Syzyfowy sport

Syzyfowy sport

Kobiety powinny trenować na siłowni, a nie ćwiczyć aerobik
Najważniejszymi elementami zestawu ćwiczeń opracowanych przez Josepha Pilatesa jest odpowiednia postawa ciała i oddech. Wszystkie ćwiczenia muszą być wykonywane powoli, w skupieniu, tak by zaangażować do pracy najgłębiej położone mięśnie. Początkowo ćwiczenia te stosowano, by przyspieszyć rehabilitację pacjentów z uszkodzonym układem ruchu. Dlatego wykonywano je na specjalnie przystosowanych łóżkach z obciążnikami. Ćwiczący wykonują precyzyjne i powolne ruchy o niewielkim zasięgu. Jednocześnie koncentrują się na prawidłowym oddychaniu i kontroli przepony.

Chcesz mieć szczupłą sylwetkę, płaski brzuch, dobre samopoczucie i lepszą świadomość własnego ciała, przyjdź do nas" - zachęcają kluby fitness. Niestety, często jedynym efektem uporczywych ćwiczeń jest zadyszka. Wiele osób mimo intensywnego wysiłku nie chudnie, nie poprawia sylwetki ani sprawności fizycznej.
- Błędne jest przekonanie, że jeśli odrobina gimnastyki jest korzystna dla zdrowia, to intensywne ćwiczenia przysłużą nam się jeszcze bardziej. Aktywność fizyczna poprawia nasz stan zdrowia i zwiększa odporność na choroby. Jeśli jednak jest niewłaściwa, może przynieść więcej szkody niż pożytku - mówi dr Jolanta Lisowska z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Wiele osób niewłaściwie dobiera wysiłek fizyczny do własnych potrzeb. Zapisujemy się na aerobik, pilates lub gramy w squasha, bo ślepo ulegamy modom lansowanym przez gwiazdy Hollywood. Nie zastanawiamy się, czy ćwiczenia, które wykonujemy, są dla nas odpowiednie. Co gorsza, korzystamy z nich sporadycznie, wybieramy je przypadkowo, a kiedy już zaczniemy ćwiczyć, forsujemy organizm.

Ćwiczenie złudzeń
Popularne do niedawna aerobik, step i callanetics coraz częściej zastępuje pilates, ćwiczenia obiecujące "giętkość i naturalną grację". Lansują je takie gwiazdy, jak Madonna, Belinda Carlisle czy Patrick Swayze. W Polsce pilates ćwiczą Ewa Wachowicz i Katarzyna Cichopek. Ośrodki oferujące tego typu zajęcia przekonują, że ta forma ćwiczeń jest odpowiednia dla każdego, bez względu na wiek czy sprawność fizyczną. Jej twórca Joseph Pilates twierdził nawet, że "cały świat powinien wykonywać jego ćwiczenia, bo wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Nie wspomina się o tym, że system ćwiczeń pilates stworzono dla amerykańskich żołnierzy z uszkodzonym aparatem ruchu. Trenowali oni z takimi przyrządami jak sprężyny czy obciążniki, ale tylko pod kontrolą terapeuty. Tymczasem większość zapisujących się na pilates to osoby z nadwagą, które jednocześnie są zagrożone chorobami układu krążenia lub kostnego. Eksperci American Council on Exercise uważają, że przed rozpoczęciem treningu pilates powinny się skonsultować z lekarzem osoby po 40. roku życia, jeśli cierpią na choroby układu krążenia, kostnego i mięśni, a także ludzie z nadwagą oraz ci, którzy długo nie podejmowali wcześniej żadnego wysiłku fizycznego. "Osoby otyłe, które chcą schudnąć dzięki ćwiczeniom pilates, żyją złudzeniami" - mówi prof. John Pocari z University of Wisconsin. Dowiódł on, że pilates nie wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu krążenia, nie zwiększa wydolności ani nie redukuje tkanki tłuszczowej. U ćwiczących kobiet tętno zwiększyło się jedynie o 54 proc., a po to, by poprawić wydolność fizyczną, powinno wzrosnąć o 64-94 proc. Uczestniczki z grup początkujących spaliły 175 kalorii, a z grup zaawansowanych - 254 kalorie, czyli tyle ile podczas marszu niespiesznym krokiem. Ta forma ćwiczeń poprawia koordynację ruchową i elastyczność ciała. Dla osób, które chcą zwiększyć wydolność organizmu, pilates może być jedynie dodatkiem do innych form aktywności, takich jak jazda na rowerze, szybki marsz czy pływanie.
W USA bardziej niż pilates polecane są sporty siłowe. Na siłowni trenujemy systematycznie wszystkie partie mięśni. To lepsze niż aerobik, step czy pilates. Umiarkowany, miarowy wysiłek zwiększa przepływ krwi w naczyniach i usprawnia układ oddechowy. Niesłuszne są obawy kobiet, że podczas ćwiczeń z ciężarkami ich mięśnie staną się zbyt rozbudowane. Organizm kobiety produkuje zbyt mało hormonów, by zacząć przypominać sylwetkę Arnolda Schwarzeneggera pod wpływem samych ćwiczeń. Pod okiem dobrego instruktora szybciej niż po ćwiczeniach aerobowych uzyskają zgrabną sylwetkę.
Najwięcej kalorii (aż 600 w ciągu godziny) można spalić podczas biegania. Kłopot polega na tym, że biegając, często przeceniamy własne siły. Wiele osób skarży się na bóle łydek i kolan, bo biegamy zbyt szybko i zbyt długo. Według zaleceń American Council on Exercise, dystans można wydłużać jedynie o 10 proc. w ciągu tygodnia. Nie powinny biegać osoby, których ciężar ciała przekracza górną granicę normy o ponad 20 proc., ani mające kłopoty z kręgosłupem i stawami skokowymi. - Bieganie jest serią skoków. Polega na odbijaniu się od ziemi i lądowaniu. To obciąża układ kostno-stawowy - mówi dr Lisowska.

Leczenie ruchem
By poprawić sprawność fizyczną i stan zdrowia wystarczy umiarkowany wysiłek - podczas treningu należy wykonywać ćwiczenia na 60 proc. możliwości. A jeśli zwiększamy intensywność ćwiczeń, trzeba to robić stopniowo. Umiarkowane ćwiczenia, wykorzystujące od 40 do 75 proc. zapotrzebowania na tlen aż o 30 proc. mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia. Ralph La Forge, fizjolog z Duke University, przekonuje, że nawet u osób ze skrajnie wysokim poziomem cholesterolu, które przyjmują leki obniżające jego poziom i jednocześnie codziennie umiarkowanie ćwiczą co najmniej przez 50 minut, można zmniejszać dawki leków lub całkiem z nich rezygnować.
Minimum aktywności ruchowej to pół godziny dziennie. Do takich zaleceń powinien się stosować każdy, kto nie chce, żeby jego stan zdrowia pogarszał się z wiekiem. Aby jednak zwiększyć wydolność organizmu, specjaliści kultury fizycznej zalecają dodatkowo umiarkowany wysiłek trzy do pięciu razy w tygodniu po pół godziny. Taka aktywność utrzymuje prawidłowy metabolizm i chroni przed chorobami cywilizacyjnymi.


Gimnastyka z licznikiem
Liczba kalorii spalanych w ciągu minuty (w kcal)osoba ważąca 55 kg
osoba ważąca 82 kg
Aerobik7,411,1
Bieganie11,417
Pływanie7,811,6
Spacer6,67,9
Jazda na rowerze (16km/h)5,58,2
To, ile kalorii spalamy podczas wysiłku, zależy nie tylko od rodzaju aktywności fizycznej, ale i od wagi ćwiczącego

Co to jest pilates
Najważniejszymi elementami zestawu ćwiczeń opracowanych przez Josepha Pilatesa jest odpowiednia postawa ciała i oddech. Wszystkie ćwiczenia muszą być wykonywane powoli, w skupieniu, tak by zaangażować do pracy najgłębiej położone mięśnie. Początkowo ćwiczenia te stosowano, by przyspieszyć rehabilitację pacjentów z uszkodzonym układem ruchu. Dlatego wykonywano je na specjalnie przystosowanych łóżkach z obciążnikami. Ćwiczący wykonują precyzyjne i powolne ruchy o niewielkim zasięgu. Jednocześnie koncentrują się na prawidłowym oddychaniu i kontroli przepony.
Okładka tygodnika WPROST: 26/2007
Więcej możesz przeczytać w 26/2007 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:
 0

Spis treści tygodnika Wprost nr 26/2007 (1279)


ZKDP - Nakład kontrolowany