczyzn 2 maj 2004, 1:00 Mężczyźni są równie często jak kobiety molestowani seksualnie. 58
  • Café pod gwiazdą 2 maj 2004, 1:00 restauracjami celebrities jest tak jak z teatrami: do sukcesu potrzebne są gwiazdy, dobra reżyseria i efekty specjalne 62
  • Venus w Warszawie 2 maj 2004, 1:00 Polski tenis odbija się od dna 64
  • Makłowicz do Bikonta, Bikont do Makłowicza - Orient na ruszcie 2 maj 2004, 1:00 Piotrusiu! TY wystawiałeś swe dostojne oblicze na pierwsze powiewy wiosny, przechadzałeś się godnie uliczkami Kazimierza i - jak Cię znam - kombinowałeś, co by tu jeszcze wymyślić z ryby maślanej, fenomenalnego butterfisha, przeboju ostatnich miesięcy, a mnie w tym czasie... 67
  • Wyekranowani 2 maj 2004, 1:00 Nie wiem, czy zgodzą się Państwo ze mną, ale mam wrażenie, że ostatnio telewizja zrobiła się nudna. I to nie żadna konkretna telewizja, ale wszystkie kanały razem wzięte. Bez względu na stopień ich ukomercyjnienia wszędzie mamy to... 68
  • Teologia Zagłady 2 maj 2004, 1:00 W czasie Holocaustu Bóg był w sercach sprawiedliwych wśród narodów świata 70
  • Know-how 2 maj 2004, 1:00 Wąskie gardło inteligencji Umiejętność zapamiętywania szczegółów wzrokowych stanowi "wąskie gardło" ludzkiej inteligencji - twierdzą badacze z Uniwersytetu Stanu Oregon oraz z Vanderbilt University w Nashville.... 74
  • Ucieczka mózgów za ocean 2 maj 2004, 1:00 Sowiecki system centralnego sterowania rządzi europejską nauką 76
  • Ja, czyli ten lepszy 2 maj 2004, 1:00 Możemy się przeobrazić w każdym wieku Joschka Fischer, niemiecki minister spraw zagranicznych, wyrzekł się wojującego anarchizmu, by się stać szanowanym politykiem. Arnold Schwarzenegger z kulturysty i aktora znanego z przygód erotycznych przeistoczył się w statecznego... 80
  • Bez granic 2 maj 2004, 1:00 Ulubieni terroryści W arabskiej telewizji satelitarnej Al-Manar (należącej do Hezbollahu) pojawił się bardzo specyficzny teleturniej. Uczestnicy quizu "Misja" walczą, przemieszczając się na wirtualnej mapie w kierunku Jerozolimy.... 82
  • Piekło Allaha 2 maj 2004, 1:00 Polscy żołnierze toczą regularną wojnę z terrorystami - pisze Agata Jabłońska z Bagdadu i Karbali. 84
  • Bomba w głowie 2 maj 2004, 1:00 Co piąty powracający z Iraku polski żołnierz wymaga pomocy psychologa 88
  • Więzień bez sumienia 2 maj 2004, 1:00 Przypadek Mordechaja Vanunu, czyli fałszywego dalajlamy i biskupa Tutu w jednej osobie 89
  • NATOnalizacja 2 maj 2004, 1:00 Rumunia przejmie w Pakcie Północnoatlantyckim część funkcji Turcji, a Bułgaria będzie Grecją bis 92
  • Zwrotnicowy Blair 2 maj 2004, 1:00 Już dziewięć krajów chce, by to referenda rozstrzygały o przyjęciu konstytucji europejskiej 94
  • Holenderskie getta 2 maj 2004, 1:00 Nie można traktować imigrantów jak niemowlęta Duża przestępczość wśród Marokańczyków wynika z ich kultury i profilu genetycznego - oznajmił niedawno Joost Eerdmans z populistycznej Listy Pima Fortuyna. 96
  • Menu 2 maj 2004, 1:00 Książka / DVD Blondynka z tapirem Przemierzyła Amazonię per pedes, na czworakach i w czółnie. Jadła zupę z małpy, gryzły ją isangi (wredne kleszcze), a w dżungli próbował ją uwieść tapir. Tego wszystkiego, a nawet... 98
  • Francuska choroba 2 maj 2004, 1:00 Jeśli chcemy zabić polskie kino, dotujmy je z budżetu - jak we Francji 100
  • Aria dla Moniuszki 2 maj 2004, 1:00 Opera Narodowa podbiła Londyn - szkoda, że tylko na kilka dni 104
  • Płyty Kuby Wojewódzkiego 2 maj 2004, 1:00 Recenzje płyt 105
  • Ślady pamięci 2 maj 2004, 1:00 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy Żydowskie Motywy 106
  • DVD Kamila Śmiałkowskiego 2 maj 2004, 1:00 Recenzje filmów 107
  • Sława i chała 2 maj 2004, 1:00 Recenzje książek,teatralne 108
  • Rockman wiecznie pracujący 2 maj 2004, 1:00 Hodowlą łososi i kotów rzadkich ras zajmuje się poza graniem lider Jethro Tull 109
  • Z grzędy zrzędy - Słodki grzech pychy 2 maj 2004, 1:00 Przez cały lany poniedziałek modliliśmy się w kościołach za Katolicki Uniwersytet Lubelski i składaliśmy się na tacę dlań. A jeszcze tego samego dnia dowiedzieliśmy się z katolickiego dziennika, że w katolickim tygodniku katolicka... 110
  • Eurorgan Ludu 2 maj 2004, 1:00 Nr 18 (83) Rok wyd. 3 WARSZAWA, poniedziałek 26 kwietnia 2004 r. Cena + VAT + ZUS + akcyza Oda do radości propozycja nowej wersji Oda do radości aktualny hymn Unii Europejskiej Oda do radości wersja hiphopowa Słowa: pełnomocnicy UE ds. nowej... 112
  • Wielkie wiązania 2 maj 2004, 1:00 Jakie są powiązania między Millerem a autostradami w Polsce? Odpowiedź: spore. Jedno i drugie szybko się kończy 114